• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

HTPC koelen

ja maar als je htpc in een inloopkast staat maakt het niet uit of de pc zelf super actief of passief gekoelt word....
je moet namelijk ook zorgen dat de warmte UIT de inloopkast kan...

en verder heb ik voor hier thuis een keer een htpc in elkaar geknutselt, met een passieve gfx kaart en die hele pc hoor je bijna niet ook al ga je er vlak voor zitten (alleen de HDD)

gewoon zorgen voor een goed uitgedachte (waar je het nodig hebt en hoe je het creëert) en efficiënte (kabels niet in de weg ed) airflown, en uiteraard zorgen dat het je inloopkast uit kan die warmte
 
Die van hem staat niet in een inloopkast
Ik probeerde het meer duidelijk te maken dat een kleine HTPC kast wel eens problemen zou kunnen geven met een passieve koeling en dat je echt moet zorgen voor een goede flow als je daarvoor kiest.
Het voorbeeld inloopkast warm krijgen was meer als benadrukking dat zo'n systeem behoorlijk warm wordt na een full HD filmpje en dus mijn inloopkast dus flink warm krijgt. (afm kast is 1.40*2.50 m1)
Ik hou meestal ook de kast open voor wat frisse lucht als ik een film kijk.
Ben nu eenmaal niet zo'n fan van passieve kaarten heb een passieve 6600GT gehad en die kon zomers wel eens pieken ook met een goede airflow in een ruime kast.
 
Als je algemeen kijkt naar het koelen van een htpc, lijkt mij het grootste probleem dat er geen intakefan aanwezig is op de plek waar koude lucht vandaan zou moeten komen: het front. Er vanuitgaand dat de pc in een meubel staat, hoopt zich dus en boel warmte op achter de pc. In mijn ogen kun je dan dus beter een grafische kaart hebben met een goeie aftermarket koeler gemonteerd. Zo'n koeler is stiller en koelt ook nog eens beter. Kost alleen wel rond de €30 extra. Maar op de cpu zit ook geen stock koeler, dus waarom zou je grafischekaart dan 'achter blijven'??

Ik denk dat ik in mijn htpc ga proberen de cpu en de graka onder water te zetten met een dual 80mm rad (dat is het enige wat ik kwijt kan in mn zalman hd160). Dat is super stil met de juiste fans en dan is airflow ook minder een probleem denk ik. Hoge eisen aan warmteafgifte heb ik toch niet met de geplande 5770 en de q8300 die gewoon stock blijven lopen. Volgens mij is die rad dan wel genoeg. Maar als ik hier een denkfout maak laat ik me graag corrigeren!
 
Het aanbod voor stille aftermarket grafische koelers die op de low-end HTPC kaarten passen en in de kleine HTPC cases kunnen is heel beperkt ;)

Ik heb gewoon een volle hoogte in mijn HTPC. En met een 8800GT met aftermarket koeler past het nog gewoon dicht :). En voor veel koelers is dacht ik wel een universeel schroefje te vinden :) Op m'n 8600GT zat de koeler ook met twee schroefjes vast, en dat koelde prima! Als de druk maar goed uitgeoefend wordt toch?!

De meeste HTPC's hebben toch grofweg dezelfde hoogte?? Ook mijn arctic freezer pro past er goed in.
 
Ben nog in de onderzoeksfase :) Eerst kijken wat ik wil, maar momenteel wordt het waarschijnlijk de ZALMAN 160D PLus als case, mobo een full-ATX (suggesties?) met 4Gb, processor een I5-760 (of diergelijks), SDD voor linux OS en 4x2Tb HDD in softraid (RAID5). Net de grafische kaart is een zware bevalling...
 
Die HD160 + is de opvolger van mijn kast :) Erg mooi design en goed afgewerkt vind ik, genoeg ruimte voor hdd's. Alleen die 2x80mm achterop is hoorbaar op 12V, die heb ik nu op 7V draaien en dat is gewoon stil!

Ik heb nu als grafischekaart de HD5570 van Olympus over genomen. Dat is zat voor FullHD video en kan gelijk m'n audio verwerken via HDMI. Winwin dus want mijn mobo heeft maar 1 optische uitgang, en die kan nu dus naar de versterker (onkyo TX-SR502 waarschijnlijk).

Waarom zou je als processor niet gaan voor een SB setje? GIGABYTE GA H57M USB3 met een i3-2100 proc en 4GB DDR3 geheugen? In combi met een AMD HD5570 of 5750 heb je dan een leuk systeem als HTPC. Dit is in ieder geval het systeem waar ik aan zit te denken, als de pc van m'n vriendin niet sterk genoeg is.
 
Een ding is zeker, ik neem geen AMD-grafische kaart. Ondanks het prijsvoordeel hebben ze een eerder gebrekkige ondersteuning onder linux in tegenstelling tot NVIDIA (zo daar is de polemiek :)). Het moederbord dat je voorstelt is inderdaad eentje die ik al overwoog.
 
Dan zou ik eens kijken naar de GT430, en daar is een leuke test van in vergelijking met een boel andere kaarten:
NVIDIA's GeForce GT 430: The Next HTPC King? - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Alleen of daar ook een aantal leuke aftermarket koelers voor zijn is mijn niet helemaal duidelijk. De fan die er op zit standaard schijnt ook niet veel herrie te maken. Maar niet veel, is bij een HTPC nog te veel... Denk dat de meeste universele waterblokjes hier wel prima op zullen passen. Dat is dan ook nog een optie.
 
Ben zelf ook tijden bezig geweest met een super stille, maar krachtige htpc.
Zie L3p | Builds & Mods en dan "Other builds"

Heb 3 soorten videokaarten geprobeerd.
Intel HD graphics (In i5 661)
Sapphire Radeon 5450 (Passief)
Asus Nvidia EN210 (Passief)

Alle 3 zijn ze snel genoeg om alle soorten 1080p content te laten zien.
De intel had voor mijn gevoel het mooiste beeld.
De Nvidia was het snelste.
En de Ati zat er tussenin :)

Deze kaarten hebben maar heel weinig flow nodig.
Ik heb 1 x 90mm op 600 rpm in en 2 x 60mm op 500 rpm out
Op de cpu zelf zit een Scythe Shuriken op 500 RPM.
Heb de intel wel iets underclocked en op 3Ghz draaien
Echt onhoorbaar :)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
bunbun passief gekoelde ryzen/vega htpc Gallery & Build Logs 5
Sw333t HTPC with Air Flow [HAF] Gallery & Build Logs 24
CDA441 Modular HTPC Gallery & Build Logs 15
gerjanlubbers Hulp gezocht bij samen stellen van HTPC/server Hardware & Software 8
gerjanlubbers Clean HTPC Gallery & Build Logs 5
reclamations Hulp gezocht voor samenstellen HTPC Hardware & Software 2
X Htpc Problemen & Oplossingen 17
J Jap2slow - Danny - Game-PC & HTPC Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 8
Sw333t Nieuwe HTPC bouw, advies gevraagd over tuners Hardware & Software 10
gerjanlubbers HTPC Build (SINASS Case) Gallery & Build Logs 5
Wally1987 [CCIP] Car computer/HTPC Gallery & Build Logs 19
Mobomonster [VERKOCHT] Lian Li PC-C32B - Black - HTPC Case Verkocht 5
bundymania [Bundymania User Review] Streacom F7CB - ein neuer Stern am HTPC Himmel ?! HighFlow Product Reviews 4
T Benodigdheden voor een NAS/Fileserver/HTPC? Hardware & Software 6
vincent Vincent,s HTPC Gallery & Build Logs 42
animal baars [VERKOCHT] Zalman HD160 HTPC behuizing Verkocht 11
H HTPC advies Hardware & Software 4
D Waarom een htpc ? Hardware & Software 8
animal baars Animal's HTPC Gallery & Build Logs 21
M Advies, soort van htpc Overige Koeling 4
H HTPC configuratie? Hardware & Software 17
D htpc samenstellen ? Hardware & Software 20
MonsterEnergy Monster's Custom HTPC Gallery & Build Logs 27
Freddy Moneual Mediacenter / HTPC cases! HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
D Htpc Hardware & Software 8
D HTPC configuratie Hardware & Software 13
Mobomonster Mobo's Peace 'nd Quiet - HTPC Gallery & Build Logs 97
F HTPC Configuratie, zo voordelig mogelijk Algemene Discussies 5
Johnny Johnny's HTPC Monsta Gallery & Build Logs 40
Johnny [HTPC] Vragen en tips. Hardware & Software 17
Killerbee Thermalright kondigt low-profile-koeler voor htpc's aan Overige Koeling 3
maomanna Full HD HTPC Gallery & Build Logs 53
maomanna HTPC samenstellen Hardware & Software 10
T HBA LSI koelen Overige Koeling 3
Silversurfer Probleem met koelen van m.2 ssd (geen flow) Overige Koeling 4
O Groot tv meubel koelen Overige Koeling 10
B NON-PC: pc koeling systeempje voor koelen 3 CNC motoren Waterkoeling 10
B msi gtx 770 twin frozr 2gb oc. heatsink koelen. mos/vram welke nodig? Overige Koeling 7
C Media / tv meubel koelen Overige Koeling 13
C is het mogelijk om met deze set (EK-KIT X360 Performance) 2 x amd r9 290x te koelen Waterkoeling 5
I Asus R9 290 directcu ii water koelen Advies Waterkoeling Setup 10
X Koelen van een fermentor Waterkoeling 11
H Hoe groot moet de radiator zijn voor het koelen van een 3770k? Waterkoeling 4
J Audiomeubel actief koelen Overige Koeling 21
H Koelen van NB/SB en Mosfet en het geheugen Waterkoeling 1
l3p Koelen met bietensap Waterkoeling 11
L i7-920 & GTX470 water koelen Advies Waterkoeling Setup 5
Marcel2102 msi videokaart koelen met waterkoelig Waterkoeling 2
H Logitech Z5450 koelen Overige Koeling 27
K MEM koelen, 8 geheugen modules Overige Koeling 30

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan