• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

i5-750 2,66 ghz processor overclocken

dflow

New member
beste Highflow,

ik wil mijn nieuwe onderdelen nog bestellen, dus misschien kunnen jullie wat advies geven over wat voor moederbord en/of andere componenten ik moet halen, zodat hij goed overclockbaar is, want ik had vernomen dat met een standaard moederbord van bijv 90 euro hij niet goed te overclocken is ten opzichte van een moederbord van 150 euro. Ik was van plan dit te bestellen:

Gigabyte GA-P55M-UD2 iP55, SATA2 RAID, GLA
i5-750 2,66 ghz processor
4 gb ram SDD3 (raadt u mij dan pc10800 of pc12666 of 12800 aan)
en dan mijn nieuwe videokaart: Asus Videokaart PCI-e GeForce GTS250 1GB DVI/HDMI

Kunt u ongeveer een schatting maken van tot hoever het veilig te overclocken is voor een beginner en eventueel door jullie?
En of deze componenten goed zijn om te overclocken of u andere componenten aanraadt?

Ik hoop dat u antwoord kan geven op deze vragen, zodat ik er snel mee kan beginnen/bestellen!

Alvast heel erg bedankt!

mvg,

Niels Schellevis
 
Als je wilt gaan overclocken, is het van belang dat de componenten voldoende gekoeld wordt.

Had je al in gedachten welke processorcooler je gaat gebruiken?
 
het is de Intel Core i5 750 2.66GHz 2.5GT/s 8MB Box versie

er staat bij:

Dit is een boxed processor, dus inclusief een standaardkoeler van de fabrikant!

is dit goed of moet ik iets anders? zo ja wat dan precies ?

bedankt!
 
Ik weet niet wat voor games u gaat spelen maar ipv een GTS250 aan te schaffen zouw ik voor een ATI HD 5770 gaan. die lichtelijk duurder is maar kwa prestaties echt een bommetje is, en gelijk direct x 11 ondersteuning.

De GTS250 is een ongenaamde 8800 serie die al sterk verouderd is.
 
Het is een beetje lastig om je goed advies te geven, omdat je niet echt duidelijk maakt waar je je PC voor wilt gaan gebruiken. Als het gaming is, dan raad ik ook aan om de GTS250 weg te doen en er een 5770 voor in de plaats te nemen, die is echt een stuk beter voor weinig extra geld.

Als het gaat om processorkracht, zit je met de 750 precies goed qua bang-for-buck :D

Koeling is absoluut belangrijk als je die processor wilt gaan overclocken. Als je antwoord wilt op de vraag hoever je kan overklokken met die set zonder een goede koeler toe te passen is het antwoord simpel: niet :D

Het hoeft niet meteen een zware waterkoelset te zijn (is wel beter natuurlijk :D), maar met een aftermarket koeler ben je altijd beter uit dan met de stock koeler.
Afhankelijk van je budget kan ik je de volgende koelers aanraden:
Tot 20 euro: Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev.2
Tot 35 euro: Scythe Mugen 2 Rev. B SCMG-2100 (let op, erg grote koeler!)
Tot 50 euro: Prolimatech Megahalems Rev B.
Tot 70 euro: Corsair Hydro H50
Daarboven is waterkoeling aan te raden, daarvoor zijn er al meer dan genoeg adviesthreads, dus ga ik geen specifieke links geven.

Elk van de koelers hierboven kan je mee gaan overklokken. Met het moederbord dat je uitgekozen hebt zal je niet veel verder komen dan 3,6-3,7 GHz, en dan is de eerste nét genoeg.

Als je een beter moederbord neemt (bijvoorbeeld de UD4M van GigaByte, de P7P55D EVO van Asus of de GD65 van MSI) kan je 4GHz gaan halen, dan ga je minimaal de mugen nodig hebben, maar de megahalems zijn echt een stuk beter.

Als je 4,2GHz wilt halen (dat kan met de meeste 750 samples, maar niet allemaal), zal je voor een top-bordje moeten kiezen, en kan je het beste gaan waterkoelen, dan zou ik dus voor die corsair gaan of een goede waterkoelset.

4,4GHz is in sommige gevallen ook mogelijk, maar dan heb je een goed sample, een goed moederbord, en een hele goede waterkoelingsset nodig.
 
bedankt voor de duidelijke post indd!

ik heb helaas de gt250 al een tijdje binnen, dat was nog voor mijn oude moederbord, maar wil al mijn componenten (behalve dvd-DL-brander en hardeschijf ) vervangen.

Maar 3,6 / 3,7 ghz zou ik al meer dan tevreden zijn, dus dan is dat bordje wat ik wilde bestellen dus voldoende? En dan een megahalems erbij dus? (even ter bevestiging)

verder had ik eigenlijk nog een noob-vraagje. mijn oude pc is 3 jaar oud, maar ik had windows 7 ultimate geinstalleerd op de hardeschijf met uiteraard al mijn software en downloads er ook op. Is het mogelijk die gewoon aan te sluiten en daar mee verder kan?

de i5 750 is de boxed versie, dus met koeler. Die is dus niet koel genoeg? Kan ik die er dan makkelijk afhalen en vervangen voor de megahalems?

Ik wil mijn pc met name gebruiken voor RTS games, maar ook gewoon snel extracten, aangezien ik nogal veel download en ook media moeiteloos afspeelt. Ook wilde ik graag de dolphin emulator (hopelijk bekend voor jullie) gebruiken om gamecube en wii games te spelen!

Als jullie dit zo lezen; even samengevat:

Gigabyte GA-P55M-UD2 iP55, SATA2 RAID, GLA
i5-750 2,66 ghz processor (BOX VERSIE)
eventueel Prolimatech Megahalems Rev B.
4 gb ram SDD3 (raadt u mij dan pc10666 of 12800 aan)
Asus Videokaart PCI-e GeForce GTS250 1GB DVI/HDMI
Cooler Master Voeding Real Power 620W, Modulair
Mijn hardeschijf (met windows 7 en apps etc. geinstalleerd) en dvd-DL-brander uit mijn oude pc (3 jaar oud)

is dit dan een goede keuze en voldoende om uiteindelijk de 3,5 ghz te halen en is het allemaal compatibel met elkaar?

Alvast heel erg bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen, ik stel het zeer op de prijs!

*UPDATE Ik kan de gt250 nog terugsturen! Dus dan schaf ik de 5770 HD aan, goede keuze dus?
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor de duidelijke post indd!
Geen dank :D
Maar 3,6 / 3,7 ghz zou ik al meer dan tevreden zijn, dus dan is dat bordje wat ik wilde bestellen dus voldoende? En dan een megahalems erbij dus? (even ter bevestiging)
Ja hoor, 3,5 gaat zeker lukken, maar 3,7 lijkt me ook wel te doen.
verder had ik eigenlijk nog een noob-vraagje. mijn oude pc is 3 jaar oud, maar ik had windows 7 ultimate geinstalleerd op de hardeschijf met uiteraard al mijn software en downloads er ook op. Is het mogelijk die gewoon aan te sluiten en daar mee verder kan?
Ja, dat gaat werken. Misschien zal je wat drivers moeten verwijderen en opnieuw installeren, maar het gaat in ieder geval gewoon werken ;)
de i5 750 is de boxed versie, dus met koeler. Die is dus niet koel genoeg? Kan ik die er dan makkelijk afhalen en vervangen voor de megahalems?
Ja hoor, de koeler moet je altijd los installeren. wat je dus doet is de megahalems installeren en de boxed cooler in de doos laten zitten. Is een kwestie van 4 schroefjes en een beugeltje geloof ik, stelt nooit echt veel voor.
Als jullie dit zo lezen; even samengevat:

Gigabyte GA-P55M-UD2 iP55, SATA2 RAID, GLA
i5-750 2,66 ghz processor (BOX VERSIE)
eventueel Prolimatech Megahalems Rev B.
4 gb ram SDD3 (raadt u mij dan pc10666 of 12800 aan)
Asus Videokaart PCI-e GeForce GTS250 1GB DVI/HDMI
Cooler Master Voeding Real Power 620W, Modulair
Mijn hardeschijf (met windows 7 en apps etc. geinstalleerd) en dvd-DL-brander uit mijn oude pc (3 jaar oud)

is dit dan een goede keuze en voldoende om uiteindelijk de 3,5 ghz te halen en is het allemaal compatibel met elkaar?

*UPDATE Ik kan de gt250 nog terugsturen! Dus dan schaf ik de 5770 HD aan, goede keuze dus?
Allemaal goede keuzes, 3,5 gaat zeker lukken! Die 5770 moet je zeker doen als je de mogelijkheid hebt, en qua geheugen zou ik gaan voor 10666, tenzij het niks scheelt in prijs. Het verschil ga je in ieder geval niet merken.
 
Heel erg bedankt weer voor de uitgebreide post!

Ik ben er nu bijna helemaal uit :D

Nog een paar kleine vraagjes:

Zal ik de nieuwe componenten gewoon installeren in mijn oude behuizing. (van die dvd-DL-brander en harde schijf) of is het beter om een nieuwe te nemen?

Ten tweede als ik alles heb gemonteerd en installeerd, hoe clock ik dan over naar die 3,5 ghz , ik ben op dat gebied nog een complete noob , is het goed te doen?


* Ik zat indd even te kijken voor een 5770, maar zie daar ook veel verschillende in, je heb er 1 van gigabyte, van asus, van saphire en nog een paar ook een 512 en 1gb versie, welke versie is nou echt de beste keuze (voor mij rekening houdend met het eerder genoemde gigabyte moederbord wat ik neem) ?

als mijn budget voor een moederbord rond de 100/110 euro ligt, welk moederbord raden jullie mij dan echt aan? of is het echt aan te raden er 1 van 150 euro te kopen?

alvast heel erg bedankt weer ! :icon_cool:
 
Laatst bewerkt:
In principe kom je met elk P55 moederbord wel richting de 3.8-4.0Ghz. Zelf wou ik perse een P55 bord die 2x8 PCI-E2.0 sloten heeft in Crossfire/SLI. Meestal kom je dan uit bij moederborden van 150+ euro. Alleen MSI heeft een geweldig overclock board met vele features voor 125,- namelijk de P55 GD-65. Als je een ATX kast heb zou ik zeker voor dat moederbord gaan. Mijn i5 750 doet nu (onder waterkoeling) stabiel 4.2 Ghz op datzelfde moederbord.

Over de VGA kaart geheugen. Ik zou zeker voor de 1GB versie gaan aangezien er een redelijk verschil in prestaties (zeker op de hogere resoluties) zit. Verder kan je ooit in de toekomst, zeg over 6-7 maanden er een 2de HD5770 1gb bij zetten en je hebt dezelfde performance en meer dan een HD5870. Maar dan moet je dus wel voor het MSI bord gaan of een ander bord die 2 8x PCI-E ondersteunt in Crossfire.
 
Ik zit nu ongeveer met hetzelfde wat jij van plan bent.
Vanmiddag krijg ik mijn I5 750 terug van 4Launch.
Ik heb het MSI P55-CD53 moederbord. (deze is hendig klein)
Voor mijn gevoel moet je hier ook goed mee kunnen overclocken en met de bijgeleverde drivers kun je automatisch (vanuit een Windows) zien hoe hoog je clock komt als je alles instelt. (zelfs voor dat je alles definitief neerzet)
Ik heb daarbij ook de HD5770 1Gb van Sapphire.
Maar als je zoals Kadett zegt later voor een 2de HD5770 wilt gaan, zul je een ander moederbord moeten nemen of een hogere van MSI (GD-65 of GD-80). Ik zal dus als ik een extra videokaart wil hebben zal ik ook een ander mobo moeten kiezen maar daar beslis je helemaal zelf in natuurlijk.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
D Waterkoeling €750, 3600x & 1080 Ti Advies Waterkoeling Setup 17
TinusB Corsair 750 D Black and Blue Buildlog Gallery & Build Logs 5
alain-s Yamaha XV 750 Cafe Racer Overige Builds 37
M [Waterkoeling] € 750, i7-2600, GTX780Ti, Corsair Obsidian 750D Advies Waterkoeling Setup 6
W [Waterkoeling] €750 euro Intel I7 2700K 2x 290x Refference Advies Waterkoeling Setup 5
coolfris [VERKOCHT] OCZ ZT 750 Watt Verkocht 1
E X2O 750 Dual bay pump/res genoeg voor 240 + 360 radiator Waterkoeling 2
R Problemen intel i5 750 cpu Problemen & Oplossingen 10
Adam Vandervorst Kan de XSPC 750 baypump/pomp mijn loop aan? Waterkoeling 3
k.3nny [IN-ACTIVE][500-750]15" laptop voor daily. Gevonden 2
T [VERKOCHT] X2O 750 Dual 5.25” Bay Reservoir Pump Verkocht 2
M advies voor i5 750 + 6950 2gb dirt3 Advies Waterkoeling Setup 12
M [WC-Advies] Gigabyte GA-P55-UD4, I5-750, Gigabyte GTX 460 SLI €400 Advies Waterkoeling Setup 7
R [VERKOCHT] Intel Core i5 750 Verkocht 2
T Waterkoeling i5 750 en XFX GTS250 Advies Waterkoeling Setup 2
Johnny [VERKOCHT] XSPC X2O 5.25 750 Dual Bay Reservoir Pump Verkocht 25
D [IN-ACTIVE] Lange voeding / server voeding van min. 750 watt Gevonden 0
N [Waterkoeling] €750 euro, i7 930, asus p6T deluxe V2 Advies Waterkoeling Setup 7
R XSPC X2O 750 Pomp Irritant Geluid Waterkoeling 6
Freddy [INACTIVE] 4x 1U servers: €120, €150, €275 en €750 Verkocht 16
brazen [VERKOCHT] Intel Core i5 750 Verkocht 1
JeanPaul [INACTIVE] [i5 750 , DDR3 Geheugen . Asus P6TD deluxe ] Verkocht 8
M XSPC Rasa 750 RS360 WaterCooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
R I5-750 overclock 4GHZ ==> Blue screen Overclocking 18
B [waterkoeling] €500-750: e6550, EN8600GT, 2 x hdd3.5'' Advies Waterkoeling Setup 11
R WC set navraag - ~400-450€ (core I5-750/asrock P55 deluxe3) Advies Waterkoeling Setup 14
D [WC] 750 euro, i7 930, Gigabyte GA-X58A-UD7 NB, 1x HD4870X2 Advies Waterkoeling Setup 5
N 360 radiator genoeg voor i5 750 en 2x HD5850? Waterkoeling 1
S [Waterkoeling] €500 a 750, i7 920, P6T, 2x HD5870, Cosmos S Advies Waterkoeling Setup 38
Robert i5 750 @4Ghz hulp Overclocking 8
J [Waterkoeling] 300 euro, core i5 750, hd5870 Advies Waterkoeling Setup 5
M amd 965BE of intel i5 750 Hardware & Software 17
dark viper zwolle The Reality X Drachten 5-7 Maart 2010, 750 MAN Lan Party 10
F Waterkoeling (500 euro) i 7 4770k 3.5 ghz overclock naar 4.5 ghz met MSI GTX 780 TI Advies Waterkoeling Setup 29
J Waterkoeling voor de Sapphire 7970 Vapor-X ghz edition Advies Waterkoeling Setup 4
F Overclocken de intelcore i7 860@2.80 GHZ Overclocking 6
J Corsair 500R Case, I5 2500K @4.4 Ghz, 1.374v Koolance 280 Rad. 30 FPI!?! Advies Waterkoeling Setup 0
R Rampage IV extreme Socket 2011 met een i7-3930k 3.20 ghz processor overclocken? Overclocking 4
Skydrone Crossfire 6970 vs i5-760 3.8 GHZ bottleneck? Hardware & Software 3
M 3,6ghz naar 4 ghz lukt niet. Overclocking 2
B Lage FPS met HD6970 en i7-920 @ 3.2 GHZ?! Problemen & Oplossingen 49
Z [waterkoeling]€500,- 2x hd5850, Phenom II X4 965 @3.4 GHz Advies Waterkoeling Setup 68
Sw333t P4 3,0 Ghz + 1gb ram + mobo + gpu te koop Verkocht 5
H OPTERON PRIME - Supermicro 4 processor folding mayham Gallery & Build Logs 117
3 [IN-ACTIVE] Intel® Core™ i7-975 Processor Extreme Edition Verkocht 5
Sw333t Moederbord, processor en geheugen voor zelfbouw NAS Hardware & Software 22
T moederbord + processor HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
Sw333t [GEVONDEN] AMD Athlon 64 X2 processor (3800+ of 4xxx serie) Gevonden 1
S Processor koeler probleem Hardware & Software 4
L Processor zoemt Hardware & Software 3

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan