• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Je pomp fixen met azijn ?

Gezien mijn pomp aardig wat herrie maakte, en l3p zo duidelijk was in dit topic, dacht ik dat het eens tijd werd om hem schoon te maken met azijn :D

Wat te gebruiken:

img0510rq.jpg


Demi water, schoonmaakazijn (zonder geurtjes ofc), eeeeeen kersensap! :D

Hem maar es loshalen, en het water wat erin zat eruit laten lekken...

img0514nli.jpg


Psu bridge:

img0518buz.jpg


Ghetto spuitfles yo

img0517v.jpg


Heb er azijn in gedaan gemengd met demi water, en het een half uur +/- laten lopen. Merkte dat de pomp direct stiller werd, en dat er aardig wat drek uit kwam (feser ftw -,-). Daarna een paar keer naspoelen met demi water, en na 2 spoelbeurten kwam er geen vervuiling in voor. Dus kap er weer op, en onder de tafel ermee!

Dwz :
1e keer 70% azijn
2e keer 30% azijn
3e keer uitspoelen
4e keer vullen met demi water -> klaar
 
Azijn bijt in de o-ringen, en veroorzaakt hier gevorderde slijtage.
Azijn is zuur en dus bijtend, daarom heeft het ook zijn reinigende kracht.
70% lijkt me ook iets te sterk, meer dan een 40/60 verhouding heb je eigenlijk niet nodig. Het mengsel verwarmen helpt ook voor de werking.
Maar voor incidenteel gebruik hoeven de richtlijnen allemaal niet zo strak eigenlijk.
Ik kan alleen niet gokken wat het met je slangen doet. Ik vermoed dat ze er redelijk tegen kunnen, beter dan de o-ringen zelf.
 
Ik denk inderdaad dat de slangen daar beter tegen kunnen dan de o-ringen. Zeker die van Tygon, die zijn oorspronkelijk bedoelt voor laboratorium gebruik :D. En ja, azijn moet wel kunnen als je het af en toe gebruikt om alles kort door te spoelen, zolang je het daarna weer goed schoonmaakt met water.
 
Heb het niet zo lang laten lopen hoor, het was meer een x aantal keer spoelen ermee. Minuutje of 5 per fase. Laatste fase spoelen was zo'n 10 minuten. Ik heb er mayb nog 1 a 2 druppels inzitten, als dat kwaad kan weet ik het ook niet meer ;)
 
Nou had ik dit topic al een tijdje geleden gelezen en vond het wel interessant. Dus ook even een klein loopje in elkaar gezet met een reservoir, 480 rad (moest ik toch nog een keer spoelen) en een D5 MCP655 pomp op een fan controller. Ook eerst met alleen demi water laten lopen en de flow was niet alles op full speed. Dus toen ook een klein scheutje azijn erbij.....en ja hoor na zo'n 5 sec. ging ie als de brandweer!!

Ik had mijn pomp en rad al schoon gemaakt (ook met wat schoonmaakazijn) van te voren en er was geen vuiligheidje op de pomp meer zichtbaar. Maar ik dacht toen ik dit topic voor het eerst las dat het eigenlijk toch meer een smerende werking moet zijn van het azijn. Azijn maakt wel schoon maar het moet toch minstens even weken, dus na een paar sec. al resultaat lijkt het mij meer op een smerende werking.

Nu ik voor mijzelf deze (voorlopige) conclusie heb getrokken heb ik wel de vraag welke toevoeging ik het beste kan gebruiken straks voor bij het demi water. Er zijn vele soorten en het zal allemaal niet al te veel schelen in dagelijks gebruik, maar nu ben ik er een paar tegen gekomen waar er specifiek bij staat dat ze een smerende werking hebben.

En van Innovatek zou speciaal door EHEIM goedgekeurd zijn, al dacht ik dat alleen de pro versie smering bied en ook anti-schuim (mijn duits is niet al te best :eusa_eh:

Innovatek site waar ook de pro versie op staat:
innovatek Protect******-******innovatek webSHOP

Ik heb vaak gelezen dat elke toevoeging de koeling niet ten goede komt, maar ik ga toch anti-alg en anti-corrosie toevoegingen gebruiken dus mijn vragen zijn:

* Of iemand ervaring heeft met bovenstaande of een andere koelvloeistoffen.
* Zit er in elk concentraat toevoeging wel een smerende werking, maar staat het alleen niet bij de omschrijving?
* Kan ik er beter een apart topic over maken?
* had er dacht ik nog eentje, maar ben het kwijt....hmmm:021:

Alvast bedankt
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat betreft smerende werking, daar is nagenoeg niets van aan hoor. Het zijn waterpompen die ontwikkeld zijn om het water dat ze voort pompen als smeermiddel te gebruiken, bij dat soort pompen is er helemaal geen nood aan smeersel, dus daar moet je zeker niet mee inzitten.

Ik denk ook niet dat je conclusie dat de azijn beter werkt omwille van smering klopt. Als je pomp inderdaad trager gaat omdat ze niet goed gesmeerd is/was dan moet het smeersel bij zo'n soort pompen ook een tijdje inwerken (het is niet zoals olie op een rollager ofzo). Wat aanneemlijker is dat dat het toevoegen van azijn de zuurtegraad verlaagd heeft waardoor bepaalde zaken (zoals drap) terug oplossen. gezien er in de pomp ook nog eens kracht op zal zitten kan zoiets zeer snel gebeuren. Het tweede wat je ook niet mag vergeten is dat zelfs een beetje azijn bepaalde eigenschappen van water verandert (viscositeit, oppervlaktespanning, etc) dat kan er ook mee te maken hebben.

In het kort, ik zou er niet van wakker liggen hoe de toevoeging specifiek werkt, kijk gewoon of ze na verloopt van tijd geen drap achter laat en je zit goed ;)
 
Nice, duidelijk verhaal, maar waarom zit er dan in die toevoegingen dan geen middeltje om dit effect ook te krijgen? Of zit dat er wel in? Want met alleen water presteert de pomp toch duidelijk stukken minder.

Ik denk dat ik gewoon ff een toevoeging koop en met dezelfde setup nog eens ga proberen en kijken of het verschil maakt.

Denk dat ik dan de Phobya en de feser ga proberen/testen (heb toch 2 loops), die zijn zeker helder. Weet niet of die innovatek en zerex helder zijn.
 
De reden waarom dat in toevoegingen niet zit is zoals is zoals sanders zegt, als je water zuur of base maakt dan kan dat op zijn beurt andere zaken aanvreten (O-ringen, slangen, maar ook metalen enzo). Daarom proberen ze die pre-mixes neutraal te houden en zo dicht mogelijk bij de eigenschappen van gedistilleerd water te houden.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
D Veel bubbels in reservoir na installeren niewe pomp Waterkoeling 3
foxbuster Pomp niet op 100 uitsturing te krijgen Waterkoeling 8
X Problemen met pomp reservoir (3 nieuwe pompen op 1jaar?) Waterkoeling 1
B EK D5 pomp gescheidenaansluiten op distroplate Waterkoeling 1
W Nieuwe setup, welke pomp en reservoir? Waterkoeling 1
D reservoir pomp top vraagje bij me eerste build Waterkoeling 4
djghostogb vraag over D5 pomp Advies Waterkoeling Setup 2
C Raar geluid uit en bubbels uit pomp Waterkoeling 4
J DDC pomp revisie van EK Distro-Plate G1 HighFlow Webshop 2
R Bevestiging van mijn pomp/reservoir combo Waterkoeling 2
M info setup pomp/flow uitbreiding. Waterkoeling 3
K pomp werkt niet Waterkoeling 5
M D5 pomp start pas na een minuut of 10. Please help! Waterkoeling 3
P Advies handleiding Thermaltake Pomp/Res PR22-D5 Plus Hardware & Software 3
Bl4ckj4ck666 NZXT Kraken Z73 AIO + ASUS ROG Strix X570-e gaming, pomp werkt niet Problemen & Oplossingen 7
B Flow sensor, bij pomp uitval apps laten uitschakelen, kan dat? Waterkoeling 1
C Te weinig Flow met mijn EK pomp? Waterkoeling 8
M Welke pomp en welke radiator? Waterkoeling 2
M VRAAG Informatie - D5 pomp bracket en Phanteks Enthoo Primo compatibiliteit Advies Waterkoeling Setup 4
jesse20 Pomp aanzetten en dan systeem aanzetten? Waterkoeling 5
R Advies pomp voor eerst installatie Advies Waterkoeling Setup 2
X thermaltake tower 900 pomp Bracket Advies Waterkoeling Setup 3
D Lektesten, pomp laten draaien voor water circulatie en vullen Waterkoeling 19
S Nieuwe pomp voor Barrow top Waterkoeling 1
D Pomp stuk Waterkoeling 4
Freddy EK FLT Reservoirs, plat zonder en met DDC of D5 pomp HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Hightower O ring D5 pomp ekwb HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
foxbuster Pomp niet 100% vermogen / maximaal in override Waterkoeling 3
M Kapotte ddc pomp Waterkoeling 2
M nieuwe pomp koppelen aan Bitspower Water Tank Z-Multi 150 reservoir Advies Waterkoeling Setup 3
H nieuwe pomp+res nodig Waterkoeling 2
Heineken Nieuwe pomp maakt raar geluid Problemen & Oplossingen 4
S D5 pomp spare part Waterkoeling 3
Hightower Bitspower ddc pomp mod Waterkoeling 1
R is dit normaal voor een D5 pomp? Waterkoeling 10
R wat voor mount voor d5 pomp/ res combo Advies Waterkoeling Setup 1
SupaDutch1 2 Pomp's !! helppp!! Waterkoeling 10
D Traag opstarten pomp Waterkoeling 20
U Pomp Covers Advies Waterkoeling Setup 2
J DDC of D5 pomp gebruiken Advies Waterkoeling Setup 2
P Pomp maakt herrie bij opstarten pc Waterkoeling 12
S Magicool pomp Reservoir tube vervangen Waterkoeling 4
C een pomp vraag voor eerste build Waterkoeling 2
B Past deze bracket met EK D5 revo PWM pomp+res? Waterkoeling 1
the_cyberspace Aquacomputer Pomp adapter voor DDC pomp HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
W Welke Pomp/Reservoir Waterkoeling 4
K Fittingen, reservoir en pomp mounts. Waterkoeling 12
H 4 pins 12 volt pomp icm PSU? Overige Koeling 5
TYPHOON Pomp krachtig genoeg? Advies Waterkoeling Setup 3
Bas9466 Alpacool D5 pomp met pwm hulp pwm controller print via molex Waterkoeling 23

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan