• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

IZE's Atlantis

Asphiax

New member
Hallo Allemaal,

Ik ben ASPHIAX en ik ben eigenlijk al een tijdje bezig met PC Case Modding. Ik heb een leuk kistje gebouwd onlangs en om daar wat extra bling in te zetten ben ik me gaan verdiepen in de electro. Heb een electro achtergrond maar dat hield op bij een hotelschakeling op een bord kwakken op school.
Hier is een link naar me case om je een idee te geven waar ik me bezig hou. Sinds ik bezig ben gegaan met het Arduino platform is er een wereld voor me open gegaan en stromen de ideeen me hoofd in.

NU wil ik voor mijn dochter haar eerste verjaardag een lamp maken. En in traditie met mijn Science Fiction verslaving heb ik een leuk model opgedoken waar ik de lamp eigenlijk wil in bouwen.

De Stargate Atlantis Stad / Spaceship.
23s6e0k.png


Mijn dochtertje is helemaal gek van de ledjes lampjes en lasers van de USS EURISKO en dat bracht me eigenlijk op het idee. Hoe kan ik een lamp maken met allemaal "bewegende" lichtjes die op haar aanraking zou reageren (ze wil zo graag aan de eurisko zitten, lol)

Dus
Ledjes die in een ander patroon oplichten als ze de lamp aanraakt
Up and down faden als ze de lamp lang aanraakt.
Ledjes in frosted plexiglas buizen zodat er veel beweging kan zijn
RGB leds om het simpel te houden
PSU, kleine fan, proto board en Arduino in de base
Moet kunnen staan op tafel in haar kamer en later opgehangen kunnen worden
Voorbereid zijn op een afstandbediening
Een groot aantal verschillende patronen cq functies in de arduino sketch (dus misschien extra mem cap)

Leuk werk voor de boeg dus!
Oh ja en het moet binnen 6 weken gedaan worden ...
No pressure gelukkig ...

Ik heb het initiele design voor de lamp zelf al gemaakt.
Helaas kan ik niet de detail evenaren van de GFX hierboven maar dit is wat mijn impressie ervan is :

10mlv7a.jpg


11kcs2x.jpg


e9zu2w.jpg


De plexi buizen zijn 20, 38, 50 en 70mm in doorsnee en zijn frosted/satijn/opaal (wat is verschil eigenlijk? *EDIT : Lichtdoorlatendheid !!!)
De base is 50CM in doorsnee en hij is ongeveer 30CM hoog.

Ik wil er ~100 RGB leds erin gaan zetten gedreven door een reeks MAX7219 of TLC5940 of ... (daar hangt ook de keuze rgb led vanaf)
Ik ben nog op zoek naar een goede touchcontroller met minimaal 4 keys die een extender aan kunnen (wil de electrode in de base en buizen verwerken zodat ze alles aan kan raken en er een verandering optreed)
Iemand een suggestie ?

Aangezien de tijd redelijk beperkt is en ik al flink wat reseach gedaan heb hoop ik regelmatig updates te kunnen posten.

Laat me weten wat je ervan vind en als je opmerkingen , suggesties etc hebt dan hoor ik ze graag!
Ik zal zeker wat hulp nodig gaan hebben bij het programmeren van de functies !

GRT

ASPHIAX
 
Laatst bewerkt:
:p hoe ga je het kinderproof maken?

Goede vraag!

Om te beginnen gaan alle scherpe randen afgevijld worden, alles moet kwijl dicht worden dus waarschijnlijk met kit dichtzetten, alles moet ook ruk stoot en mep proof worden dus plexi van 2 mm met epoxy vastgezet in de base, de buizen komen met "deksels" van dezelfde serie welke perfect passen (hoop ik), de base wordt ongeveer 5 cm dik dus hij zal moelijk omvallen. De psu wordt in het midden van de base geplaatst met een snoer uit de zijkant naar het stopcontact, de fan komt achter een stevige fangrill.
Better safe then sorry, dus als je nog meer suggesties of problemen kan bedenken ik hoor het graag!
 
Ze is goed op lasers en lichtjes ik zeg gewoon 12 volt erop zetten altijd kind proof ^^.

Maaruh Asphiax kan jij niet ff een power outage krijgen voor een paar maanden weer zo'n geweldig SF project.

12 volt was idd de bedoeling!
Dit is een leuk projectje tussendoor om weer op te laden voor de laatste loodjes van de eurisko en ben hard aan het sparen voor de volgende grote build. Thanks man!
 
12 volt was idd de bedoeling!
Dit is een leuk projectje tussendoor om weer op te laden voor de laatste loodjes van de eurisko en ben hard aan het sparen voor de volgende grote build. Thanks man!

ik kijk er in ieder geval weer naar uit, mijn desk mod is bijna af ( hele kleine dingetjes nog ) en dan waarschijnlijk tijdje rust ( kan vrouwlief van de hart verzakking bekomen ) daarna ga ik ook maar weer eens beginnen, maar helaas dankzij jou ben ik nu eerst opzoek naar mijn stargate dvds :(
 
Wellicht verkloot ik nu wel heel je idee, maar is wel kinderproef. Bouw er zo'n bol omheen en als je die aanraakt komen er van die schocken naar je toe. Of denk ik nu te moeilijk?

Moet gelijk aan een heel vet feestje denken waar ik ben geweest : Mysteryland 1998
21opp9i.jpg


ik kijk er in ieder geval weer naar uit, mijn desk mod is bijna af ( hele kleine dingetjes nog ) en dan waarschijnlijk tijdje rust ( kan vrouwlief van de hart verzakking bekomen ) daarna ga ik ook maar weer eens beginnen, maar helaas dankzij jou ben ik nu eerst opzoek naar mijn stargate dvds :(

Ken het, wat mijn vrouw vooral een beetje "dwars" zat is dat ik hele weken boven zat en alleen naar beneden kwam om wat te drinken te halen en de fora´s the spammen. Nu kan ik een hele hoop beneden doen en dat vind ze toch wel fijn, het gaat hier vooral om de planning en technische details goed krijgen. Die buizen op een stuk plexi zetten en tig gaten boren gaat wel goed komen (hoop ik)

Ik werk veel vanuit huis (de zaak zit in brussel) en elke ochtend op syfy channel , atlantis , lekkere start van de dag!

Hier weer ff een korte update.
Ik heb het model in segmenten verdeeld voor het berekenen van de leds en de hoeveelheid benodigde Drivers.
(Oh ja , gister ook nog even een stuk zwart plexi in het model gezaagd)

a2ayi1.jpg


Dit is de zijdelingse verlichting van de base
35872ig.jpg


Nu ga ik ff moeilijk doen, dus ik hoop dat jullie me kunnen volgen en helpen als ik fouten maak!
Nogmaals ik ben echt een beginner in dit werk en hou ervan mezelf te pushen maar als ik serieuze fuckups maak of als ik iets doe waardoor die kleine van me in gevaar komt, trek dan aan de bel AUB!

Ik ga werken met de MAX7219 en RGB leds (zoals het er nu uit ziet)
Waarom de MAX7219?
- 8 leds per segment, individueel schakelen en per segment dimmen
- Alle torens, ribs en sup`s zijn zo ingedeeld dat ze logische en symmetrische vormen kunnen maken door individueel geschakeld te worden of per segment te dimmen ( dus 1 kleur per toren of per 2 sups of ribs)
- ik heb 20 x MAX7219 liggen
- 1 Kleur per MAX

Wat zijn wat gegevens van de lamp
- totaal 170 RGB LEDS (elke 3CM hoogte = 1 LED)
- 4 MAX7219 nodig voor 1 kleur (dus in totaal 12 X MAX7219 nodig)
- als ik 20mA per kleur per led neem dan een totaal van 10,2 AMP !!!!

339q1si.jpg


NU verder het circuit uit tekenen

Ben nu ook de volgende items aan het researchen
- gaat de arduino interface wel 12 x MAX7219 en 170 RGB´s trekken, zeker met set brightness enz
Qua snelheid/PWM: de max7219 kan een 10MHz clock aan. De arduino kan hardware SPI doen met 8MHz, met 12 max7219's moet je per refresh 12*8=96 bits uitspugen, om alle waardes aan te passen moet je dat 8 keer doen, dat is 768 bits. Dat zou je zo'n 1300 keer per seconde kunnen doen, zolang je niks anders hoeft te doen. Als je een updaterate van 24 Hz zou willen dan zou je 50 intensiteitstappen kunnen doen. thanks to Springuin
- is er een limitatie qua lengte bekabeling
SPI bekabeling gaat goed tot 10CM
- gaat ik een psu vinden die min 11 amp op de 12V geeft en in de base past
Ja heb een 5v met 10A gevonden. Ik ga toch niet alle leds tegelijk branden dus ik kan iets lager zitten
- er zit een verschillend aantal leds op een row/colom, gaat dat problemen geven met programmeren

Werk voor de boeg !

Dit zijn de specs van de leds die ik heb gekregen van een maatje ...
Wat ik eraan zie is dat het water clear zijn en "maar" 25~30 graden
Mss beter om toch een andere batch te kopen?
out9ax.png


Dus nog steeds een hoop vermogen verlies (van 12V naar 3,8)
Ik kan op google alleen 5V psu's vinden die maar tot 3,5 amp gaan

Hier ook het wiring schema voor de eerste 3 MAX7219's
Mss nog niet de meest logische manier om te tekenen maar al doende leerd men !
t65em9.png


Hier een kleine update,

Vanavond de basis schakeling met 3x MAX7219 aan de praat gekregen, YESSS!!!!

zo9hj7.jpg


Hier zie je dus de arduino waaraan 3x de MAX7219 hangen. Elke MAX is een aparte kleur en heb een basis sketch in elkaar kunnen zetten waarin ik met formules door de brightness settings (setIntensity 0 tot15) heen cycle. Dus nog geen POV met duty cycles maar eerst beginnen bij het begin en bewijzen dat het zo kan.
Ik heb een 4e max al op het bord zitten maar besloot eerst deze schakeling te maken waarna het een kwestie van (aldanniet) eenvoudig opschalen naar meerdere MAX`s

Heb nu even 3 aparte ledjes gebruikt om een RGB te maken maar dat werkt ook redelijk met de papieren koker erom heen. Dit is de grootste koker van de lamp er er komen hier 11 RGB leds in boven elkaar (om de 3 cm ongeveer dus de licht opbrengst zal een stuk hoger zijn)

Hier een korte VID van het effect ( let wel met maar 16 standen is het geen vloeiende overgang tussen kleuren en lichtsterktes. Dit hoop ik wel te verbeteren


Weer een stapje dichterbij ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Thanks man!
Ben er nog niet helemaal uit wat het precies wordt maar dat er iets mee gedaan gaat worden is zeker ;)
- Capacitive touch , werkt op aanraking van een vinger/hand
- Resistive touch , werkt op de druk uitgeoefend door een vinger/hand
- Licht detector, werkt op de hoeveelheid licht die veranderd door je hand boven een sensor te houden.
 
Capetive touch zou ik doen. Waarom?

Resistive touch= kijken hoe hard ik hem in kan drukken. (en dus kapot gaat).
Licht detector = je wilt slapen en de lamp gaat aan.

Resistive - en je bent gelimiteerd tot een bepaald oppervlak, wil juist dat ze bijna overal de lamp kan aanraken.
licht - en een ander patroon in de leds zou kunnen worden gezien als een trigger en weer een ander patroon doen initeren waardoor je programma continue interrupted wordt.

capacitive heeft wel een een uitdaging met het bepalen van de gevoeligheid en interference
 
Hmmm, loop tegen een uitdaging aan.
In het midden (COT) staat een dunne toren waar 9 RGB leds in moeten. Dit is een buis van 2 cm doorsnee, waar de led van 5 mm in moet en volgens mijn wiring schema 9x3 Draden voor de RGB en 2 draden voor de 2 segmenten waar de cathodes op komen te zitten (segment van 4 en 5) dat zijn dus 29 draadjes in een 20mm buis waarvan er al 5mm bezet is.
Dat gaat een donkere vlek op de buis zijn.
Iemand een idee?
 
Terug
Bovenaan