• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Kamuchi`s 3D Print threadje

Kamuchi

Member
Eindelijk klaar om echt te gaan spelen met hier en daar wat tweaken in de instellingen voor een beter resultaat, maar off we go :D


De 3D printer, waar alles om draait: de Mankati Fullscale XT 3d
B4qS78G.jpg


Dual extruder want ik wil ook een kleurtje erin brengen later
UFeECl7.jpg


Korte usb dus maar even een wat creatievere opstelling met het plus punt van geen kabels ivm wifi en hoef niet te printen van mijn eigen pc dus kan alles doen wat ik wil :)
yA2Nwum.jpg



Tijdens de setup en proberen het demo model te printen kwam er een software foutje om de hoek kijken.
Na lang zoeken bleek dus dat de software de fan van extruder #2 niet aangestuurt wordt en op 100% blijft, de oplossing, nieuwe shroud printen die iemand heeft gemaakt nadat hij het zelfde probleem had dat niets bleef plakken en ging warpen.
Plakband om te zorgen dat er geen lucht op het filament en hotbed geblazen wordt:
dVY8Wlm.jpg


Ondanks het feit dat ik nog niets heb kunnen instellen en het software foutje, heeft de printer het toch nog kunnen afmaken, al is het een klerezooi met een slechte afwerking:
1UwIMQP.jpg

X1Jpi5r.jpg


Na het vervangen van extruder #2 shroud begon alles gesmeerd te lopen doordat de helft van het geprinte object en 1 kant van het heatbed niet gekoeld wordt :)
Shrouds nog 10 keer uitgeprint met het testen van hogere snelheden en verschillende temps en toen maar het, schijnbaar, bekende blockje uitgeprint om alle lagen te testen voor warp, hechting of smelt [25x25x25mm]:
JyjWRfQ.jpg


Kleine misforming bij de eerste 3 lagen doordat die warmer zijn door de plaat, maar dat is een snelheid tweakje voor later en met een een veiltje weg gehaald voor een redelijk mooi resultaat waar je op kan staan :p


Gister en vandaag de rest van mijn bestelling binnen gekomen, de Sense handscanner en nog eens 5kg ABS :023:
uQPR89O.jpg

onyJvCl.jpg


Met nog bijna 2 volledige rollen op de printer en 4kg reserveerd voor test materiaal kan ik dus voorlopig wel even vooruit :lol:
 

Kamuchi

Member
120mm shroud als echt test object #1

Vandaag wat geleend van het internet en na wat tutorials lezen eens aan de slag met proberen :)


120x50mm shroud om Inventor te leren:
6Vw0oOO.jpg

UfqyCPW.jpg


Aangezien ik er meer uit wil halen dan wat dingen privee printen, ook maar gelijk de tekening functie proberen:
r405LtF.jpg


Nog wat aardig ruimte voor verbetering, maar als eerste dag behoorlijk tevreden :D
Printen gaat nog 4 uur duren, maar zo te zien gaat het redelijk goed tot nu toe:
BwiXeC6.jpg


Update met volledige onderdeel volgt ;)
 

Kamuchi

Member
Paar uur later...

De plaat was dus niet warm genoeg voor grotere objecten, 1 hoek heeft losgelaten en daar kwam de warp aanzetten:
6E3I4dq.jpg


Benieuwd hoe de bovenkant geprint wordt, gewoon door laten gaan met printen.
Terwijl ik zit te wachten totdat de support structuur geprint wordt, blijkt dat ding een eigen wil te hebben en gaat gewoon in de lucht printen :icon_eek:
CqQocha.jpg


Eind resultaat is wel dat die laag er niet echt uitziet, maar was wel heel apart om de eerste lagen opgebouwd te zien worden :)
Donker en onder slecht licht lijkt het erger dan het is door de shaduwen, morgen vervang ik dit plaatje wel bij daglicht zodat het minder erg lijkt ;)
GhJ4dvK.jpg


In daglicht
nCYNpkG.jpg

PkuBCnY.jpg


Vrij sterk, amper buigzaam en de gaten passen wat al een wonder is :p
Materiaal kosten: 69gram ABS, €27,5 per kilo is dus maar €1.8975 :D

Volgend probeersel is een shroud voor m`n 480 rad waar ik de fans in kan vast klikken, eerste dubbel design die aan mekaar zal moeten in 2 gedeeltes van 24cm, bijna max van het oppervlak van 25cm :)
 
Laatst bewerkt:

Kamuchi

Member
Misschien dat je dat "in de lucht printen" kan voorkomen door hem 90graden gedraaid te laten maken.
Probleem dan is dat er meer support materiaal nodig is voor het gat zelf, ik moet nog even kijken of ik zelf kan aangeven wat een support structuur moet hebben of niet of gewoon slimmer printen :)

480 shroud ontwerp tot nu toe, zit aleen nog even af te vragen hoe ik een klik systeem kan maken zonder dat het afbreekt na 2 keer of gewoon een cover deksel met 8 schroefjes zodat de fan omhulsels ook verborgen worden in 1 geheel.
Mischien maar beide maken ookal zal dat 2 dagen printen worden, cover is makkelijker :)

BIFM39V.jpg


Inventor is toch wel een hoofdpijn vergeleken met blender waar je alles makkelijk kan mirroren, maar voor rondingen wint inventor het 100 keer van blender :D
 

Kamuchi

Member
Wij hebben er op school ook een, een Ultimaker geloof ik. Nog niet echt de kans gehad om er iets nuttigs mee te doen, maar van wat er ik van zie, begint het wel te kriebelen ;)
Ontwerpen en printen duur lang, maar is best leuk om zelf prototypes te maken :p


Schuif ontwerp #1, moet nog even door midden en dan een soort van inschuifbaar blockje zodat het netjes in mekaar past met extra ruimte zodat de cover niet makkelijk uit vorm kan buigen.
Cover met de fans moet ik nog maken, assamblies is een hoofdpijn :D

OpWRCIn.jpg

Eo6rM6e.jpg


Dat wordt morgen printen met dit tempo lol
 

Kamuchi

Member
Ga je nu ook dingen op bestelling maken :p
Zodra ik het printen onder de knie heb dan wil ik wel een gokje wagen met custom dingen.
Idee is meer om iets handig te maken en als er genoeg interesse in is, een bedrijf vinden die het van beter material kan maken.
Thuis printertje is leuk voor jezelf, maar de helft van die 480 shroud kost al 8 uur om te maken, laat staan om er 50 te printen :p

Ben nog steeds opzoek naar betere instellingen en Mankati heeft een handje geholpen om het programma op 24.9x24.9x29.9 te laten printen zodat het volledige bed gebruikt kan worden :D
Attempt #3 onderweg om dat ding te printen, ging weer warpen aan de onderkant door het loslaten... terug naar google!
 

Kamuchi

Member
Meerdere keren geprobeerd uit te printen en toen ik eindelijk geen warp aan de onderkant had, ging het mis met het model zelf...

7FvhKkx.jpg

lmpSL9A.jpg


De lagen zijn gaan schuiven door onbekende oorzaak, denk dat het iets met de export&slice is.
Terug naar de teken tafel en komen we uit op design #3:

60up2mL.jpg


Iets minder gecompliceerd, dikkere randen omdat het makkelijk begaf in het vorige model en een simpler schuif mechanisme van 3mm dat hopelijk stevig genoeg is.
Maximale grote printen blijft een klus door de hogere temps waarop je moet printen en het makkelijk los laten van ABS.

Mischien had ik maar moeten beginnen met PLA, als ik geen 7 kilo ABS had... :p
Niet zo makkelijk zoals het leek lol
 

Kamuchi

Member
6 uur later...

Model is een success en is volledig geprint :D
Natuurlijk zit er een addertje onder het gras, in dit geval een luchtbel dat uit het niets onstond, op 2 hoeken en aan de binnekant zijn een paar lagen niet helemaal goed op elkaar gehecht
rHLmSNo.jpg

208AeTI.jpg

bDnaj8G.jpg


Nog een paar tweaks en dan echt aan de slag :p

PsdwYlK.jpg
 

Kamuchi

Member
Die hele shroud in 4 stukken zou in materiaal iets van €8 - €8,50 kosten, energy geen idee.

Resultaat, ugh, al 2 keer mis gegaan vandaag... probeer nu blauw afplak tape om te kijken of dat beter gaat.
Ook ontdekt dat de plaat niet helemaal glad is en er een fractie van een mm in het midden bol loopt van voor naar achter, rechts naar links is wel gelijk :icon_confused:
Opniew gecalibreerd op de punten voor in de lengte printen, hopelijk minder stres op de hoeken om buig neigingen tegen te gaan.

Mischien maar een rolletje PLA halen voor grotere objecten, lagere smelt temp en aangezien ik het bed met moeite op 110 krijg, betere temp controlle dan vergeleken met ABS printen.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Bas9466 Alpacool D5 pomp met pwm hulp pwm controller print via molex Waterkoeling 23

Vergelijkbare onderwerpen

Bovenaan