• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

IZE's Atlantis

Dat is een goeie tip! wist niet dat dit bestond.
heb mss een andere oplossing
2mpigzq.jpg

in de witte kaders worden witte leds geplaatst en de rest is RGB.
zal ook niet misstaan denk ik
 
omg zie deze nu pas :eek:
kerel je staat me echt aan met je mods :)
eerst begin je met startrek voyager en nu begin je gewoon met stargate atlantis gewoon topper na topper!!!
hooked alvast weer
ben benieuwd naar het eindresultaat
misschien paar railguns zetten als extra effecten ;)
Greetz B0B0
 
Je gaat een probleem toch niet op die manier uit de weg he... komop.. RGB erin :p.

Ga mijn uiterste best doen en heb al een aantal ideeen!

omg zie deze nu pas :eek:
kerel je staat me echt aan met je mods :)
eerst begin je met startrek voyager en nu begin je gewoon met stargate atlantis gewoon topper na topper!!!
hooked alvast weer
ben benieuwd naar het eindresultaat
misschien paar railguns zetten als extra effecten ;)
Greetz B0B0
lasers als railguns? das best mogelijk !
maar het wordt dan niet echt veilig meer voor haar oogjes!

Gaat een serieus groovy lamp worden. Heb de kleuren wat basis gehouden omdat ik maar 50x50x50 combinaties heb (alle resources van de arduino aangesproken)

 
Hier alvast een update van het werk dit weekend.

De base
sltkox.jpg


Ruimte gemaakt voor de electronica. Helaas gaat de psu niet in het midden door ruimte gebrek.
1zl3qfd.jpg


Het begin van de zijverlichting. Tuurlijk moet de base nog geschuurd worden en in de plamur en verf
15i3f36.jpg


Helaas zit ik op 30 meter soldeerdraad en de leds te wachten, dus weer even wachten ...
2h36dck.jpg
 
Hier de 2e update van het weekend

Wat poten onder de base gezet zodat ik extra hoogte heb voor de electronica
30tl9xk.jpg


En het model lijkt nu te zweven. Het is nu mogelijk om een extra segment aan leds achter het model te plaatsen voor een gloed als hij later tegen de muur/plafond geplaatst wordt
29erau1.jpg


Soldeerwerkje voor de 12x MAX7219 LED drivers
v46ips.jpg


Even een kleine test fitting, en nu snel de grondverf in!
245g5ds.jpg


Enige waar ik een beetje mee zit is de warmte ontwikkeling.
Ik kan er eventueel een heel klein fannetje inbouwen die lucht naar buiten blaast onder de lamp.
Is dat nodig ?
 
Hier een update van het werk van gister.

Bezig geweest met het uitdenken van het kabel probleem in de torens.
Het zijn allemaal RGB leds dus eigenlijk 3 leds in 1 behuizing. Met 8 leds boven elkaar zijn dat bij de onderste led 21 kabels die het licht belemmeren. Hierdoor krijg je dus lelijke schaduwen in de buizen.
Hier de leds gewoon boven elkaar en in een spiraal. Niet echt super dus
5v9aqg.jpg


Hier is de 2e opstelling met 2 leds aan beide kanten en de kabels in het midden tussen de leds door geregen.
Hierdoor is de lichtbelemmering een stuk minder en de schaduwen zijn bijna weg. Betekend wel 2x aantal RGB leds bestellen
9fturm.jpg


De gehele schakeling bij elkaar. Nog steeds maar 3 poorten op de Arduino gebruikt.
2j299p2.jpg


Wat een monniken werk! met de hand alle scherpe randen van het plexi afgehaald zodat haar handjes veilig zijn van sneden enzo.
furmgj.jpg


Precies op tijd want .... de touchsensors zijn binnen !!!
Snel ff onder het plexi geplakt en een simpel programmaatje geschreven, er komen langere antennes aan te hangen.
2lo69s3.jpg


Hier een video over de werking !
 
Kleine update,
Ben nu bezig met 10xTLC5940 gemuxed met 3 ardy lines, 4 parallel geschakelde ULN2003 welke een grid van 160 RGB leds moet vormen.

Echt een leuke uitdaging dit met dik veel research !

Ben nu de fritzing files aan het maken voor de MAX7219 schakeling met deze Tower die ik in elkaar heb gezet. Had nog een paar clear RGB leds liggen en heb daar een torentje van gesoldeerd.
Tis een 4x8 mux op 3 MAX7219 met een max per kleur.

6z7ins.jpg


 
Wilde toch ff de laatste video van de tower op de MAX7219's met jullie delen.
Het programmeren was een leuke uitdaging en goede leerschool!
Ga hem nu aansluiten op de TLC5940's

 
Hier weer een kleine bouw update na al het electronica uitpluis werk!

De plexiglas buizen zijn binnen en heb ze op maat gezaagt
301limg.jpg


De vierkante blauwe plexi stukjes zijn eigenlijk clear en moeten nog in model gezaagt worden en daarna gefrost om dezelfde finish te krijgen als de buizen. De buizen lijken nu een beetje lang maar dat komt omdat er overal 15MM extra bij is gekomen om de fixatie op de bodemplaat te kunnen maken.
f1lkkh.jpg


Heb door dezelfde leverancier als de plexi buizen voor elke buis een deksel laten laseren. hierdoor was ik verzekerd dat het materiaal hetzelfde zou zijn.
4bbd.jpg


Ok nu ff een doordenkertje. Ik moet de buizen kunnen verwijderen om bij de leds te kunnen komen (dat heb ik wel geleerd van de hoeveelheid tweaken die ik heb moeten doen aan de leds bij de gemuxde toren)
Maar de buizen moeten wel strak op het plexi zitten en mep en sla vast staan zodat mijn dochtertje ze niet los kan trekken .

Oplossing : een schroef constrcutie, hier een probeerseltje, werkt maar staat niet stabiel omdat je maar 2 steunpunten heb die recht tegen over elkaar staan en dus de buis toch kan bewegen.
2wfo9ip.jpg


Oplossing was dus 3 "poten". Dit gaat wel weer een hoop dremel werk in de buizen als in de zwarte plexi bodem plaat. vooral in de bodemplaat gaat het echt secuur werk zijn want anders kan door een spleet langs de buis je in de base kijken en zal er lichtvervuiling gaan onstaat door de leds in de base.
22j3v5.jpg


Met nog maar een paar weken, veranderd van LED driver die door de post staking in canada vertraagd zijn, waarschijnlijk ook veranderen van common cathode naar common anode ivm een eenvoudigere circuit (waarover later meer) en nog een berg soldeer werk (1000+ pins) en dremel werk, begint het er nu toch een beetje op te lijken!
 
Hier weer FF een filmpje,

De lamp kan ook gewoon een enkele kleur zijn en kunnen worden gefaded om het kermis gehalte wat te tunen! Het idee hierachter was om het effect te creeren dat de Atlantis stad door een hyperspace window zou lijken te vliegen.
Ik heb niet voor de moeilijke opdracht gekozen door voor de volledige mux variant te gaan maar enkele poorten op de TLC's te gebruiken en door de printplaatjes zelf te maken, dit hoop ik ooit nog eens te gaan vervangen, maar moest nu ff meters maken.

Laat me horen wat je ervan vindt!
 
Fucking hell :103:.

Ik gooi de handdoek spreekwoordelijk in de ring en geef mijn "ledmaster" status aan jou :pray.

ledmeester.png


Ik ga jou zeker nog wat dingetjes vragen over die setup ;).

Whahahaha !!!
Vette GFX, bedankt man!
Over die masterschap weet ik nog niet hoor, ben nog maar net begonnen met die spul!

Dit zijn nog maar 16 leds, er komen nog 14 x 1W RGB power leds op 40mA per kleur, 16 x 2 parallel RGB en 16 single RGB leds in.
Dus nog 9 x TLC5940, waardoor ik zeker de base opnieuw ga maken met een extra laag MDF om meer ruimte te hebben voor de montage constructie van de buizen en de electronica.
 
Hier ff snel een plaatje van tussen de lunch.

2j0efdt.jpg


Ja , hij is nu wit, komen de kleuren VEEL beter uit.
Alle buizen zijn gemonteerd , ga vanavond een klein laagje kit om alle buizen doen om de naden af te sluiten (zie voor op de pic)
De stukjes frosted plexi tussen de buizen op de armen zijn best ok gelukt. hier komen 2 RGB leds in per stuk.

Power leds zijn binnen en gisteravond getest. Om het optimaal te maken zou ik eigenlijk een constructie moeten maken waarbij de led onder de plexi geplaatst wordt en alleen de lens er boven uit steekt maar dat gaat nu te veel tijd kosten. dus de leds komen op het plexi te liggen.
 
Terug
Bovenaan