boefmans
New member
Iedereen die hier vaker komt zal mijn afkeer jegens AMD wel al kennen.
Maar ik wil nogmaals benadrukken dat een nVidia onderdeel altijd een AMD videokaart zwaar verkracht op wat voor een manier dan ook.
Heb je geen geld: AMD
Wil je gewoon iets dat functioneert: nVidia
(ik schrik nu zelf een beetje van wat voor een fan boy ik eigenlijk ben )
Het enige dat nog wel enigszins gaat met een AMD kaart is gaming (en ook daar komen ze te kort), maar dat is voor de OP helemaal niet van belang.
Gelukkig geef je zelf aan dat je een fanboy bent. Die zijn meestal niet zo objectief of kun je de uitspraak dat amd kaarten te kort komen bij gaming en dat nvidia inalle opzichtenbeter zou zijn met objectieve testen onderbouwen?
Voordit draadje verder niet zo relevant, voor zijn toepassingen is nvidia beter, daar waren we het al over eensdacht ik
Verder wil je ook graag uit de hele Sandy Bridge bubbel knallen met een shotgun, geladen met een flinke portie realiteit, want LGA 1366 presteert nog steeds beter dan deze zogenaamd vernieuwende socket.
Heel leuk dat je met een 2600k kan clocken naar 4,5 Ghz, maar je hebt er weinig aan als je toepassing eerder cores vreet dan frequenties. En ik elke fatsoenlijke multi threaded applicatie assraped een 1366 hexacore een 2600k.
Ik zou hier dus een LGA 1366 met hexacore aan raden. Bijkomend voordeel is het grotere geheugen potentieel, wat heel handig kan zijn bij videobewerking.
Het enige probleem dat ook ik niet kan ontkennen: de prijs.
Voor een 1366 moederbord + processor zit je al op zo'n 650 euro bij elkaar.
Zou een goed overclock bordje aan raden om zoveel mogelijk uit je processor te kunnen rippen.
Dure borden met NF200 chips lijken me hier overbodig, dus dan kom ik uit op iets als een EVGA X58 SLI3.
Voor processor zou ik dan kijken naar een Intel Core i7 970 of een Intel Xeon E5645, wat volgens mij de goedkoopste hexacore processoren zijn. Laat het budget het toe, dan is een 980X 990X zeker interessant om naar te kijken.
nu wordt het echt leuk bubble? shotgun? nou ja ik gaf in mijn eerste reactie aan dat dit wel leuke discussies zou opleveren
laten we even feiten op een rijtje zetten, dan kan die zelf een keuze maken:
een van de willekeurige benchmarks. Het is aan hem te kijken welke toepassing hij het meeste gebruikt en of de snelheidswinst bij sommige toepassingen de investering waard is.
http://www.tomshardware.com/reviews/core-i7-990x-extreme-edition-gulftown,2874-8.html
2600k: 250 euro
i7 990x: 812 euro
i7 970: 460 euro
lager ga ik niet, want de langzamere i7s zijn altijd langzamer dan de 2600k.
Je ziet dat het erg toepassingsafhankelijk is. Het is inderdaad zo dat in het rauwe datacrunchen de extra cores hun werk doen. Met de verschillen (20 procent snelheidswinst op zijn best) is het de vraag of het de bijna dubbele prijs recht doet. Dat is een persoonlijke keus denk ik, ik zou dat geld persoonlijk bijvoorbeeld weer eerder aan een extra grote SDD uitgeven oid.
Daarnaast is er nog een andere optie: wachten op de nieuwe intels, die gaan wss op deze toepassingen gehakt maken van alle bovenstaanden (Sandy-E) maar zullen wss ook niet echt goedkoop worden. Einde dit jaar/begin volgend jaar.... of zelfs kijken naar de nieuwe amd's (al ben ik daar weer geen fanboy van ).
Ik krijg de indruk dat je een computer zoekt die gewoon lekker snel is, er mooi uitziet en even meekan. Ik krijg niet de indruk dat je een hardcore overclocker bent of iemand die het snelste van het snelste nodig heeft... dan is de 2600k een prima keuze hoor.