• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

[INACTIVE] Datacolor Spyder 3 Pro met Elite software

Status
Niet open voor verdere reacties.

Source

Mr. Grillmeister
Hallooo,

Ben van plan om de Datacolor Spyder 3 Pro aan te schaffen echter is dit apparaat aan de prijzige kant voor enkele keren gebruik. (Na kalibreren een profiel voor volgende keren).

Apparaat zelf kost €120,- echter is hij hetzelfde als de Elite alleen met andere software.
Met Spyder 3 Elite software kan je dit apparaat namelijk gebruiken als een Spyder 3 Elite t.w.v. €170,-

Is er animo om dit ding te 'huren'?
Als het apparaat voor een leuk prijsje verhuurt kan worden is het voor iedereen voordelig :D

Is er animo voor of is er minder behoefte aan kalibreren dan ik dacht? :O)


Update:
0. Volledige naam van het product:
Datacolor Spyder 3 Pro

1. Welke datum heb jij het product gekocht?
Oktober 2010

2. Hoelang heb jij het product in gebruik.
Enkele keren.

3. Waarom wil jij het verkopen?
Niet, verhuren.

4. Is de aankoop bon/factuur nog aanwezig?
Ja.

5. In welke staat verkeerd het verkochte product?
Nieuwstaat.

6. Zijn de accessoires nog aanwezig? (Boekjes, Cd's etc.)
Ja.

7. Link naar fabrikant:
Hardware:
http://www.datacolor.eu/en/products/monitor-calibration/spyder3pro/index.html
Zie tab 'Hardware'.

Software van:
http://www.datacolor.eu/en/products/monitor-calibration/spyder3elite/index.html
Zie tab 'Software'.


comparison.JPG


Paar vragen:
1. Wat kan ik met dit apparaat?
Met dit apparaat kan je een CRT/TFT scherm kalibreren, dit wil zeggen de kleuren instellen zoals ze echt horen te zijn, althans, zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid.

2. Zijn de kleuren op mijn scherm niet goed dan?
De kleuren op een scherm dat net uit de fabriek komt zijn meestal van belabberde kwaliteit, zeker bij TN-panelen. Als je deze schermen naast een gekalibreerd scherm zet zie je grote verschillen qua kleur-echtheid. Enkel schermen van merken als Eizo oid. worden vanuit de fabriek uit goed gekalibreerd, echter kan een kalibratie op deze schermen nog voor verbetering leiden.

3. Hoeveel schermen kan ik kalibreren met dit apparaat?
Met de Pro/Elite kan je meerdere schermen kalibreren, als Dual-opstelling of apart van elkaar.

4. Wat voor schermen kan ik hiermee kalibreren?
CRT, LCD, Laptop schermen en projectors.

5. Moet ik opnieuw kalibreren na een herinstallatie van Windows?
Nee, niet per definitie.
Als je kalibreert krijg je een .ICC bestand, ofwel je kalibratie-profiel. (ICC staat voor International Color Consortium).
Dit bestand kan je na een nieuwe Windows installatie, mits de hardware hetzelfde blijft, opnieuw gebruiken/inladen.

6. Moet ik elke computer apart kalibreren?
Ja, je moet, ookal met hetzelfde scherm, de computer apart kalibreren.
De grafische kaart, aansluiting (DVI/HDMI/DP etc) hebben allebei een rol.

7. Ik ga een nieuwe videokaart kopen, moet ik opnieuw kalibreren?
Het is aan te raden om opnieuw te kalibreren, sinds de kleuren die je ziet afhankelijk zijn van je videokaart.
Echter kan je door het oude .ICC bestandje in te laden al een behoorlijke verbetering krijgen op de oude kleur-instellingen. Voor een optimaal resultaat is opnieuw kalibreren aan te raden.

8. Is er een garantie dat mijn kleuren veel mooier worden?
Nee, dit heeft te maken met de kwaliteit van je monitor-paneel en de huidige instellingen.
Maar in het algemeen gaan de kleuren er op voorruit.

Zie voor meer info:
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/spyder3elite.htm
en
http://spyder.datacolor.com/learning.php
en
http://spyder.datacolor.com/pdfs/KeyFeatures_QuickTour.pdf
(Laatste is een quick-guide voor eerste gebruik, zeker handig om een beetje te zien wat je er mee kan).


En wat mag de 'te-huren' prijs dan wel niet bedragen?
Stn had wel een goed voorstel, in de buurt van €5,- excl. verzendkosten is een leuke te huren prijs.
Met verzendkosten van 2x €6,75 erbij (kosten huurder) kom je op een totaal van €18,50.
Lijkt me een redelijke prijs voor een apparaat van €120,- excl. software.

Hoelang kan ik het apparaat gebruiken?
Een week na ontvangst lijkt me een prima tijdsperiode om alle schermen naar hartenlust te kalibreren en te spelen met de instellingen.
 
Laatst bewerkt:
Deze is vooral voor monitoren bedoeld.
Zie de aangepaste OP met links :)

What is Greyscale Calibration? zei:
Performing greyscale calibration is the act of adjusting your display to make sure that from black (0 IRE) to white (100 IRE) the display shows as close to the correct shade of grey as possible without the intrusion of unwanted colours.They cannot be slightly reddish, bluish, or greenish. This is done with the aid of a colour measuring meter. A meter must be used as our eyes are a horrible tool for measuring colours.

Greyscale calibration equalizes the colour of grey at various light levels, from very dark (0 IRE) to very bright (100 IRE), to the standard colour temperature of 6500 degrees Kelvin or 6500K. The 6500K colour temperature is "pure" in that it does not contain any colour information. It is purely black or white or a shade of grey in between. 6500K is often referred to as 'Daylight' as it is the colour temperature measured at noon in North America. Assuming the monitor you're using right now is fairly accurate in terms of greyscale, a perfect greyscale looks something like this:

HCFR_IRE.jpg


Unfortunately most displays at their default settings have too much red in the darker areas and too much blue in the lighter areas such that their greyscale looks more like this:

HCFR_IRE2.jpg
What is Color Calibration? zei:
Colour calibration is the next step and comes after doing greyscale calibration. Colour calibration ensures that the raw or "primary" colours used to create all colours are correct.

Many displays have incorrect primary colours often with greens that are too yellow, reds that are too orange, or simply colours that are too saturated and incorrect. Below is an example from a projector with overly saturated green which causes grass to have an almost neon-like glow to it at times:

HCFR_RS1_comparison3.jpg


Proper colour calibration has the greyscale as its foundation. Accurate colours are not possible unless the greyscale is also accurate.

If we compare this to painting with a brush, greyscale calibration ensures that the proper amounts of paint are mixed together to get the colours we need, while colour calibration is ensuring that we have the right base colours to mix in the first place. For example: If your bucket of red paint isn't perfectly "pure" red, no matter how you mix in the other primary colours you'll never you'll never be able to get that red any more correct.
http://spyder.datacolor.com/pdfs/Step_by_Step_Pro_EN.pdf
 
Laatst bewerkt:
wat zou het dan kosten om te huren??

ik heb er zelf niet heel veel baat bij maar lijkt me wel interesant

en een aantal vrienden zijn designers en voor hun is het waarschijnlijk wel intresant
 
Startpost aangepast met beetje meer info.

Als ik het apparaat gebruikt heb zal ik voor en na foto's posten, als ik het een beetje op een foto vastgelegd krijg :)

Over de prijs moet ik nog even kijken wat reëel is, tevens kijken hoe ik mezelf kan garanderen dat het apparaat weer terug komt bij mij :)
en een aantal vrienden zijn designers en voor hun is het waarschijnlijk wel intresant
Als designer is dit toch een must om zelf te hebben? :p
 
Dat apparaatje uitlenen zal het punt niet zijn, aangezien je adressen weet, en elke X verzekerd verzenden, lijkt mij al een paar zaken uit te sluiten :)

Kwa diefstal en schade :)
 
Dat apparaatje uitlenen zal het punt niet zijn, aangezien je adressen weet, en elke X verzekerd verzenden, lijkt mij al een paar zaken uit te sluiten :)

Kwa diefstal en schade :)
Nee inderdaad, kan er zo heen rijden.
Me punt was eigenlijk meer, het voorkomen van, daar heen rijden zijn ook weer extra kosten etc.

En ik heb de zin niet helemaal goed geformuleerd, bedoelde eigenlijk, in goede staat terug ontvangen. :)

Maarja, als het hier bij Highflow intern blijft zal het niet zo'n probleem zijn.
 
Topic aangepast met een beetje een 'richtprijs'.
Is de prijs redelijk? Kijkend naar de potentiële huurder :idea:
 
Een paar dingen uit de FAQ opgezocht:

Dual Monitors on Windows OS
Dual-displays on 1 VGA card:
Historically, the issue with multiple monitors on Windows has to do with setting the default profile for each monitor.
The only sure solution is to have one video card per monitor.

What usually happens, with a dual-head video card, is that when you assign a profile to one monitor - that same profile gets assigned to the other monitor. When this happens, one monitor ends up with the wrong correction data loaded into the video card LookUp Table (LUT) and also any program (like Photoshop) that asks Windows what profile to use for a monitor, gets the wrong information for one of the monitors.

Microsoft and the video card vendors are reluctant to admit this is an issue.

Recent experience has shown that multi-head PCI-express cards often work correctly, where in the past their AGP and PCI brethren have not. Whether that has something to do with PCIe architecture, or just that the video card driver software for the newer cards is working differently, I am not sure. However even that is not 100% true, so it is still necessary to check the operation of a specific card to see whether it works or not.


For example, in testing nVIDIA cards - even of the PCIe variety, I have not seen one handle this correctly.

The basic test, which uses only the standard Windows "Displays" control panel is to go into the Advanced Settings for one monitor, associate and set a default profile. Then go into the Advanced Settings for the other monitor and see if that same profile shows up there or not.

Some users report getting around this issue by using the "Microsoft Color Control Applet" which is described and available here:
I'm considering moving up to one of the new Wide Gamut LCD monitors, possibly even one with LED backlights, to be sure my investment lasts me a long time. I've been concerned about how I could calibrate such displays.

space.gif
Wide Gamut LCD Monitor The Spyder3 optical train and color engine are based on seven detector technology that offers more data about unique display primaries and new backlights compared simpler three and four sensor systems. Spyder3 also offers the advantages of a significantly narrower viewing angle then previous Spyders, and a larger measurement aperture than any other device, so that we are sampling a large section of the screen, and only selecting the most accurate light emissions from that large sample for processing.This all adds up to better calibration for wide gamut displays
Ik heb de eerste nagevraagd op XS, ik dacht dat het wel kon maar hier staat dus dat het wellicht ook niet kan. Eerst duidelijkheid scheppen voordat ik het verhuur aan iemand met de mededeling dat het mogelijk is.
 
Dit is in principe gewoon mogelijk door de 1 v/d monitoren los te koppelen en dan per monitor apart te kalibreren.
Dan heb je voor elke monitor een profiel.

Dit profiel kan je via CCC-Control centel van ATI, of de control center van nVidia instellen als kleuren-profiel.


Als je ze niet loskoppelt krijgt elk scherm hetzelfde profiel, terwijl de backlight/kleuren/helderheid op scherm A heel anders dan op scherm B kunnen zijn.
Zelfs schermen van hetzelfde type en merk, zelfs dezelfde batch, kunnen verschillen tonen.


---------------

Ik vraag even een 'Te huur' topic aan. :)
En dan zet ik alle info in een nieuw topic en kunnen eventueel geïnteresseerde zich melden :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
dark viper zwolle [INACTIVE] XSPC Passive Aluminium Reservoir 150mm onder delen gezocht Gevonden 0
F [INACTIVE] diverse spullen Verkocht 18
soppy [INACTIVE] OCZ Vertex 2 SATA II 3.5" SSD 90GB Gevonden 0
B [INACTIVE] Prolimatech Megahalems en/of Corsair H50/H70 cpu cooler Gevonden 0
soppy [INACTIVE] Black Ice GT Stealth 360 Xflow Verkocht 0
animal baars [INACTIVE] SSD voor mediacenter Gevonden 0
M5rvii [INACTIVE] witte Krimpkous 3.2mm Dring.. Gevonden 1
V [INACTIVE] Corsair 800D Gesloten 3
Sw333t [INACTIVE] PC van mijn zus Gesloten 3
H [INACTIVE] pomp Gevonden 3
Fall3n [INACTIVE] Lugen Prijsschatting... Gesloten 0
Sw333t [INACTIVE] PCI-e grafische kaart Gevonden 3
Zwelgje [INACTIVE] Phase Change Unit Gevonden 2
Sw333t [INACTIVE] VOLTCRAFT Energy Check 3000 Verkocht 10
F [INACTIVE] Goedkoop sli setje Gevonden 0
Sw333t [INACTIVE] WD TV HD Media Player Verkocht 5
Sw333t [INACTIVE] Transcend IDE Flash Module IDE 1gb / 2gb Gevonden 1
Robert [INACTIVE] CoolerMaster Silent pro Gold 700W Nieuw in doos Verkocht 0
l3p [INACTIVE] Bitspower Black Freezer AIX58NSWS ASUS P6T6 WS Verkocht 0
l3p [INACTIVE] EK-Mosfet ASUS X58 KIT - Nickel + EK FB MOSFET ASUS X58 Verkocht 0
R [INACTIVE] Beetje fasoenlijke VGA kaart met WC (full cover) Gevonden 6
D [INACTIVE] M4/10 Afstandbusjes Gevonden 2
Sw333t [INACTIVE] Te leen gevraagd: Dremel in de buurt van Noord-Limburg (bovenste puntje) Gevonden 5
F [INACTIVE] Hardware Verkocht 0
B [INACTIVE] Creative X-Fi Titanium PCIe Gevonden 3
1 [INACTIVE] Complete waterkoelingset plus reservedelen Verkocht 20
soppy [INACTIVE] triple ch mem Gevonden 8
Wally1987 [INACTIVE] HP 2840 all in one(laserprinter) Verkocht 0
M5rvii [INACTIVE] TKP-MOBO Asus P5QPL Verkocht 2
Freddy [INACTIVE] 4x 1U servers: €120, €150, €275 en €750 Verkocht 16
R [INACTIVE] Aqua computer cuplex HD s775 mounting kit Gevonden 5
BETA911 [INACTIVE] MCP355, MCW-30, D-Tek Fusion, Swiftech MCRES... Verkocht 0
k.3nny [INACTIVE] Antivibe rubbers, LIANLI Baycovers/fangrills, sleeving. Verkocht 5
k.3nny [INACTIVE] Diverse WC-onderdelen Verkocht 5
M5rvii [INACTIVE] coolermaster v8 Verkocht 2
M [INACTIVE] Bitspower Fittings Verkocht 0
bundymania [INACTIVE] Panasonic DMR-EH575 DVD/HDD Recorder- Top ! Verkocht 12
E [INACTIVE] Apevia X-Discovery Verkocht 4
dark viper zwolle [INACTIVE] OCZ Gold DDR3 PC3-12800 Low-Voltage Triple Channel Verkocht 0
arwin74 [INACTIVE] EK-DDC X TOP Rev.2 Acetal Verkocht 1
arwin74 [INACTIVE] EK-DDC X-TOP Rev.2 Plexi Verkocht 1
R [INACTIVE] Opruiming, vele spullen voor bodemprijzen! Verkocht 12
JeanPaul [INACTIVE] Wc/ air OPRUIMING MOET WEG ! Verkocht 21
JeanPaul [INACTIVE] [i5 750 , DDR3 Geheugen . Asus P6TD deluxe ] Verkocht 8
brazen [INACTIVE] GeIL 6GB DDR3 Ultra+ 1600 C7 Triple kit (GUP36GB1600C7TC) Verkocht 6
thiesggb [INACTIVE] XSPC DDC 5.25 Dual Bay Reservoir TWO / Laing DDC-1 MCP350 12V Verkocht 3
M [INACTIVE] Slang klemmen Verkocht 0
soppy [INACTIVE] usb race stuur Verkocht 2
Vannos [INACTIVE] Alienware toetsenbord USB Verkocht 0
Mobomonster [INACTIVE] Dell Studio 1558 Verkocht 7

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan