Nou had ik dit topic al een tijdje geleden gelezen en vond het wel interessant. Dus ook even een klein loopje in elkaar gezet met een
reservoir, 480 rad (moest ik toch nog een keer spoelen) en een D5 MCP655
pomp op een fan controller. Ook eerst met alleen demi water laten lopen en de flow was niet alles op full speed. Dus toen ook een klein scheutje azijn erbij.....en ja hoor na zo'n 5 sec. ging ie als de brandweer!!
Ik had mijn
pomp en rad al schoon gemaakt (ook met wat schoonmaakazijn) van te voren en er was geen vuiligheidje op de
pomp meer zichtbaar. Maar ik dacht toen ik dit topic voor het eerst las dat het eigenlijk toch meer een smerende werking moet zijn van het azijn. Azijn maakt wel schoon maar het moet toch minstens even weken, dus na een paar sec. al resultaat lijkt het mij meer op een smerende werking.
Nu ik voor mijzelf deze (voorlopige) conclusie heb getrokken heb ik wel de vraag welke toevoeging ik het beste kan gebruiken straks voor bij het demi water. Er zijn vele soorten en het zal allemaal niet al te veel schelen in dagelijks gebruik, maar nu ben ik er een paar tegen gekomen waar er specifiek bij staat dat ze een smerende werking hebben.
En van Innovatek zou speciaal door EHEIM goedgekeurd zijn, al dacht ik dat alleen de pro versie smering bied en ook anti-schuim (mijn duits is niet al te best :eusa_eh:
Innovatek site waar ook de pro versie op staat:
innovatek Protect******-******innovatek webSHOP
Ik heb vaak gelezen dat elke toevoeging de koeling niet ten goede komt, maar ik ga toch anti-alg en anti-corrosie toevoegingen gebruiken dus mijn vragen zijn:
* Of iemand ervaring heeft met bovenstaande of een andere koelvloeistoffen.
* Zit er in elk concentraat toevoeging wel een smerende werking, maar staat het alleen niet bij de omschrijving?
* Kan ik er beter een apart topic over maken?
* had er dacht ik nog eentje, maar ben het kwijt....hmmm:021:
Alvast bedankt