• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Koeling HiFi kast

Xstreamer

New member
Hi all,

Ik heb een mooie nieuwe A/V meubel aan de muur hangen. Alleen nu merk ik dat de spullen toch wel wat heet worden in de kast. Ondanks dat er speakerdoek aan de voorkant zit.

Dus nu overweeg ik een fan controller te kopen met temp regelaar die ook uitschakelt als de temperatuur prima is. Ook heb ik het liefst een oplossing met 3 (of meer) temperatuur meters (1 per deel) en aansturing van die 3 fans.
IMG_8749.jpg

Via HF support had ik al wat tips gekregen, maar wellicht dat jullie nog wat ideeën en opties hebben.
1) Lamptron CCM30 Programmable Thermal Fan Controller https://www.highflow.nl/aircooling/...cm30-programmable-thermal-fan-controller.html
Mooi dingetje die precies doet wat ik zoek. Alleen ik zou er dan 3 moeten kopen (1 per deel).

2) Lamptron FCT Fan Controller 6x 30W Channels https://www.highflow.nl/aircooling/fans/monitoring/5.25-bay/lamptron-fct-fan-controller-6x-30w-channels-touchscreen-silver.html
Wat ik nog niet heb kunnen vinden is of de fans ook uit te schakelen zijn bij bepaalde temperatuur of alleen in minimale stand gaan. Verder lijkt het alles wel te bieden. De product pagina's op Lamptron geven allemaal 404 errors.

In elk vak (3 stuks) van links naar rechts zit een opening aan de achterkant (onder) van 4x45 cm.
Dus ik zat te denken, zonder delen uit te hoeven zagen, om aan de bovenkant van het vak een fan te monteren (ik denk een beetje grote zodat veel luchtverplaatsing met weinig geluid) en die dan naar beneden te blazen door de openingen heen. Of kan ik het beter anders doen?

Ik ben benieuwd naar jullie ideeen.

Gr,
Xs.
 
Laatst bewerkt:
De Lamptron FCT doet wat je nodig hebt, daar kan je zelfs 6 fans afzonderlijk reguleren.
(fans kunnen helemaal uit)

Het beste is dat 1 fan lucht frisse lucht naar binnen trekt en een tweede fan de opgewarmde lucht naar buiten blaast.

Mooiste zou zijn een fan zo laag mogelijk vooraan de speakerdoek (dat functioneert dan gelijk als stoffilter :)) en achteraan een fan, zo hoog mogelijk (warmte stijgt).

Maar als dat teveel werk is, zal een jouw idee ook al helpen, beter iets van airflow dan helemaal niets.
 
Bedankt voor je reactie :)
Het beste is dat 1 fan lucht frisse lucht naar binnen trekt en een tweede fan de opgewarmde lucht naar buiten blaast.

Mooiste zou zijn een fan zo laag mogelijk vooraan de speakerdoek (dat functioneert dan gelijk als stoffilter :)) en achteraan een fan, zo hoog mogelijk (warmte stijgt).

Maar als dat teveel werk is, zal een jouw idee ook al helpen, beter iets van airflow dan helemaal niets.
Zeker een mooie oplossing. Alleen gaat dat stof dan aan de buitenkant zitten van m'n speakerdoek/kast en dat lijkt me niet zo geweldig :-D Het is toch al een stofmagneet, dat doek ;-)
Ik kan 't eerst eens met 1 fan per deel proberen en dan 's kijken hoe 't gaat. Als 't goed is krijg ik met de fan controller ook wat meer inzicht in de temps in de kast.

Wat ik me nog afvroeg. Bevestig je die temp meters op een apparaat, of beter ergens los aan de kast / of aan een wandje geplakt voor ruimtelijke temp?
 
Dat is een redelijk oud model en wordt niet meer geproduceerd, daarom bijna nergens meer verkrijgbaar.
Het is wel een prima fan controller met temperatuurmeting en controle.
 
Ik heb in beide manuals echter nog niet kunnen achterhalen of en hoe je in auto mode de fans helemaal uit kunt zetten bij X temperatuur. Is dat mogelijk met deze producten? Ik wil niet dat de fans draaien als het niet nodig is. (ook al is 't in minimale modus).
Ik heb wel gevonden dat je manual op 0 RPM kunt zetten, maar dan moet ik steeds de kast open doen om dat in te stellen.
 
Bij de Sentry LX heb ik zelf geen ervaring mee, de Lamptron heb ik een systeem, daar kan je de percentage gewoon naar 0 zetten bij XX celcius en dan blijft de fan uit. Gaat de temp boven XX celcius, dan gaat de fan weer draaien naar XX% (wat je zelf instelt).
Denk dat het met de Sentry hetzelfde is.
 
Ik heb wel gelezen dat de Lamptron geen gradaties kent. Dus het is uit (0RPM) en bij X temperatuur op 100%.
Nu kan ik dat evt. wel opvangen met een grote (140mm of groter) fan die in max stand ook nog stil is natuurlijk.

Zat aan Noctua NF-A14 ULN, 140mm of Enermax T.B.Silence 140mm te denken. Tips zijn natuurlijk welkom :D
 
Waar heb je dat gelezen? Ik denk dat de schrijver ervan iets verkeerds heeft gedaan of dat zijn fans het niet op een of andere manier niet ondersteunen.
Bij mij werkt het prima, heb het onder 40 graden (omgevingstemperatuur) ingesteld op 30% en erboven op 70% i.c.m. BitFenix fans.

Noctua fans zijn altijd aan te raden als je voor zo stil mogelijk wilt gaan.
 
Ok, thanks. Was van een Tweakers review. Deze: https://tweakers.net/productreview/53315/lamptron-fan-controller-touch.html
Maar wellicht is dat een ander model geweest? Is nogal vaag met die Lamptron touch producten.
Ik lees in die review ook dat het zonder tape komt voor de sensoren.

Maakt het aantal RPM dan nog uit wat een noctua fan doet? Aangezien dat geheel met de fan controller is te regelen? Of is een lagere RPM fan er ook voor gebouwd om meer stil te zijn dan een hogere RPM fan op laten we zeggen 25%?
 
Misschien heeft hij een defect exemplaar of waren de fans niet goed te regelen.

Hoe meer RPM, hoe meer airflow.
Maar in jouw geval kan je beter eentje nemen met een lage RPM, dat is inderdaad gebouwd om stil te zijn.
Hoge RPM is beter als je het in een situatie gebruikt waar veel weerstand is (op een dikke radiator of compacte kast met veel onderdelen op elkaar gepropt).
 
Klopt het dat de Noctua's met kabels van 30cm worden geleverd? Ik zie dan 30cm Extension Cable staan, maar dat suggereert dat het een verlengkabel is? Ik zie nergens wat de lengte is van de bevestigde kabel. Ik moet even weten of ik evt. nog 3-pin verlengkabeltjes mee moet bestellen.
 
De voeding komt met een EU stroomkabel die je in een stekkerdoos steekt, dus geen extra stroomkabel nodig.

Ter informatie: Aan de andere kant van de voeding is er een kabel met 4-pin molex connector, die sluit je aan op de fan controller.

Alle fans sluit je weer aan op de fan controller.
 
Ik weet niet of je vrolijk gaat worden van je speakerdoek.
Als je fans namelijk maar iets overdruk hebben blaast hij dat er via het doek uit, dus binnenkant krijg je veel stof.
Als je fans onderdruk hebben gaat hij juist aanzuigen via je doek en krijg je allemaal stof aan de buitenkant.

Hmm :)
 
Stof aan de binnenkant is ok. Beter als aan de buitenkant :) Of ik er blij van wordt zal moeten blijken inderdaad.
Ik wil de fans wel naar beneden blazen, door de opening heen, dus niet door het doek heen. Hopelijk scheelt dat.

Ik heb de Sentry LX gekozen omdat die wat makkelijker op zichzelf kan staan, maar ik kan daarmee geen temperatuur instellen en erop de fans uitschakelen. Het is een enkel preset vanuit de fabriek :( Dus daar heb ik helaas niet veel aan. Retouraanvraag gedaan om te ruilen met de lamptron die dit schijnbaar wel kan.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
M Koeling problemen Problemen & Oplossingen 19
Robin Koeling verbeteren mogelijk? Overige Koeling 7
I Koeling tv meubel vraagjes. Overige Koeling 1
G Koeling van mijn tv meubel Overige Koeling 4
D Vraag over 2080ti koeling Overige Koeling 2
J Koeling Chokes en Mosfet's msi 1070 gaming x Overige Koeling 2
R Versterker koeling in TV meubel Overige Koeling 20
R Ik ben op zoek naar de beste koeling voor mijn CPU Waterkoeling 1
P Bios update en cpu koeling Hardware & Software 2
B Welke koeling in dit systeem? Advies Waterkoeling Setup 4
R Meubel koeling Overige Koeling 5
F Koeling Threadripper 3960x Waterkoeling 5
P Water koeling voor mijn Radeon VII grafische kaart 100% beginner hier sorry;) Advies Waterkoeling Setup 4
N Water koeling oplossing voor een AMD 7 Advies Waterkoeling Setup 3
M Schroefjes met veer voor GPU koeling Overige Koeling 1
T Advies custom koeling, 600W TDP Advies Waterkoeling Setup 6
Deathchant Nieuwe PC: radiator positionering en welke fans voor beste koeling en airflow? Hardware & Software 17
wijthoef Koeling i7 7440 Overige Koeling 4
Havvie Koeling wat voelt als een warm bad HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
bunbun vraagje betreft koeling custom casemod Overige Koeling 9
M aanpassingen voor betere koeling. Waterkoeling 8
meneer peer advies koeling ysplitsing & quickrelease? Advies Waterkoeling Setup 9
B NON-PC: pc koeling systeempje voor koelen 3 CNC motoren Waterkoeling 10
C Advies lucht koeling array controller Overige Koeling 3
D Resorator 1 i.b genomen ...niet genoeg koeling...Radiator i.c.m. genoeg flow ??? Waterkoeling 1
M Vervanging voor standaard koeling Overige Koeling 3
D koeling pasta verwijderen van de cpu en gpu en atic cooling plaatsen op cpu en gpu Overige Koeling 1
H Voldoende kracht/koeling voor loop ? Advies Waterkoeling Setup 4
volcom beste 120mm rad voor cpu only koeling? Advies Waterkoeling Setup 5
T Tips betreft R9 290 water koeling / evt air Waterkoeling 4
T custom koeling voor ATI r9 290X? Overige Koeling 3
C Lage 775 koeling Overige Koeling 0
O Vraagje over amd R9 290 vrm koeling Overige Koeling 5
J Eerste water koeling set (800d) Advies Waterkoeling Setup 6
P advies gevraagd voor water koeling Advies Waterkoeling Setup 4
WiSK NCase M1 (mini ITX, 12 liter, water koeling, fab Lian Li) Cases en Modding 20
F gpu koeling voor gigabyte hd radeon 7950 ver 2:0 Advies Waterkoeling Setup 0
PlayGamble [IN-ACTIVE] Koeling RAD, Pomp, Reservoir Verkocht 5
Viepert [IN-ACTIVE] Koeling, sleeving etc Verkocht 3
S Hulp bij 3xHD7950 koeling Advies Waterkoeling Setup 1
reclamations Water koeling advies Advies Waterkoeling Setup 6
R Koeling voor Matrox QID LP PCIe Overige Koeling 8
1 Water koeling Recom evo power station 300 euro budget Advies Waterkoeling Setup 10
G Koeling Matx case Waterkoeling 38
Dustyrick [IN-ACTIVE] Diverse koeling spullen Verkocht 3
Besje [IN-ACTIVE] Diverse koeling Verkocht 10
G Cryo-TEC extreme koeling/Wie helpt me om dit samen te stellen ?! Advies Waterkoeling Setup 6
G Cryo-TEC extreme koeling goed? of alternatief? Overige Koeling 0
M Nvidia GTX 560 koeling Overige Koeling 5
J Water Koeling Case Advies Waterkoeling Setup 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan