Zoals beloofd zou ik jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen van de temperaturen in mijn
Lian Li kast nadat ik gisteren al schreef dat de temperaturen met die warme dagen nogal opgelopen waren. Enfin vanmiddag het pakketje van
Highflow ontvangen met het nieuwe sidepanel met zij-fan openingen, en meteen nog een
Noctua 14 cm erbij besteld. Uiteraard zoals vertrouwd van
Highflow was alles netjes verpakt en de sidepanel was zelfs dubbel verpakt, en dan ook nog alles netjes binnen de tijd. Dus alweer compliment voor jou Freddy voor de goede service en Haribo macht kinder fro, und erwachsene ebenso wat niet alleen door de snoepjes maar ook door het resultaat kwam.
Ik wist dus al dat ik bij de bovenste fanopening geen fan kon plaatsen omdat daar nog maar net hooguit 1,5 cm speling zit tussen de
Noctua NH-D14 en het sidepanel maar dat vond ik ook niet belangrijk. Een fan had daar toch al vrij weinig nut omdat ie dan de lucht direct tegen de koeler zou blazen terwijl de koeler al 2
fans erop heeft zitten en meer als genoeg is. Na even beetje knutselwerk met de bevestiging van de
Noctua fan in het onderste fangat was ik natuurlijk zeer benieuwd wat het effect ervan zou zijn.
Sidepanel dus gemonteerd aan de kast en de Noctuafan gewoon via de 2de fanconnector op het moederboard gezet, want die was toch nog vrij en scheelde weer kabeltje trekken naar de fancontroller. Enfin min of meer had ik toch wel al zo mijn vermoedens die dus bevestigd werden namelijk in mijn kamer was en is het nog steeds tegen de 29 graden. Gisteren nog extra even gekeken en liep de temp van het moederboard nog op tot dik 48 graden, en de processor bleef ook constant wel rond de 43 graden t-case en 47 graden op de cores steken. Vermoeden bleef ik namelijk houden dat die airflow niet goed was in de kast en dat bleek zich ook wel te bewijzen als je de temperaturen nu met die sidefan bekijkt.
Nu zijn de temperaturen 34 graden t-case en de cores blijven op 38 graden en het moederboard 40 graden, waarbij het mij ook opvalt dat de temperatuur veel constanter blijft. Natuurlijk even een korte stresstest gedaan waarbij de t-case van de cpu rond 44 graden komt en de cores gemiddeld 53 graden worden en het moederboard gewoon op 40 graden blijft. Nu was ik benieuwd er naar wanneer ik weer alle harddisks erin gezet had en zo gezegd en zo gedaan, waarbij er dus geen temperatuursverschil meer te merken is. Klein voordeel is ook dat doordat het bovenste fangat open is gebleven ( wel rooster ervoor ) dat de
fans van de koeler ook via die opening lucht kunnen aanzuigen hetgeen ook te merken valt.
Tot slot heb ik nog een paar foto's ervan gemaakt en excuses voor de bruine Noctuadopjes aan de zijkant, alleen had ik vergeten er van die zwarte fanrubbertjes bij te bestellen. Verder kunnen jullie op de foto zien hoe mijn batterij harddisks erin zit en ik zelf nog een beetje modwerk aan de s-atavoedingskabel heb gedaan zodat ik niet tig verschillende draden daar nog had lopen.
De kast zoals ie nu is geworden, met alleen dan die bruine Noctuarubbers.
Hier kan je zien hoe de koeler bovenaan mooi nog lucht kan happen via de zijkant.
En hier nog even de binnenkant met nu alle harddisks erin, en dan van boven naar onder 1 x Seagate Baracuda 7200.11, 1 Tb, 3 x Seagate Baracuda 500 Gb 7200.12 ( in RAID-0 ) en last but nog least 1 x Intel X-25 M 80 Gb SSD.
Tot slot is dus die sidepanel zeker een aanrader voor andere Lian-Li gebruikers met dezelfde kast of andere modellen, hetgeen echt behoorlijk in temperatuur scheelt. En uiteraard weer many thxx voor jou Freddy dat je zo snel die sidepanel gestuurd hebt en ik eindelijk eens kan gaan genieten van m'n nieuwe kastje.