• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Hulp nodig koeling set

TI9

New member
Hey,

Ik heb 2 Gainward GS GTX460 video kaarten in SLI en een i7 980x CPU en zou deze will koelen met vloeistof. De CPU lijkt me ok, die gaat idle rond de 28°C en load circa 36°C, (heb hem nog niet OC ben dat wel van plan) maar de Videokaarten algauw 90°C bij zware games + veel fan lawaai...Omdat ik een compleet newbie ben wil ik vragen of jullie iets kunnen samenstellen voor mijn probleem. Beide videokaarten maken dus veel lawaai en dat moet beter. Ze zitten ook dichtbij elkaar en er blijkt een probleem te zijn met de juiste blocks te vinden die passen op deze kaarten, mischien weet U er meer over? Weet U welke passen? Mijn huidige case laat niet toe om de kaarten verder uit elkaar te steken en is aan vernieuwing toe. Ik wil dus een complete degelijke set met ALLE benodigdheden als het kan aub + nieuwe case. Wat geld betreft zou ik zeggen, mag wat kosten maar geen vergulde onderdelen als je begrijpt wat ik bedoel he ;)

Intel CPU i7 980x
2x Gainward GTX460 GS 2GB
Asus Rampage II
12GB Corsair Dominator Tri-channel
Corsair SSD p128 (windows 7 ultimate 64)
1x WD Raptor 36GB
1x WD 160 GB
1x WD 300 GB

Mvg.
 
Laatst bewerkt:
Voor de rest van de setup, vele keuzes zijn gebaseerd op persoonlijke smaak, wat je mooi vindt, wat past in jouw behuizing en wat past in jouw budget.

Neem daarom het onderstaande even door en stel jouw eigen lijstje samen.
Als je dat lijstje hier plaatst, dan kunnen we je tips geven voor eventuele verbeteringen.

Het loont om alvast zelf het een ander door te nemen, zodat je begrijpt welke producten we bedoelen als we jouw een advies geven.

Daarom is het aangeraden om eerst dit even goed door te lezen:
http://forum.highflow.nl/f6/waterkoeling-59/

In het kort moet je dit lijstje afwerken voor een complete waterkoeling setup:

1. Kies jouw Radiator:
2. Kies jouw Fans:
3a. Kies jouw CPU block
3b. Kies jouw GPU block (als je ook jouw videokaart wilt waterkoelen, check hier welke blok past)
4. Kies jouw Reservoir
5a. Kies jouw Pomp
5b. Kies jouw Pomp Top (optioneel als je een Laing/Swiftech pomp hebt gekozen)
6. Kies jouw Koelvloeistof
7. Kies jouw Slang/Tube (zie uitleg slang/fitting formaten)
8. Kies jouw Fittingen
9. Kies jouw toebehoren en accesoires
Koelpasta, Trechter, Slangknipper, UV lampen, Sleeving Kits etc.


Je kan eventueel een link plaatsen naar jouw winkelwagen, zie hier hoe je een link kan maken naar jouw winkelwagen:
Hoe kan ik een link maken naar een winkelwagen?
 
Voor de rest van de setup, vele keuzes zijn gebaseerd op persoonlijke smaak, wat je mooi vindt, wat past in jouw behuizing en wat past in jouw budget.

Het ligt dus ook voor een groot deel aan jezelf TI9 ....
Iets meer info verstrekken zou zeker helpen.

Daarbij verwacht je hier blijkbaar betaald personeel die alles maar moet weten.
Ik heb nieuws voor je, we zijn (bijna) allemaal niet meer dan jij, eindgebruikers dus.

Ik denk dat jij, als je zo kort door de bocht wil, beter af bent met een complete kast
van marktplaast of zo waar al waterkoeling in zit.
Dan kun je simpelweg de knip trekken en hoef je zelf geen inzet meer te tonen.
 
Ik ga maar even bijspringen voor dit uit de hand loopt. TI9, Calimero heeft gelijk, hoewel hij het nogal grof brengt (niks persoonlijks Calimero ;)). Wij zijn geen tech support die 24/7 klaar staat om iedereen te helpen. Soms heb je geluk, en heb je in een keer 3 geweldige advies posts te pakken, soms duurt het eventjes. Wat zeker helpt is je volledige specs te plaatsen (dus niet alleen wat je wilt koelen), en ook wat je verwacht van de waterkoeling (performance/stilte). Want uiteindelijk zijn wij allemaal maar hobbyisten die dit in hun vrije tijd doen ;).

Ik ga toch maar even helpen, omdat ik nog precies weet hoeveel het mij geholpen heeft als beginnende waterkoeler dat er anderen bereid waren te helpen en vragen te beantwoorden.

Ik heb hier even een lijstje voor je samengesteld. Het is een goed lijstje, en omdat het laat is heb ik eerlijk gezegd weinig zin elk onderdeel te verantwoorden, ik hoop dat je dat begrijpt ;).

Even een paar algemene opmerkingen over de setup:

er ontbreken 2 dingen, namelijk het gedistilleerde water wat je bij de meeste drogisten kan krijgen, en de GPU blokken, omdat die nog niet beschikbaar zijn.

Ik heb een aftap punt toegevoegd, omdat dat het verversen van je water veel makkelijker maakt.

Ik kan je niet helpen met de keuze van je kast, omdat dat echt op smaak moet. Ik raad je aan op Hardware.info of Tweakers te zoeken naar een full-tower kast naar jouw smaak met redelijk veel ruimte. Als je hier dan even aangeeft welke je in gedachten hebt, kunnen wij kijken wat de mogelijkheden zijn, of misschien toch andere ideeën.

Hopelijk helpt dat je een beetje verder ;).

(BTW, Calimero: Iemand doorverwijzen naar Martkplaats voor waterkoeling? Serieus :017::082:?
 
Calimero heeft gelijk, hoewel hij het nogal grof brengt (niks persoonlijks Calimero ;)).

Nadat ik mijn post ook even bij mezelf heb laten bezinken kwam ik tot dezelfde conclusie.
Het is er alleen bij in geschoten om dit gelijk even te rectificeren.

Het was een beetje een "botte bijl" actie, daar ben ik me (nu) van bewust.

Maar waterkoeling bestaat per definitie niet uit hapklare brokken die we zo even uit de toverdoos trekken.
In wezen zijn alle builds hier een soort van proto types waar het nodige persoonlijke denkwerk in gaat zitten.

Dus iemand die van mijn post zo erg schrikt dat hij/zij afhaakt had waarschijnlijk een WC build toch al niet
tot een bevredigend einde gebracht ?
En iemand die schrikt, en daarna niet afhaakt weet waar hij/zij aan begint voordat er euro's uitgegeven worden.
Tenminste, zo had ik het een beetje voor ogen.

En ja, zo nu en dan duikt er een complete pc met WC op op marktplaats ;)
Maar ik geef toe dat ik beter "marktplaats" (met " " dus) had kunnen typen.
Dat maakt het een "bij wijze van spreken" bedoel ik.

En om nog even een puntje van smaak aan te halen, om ook aan te geven dat ik het zo kwaad allemaal niet bedoel ...

De een wil alle radiatoren (kortweg rad's) in de kast, de ander vindt buiten de kast geen probleem, mischien zelf mooier.
En dit punt is denk ik erg bepalend m.b.t. hoe en hoeveel rad's (maat en/of aantal) je kwijt kan i.c.m. een bepaalde kast.

De volgende stap is denk ik bepalen wat je zoekt. Stilte (net als ik) of juist een stevige game bak die mee op sjouw kan
naar lan parties o.i.d.

Ik hoop dat ik met deze toelichting enigzins duidelijk gemaakt heb dat mijn insteek bij die botte post niet verkeerd was.
 
Hey, Ik zal me alvast verontschuldigen mensen, en ik ga zeker proberen mijn plan te trekken en even wachten op die blokjes voor mijn video kaarten, hopelijk zijn ze goed voor de 2GB versie die Ik heb...tot later en bedankt voor die lijst Alex, ga ik zeker bestuderen .:039:
 
Ja Calimero, ik ben er niet kwaad om :052:. Ik heb ondertussen al wat kennis opgedaan en al een winkelwagentje gemaakt met wat spullen op. Ik moet zeggen, ik heb gekozen voor de Corsair 800D kast, en zou een zo still mogelijk PC willen, ik gebruik hem niet alleen om te gamen, ook voor muziek. Dus 3 radiator fannetjes van Yate Loon 120MM + geluidsdempers die lijken me ok, de witte tubes heb ik vervangen door blauwe. Nu moet ik nog een goeie fan controller vinden :039:


HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming! - test3
 
Als ik her en der om me heen kijk/lees hier op HF, dan is een Yate Loon "bang for the buck" maar
is de Scythe Gentle Typhoon een net iets betere keus krijg ik de indruk, zeker als je stilte zoekt.
Qua looks is de Yate Loon denk ik mooier en ook zeker niet slecht.
Mogelijk kunnen de meer ervaren bouwers hier beter en/of dieper op in gaan ?

Verder ken ik de 800D niet van dichtbij, maar als je stilte zoekt zul je in je achterhoofd moeten
houden dat de lucht (van) buiten de kast koeler is en dus effectiever, wat resulteert in een lagere
noodzakelijke RPM van de fans.
Zelf plaats ik een rad graag boven op een kast, en dan het liefst een kast die van boven dicht is
zodat je niet de warmte vanuit de kast door je rad blaast.
En warme lucht stijgt immers dus als je ook dàt in je voordeel kan laten werken ....

In mijn beleving is water erg handig om warmte te transporteren, daarheen waar je het makkelijk
kwijt raakt.
De essentie van het koelen van een pc is de warmte afdragen aan de ruimte waarin de pc staat.
Zeker als je stilte zoekt is dat in mijn beleving belangrijk om rekening mee te houden.
 
Hey allemaal, ik zit een beetje met de vraag of ik de CPU ga waterkoelen of niet...aangezien hij nu een luchtkoeler heeft van Thermalright en die doet het goed en geeft wat indruk snappy ;) Als ik de CPU optrek tot 4Ghz zelfs dan is die luchtkoeler voldoende, word ie amper 50°C bij load, rekeninghoudend dat het geen zomer meer is natuurlijk anders gaat ie ongeveer naar de 65°C denk ik. Zou het wat uitmaken qua prestaties als ik de CPU niet waterkoel en gewoon zo laat voor wat het is maar wel max 4Ghz, of is het toch aan te raden de hele boel te waterkoelen, dan ben ik wel die luchtkoeler kwijt :doubt:... De videokaarten, das iets waar ik me wel zorgen over maak en die moeten zekere koeler...gisteren werd de bovenste na enkele minuten al 99°C (max peak) wat niet zo interessant is hé en dan wil ik ze ook nog wat OC, als ik de radiator enkel voor de videokaarten gebruik, dat zou toch goed moete koelen dan.... Die ventilators van Scythe Gentle Typhoon zijn mischien beter maar zonder blauwe lichtjes :'(...
 
De cpu hoeft er natuurlijk niet bij, maar voor de temp van de gpu's zal het wss niet veel uitmaken of hij er wel of niet inzit.

De temps van je gpu's zullen sterk verbeteren als je wc neemt.. mijn GTX460 wordt met 940Mhz op de core in kombuster 42 gr op full load met een EK blok er op.
Je zal jezelf de kosten van een waterblok voor je cpu besparen en de temp zullen op 4 ghz wss ook niet zo veel veschillen.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
N Water koeling hulp nodig Advies Waterkoeling Setup 6
K Diensten te koop? Ik heb hulp nodig met buigen van hard tubing Waterkoeling 4
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
J Heb hulp nodig om de juiste fitting aan te schaffen voor moeilijke bend Advies Waterkoeling Setup 10
P hulp nodig met plaatsen reservoir Waterkoeling 10
B hulp nodig met nieuw custom loop Waterkoeling 5
K Hulp nodig met systeem te drainen Waterkoeling 4
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
C hulp nodig bij het plaatsten van buizen Advies Waterkoeling Setup 1
Z 900D Waterbuild hulp nodig Waterkoeling 8
D Hulp nodig met eerste CPU/GPU custom waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 17
radmiraal Hulp nodig met waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 6
H Nieuwe watergekoelde pc, hulp nodig Advies Waterkoeling Setup 29
B ambient light (veel hulp nodig ben geen electries expert) Cases en Modding 4
Z Hulp nodig bij R9 290X Waterkoeling!!! Advies Waterkoeling Setup 48
J Hulp nodig met nieuwe PWM fan Overige Koeling 1
C HULP nodig met FAN-splitter Overige Koeling 17
radmiraal hulp nodig met waterkoeling samen stellen van een pro Waterkoeling 7
O Hulp nodig, helemaal nieuw met watercooling Advies Waterkoeling Setup 4
G Graag hulp nodig bij mijn eerste custom waterkoeling. Advies Waterkoeling Setup 11
S Hulp nodig 2e WC setup (enzotech vs bitspower, tygon norprene, pomp...) Waterkoeling 4
P Hulp nodig met mijn eerste WC-Setup. Waterkoeling 20
yamaha_R1 hulp nodig m.b.t videokaart & reservoir .... Waterkoeling 6
masterez Hulp nodig bij eerste WC in een CM Storm Trooper Advies Waterkoeling Setup 9
Sw333t Hulp nodig bij keuze hogere kwaliteit bokszak Gezondheid en Sport 6
N Hulp nodig in DreamWeaver Algemene Discussies 29
L Beginner in waterkoeling ( hulp nodig ) Advies Waterkoeling Setup 1
J hulp nodig voor fans met controller Cases en Modding 5
D Hulp nodig controls battlefield 3 Gaming 6
F Eerste WC opstelling en heb hulp nodig !!! Doorverwezen door l3p Advies Waterkoeling Setup 4
dark viper zwolle alteriw hulp nodig server instellingen Gaming 4
mailbomber Hulp nodig met radiator keuze Waterkoeling 6
Wouter Probleem met virus hulp nodig! Problemen & Oplossingen 14
M hulp nodig bij waterkoeling set Waterkoeling 39
F hulp nodig bij onderdelen kiezen Advies Waterkoeling Setup 7
Dustyrick Hulp nodig: Nieuwe PC samenstellen, geschikt voor CSS (game) Hardware & Software 30
F hulp nodig bij freebsd Algemene Discussies 1
k.3nny Hulp nodig met: EVGA Classified e759 BIOS updaten. Hardware & Software 5
Wouter Hulp nodig. HighFlow Forum 5
D Nieuwe voeding (hulp hard nodig) Hardware & Software 1
Johnny [Inrichting kamer] Hulp nodig Algemene Discussies 5
MaartenvdE hulp nodig met onderdelen voor Umbra Hardware & Software 15
R Watercooling hulp nodig Waterkoeling 19
ShockRaver Hulp nodig bij pomp advies (GEEN PLASTIC SCHROEFDRAAD!) Waterkoeling 10
Wouter hulp nodig plaatje('s) aanpassen. Algemene Discussies 0
I Luchtkoeling in Cosmos S, hulp nodig! Overige Koeling 8
H Hulp nodig met waterkoeling. Waterkoeling 4
L hulp nodig, ben nieuw hier :D Waterkoeling 7
H Eigenbouw, hulp nodig met nadenken Cases en Modding 8
adje hulp nodig met het uitzoeken van wc installatie!! Advies Waterkoeling Setup 17

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan