• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Intel Extreme CPUs geruchten

DutchChilles

New member
De geruchtenmolen over Intel Extreme CPUs is weer een beetje aan het draaien gekomen;

Volgens dit bericht moet Ivy Bridge E in Q3 2013 verschijnen.
Intel Ivy Bridge-E extreme CPUs to launch in Q3 2013

Maar volgens dit bericht wordt Ivy Bridge overgeslagen, en gaat men direct door naar Hasswell E.
Intel Haswell E launch rumoured for 2013 | bit-tech.net

Als dit laatste waar is, dan zullen X79 bezitters de spreekwoordelijke Sjaak zijn, want Hasswell E zou op een nieuw X99 chipset gebaseerd zijn.
Persoonlijk denk ik niet dat Ivy Bridge wordt overgeslagen, de berichten dat deze er komt zijn veel sterker en vaker voorgekomen. Volgens mij is de markt voor Extreme series CPUs nou ook niet zo groot, dat je gebruikers gaat dwingen om andere nieuwe high-end hardware te kopen.

Dit zijn maar geruchten, maar speculeren is altijd leuk ;)
 
Dat valt best moeilijk te voorspelen, maar zo raar is het idee van een generatie over te slaan niet. Haswell komt eind deze maand ofzo uit, en IB E serie is nog niet aangekondigd ofzo. Als je dan rekening houdt dat Sandy Bridge E als 3de generatie gesleten werd lijkt het me dat ze de daar de twee generatie samen genomen hebben (IB was tenslotte 'maar' een tick) om terug op hun originele planning uit te komen (waar de zware E-series eerder uitkomen dan de 'zwakkere' gewone CPU's).
 
Klopt, alhoewel de vraag naar Ivy op dit moment groter is. Dit komt waarschijnlijk wel doordat Hasswell er nog niet is. Sandy Bridge E kwam niet veel later als de 'standaard' lijn, en mij persoonlijk lijkt het sterk dat ze toen al Ive bridge tech erin verwerkten. Op de Intel Ark staat hij onder de 2e generatie, in de breadcrum navigatie staat het;ARK | Intel® Core. Ik denk dus niet dat SB E een hybride is.

Ik denk wel dat een Hasswell E interessanter is dan Ivy E, omdat de nieuwe Hasswell techniek er nu is. Dus waarom zou je niet het nieuwe gebruiken voor ook je Extreme lijn? Als het gerucht klopt dat Hasswell E op X99 zou draaien, iemand die een extreme CPU koopt kan ook wel een goed moederbord betalen.
 
Inderdaad, maar lijkt me zelf ook veel beter gewoon direct een zuiniger platform met fatsoenlijke geïntegreerde IO dan een hoop USB3 en SATA600 poorten via een losse (lees: vaak) meukchip. Op zich mag Intel best wat IB-EP CPU's launchen, maar laten ze dan voor de consumenten die Haswell-E uitbrengen. Ook wel leuk dat die cpu's de nieuwere AVX2 instructieset krijgen, betekent naar verwachting in sommige progs een forse verbetering in performance.

Toch betwijfel ik dat verhaal helemaal. Dacht dat kort geleden nog werd genoemd dat Haswell-E sowieso DDR4 ondersteuning kreeg en DDR4 komt pas volgend jaar ergens (Q2/3/4 2014) dacht ik. Dus dan kan dat allemaal niet... :/

En hoezo noem je eigenlijk X99 en niet X89? Als het X86 zou worden kan ik begrijpen dat het niet handig is, maar X89 lijkt me toch de opvolger in dit geval?
 
Wat betreft het X89 of X99, dat weet ik ook niet, daar kopieer ik hetgeen wat er gezegd wordt in het bericht.

Klopt volgens mij ook dat Hasswell-E DDR4 gaat ondersteunen. DDR4 is er al, er zijn demo's van gegeven (http://www.fortlan.org/ces-2013-crucial-shows-off-ddr4-demo/) In de video wordt aangegeven dat DDR4 eind 2013 beschikbaar moet zijn. Hasswell-E rond deze tijd uitbrengen klinkt dan helemaal niet zo gek.

Ik zou het gek vinden als Intel eerst Hasswell uitbrengt, alle nieuwe tech is er, inclusief DDR4, om vervolgens 'verouderde' Ivy-E uit te brengen. Zoals enthernal ook zei, misschien slaan ze met de Extreme CPUs wel steeds een generatie over. Dit is natuurlijk maar speculatie, maar volgens mij is de markt voor extreme CPUs niet zo groot dat deze elk jaar verfrissing nodig heeft. Zo gek klinkt het dan nog niet.
Ik hoop persoonlijk op Hasswell-E met alle nieuwe tech, maar we gaan het meemaken ;)
 
10% op stock inderdaad. Punt is wel lagere TDP en sowieso ander procedé... zuiniger, minder warm en waarschijnlijk meer ruimte voor betere OC is dan wel aanwezig. Of het een paar honderd euro waard is zeg ik niet... :p
 
Klopt, zo'n upgrade is feitelijk niet interessant. Sommigen doen het omdat ze gewoon het laatste van het laatsten moeten hebben of omdat ze die net wat hoger kunnen klokken, maar als je niet in die situatie zit is een upgrade van sandy bridge E naar Ivy bridge E gewoon onzin.

De meeste Ivy Bridge E's die verkocht worden zullen ofwel in nieuwe systemen komen, of oudere s1366 systemen gaan vervangen waar de performance gain wel de investering waard is, ook omdat er ondertussen al andere vooruitgangen zoals quad channel geheugen, PCI-e 3 en sata-600(via de intel chipset) aanwezig zijn. Maar daar komt er dan direct ook een s2011 bordje bij :mad: Daarom is het ook zo jammer dat ze maar 1-2 generaties per socket maken.
 
Zo ver heb ik geruchten gelezen dan x79 tot 2015 de top high end blijft.

Intel_Roadmap-Haswell-Skylake_01.jpg
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
3 [IN-ACTIVE] Intel® Core™ i7-975 Processor Extreme Edition Verkocht 5
Fryslanboy [Animocheck] Intel i7 950, ASUS Rampage III Extreme, 6GB Dom GT RAM, Gesloten 6
Luculenus Intel LGA2011 3930K en ASUS Rampage IV Extreme- Advies watercooling setje Advies Waterkoeling Setup 22
K Intel NUC8i7beh2 fan noise Overige Koeling 4
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
Jason EK-Quantum Velocity² D-RGB CPU waterblokken voor Intel 1200 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Velocity² D-RGB CPU waterblokken voor Intel 1700 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Jason XSPC RayStorm EDGE ARGB CPU Waterblock INTEL & AMD - Silver or Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Velocity D-RGB Intel / AMD / sTR4 - Full Nickel HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
Jason Barrowch M Series Reactor CPU Waterblock, LRC 2.0 RGB, Ryzen AM4/ AM3/ Intel 115x / 1200 / 2011 / 2066 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Barrow Supreme Infinity Mirror CPU Waterblock, LRC 2.0 RGB, AM3/ AM4 and Intel 115x / 1200 - Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
H Alphacool Eisbaer (Solo) 2600rpm inclusief de intel LGA2011 mount? Waterkoeling 4
XenoMorpH EK-Velocity Intel/AMD Mounting Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
ProAce [Gezocht] Intel Core I5 (1150) Gevonden 1
Freddy Intel LGA-1151 (Socket H3) Skylake i5/i7 -> zelfde montage als 1150, 1155 en 1156 Hardware & Software 6
l3p Akasa Plato & Akasa Newton S for Intel NUC 5th Generation HighFlow Product Suggesties en Nieuws 10
Sw333t [VERKOCHT] ASRock H61 Pro BTC + Intel Pentium G2030 Verkocht 3
JaccoW [Gezocht] Betaalbare Intel 775 WC onderdelen Gevonden 1
W [Waterkoeling] €750 euro Intel I7 2700K 2x 290x Refference Advies Waterkoeling Setup 5
D asus gtx 780 SLI met intel i7 4770 NVIDIA 0
Pharlap [GEVONDEN] ASUS P6T Deluxe V2 LGA 1366 Intel X58 ATX gevraagd Gevonden 1
lemonade [GEVONDEN] EK-Supreme HF INTEL bracket Gevonden 2
Sw333t [CLOSED] Waarde Intel pc Gesloten 2
X-Tripiot IVm Project Gezocht! Intel waterblocks! Gevonden 1
G Waterkoeling Intel i5-2500K Advies Waterkoeling Setup 1
stefan787 Intel Core i7 3820 of en andere 2011 socket cpu Gevonden 0
Traxtorm [VERKOCHT] Intel QX9300 CPU Verkocht 1
stefan787 [GEVONDEN] Intel core I5 3470k Gevonden 1
fatal_error.be Bitspower CPU Block Summit EF (Intel) Clear Acrylic Top HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
D ASUS MAXIMUS VI IMPACT (Intel Z87) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
l3p [VERKOCHT] Intel i7 3820 (lekkere OC-er!) Verkocht 1
l3p [VERKOCHT] Intel i7 960 (lapped) Verkocht 1
Vannos [VERKOCHT] Intel core i7 920 D0 Verkocht 1
DieHard [VERKOCHT] Intel P3, ATI 3D Rage Pro Turbo Agp Verkocht 2
R Intel Core i7-4770k Overclocking Overclocking 15
Sw333t [GEVONDEN] Intel S775 cpu Gevonden 1
R XSPC Raystorm cpu-block Intel s1155 mount HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
Skydrone Intel i5 3570k vs i7 2700k Hardware & Software 14
P [Waterkoeling] Intel Core i5 3570K Advies Waterkoeling Setup 12
k.3nny [GEVONDEN] TEAB 2x intel plexi cpu blokjes! Gevonden 3
arwin74 [VERKOCHT] INTEL Core I7 2700k Verkocht 1
yamaha_R1 Intel 3770K OC 4,2 temps? Overclocking 6
R Problemen intel i5 750 cpu Problemen & Oplossingen 10
canonchiel Intel 2011 socket Overclock topic Overclocking 0
L Supremacy Elite - Intel LGA 2011 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
tahsin Intel Cone i7 Handleidingen en Installatie Tips 41
U [VERKOCHT] Intel C2DM P8400 (socket P) Verkocht 2
M T-versie van de Intel 3770, 3770T Hardware & Software 10
J Intel RTS2011LC Advies Waterkoeling Setup 6

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan