• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Hulp bij waterkoeling set cpu + gpu

not_2win

New member
Hallo,

Ik heb hulp nodig om een complete set samen te stellen voor zowel me cpu als mijn video kaarten.

Specs:
CPU:980x overclocked 4,4 ghz air
case:Antec 1200
Grafic card:5970 dual overclocked 1250 MHZ memory clock and 850mhz core clock
Voeding:1000 watt
memory:12 gb ocz 1333 mhz
Motherboard:Rampage 3 Extreme

Pics of the Case:










conditions:
Niets mag buiten de kast komen, daarom had ik de volgende gedachte.

dit is mijn gedachte tot nu toe:
 
Voor een beetje nette temps zal je minimaal twee 240mm radiatoren nodig hebben met een paar goede fans erop. Bij voorkeur de dikkere 240mm radiatoren zoals de Black Ice SR-1, de Thermochill PA of TA of een XSPC RX. Wat lengte betreft passen die allemaal daar in die frontbays.
Het tweede rad zal dan aan het plafon van de kast moeten komen. Als er 8cm ruimte tussen het mobo en het plafon zit, past daar één van die bovengenoemde radiatoren + fans. Of die 200mm(?) fan moet dat rad gaan beluchten. hoe efficiëntdat is in vergelijking met twee 120mm fans zou ik niet durven zeggen.
Andere optie voor een tweede rad daarboven zou misschien de Phobya Xtreme 200 kunnen zijn. (Dimensions: (L x W x H): 245x200x36mm) Ik weet niet zeker of deze past.


Hier een topic over wat je allemaal nodig hebt voor een complete WC set. Hier een topic over hoe je hier in het forum jouw gekozen winkelwagentje kan doorlinken.

Maar ik wil je eventueel ook wel een eindje op weg helpen. :) Pomp en reservoir kan je idd zoals op je tekening voor het rad in de drive-bays plaatsen. Er zijn ook brackets waarmee je diverse constructies kan maken om de boel bv aan het rad te bevestigen.
Dat is wel weer prijziger dan een standaard custom wc set.

Wat is je max budget?
 
Om even een toevoeging te doen op Coolfris' post, het is mogelijk een dunne 240 radiator als de Swiftech MCR220 aan de binnenkant tegen de twee achterste fans te plaatsen:

attachment.php


Misschien is een beetje modden vereist, maar uiteraard zijn we altijd bereid advies en hulp te bieden :).
 
het is een 200 mm fan en 8 cm dik kan wel dan heb ik nog 2 cm tussen moederbord en de rad zitten..Verder waar moet ik mijn water kwijt dat? en ik kan natuurlijk ook aan de achterkan nog een 240 mm rad plaatsen en dan kan ik die grote rad aan de boven kan ook kwijt. Heb ik geen water nodig om op te slaan dan? + mijn budget is ongeveer 600 euro maar liefst rond de 400 ofzo + de gpu blocks


ik heb ook een andere vraag. ik heb gezien dat er alleen cpu coolers zijn waaronder:
Corsair Hydro Series H70 CPU Cooler
CPU Cooler Coolit Domino Liquid Cooling
CPU Cooler Coolit Eco A.L.C. Liquid Cooling


zijn deze coolers niet goed genoeg voor de cpu alleen? dat ik de video kaarten eerst niet watergecooled maak en het aan zie hoe het gaat?
 
h70 setje is wel te doen maar zonde van het geld VIND ik :)

meeste mensen willen vaker aleen hun vga kaarten watergekoeld hebben aangezien DAT tegenwoordig het probleem is kwa geluid en warmte en niet hun cpu.
 
winkelwagentje

Veel goedkoper kan ik de set niet maken zonder aan de koelprestaties te komen.


Slangen, fittingen en eventueel fans moeten er nog bij. [edit] fans hoeven dus niet meer. Zag je reply pas later [/edit]

Wat slangen en fittingen betreft kan je daarvoor ongeveer 40 tot 50 euro voor rekenen. Hangt er een beetje van af of het uiterlijk van de set van belang is voor je en natuurlijk wat je dan mooi vind.

Ook ben ik uit gegaan van de radiator plaatsing die Alex voorstelde. Als je dan de fans de lucht naar binnen laat zuigen, kan die 200mm rad die warmte weer afvoeren. De lucht van buiten de kast geeft namelijk altijd de beste koeling.
De radiator zit dan wel een stuk voor het moederbord. Een moederbord wisselen zal dan wel meer werk worden, omdat het rad dan ook van zijn plek moet. Als je vrij veel van mobo wisselt, is een rad tegen het plafon een betere optie.

Het CPU blokje is ondanks zijn relatieve lage prijs één van de beste blokjes van dit moment. Als je een blokje ziet dat je veel mooier vind, kan je die ook kiezen. Op een paar na zit er heel erg weinig onderling prestatieverschil tussen de meeste blokjes. De meeste topblokjes zitten allemaal ongeveer binnen één graad verschil. Zie bijvoorbeeld deze review van Bundymania waar je heel veel foto's en info kan terug vinden van bijna alle op dit moment verkrijgbare blokjes.

Het reservoir is er eentje die op de pomp gemonteerd kan worden: XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir.

Dat monteren is een heel eenvoudig klusje. Ik denk dat iedereen wel vier schroeven kan los draaien. ;) Zie hier "the easiest watercool tutorial ever" over het monteren van een topje op deze pomp.


Dat dekseltje op de pomp noemt men een pomptopje; ook afgekort als top. :) Deze zorgt ervoor dat: 1) de pomp beter presteert@meer water rondpompt en 2) dat je in het topje alle soorten fittingen kan draaien. Met het standaard topje is dat niet het geval en ben je aan een bepaald formaat slang gebonden.
Groot voordeel van het XSPC reservoir topje is dat je de voordelen van een topje hebt, maar de kosten van een topje bespaard, omdat je geen apart reservoir meer nodig hebt. :)

not_2win zei:
Heb ik geen water nodig om op te slaan dan?

Waarschijnlijk doel je op de gedachte dat het reservoir iets met het koelen te maken zou hebben. ---> Een reservoir heeft geen enkele invloed op de koelprestaties. De grote van het reservoir of de hoeveelheid vloeistof die in de set rondstroomt dus ook niet. Na ongeveer een half uur heeft al het water in de hele set nagenoeg overal dezelfde temperatuur. De volgorde van aansluiten heeft op een paar kleine dingen na dus ook geen invloed op de koelprestaties. (volgorde van de componenten)



Die H70 en die andere kant en klaar CPU waterkoel "setjes" kan je natuurlijk ook eerst uit proberen. Deze zijn een stuk goedkoper dan een custom set en gemakkelijker om te installeren en gemakkelijker in onderhoud. De koelprestaties van deze koelers is meen ik ietsje beter dan de beste luchtkoelers. De koelprestatie van een custom set is wel weer veel beter. Denk dat je dan minimaal een graadje of tien kan afsnoepen van die H70 of H50 koelprestaties.
De H70 is ook niet gemakkelijk verder uit te breiden. Het is wel mogelijk, maar dat vereist wel wat meer moeite en ervaring. Gezien je wens met dit idee om dan eventueel later de graka's onder water te zetten, is een custom set denk ik een betere keuze.

Als je toch liever eerst wilt kennis maken met waterkoelen en die optie van eventueel later de graka's erbij, dan zou je ook nu een set kunnen nemen die alleen gericht is op je CPU. Dat zou dus betekenen dat er een 240mm rad uit de bovengenoemde set vervalt en ook die twee graka blokken. Dat zou de set op dit moment wel gelijk €300 lichter maken.


Oh ja, koelvloeistof heb ik er ook nog niet bij gedaan. Dat hangt ook weer een beetje van je wens af of het uiterlijk van de set belangrijk voor je is. Als dat niet zo is, dan is puur gedestilleerd water + een silver coil (tegen algen) de beste optie. Dit zou je ook kunnen combineren met gekleurde slangen.
Anders kan je ook nog een fles nemen met een kleur aan het water toegevoegd. Daar zit al anti alg toevoeging bij.
 
Laatst bewerkt:
ok dit is een mooie tekst maar ik krijg een paar vragen.
wat voor slangen heb ik nodig en alles zou u dat er ook bij kunnen doen alles wat ik nodig heb echt alles.
ook met koelvloeistof ik moet gewoon zo onderhouds vriendelijk mogelijk zoals tegen algen enzo.

Alvast bedankt
 
Voor dat ik die erbij doe wilde ik nog van je weten of het uiterlijk van de set belangrijk voor je is. Als dat niet het geval is, kan ik het iets goedkoper maken dan wanneer je liever "mooie fittingen" wilt hebben.

Wat over het algemeen minder mooi gevonden wordt is een pilaarfitting met daarom een metalen slangklem zoals op die foto van Alex zijn post. Het geeft wel de mogelijkheid wat te besparen op de fittingen.
Zelfs met het slangformaat kan je iets besparen op de fittingen.

Wat heb je liever, dunne slangen, dikke slangen of iets er tussen? Hier kan je diverse voorbeelden bekijken van dunne en dikkere slangen en schroef en pilaar fittingen.

pilaarfitting:
BP-WTP-C01.jpg


Schroeffitting:

1109696-a.jpg
1109696-b.jpg
 
het uiterlijk maakt me niets uit. ik wil wel graag middelmatige dikte het moet gewoon goed flexibel genoeg zijn om het te gebruiken. Het moet ook goed vast zitten want ik ben beetje bang voor lekages en aangezien ik de pc net een maand heb dus lijken me de schroeffitting het beste.

XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir. die neem ik er ook bij dat past wel

ik heb gekeken daar die pc's en wat die quad core heeft vind ik wel leuk mooi donder want ik hou helemaal niet van licht het moet gewoon donder zijn tenzei ik met een schakelaar de lichten aan zet als het kan + ik heb die 120mm fans wel maar ik wil graag silent fans hebben als je die voor mij ook zou kunnen zoeken? want hij moet super stil zijn.

heel erg bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Winkelwagen II

Met slangen fittingen, koelwater en een silver coil om algvorming te voorkomen. Plus nog een spuitfles om het vullen gemakkelijker te maken. Omdat de pomp/reservoir combinatie waarschijnlijk het beste voor de radiator in de drivebays komt te staan, zal die spuitfles dan denk ik goed van pas komen.
De slangen zijn van middelformaat en zijn dankzij een dikke slangwand goed buigbaar zonder dat ze knikken.

Voor de pompplaatsing zit er "een shoggy sandwich" bij gedaan. Dat is een van de beste manieren om de pomp zo stil mogelijk zijn werk te laten doen.
Hier een filmpje over die "spons":



Heb een tekeningetje gemaakt met een mogelijke opstelling:

antec_1200b.jpg


Het bovenste gedeelte dan net zo aangesloten als bij die pic in Alex zijn post.
 
Zag je edit te laat. maar hier nog een aangepast mandje met daarin wat veranderingen die het een beetje op die van quadcore laten lijken.

Winkelwagen III


clear slang, blauwe kant en klare koelvloeistof en een ander CPU blokje. :)

Oh ja fans. Zal ff kijken


edit:
Hier een post met veel geluidsopnames van diverse fans. Daar kan je de verschillen goed beluisteren.

Die Noiseblocker S1 is een van de stilste fans. De Gentle Typhoon AP 15 is in verhouding van kracht en stilte de beste keuze. De AP 14 van hetzelfde type is overigens ook een zeergoede keuze.
Een stuk goedkoper, maar ook goed presterende en stille fans zijn de Yate Loon D12SM-12.
Nog iets stiller dan die Yate Loon D12SM zijn de Nexus real silent fans. Die draaien max 1000 rpm en zijn daarom zelfs zonder fancontroller nog lekker stil.
 
Laatst bewerkt:
Graag gedaan. :) Succes met inbouwen. Je kan hier altijd een buildog starten of hier eventueel verder vragen stellen. ;)

Hier overigens de buildlog waar die pic uit Alex zijn post vandaan komt. Daar kan je waarschijnlijk nog wel een paar dingetjes uit oppikken.

behalve dit dan :D

attachment.php


een lampje op je hoofd zal niet nodig zijn. ;)
 
Die dikkere XSPC RX radiator komt voor. Die kan je bevestigen met die radiator bracket.

normal_DSCN1939.jpg


Die dunnere komt bovenin. Wat prestatie betreft is dat zeer goede radiator. Van alle "dunnere" radiatoren is die MCR de beste keuze. Hij komt zelfs aardig in de buurt van die dikkere radiatoren die ik eerder hier in dit topic genoemd heb. Met deze twee radiatoren en met die Gentle Typhoons erop heb je een mooie combinatie. Eventueel zou je er nog een fancontroller bij kunnen overwegen om de pc op gewenste momenten wat stiller te kunnen krijgen.

Voor de bevestiging van de radiator daar bovenop bij het mobo zal je zo te zien aan die pic zelf de gaatjes moeten boren. Of er zitten daar al gaatjes. Kan het eigenlijk niet zo goed zien, omdat ik de kast nooit in handen heb gehad. Maar dat is denk ik wel te doen. Je kan altijd hier je vragen stellen. Er zijn hier van de meeste disciplines wel mensen aanwezig die je op weg kunnen helpen.
 
Ok dat moet wel lukken denk ik een goeie fan controller is wel makkelijk zeker voor als hij idle is dan hooft de main 200mm fan niet zo heel hard te draaien. heb je daar ook een goeie controller voor?
 
Op zich doet elke fancontroller zijn werk wel goed en gaat het voornamelijk om het uiterlijk van het ding. Tenzijn je heel veel fans op een kanaal wilt gaan aansluiten of een pomp via de controller wilt gaan aansturen, dan heb je een fancontroller nodig met meer vermogen.
Dat is bij jouw denk ik niet het geval.

Voor een 5.25" bay fancontroller is er geen ruimte meer in je PC aan de indeling van je 1e plaatje te zien. Op zich zijn er nog wel opties over.
De goedkoopste is denk ik deze In Line Multi Power Port.

detailed_image_1717.jpg


Nadeel daarvan is uiteraard dat je de kabels moet switchen om de snelheid te veranderen. Hoeft denk ik op zich niet zo een probleem te zijn. Met een fancontroller raak je over het algemeen na een tijdje ook mee uitgespeeld. Na een tijdje staat die ook bijna altijd in 1 stand.

Je zou ook een eenvoudige fancontroller (bv deze) kunnen modden op een alternatieve plek in de kast. Bijvoorbeeld dat alleen de knoppen op het dak van de kast uitsteken.

Derde optie is een wat prijzigere: mCubed T-Balancer bigNG

Of er moet nog een gaatje over zijn bij je harddisks. Misschien dat daar dan een 3.5 bay controller tussen past.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
987Overlord Hulp bij laatste loodjes waterkoeling "the Beast" Advies Waterkoeling Setup 7
P Hulp bij waterkoeling corsair obsidian 900D Waterkoeling 0
T Hulp bij budget waterkoeling project. Advies Waterkoeling Setup 2
Z Hulp nodig bij R9 290X Waterkoeling!!! Advies Waterkoeling Setup 48
D Waterkoeling Hulp bij samenstellen X79 S2011 3x AMD HD79xx € ???? Advies Waterkoeling Setup 12
S Hulp gevraagd bij samenstellen waterkoeling 4 GPU's Advies Waterkoeling Setup 5
G Graag hulp nodig bij mijn eerste custom waterkoeling. Advies Waterkoeling Setup 11
S Hulp bij Waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 2
Cygnitr0n [EHBW] Eerste Hulp Bij Waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 30
D Hulp bij waterkoeling setup. Advies Waterkoeling Setup 16
B Graag wat hulp / advies bij mijn eerste waterkoeling systeem Advies Waterkoeling Setup 1
H Hulp bij aanschaf waterkoeling set i7 950 Advies Waterkoeling Setup 18
S [Aanschaf] Hulp bij aanschaf waterkoeling componenten Advies Waterkoeling Setup 35
M [WaterKoeling] Hulp bij tubes Advies Waterkoeling Setup 8
M hulp nodig bij waterkoeling set Waterkoeling 39
R Hulp bij waterkoeling Waterkoeling 24
Silverspeed Hulp gevraagd bij assembleren van pc incl. waterkoeling Waterkoeling 9
D [GEZOCHT] Hulp bij laatste loodjes, omgeving Zoetermeer Gezocht 0
B hulp gevraagd bij instalatie hardtubes 16mm Waterkoeling 5
R Hulp bij overclocken Overclocking 9
C hulp nodig bij het plaatsten van buizen Advies Waterkoeling Setup 1
B Hulp bij PETG buigen, omgeving Roermond Waterkoeling 5
T Hulp bij toekomstig project Waterkoeling 0
ForresT [Gezocht] Hulp bij instellen mailserver en caldav Synology nas Gevonden 1
MisterIce Hulp gezocht bij setup fans Overige Koeling 6
D hulp bij kleur van de fluid Waterkoeling 8
D hulp bij eerste scratch build Cases en Modding 4
E Hulp gevraagd bij keuze koelvloeistof Waterkoeling 7
vincent hulp gezocht bij call of duty Gaming 5
iSP Hulp bij slopen volume OSD windows 8 / 8.1 Problemen & Oplossingen 7
gerjanlubbers Hulp gezocht bij samen stellen van HTPC/server Hardware & Software 8
M Groentje zoekt hulp bij zijn eerste WC build Advies Waterkoeling Setup 7
E [dienst] (Hulp bij) Storage solutions Te Huur 0
S Hulp bij 3xHD7950 koeling Advies Waterkoeling Setup 1
gerjanlubbers Hulp gezocht bij een Dedicated server PC Electronica 1
gerjanlubbers hulp gezocht bij eyefinity setup Electronica 16
masterez Hulp nodig bij eerste WC in een CM Storm Trooper Advies Waterkoeling Setup 9
Sw333t Hulp nodig bij keuze hogere kwaliteit bokszak Gezondheid en Sport 6
F Hulp bij het samen stellen Hardware & Software 6
vgojef Nieuw met WC graag hulp bij mijn producten Advies Waterkoeling Setup 32
J Hulp bij nieuw project Advies Waterkoeling Setup 1
W hulp bij aanschaf watercooling xbox360 Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies en Hulp gevraagd bij eerste waterkoel set Advies Waterkoeling Setup 5
P Hulp bij mijn wc set Advies Waterkoeling Setup 13
F ek supreme lt hulp bij mountings setje voor socket 1155/1156 Waterkoeling 6
W hulp gezocht bij het maken van een Highflow lan Lan Party 22
F hulp nodig bij onderdelen kiezen Advies Waterkoeling Setup 7
F hulp nodig bij freebsd Algemene Discussies 1
V hulp bij kiezen cpu cooler Hardware & Software 5
Johnny Hulp bij "mod" side panel Cases en Modding 55

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan