• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

introductie met een verzoekje

Iedereen die hier vaker komt zal mijn afkeer jegens AMD wel al kennen.
Maar ik wil nogmaals benadrukken dat een nVidia onderdeel altijd een AMD videokaart zwaar verkracht op wat voor een manier dan ook.
Heb je geen geld: AMD
Wil je gewoon iets dat functioneert: nVidia
(ik schrik nu zelf een beetje van wat voor een fan boy ik eigenlijk ben :sarc: )
Het enige dat nog wel enigszins gaat met een AMD kaart is gaming (en ook daar komen ze te kort), maar dat is voor de OP helemaal niet van belang.

Gelukkig geef je zelf aan dat je een fanboy bent. Die zijn meestal niet zo objectief :) of kun je de uitspraak dat amd kaarten te kort komen bij gaming en dat nvidia inalle opzichtenbeter zou zijn met objectieve testen onderbouwen?

Voordit draadje verder niet zo relevant, voor zijn toepassingen is nvidia beter, daar waren we het al over eensdacht ik :)

Verder wil je ook graag uit de hele Sandy Bridge bubbel knallen met een shotgun, geladen met een flinke portie realiteit, want LGA 1366 presteert nog steeds beter dan deze zogenaamd vernieuwende socket.
Heel leuk dat je met een 2600k kan clocken naar 4,5 Ghz, maar je hebt er weinig aan als je toepassing eerder cores vreet dan frequenties. En ik elke fatsoenlijke multi threaded applicatie assraped een 1366 hexacore een 2600k.
Ik zou hier dus een LGA 1366 met hexacore aan raden. Bijkomend voordeel is het grotere geheugen potentieel, wat heel handig kan zijn bij videobewerking.
Het enige probleem dat ook ik niet kan ontkennen: de prijs.
Voor een 1366 moederbord + processor zit je al op zo'n 650 euro bij elkaar.
Zou een goed overclock bordje aan raden om zoveel mogelijk uit je processor te kunnen rippen.
Dure borden met NF200 chips lijken me hier overbodig, dus dan kom ik uit op iets als een EVGA X58 SLI3.
Voor processor zou ik dan kijken naar een Intel Core i7 970 of een Intel Xeon E5645, wat volgens mij de goedkoopste hexacore processoren zijn. Laat het budget het toe, dan is een 980X 990X zeker interessant om naar te kijken.

nu wordt het echt leuk :) bubble? shotgun? nou ja ik gaf in mijn eerste reactie aan dat dit wel leuke discussies zou opleveren :D

laten we even feiten op een rijtje zetten, dan kan die zelf een keuze maken:

een van de willekeurige benchmarks. Het is aan hem te kijken welke toepassing hij het meeste gebruikt en of de snelheidswinst bij sommige toepassingen de investering waard is.

http://www.tomshardware.com/reviews/core-i7-990x-extreme-edition-gulftown,2874-8.html

2600k: 250 euro
i7 990x: 812 euro
i7 970: 460 euro

lager ga ik niet, want de langzamere i7s zijn altijd langzamer dan de 2600k.

Je ziet dat het erg toepassingsafhankelijk is. Het is inderdaad zo dat in het rauwe datacrunchen de extra cores hun werk doen. Met de verschillen (20 procent snelheidswinst op zijn best) is het de vraag of het de bijna dubbele prijs recht doet. Dat is een persoonlijke keus denk ik, ik zou dat geld persoonlijk bijvoorbeeld weer eerder aan een extra grote SDD uitgeven oid.

Daarnaast is er nog een andere optie: wachten op de nieuwe intels, die gaan wss op deze toepassingen gehakt maken van alle bovenstaanden (Sandy-E) maar zullen wss ook niet echt goedkoop worden. Einde dit jaar/begin volgend jaar.... of zelfs kijken naar de nieuwe amd's (al ben ik daar weer geen fanboy van :D).

Ik krijg de indruk dat je een computer zoekt die gewoon lekker snel is, er mooi uitziet en even meekan. Ik krijg niet de indruk dat je een hardcore overclocker bent of iemand die het snelste van het snelste nodig heeft... dan is de 2600k een prima keuze hoor.

Gelukkig geef je zelf aan dat je een fanboy bent. Die zijn meestal niet zo objectief :) of kun je de uitspraak dat amd kaarten te kort komen bij gaming en dat nvidia inalle opzichtenbeter zou zijn met objectieve testen onderbouwen?

Voordit draadje verder niet zo relevant, voor zijn toepassingen is nvidia beter, daar waren we het al over eensdacht ik :)
Ik zal je eerlijk zeggen dat ik geen zin heb om diverse allang bekende grafieken uit de doos te halen van AMD vs. nVidia.
Daarnaast zijn al een aantal zaken vermeld in dit topic, dan gaat het o.a. om Cuda technologie wat nVidia heel geschikt maakt voor professionelere toepassingen.

Qua gaming pompt AMD ook wel wat frames, maar zodra er wat eye candy of tesselation wordt aangezet blijven de AMD'tjes weer een stuk achter (bovendien bevalt het koeler ontwerp me niet meer zo na de 5000 serie :p )
Heb zelf ook slechte ervaring met de AMD drivers en CFX technologie dus vandaar dat ik definitief ben overgestapt naar het groene kamp.
Dat laatste heeft niet veel meer met fanboy gedrag te maken, los van dat ik het nu ben, maar met feiten en problemen waar meer mensen last van hebben.

nu wordt het echt leuk :) bubble? shotgun? nou ja ik gaf in mijn eerste reactie aan dat dit wel leuke discussies zou opleveren :D

laten we even feiten op een rijtje zetten, dan kan die zelf een keuze maken:

een van de willekeurige benchmarks. Het is aan hem te kijken welke toepassing hij het meeste gebruikt en of de snelheidswinst bij sommige toepassingen de investering waard is.

Benchmark Results: Productivity : The Intel Core i7-990X Extreme Edition Processor Review

2600k: 250 euro
i7 990x: 812 euro
i7 970: 460 euro

lager ga ik niet, want de langzamere i7s zijn altijd langzamer dan de 2600k.

Je ziet dat het erg toepassingsafhankelijk is. Het is inderdaad zo dat in het rauwe datacrunchen de extra cores hun werk doen. Met de verschillen (20 procent snelheidswinst op zijn best) is het de vraag of het de bijna dubbele prijs recht doet. Dat is een persoonlijke keus denk ik, ik zou dat geld persoonlijk bijvoorbeeld weer eerder aan een extra grote SDD uitgeven oid.

Daarnaast is er nog een andere optie: wachten op de nieuwe intels, die gaan wss op deze toepassingen gehakt maken van alle bovenstaanden (Sandy-E) maar zullen wss ook niet echt goedkoop worden. Einde dit jaar/begin volgend jaar.... of zelfs kijken naar de nieuwe amd's (al ben ik daar weer geen fanboy van :D).

Ik krijg de indruk dat je een computer zoekt die gewoon lekker snel is, er mooi uitziet en even meekan. Ik krijg niet de indruk dat je een hardcore overclocker bent of iemand die het snelste van het snelste nodig heeft... dan is de 2600k een prima keuze hoor.

Ik meldde ook dat een 980x heel leuk zou zijn mits het budget ervoor is ;) Dat de prijs belachelijk hoog is, is mij ook zeker bekent.
En je zegt het zelf al: het is heel applicatie afhankelijk.
Dus ik pas de onderdelen aan op de wensen van de TS. Een 2600k is heel leuk voor te gamen, omdat ze ontzettend hoog clocken.
Maar bij videobewerkingen en eventueel rendering heb je gewoon veel meer aan die 4 extra threads.
Kan je veel tijd schelen bij grote projecten. Als je rond leest op het internet scheelt het sommige mensen wel 15 tot 30 minuten per render.
En nogmaals: de grotere geheugen capaciteit kan ook heel handig zijn bij dit soort toepassingen, want die vreten zo je RAM weg.

Je hoeft geen hardcore overclocker te zijn om het beste uit je processor te willen halen, denk dat het bij dit genre onderdelen wel een must is om er wat meer uit te persen. Niemand koopt een i7 970 om stock te laten lopen, en wat dat betreft ook geen 2600k.

het hangt dus idd af van welke toepassingen hij gaat doen. Als die professioneel ermee gaat werken met grote projecten (dan ga je richting workstation build) vs af en toe een filmpje bewerken, met alles daartussen in. Dat moet de topicstarter zelf aangeven, dan pas kunnen we echt goed advies geven :) al krijg ik neit de indruk dat hij een zwaar workstation nodig heeft, die had die dan allange gehad denk ik...

Ik heb veel grafieken gezien, kennelijk niet die jij noemt want qua prijs performance, in het hogere segment gaming, is amd momenteel echt de beste in alle staatjes die ik zag...
al benik ook gevallen voor de gtx580, omdat je die extremer kan doorbouwen (sli, triple sli... ).

Bekijk dan maar eens wat testresultaten van Metro 2033. Een game die de laatste Dx11 technieken subliem toepast en elke grafische kaart(en) tot op zijn knieën brengt.
Zie je toch dat een GTX 580 zelfs nog een HD 5970 klopt. Alleen de nieuwere dual core HD 6990 slaat nog net even hoger zijn framerate bataljon neer.

natuurlijk klopt een gtx580 de 6970 of de 5970... die kaart is ook 25 procent duurder :)

Eerlijker vergelijking is (voor dezelfde prijs)
6950 in CF vs 6950:
AnandTech - Bench - GPU11

De amd's maken gehakt van de ene gtx580, in de allerhoogste settings op hoge resolutie van jouw metro... 28 vs 42 fps.
En een 6970CF doet maar een paar procent onder voor een gtx580 CF, terwijl daar 25% meer prijs aanhangt (600 euro vs 800). Triple sli zie ik zo snel geen testen van, dat was wel leuk geweest (geloof dat amd ook beter schaalt dan nvidea)

Wat overigens ook wel grappig is om te vermelden is dat de gfx580 SLI een slordige 350W meer verbuirken dan de 6970 CF ;_) (op full load); 500 vs 850 Watt :D

Ondanks deze cijfers ben ik voor nvidea gegaan, inderdaad wegens betere driver verhalen, vond hem mooier, wilde weer eens van AMD af, en 2x gtx580 is nog altijd sneller dan 2x 6970, prijs is niet mijn grootste issue momenteel.

Nu nog CrossFireX technologie van SLI kunnen onderscheiden, en nVidia goed kunnen spellen en je zit op de goede weg.

Daarnaast vind ik helemaal niet dat je kaarten op prijs moet vergelijken, maar dat is mijn ding maar.

lekker relevant :) zit op mijn werk enheb haast, dubbele kaarten zijn dubbele kaarten, of het nu sli of cf is. Beetje flauwe reactie.
Jij begint zelf over wat sneller is, dan haal ik feiten erbij: Per euro heb je bij amd voor games momenteel meer snelheid dan bij nVidia. ALs je dat niet mee mag nemen in de vergelijking kom je op hardware van miljoenen uit he :)

(en wederom: in mijn geval heb ik ook niet op prijs gekozen, dus andere factoren spelen wel degelijk een rol, behalve voor hateboys/fanboys :D. Ik heb om die reden juist heel lang bij amd gezeten: slechte ervaringen met nVidia en zeer goede met de amds, vanaf de beroemde 9700pro kaart eigenlijk. gelukkig is er echte concurrentie).

Maar we dwalen af, ik denk dat het voor de topicstarter niet zinvol is om zoveel geld te besteden aan videokaarten :D

De amd's maken gehakt van de ene gtx580, in de allerhoogste settings op hoge resolutie van jouw metro... 28 vs 42 fps.

dubbele kaarten zijn dubbele kaarten, of het nu sli of cf is.

Ja, dubbele kaarten zijn dubbele kaarten, ow wacht. Je vergelijkt Crossfire met single 580. Hmm, still fair I guess.

Mag ik dan toch wat grafieken plaatsen hier:
107520,107519,113867,113866,82596,82274,102037,81426,80462,86545,105421,103149,107703,101862,97556,97489,115839,113521,108228,116008,117867,117872,118712

107520,107519,113867,113866,82596,82274,102037,81426,80462,86545,105421,103149,107703,101862,97556,97489,115839,113521,108228,116008,117867,117872,118712

Deze tests laten toch heel wat anders zien lijkt me.
Met een stroomverbruik van 60 watt meer voor het complete systeem met de GTX 580.

in deze tests staan geen cf/sli vergelijkingen. Vandaar dat ik verwees naar de anandtech site.
ik denk dat je mij verkeerd begreep mbt de 'dubbele kaarten' opmerking: het maakt mij en velen geen biet uit of er 1, 2, of drie kaarten in het systeem gezet worden: het gaat om de snelheid vs. kosten.

Tuurlijk kun je allerlei argumenten aanhalen over mobo's, stroomverbruik en nadelen van sli/cf. Maar als het gaat om bang for buck: dan vergelijk ik rustig een single gtx580 van 400 euro met een cf 6950 voor exact hetzelfde bedrag.

Wel grappig dat je met jouw grafiek weer probeert iets aan te tonen waarvan ik je al gelijk hebt gegeven: in single kaarten is de gtx 580 nu de beste (na mss de 590 dan), maar ook de duurste. (na de 6990 misschien, maar dat is toch een onzin kaart vind ik dus die laat ik in alles buiten bescouwing :D)

Weet wel, dat ook al heb je dan bijvoorbeeld, 2 6950's, dat je niet gelijk dubbelop gaat met re************************************nen en geheugen bijvoorbeeld hé?

Want ook al heb je dan bijvoorbeeld 2x AMD 6950's met 1GB, dan houdt je ook 1GB, en geen 2GB;)

Ook zo met re************************************nen, je mag dan wel het dubbele hebben, maar pér GPU wint de 580 het dan nog wel;)

+ dat een enkele 580 zuiniger is, en stiller, want de huidige AMD koelers zijn inderdaad crap;)

EDIT: WTF, waarom kan ik dat ''re************************************nen'' niet verwijderen? Dat moet namelijk re************************************nen zijn;)

EDIT2: Reken kernen..

lol :) leuk die sterretjes. Maarreh, dat van dat geheugen weet ik wel, ik heb ze zelf neit gebenched, maar bij anandtech wel he. Dus daar staan de harde cijfers, ook van CF/SLI builds; helaas niet van triple sli.

het hangt dus idd af van welke toepassingen hij gaat doen. Als die professioneel ermee gaat werken met grote projecten (dan ga je richting workstation build) vs af en toe een filmpje bewerken, met alles daartussen in. Dat moet de topicstarter zelf aangeven, dan pas kunnen we echt goed advies geven :) al krijg ik neit de indruk dat hij een zwaar workstation nodig heeft, die had die dan allange gehad denk ik...

Ik heb veel grafieken gezien, kennelijk niet die jij noemt want qua prijs performance, in het hogere segment gaming, is amd momenteel echt de beste in alle staatjes die ik zag...
al benik ook gevallen voor de gtx580, omdat je die extremer kan doorbouwen (sli, triple sli... ).

Maar wat valt bij jou onder 'workstation' dan?
Ik werk (nu tijdelijk even niet) op een 'professioneel' niveau qua video-editing.

Heb zelf geen 'workstation'.
Maar een flink systeem:
- Waar ik goed op kan monteren en renderen
- Mijn dagelijkse dingen op kan doen.

Enige voordeel van een 'workstation' is dat 'workstations' vaak kant en klaar zijn zoals die van HP.
En dat de professionele ondersteuning voor dit soort systemen subliem is. (uit eigen ervaring)

De TS moet gewoon een goed allround systeem hebben waar de beste man ruim 3/4 gaat mee kan doen + al zijn werkzaamheden.
Alles een beetje tegen de richting van midrange/highend.

Wilt hij editen én afentoe kunnen gamen. Simpelweg een Nvidia kaart. Niets meer niets minder.

Ook raad ik niet aan om voor een SLI/Crossfire setup te gaan.
Ik merk zelf bij Avid Media Composer dat hij afentoe moeilijk doet als SLI aanstaat.
Als ik ga monteren zet SLI altijd uit om gezeur te voorkomen.

Je kan het natuurlijk uitzetten zoals ik doe. Maar handig en praktisch is anders.

Ik zou voor een deftig 2600(k) systeem gaan met een 560ti of hoger.
8GB ramm geheugen en de rest word denk ik wel ingevuld door de andere mensen hier. ;)

.. nee juist niet.
Als hij CUDA applicaties gaat gebruiken heb je wel meer baad bij een wat sterkere GPU.
Steeds meer edit programma's krijgen de verschikking over CUDA en ook zijn de meeste consumenten camera's 'HD'.

Gezien zijn budget is een 560ti (of hoger) een prima kaart.
Kan de TS denk ik wel een tijdje mee doen en heeft meer dan genoeg geld over voor de rest van het systeem.

Een 560ti is ongeveer 170. Ligt er een beetje aan waar je kijkt.
Op een budget van +/- 2000 euro moet dit makkelijk kunnen.

.. nee juist niet.
Als hij CUDA applicaties gaat gebruiken heb je wel meer baad bij een wat sterkere GPU.
Steeds meer edit programma's krijgen de verschikking over CUDA en ook zijn de meeste consumenten camera's 'HD'.

Gezien zijn budget is een 560ti (of hoger) een prima kaart.
Kan de TS denk ik wel een tijdje mee doen en heeft meer dan genoeg geld over voor de rest van het systeem.

Een 560ti is ongeveer 170. Ligt er een beetje aan waar je kijkt.
Op een budget van +/- 2000 euro moet dit makkelijk kunnen.

Als hij dergelijke programma's gaat gebruiken : 100 procent eens. Vergeet echter niet de kosten voor het waterblokje :) maar ik denk dat hij genoeg geld over heeft daarvoor, ook om de kast bling bling te maken.

Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
H Hugo75 introductie Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
C - Cuspian - Michael - PC build 3 - Introductie Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 8
Anthares Even een introductie. Anthares, Michiel, desk-based computer Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 10
mausio91 Mausio - Maurice - WW2Jerry introductie Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 6
Freddy Nieuwe EK Koelvloeistof en introductie actie HighFlow Computer Cooling Shop 2
S introductie saikol Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 13
J Kleine introductie :-) Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
D Introductie: DennisM6, Dennis van der Linde, Antec Twelve Hundred Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 3
D Introductie: Dekore - Duke - Black Beauty Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
K Introductie: Knikkerbak Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 9
Skydrone Introductie Skydrone Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 11
ShadowBumble Introductie : ShadowBumble - Michel - Project Aqua Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
W Introductie Wannial - Yannick Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 8
B Introductie: The_Punisherw Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 6
T Introductie Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 6
T Introductie Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 13
HighFlow HighFlow eventjes tussenuit van 15 juli tot en met 24 juli HighFlow Computer Cooling Shop 0
M Wallmount computer met EKWB hard tubes Advies Waterkoeling Setup 1
K Diensten te koop? Ik heb hulp nodig met buigen van hard tubing Waterkoeling 4
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
X Problemen met pomp reservoir (3 nieuwe pompen op 1jaar?) Waterkoeling 1
D aansluitingen op waterblock met ABP Waterkoeling 2
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
M Mijn nieuwe build met MORA3 420 ingebouwd in de muur :) Gallery & Build Logs 5
D Watercooling newbie met wat vraagjes voor een 3080 en Ryzen 3600 Waterkoeling 13
HighFlow AtGames Legends Ultimate Arcade Kast met 300 games HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
B Fractal design 7 met 6900xt advies Waterkoeling 1
Robin Iemand ervaring met een coolermaster masterbox nr600 case en radiatoren? Waterkoeling 14
Jason Nieuw: Singularity Computers Protium 2.0! Reservoirs met D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
D 2 GPU's met active backplate koppelen HighFlow Forum 7
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
P hulp nodig met plaatsen reservoir Waterkoeling 10
Mannekino Custom loop kerstvakantie project in O11 Dynamic XL voltooid met Direct Die cooling voor een 9900K Gallery & Build Logs 9
B hulp nodig met nieuw custom loop Waterkoeling 5
Silversurfer Probleem met koelen van m.2 ssd (geen flow) Overige Koeling 4
K Hulp nodig met systeem te drainen Waterkoeling 4
Silversurfer [advies nodig] Lucht in het systeem en flowmeter stopt met draaien Advies Waterkoeling Setup 1
C Te weinig Flow met mijn EK pomp? Waterkoeling 8
L Hulp met uitzoeken van de rest van de onderdelen. Advies Waterkoeling Setup 14
HighFlow Lian Li komt met SL120 fans die met elkaar verbonden kunnen worden HighFlow Product Suggesties en Nieuws 34
D M3 schroefjes Corsair AIO? Zwart of evt wit met platte kop kruiskop Cases en Modding 1
HighFlow EK-Quantum Flow Indicator / Flow Meter met D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 8
HighFlow Alphacool introduceert vijf radiatoren met formaten tot 1260mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
S Ervaringen met Ek quantum reflection pc-o11d-xl d5? Waterkoeling 1
HighFlow Sony toont uiterlijk PlayStation 5: zwart met wit, twee varianten Gaming 4
Rammstation Iemand ervaring met dancing light 6 led 6 collour ? HighFlow Product Reviews 2
D 75 graden met 360 fractal design koeler?? Waterkoeling 4
S AMD threadripper 3960x met water- of luchtkoeling Waterkoeling 3
Bokeh Bokeh - Ben - mijn monster PC project met RGB Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 11
M moederborden met waterkoeling Waterkoeling 4

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan