• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Is er voldoende ruimte tussen een 16mm OD fitting en ventilator zodat ik geen extender hoef te gebruiken?

Mannekino

Member
Hallo,

Ik ben van plan om een custom loop te gaan doen in een Lian Li PC-O11 Dynamic XL. Ik wil onder- en bovenin de kast een radiator plaatsen en de tubing op een vergelijkebare manier als deze gaan buigen/plaatsen.

1607251453176.png

Om te voorkomen dat de tubing te hoog in de kast komt (omdat ik ook een vertical GPU mount wil doen) wil ik geen extenders gebruiken om voorbij de ventilatoren te komen. Nu ben ik benieuwd of fittingen met 16mm OD te groot zijn om dit te doen. Zie dit voorbeeld:

1607251897698.png

Het lijkt erop dat in dit voorbeeld al een kleine extender wordt gebruikt, klopt dat? Ik kan helaas niet zien wat voor een diameter deze tube is, ik gok ook 14mm.

Gaat een 16mm OD fitting passen in dit scenario? Bovenstaand voorbeeld is met de Lian Li UNI ventilatoren, die wil ik ook gaan gebruiken.
 
Hallo,

Ik ben van plan om de EK-Quantum Torque HDC 16 fittingen te gebruiken en bovenin de kast wil ik een Black Ice Nemesis Radiator GTS 360 en onderin een Black Ice Nemesis Radiator GTX 360. Maar ik vind de 14mm fittingen ook een goed alternatief en deze heb ik inmiddels in mijn winkelmandje zitten voor de volgende bestelling. Ik heb de onderstaande onderdelen al besteld en ben nu bezig met alle andere onderdelen die ik nodig heb:
Gisteren heb ik iemand gesproken op de Discord server van de sub-Reddit /r/watercooling en die persoon was van mening dat het geen goed idee is om twee radiatoren te gebruiken met verschillende flow rates. Klopt dat? Ik heb deze twee radiatoren uitgezocht omdat ze volgens de reviews van Extreme Rigs beide (GTS, GTX) een zeer goede push only performance hebben wat ik van plan ben om te doen.

Waar ik bang voor ben is dat er onvoldoende ruimte is tussen de tubing van het CPU block en de tubing van de onderste radiator voor een vertical GPU mount (dit wil ik graag). Ik heb dit geïllustreerd in de onderstaande afbeelding van een vergelijke build die ik van plan ben. Deze reden hiervoor is dat mijn GPU water block heel erg hoog is. Ik heb EKWB gevraagd voor de maten, en de hoogte is 157.5mm.

In de onderstaande afbeelding wordt dezelfde vertical GPU mount gebruikt die ik inmiddels heb ontvangen van jullie. Ik denk dat de terminal van mijn GPU water block in de weg gaat zitten van de in- en outlet poorten en tubing van het CPU water block. Ik zal mijn vertical GPU mount waarschijnlijk één PCI slot lager moeten positioneren. Ook is er nog een moederbord beugel bij de vertical GPU mount die extra roet in het eten gooit voor een nette rechte lijn (zie tweede afbeelding in mijn huidige kast de normale PC-011 Dynamic).

Dit betekent dus dat dat ik niet zeker weet of de GTX (54mm hoog) onderin gaat passen en ik dus misschien twee keer een GTS (30mm hoog) moet gaan gebruiken. Ook overweeg ik om misschien voor twee EKWB CoolStream PE 360 (45mm hoog) te gaan.

Ik had deze thread aangemaakt op Reddit helaas heb ik maar één reactie ontvangen van iemand die zegt dat twee GTS radiatoren wellicht niet voldoende zijn maar ik betwijfel of dat wel juist is. Ik heb een i9-9900K en een MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio om te koelen.

Zijn twee GTS 360 voldoende voor mijn build?

Tenslotte ben ik benieuwd of mijn huidige Corsair LL120 ventilatoren goed genoeg zijn voor een push only configuratie voor beide radiatoren. Ik heb daar nu namelijk 6 van in mijn huidige build, en wil deze graag hergebruiken omdat dit behoorlijk prijzige ventilatoren zijn. Liever koop ik geen 9 nieuwe ventilatoren dat is namelijk een flink extra kostenpost (ik zit dan te denken aan de Lian Li UNI fans). Ook ben ik heel erg tevreden over de Corsair Commander Pro die ik gebruik i.c.m. met iCUE voor o.a. de fan curves en RGB control.

Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden.

1607325590487.png

1607326105021.png
 
Laatst bewerkt:
De 16mm Torque fittingen hebben een buitendiameter van 24mm, dat is wel krap naast de fans, maar zou net moeten passen (of een beetje van de fans wegvijlen).
Met 14mm fittingen is het wat makkelijker monteren :)

Hoekfittingen, waterblokken, radiatoren alles heeft een andere flow rate, uiteindelijk gaat het om de sterkte van de pomp.
Naar mijn idee kan je dus gewoon verschillende radiatoren gebruiken, een D5 pomp kan dat makkelijk aan.

Mensen neigen altijd overkill te gaan met radiatoren :sarc:
2x 360 radiatoren is méér dan voldoende.
Je moet het vergelijken met de standaard luchtkoelers die mee geleverd wordt met de processor en videokaart.
Deze luchtkoelers koelen de hardware al voldoende.
1x 360 radiator heeft al meer koeloppervlak dan de twee luchtkoelers bij elkaar en water neemt efficiënter warmte en af, daarbij heb je ook nog 3 goede 120mm fans ipv de mini fans die op de luchtkoelers zitten.
Hoe meer radiatoren is hoe meer koeloppervlak en hoe zachter je de fans kan laten draaien, dat is een luxe.

De Corsair LL fans zijn prima, zeker met meerdere radiatoren hoef je geen zorgen te maken dat je te weinig koelvermogen hebt.
 
OK, dat klinkt goed. Dan ga ik gewoon voor twee Nemesis GTS 360 radiatoren en 14mm fittingen, dan hoef ik mij minder zorgen te maken over de buigingen ook die ik moet doen. Ook mooi dat ik zonder problemen mijn LL120 fans kan blijven gebruiken. De 6 die ik heb waren niet bepaald goedkoop namelijk en iCUE werkt erg goed.

Nog een paar vragen:

Gaat een temperatuur sensor zoals deze Alphacool Eiszapfen temperature sensor Plug G1/4 - Deep Black werken i.c.m. met mijn Corsair Commander Pro? Die heeft 4 temperatuur sensor headers. Ik veronderstel dat dit een generieke aansluiting is, net als de moederbord headers voor temperatuur.

Ik overweeg om EK-CryoFuel Mystic Fog als koelvloeistof te gebruiken. Is dit wel verstandig als een beginner op gebied van custom loops? Ik zag een topic op Reddit voorbij komen waarbij iemand na 5 dagen al problemen had maar ook iemand waarbij het na 2 maanden gebruik er nog behoorlijk goed uitziet maar wel wat vervuiling in het CPU block. Mocht ik wel kiezen voor Mystic Fog wat voor een loop prep moet ik dan doen? Ik ben van plan om mijn nieuwe radiatoren te behandelen met PrimoChill Rad Clean maar ik ben er nog niet helemaal zeker van of dit marketing onzin is of dat bijvoorbeeld warm gedestilleerd water met schoonmaakazijn ook voldoet.

Verder heb ik deze video bekeken over de gewone clear EK-CryoFuel die na 2 jaar gebruik nog helemaal perfect in de loop zit, geen enkele vervuiling in het CPU block. Ik neig naar om daarvoor te kiezen in de kleur Indigo Violet (concentrate) en dat te mengen met gedestilleerd water.
 
Temperatuursensors hebben een 2-pin aansluiting, dat past vrijwel op alle apparaten.
Ik heb nu geen commandor pro bij de hand, maar als die twee pinnen heeft voor de temperatuur sensor, dan past dat dus ook.

Gekleurde koelvoeistof is prima, bij een nieuw systeem moet dat geen problemen geven.
(voor de zekerheid alles even doorspoelen met gedistilleerd water is voldoende)
Problemen ontstaan als je vloeistoffen gaat mixen, dat is meestal het geval als iemand nieuwe koelvloeistof in het systeem doet van een andere type of merk.
Of een tweedehandse radiator, waterblok etc. gebruikt met nog resten van oude koelvloeistof.
Dan is een schoonmaakmiddel zeker geen marketing onzin, maar noodzaak.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
vincent Alphacool Eisbaer LT, pompvermogen voldoende? Waterkoeling 4
W AX1200i voldoende voor WC tri 780 setup? Hardware & Software 6
H Voldoende kracht/koeling voor loop ? Advies Waterkoeling Setup 4
R XSPC X2O 400 pomp voldoende? Advies Waterkoeling Setup 3
K Een 240 radiator voldoende voor i7-930+GTX480? Waterkoeling 15
zat0x EK-KIT H3O 240 LTX voldoende ? Advies Waterkoeling Setup 11
D3T0X Proc&nb 1x 240 en 1 gpu 1x 240 rad voldoende? Advies Waterkoeling Setup 10
D Is mijn radiator voldoende bij uitbreiding? Waterkoeling 6
K Zal mijn huidige pomp nog voldoende zijn ? (mpc350) Waterkoeling 2
D Advies: voldoende koeling? Waterkoeling 5
S Oldskool Koolance blok voldoende? Waterkoeling 4
T Is een RX360 voldoende? Waterkoeling 11
baretsu Single loop? Zijn de rads voldoende? Waterkoeling 32
Bas9466 Verschil tussen de Alphacool D5 en de de Swiftech D5 pompen Waterkoeling 6
S Zit er kleurverschil tussen Sharkoon en Revoltec CCFLs? Cases en Modding 2
volcom keuze tussen swiftech h220-X en custom loop Waterkoeling 9
B ATI Radon Hd 7950 dubbel dispantion 2x mijn Buget is tussen de 200 en 300 euro Advies Waterkoeling Setup 3
Sw333t Schakelen tussen 5v, 7v of 12v (vooral handig met pompen & fans) Electronica 2
animal baars Het grote "Ik twijfel tussen twee producten" topic Electronica 20
J Verschil tussen schroeffitting en fitting+slangklem (koppeling)? Waterkoeling 2
L Een bestelling snel tussen door. HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
N fancontroller tussen cpu koeler en case fans plaatsen raadzaam ? Overige Koeling 13
E Weerstand tussen cclf lamp wie kan me helpen?? Cases en Modding 5
Foxdelta-Mods Hoe te switchen tussen Vista en Linux Hardware & Software 5
Robin Verschil tussen goedkopere en duurder radiators Waterkoeling 7
stravinski temp verschil tussen.... Waterkoeling 10

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan