• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Hulp met uitzoeken van de rest van de onderdelen.

LaughingBuddha

New member
Hallo,

ik wil weer een nieuwe pc gaan maken en ben er vrijwel uit wat ik wil doen.

z490 aorus xtreme waterforce
G.Skill Trident Z
Intel Core I9 10900K
corsair AX1600i Digital
3x samsung 970 PRO

!! er komt voor nu een oude aircooled 1080ti in, deze ga ik tegen die tijd vergangen met een 3090 zodra ik er eentje kan krijgen. en dan natuurlijk daar ook een waterblock voor nemen. dat betekent dus wel dat er een tijdje een normale aircooled GPU in komt. !!


Lian Li PC-O11 Dynamic XL (ROG Certified) - White (al besteld)
EK-Leak Tester (al besteld)
EK-Quantum Reflection PC-O11D XL D5 PWM D-RGB - Plexi (al besteld)
Filling Bottle - 1000ML (al besteld)

ik wil de distro plate aan de voorkant inbouwen en aan de zeikant (iig in het begin) intake fans zetten i.v.m aircolled onderdelen die in het begin nodig zijn.

ik heb al vaker watercooling gedaan maar dan met flexibele tubing, deze keer wou ik het super strak maken en hard tubing gaan gebruiken, maar ik heb hier absoluut geen ervaring mee.

ik weet nu dus even niet hoeveel fittings, welke size, hoeveel tubing. alle extra tools die nodig zijn. (heat gun??) bending tools?

ik wil er ook een makkelijke drain connection in hebben.

en wat misschien wel duidelijk gezegd moet worden, als je naar de distro plate kijkt en kijkt naar hoe de cpu verbonden wordt met de distro plate, zit dat over het algemeen super strak over al het memory heen, wat het erg lastig maakt om dat eventueel te vervangen of te re-seaten indien nodig.

ik heb geen limiet op budget, dus brand maar los.

oh ik hoef geen kleuren oid in het water, kan gewoon clear zijn.
 
Laatst bewerkt:
De maat van de fitting hangt af van welke maat hardtube je gaat kiezen. Bij hardtubing hoef je alleen maar te letten op de OD van de fitting en OD van de hardtube. Zie: https://www.highflow.nl/watercooling/acrylic-rigid/acrylic-rigid-fittings/

Meest populaire hardtube maten zijn de 13mm en 16mm. Zie: https://www.highflow.nl/watercooling/acrylic-rigid/

De tools die je onder andere nodig hebt zijn:
  • Heat gun: spreekt voor zich
  • Silicon insert: siliconen slang die je in je hardtube doet zodat ie niet vervormt bij verhitting
  • Tube cutter: hiermee snijd je je tube
  • Mandrels: vormpjes waarmee je je tube in de juiste angles kan buigen
  • Deburring tool: hiermee haal je de scherpe randjes van je tube af nadat je het gesneden hebt
  • Handschoenen zijn ook wel handig voor wanneer je de tube boven je heatgun houdt.
Zie: https://www.highflow.nl/watercooling/acrylic-rigid/acrylic-rigid-tools/

Je zou ook een bending kit kunnen nemen. Deze bevat bijna alle bovengenoemde onderdelen. Bijvoorbeeld: https://www.highflow.nl/watercoolin...ls/alphacool-eiskoffer-basic-bending-kit.html


Als ik even snel denk aan een build met 1 CPU, 1 GPUs en 1 radiator dan heb je voor je distroplate 6 fittingen nodig. Dan nog 2 fittingen in je CPU, GPU en Radiator, 6 stuks. Dus minimaal 12 fittingen. Misschien heb je nog wat extenders, L-stukken en adapters nodig. Je zou even moeten kijken hoe je precies van plan bent je hardtubes te gaan buigen.

Als je je radiator bovenin je kast zet, dan zou je denk ik onderin wel genoeg ruimte hebben voor je drain port?

Wat betreft je memoryprobleem, misschien kan je je hardtube om je memory benden? Vanuit je distroplate zo ver mogelijk omhoog gaan, naar links voorbij je memory, en dan weer omlaag naar je cpu.
 
Super, ik zal vanavond even alles op een rijtje zetten, maar ik zie dat die distro plate al gaatjes heeft voor drains, een intern en extern.
ik weet alleen niet wat voor ruimte er over blijft voor een drain stukje zodra alles er op zit.
 
ok, heb een lijstje gemaakt:

Lian Li PC-O11 Dynamic XL (ROG Certified) - White (al besteld)
EK-Leak Tester (al besteld)
EK-Quantum Reflection PC-O11D XL D5 PWM D-RGB - Plexi (al besteld)
Filling Bottle - 1000ML (al besteld)

3x EK-HD PETG Tube 12/16mm 1000mm - 2pcs
3x EK-HD PETG Insert 12/16mm (10pcs)
EK-CoolStream SE 360 Slim Triple
3x EK-Quantum Torque 6-Pack HTC 16
2x EK-Torque HTC-14 Color Rings Pack (10pcs)
EK-CoolStream XE 360 - Triple
Alphacool HardTube Heat Gun Pro 2000W
Alphacool Eiskoffer Professional - HardTube Bending & Measuring Kit
6x EK-Vardar X3M 120ER (500-2200 rpm) PWM Fan - White

heb ruim aantal tubes gekozen omdat ik vrijwel zeker wat fouten zal maken.

vraag me alleen af of die PETG inserts idd goed samen gaan met de EK-Quantum Torque 6-Pack HTC 16

heb gekozen voor de EK-CoolStream SE 360 Slim Triple aan de bovenkant omdat ik bij sommige builds zag dat de PE met fans vrijwel geen ruimte over hadden aan de bovenkant, en de vardar x3m fans zijn iets hoger dan 25mm. dit scheelt een paar mm.

wellicht dat ik nog 90 degree fitting oid nodig zal hebben maar zal dat tegen de tijd dat ik de meeste spullen binnen heb even goed moeten bekijken.

graag hoor ik of jullie nog andere opmerkingen/advies hebben.
 
Gewoon wat water koken, iets laten afkoelen en dan de radiator vullen, afdoppen en even goed schudden. Daar haal je de laatste nieuwigheid/prut mee weg wat eventueel nog in de radiator kan zitten. Als je dat dan 2x doet is het prima.

Pas wel op dat het water niet te heet is want je brandt je vingers eraf. Spreek uit ervaring... :sarc:

Verder hoef je niet de hele loop te 'pre-cleanen'. Kan wel met demiwater, is dan ook gelijk een leaktest.

Hoef je geen kit van 30 euro voor te hebben. Sorry @Jason en @Freddy maar het is wat het is.
 
ik heb beetje rond zitten kijken maar ik zie zo snel nergens een goed passende bending insert voor EK-HD PETG Insert 12/16mm

in de kit zit voor 13 en 16mm en de andere op de site zijn voor 10mm.

hebben jullie ergens een link waar ik een bending insert voor 12mm ID tubes kan krijgen?
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Mortum hARTware: Casemodden met budget, Hulp en Tips gezocht met uitzoeken van onderdelen. Hardware & Software 14
adje hulp nodig met het uitzoeken van wc installatie!! Advies Waterkoeling Setup 17
K Diensten te koop? Ik heb hulp nodig met buigen van hard tubing Waterkoeling 4
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
P hulp nodig met plaatsen reservoir Waterkoeling 10
B hulp nodig met nieuw custom loop Waterkoeling 5
K Hulp nodig met systeem te drainen Waterkoeling 4
P Advies/hulp met creëren loop Waterkoeling 2
Bas9466 Alpacool D5 pomp met pwm hulp pwm controller print via molex Waterkoeling 23
D Hulp nodig met eerste CPU/GPU custom waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 17
radmiraal Hulp nodig met waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 6
U hardware shift van corsair 450D naar fractal node 605 (met hulp van de kat) Gallery & Build Logs 2
Freddy Hulp met hardware keuze aub! X99 High-End systeem Hardware & Software 30
J Hulp nodig met nieuwe PWM fan Overige Koeling 1
C HULP nodig met FAN-splitter Overige Koeling 17
radmiraal hulp nodig met waterkoeling samen stellen van een pro Waterkoeling 7
O Hulp nodig, helemaal nieuw met watercooling Advies Waterkoeling Setup 4
N Graag wat hulp met dimensioneren van waterkoel capaciteit Advies Waterkoeling Setup 2
R Hulp met 1e waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
P Hulp nodig met mijn eerste WC-Setup. Waterkoeling 20
Viepert Hulp met spuiten gewenst. Cases en Modding 15
T Silverstone FT02 waterkoeling met Maximus V Formula hulp Advies Waterkoeling Setup 7
A hulp met raid gezocht Hardware & Software 3
J hulp nodig voor fans met controller Cases en Modding 5
boefmans [IN-ACTIVE] Hulp met MDF verzagen :-) buurt Haarlem Gevonden 0
vgojef Nieuw met WC graag hulp bij mijn producten Advies Waterkoeling Setup 32
mailbomber Hulp nodig met radiator keuze Waterkoeling 6
Wouter Probleem met virus hulp nodig! Problemen & Oplossingen 14
T Hulp met overclocken Intel E8500 + Gigabyte EP45-DS3 Overclocking 7
T TP 9 hulp hulp met PC Lan Party 14
Johnny Met spoed hulp gezocht betreft aangekochte SSD! Problemen & Oplossingen 4
AceBaran Nieuwe waterkoeling setup, hulp met keuze, o.a. Reservoir Waterkoeling 117
k.3nny Hulp nodig met: EVGA Classified e759 BIOS updaten. Hardware & Software 5
MaartenvdE hulp nodig met onderdelen voor Umbra Hardware & Software 15
R hulp met raid gezocht Hardware & Software 6
K Hulp met overclocken Phenom XII 955 (RB-C3) // Asus M4A79XTD EVO Overclocking 3
H Hulp nodig met waterkoeling. Waterkoeling 4
Rico Hulp met CODMW2, wanneer 100% uitgespeeld? Gaming 9
H Eigenbouw, hulp nodig met nadenken Cases en Modding 8
P Hulp met koeling gezocht Overige Koeling 14
A Hulp met setje samenstellen Advies Waterkoeling Setup 20
Jamoru [max 250,-] Graag hulp met WC voor i7 Advies Waterkoeling Setup 27
R Hulp nodig met wat meer basis informatie voor toekomstige setup Waterkoeling 35
basjuh Hulp met waterkoeling kast Cases en Modding 3
D [GEZOCHT] Hulp bij laatste loodjes, omgeving Zoetermeer Gezocht 0
B hulp gevraagd bij instalatie hardtubes 16mm Waterkoeling 5
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
J Heb hulp nodig om de juiste fitting aan te schaffen voor moeilijke bend Advies Waterkoeling Setup 10
R Hulp bij overclocken Overclocking 9

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan