• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Hoeveel radiator oppervlakte nodig voor mijn setup?

Bjorntju

New member
Hallo allemaal :)

Ik heb een vraagje, ik heb weinig ervaring met waterkoeling maar ik wil graag over een maandje of 2 mijn huidige PC watergekoeld maken. Nu heb ik mij al een beetje verdiept en ik heb dus een vraagje. Mijn setup die ik watergekoeld wil maken is:

I5 3570k (op dit moment gekoeld door een H100 met de rad boven in de case)
2x GTX580 in SLI

Dit alles in een Coolermaster Trooper case. Nu heb ik niet echt gigantich veel ruimte voor radiatoren in die kast, en ik wil ook eigenlijk alleen maar intern blijven.

Nu zat ik dus te denken aan het volgende:

  • Boven in de kast een dunne 240 rad , hij moet wel dun zijn anders zit mijn moederbord in de weg. Ik kan evt. wel een dikke pakken denk ik, maar dan kan ik alleen maar de fans nog boven op de kast doen, want dan is er geen ruimte meer voor onder de radiator omdat het moederbord in de weg zit.
  • En dan rechts onder in de kast ook een 240 rad (een dikkere is hier zeker wel mogelijk omdat ik hier veel ruimte heb)
Is dit genoeg om bovenstaand te koelen? De reden dat ik voor waterkoeling wil is omdat mijn bovenste GPU erg heet word (hij zuigt namelijk warmte aan van de onderste GPU), omdat het mij wel leuk lijkt om zoiets in te bouwen, en omdat het er leuk uitziet natuulijk :) (heb er ook een window inzitten)

Nu hoef ik geen heel erg koele temperaturen, ik ben al blij als mijn beide GPU's de 60 graden halen onder load.

Wat evt. misschien nog zal kunnen is nog een 120 rad plaatsen aan de achterkant van mijn case. Maar dit gaat intern niet meer lukken ben ik bang, omdat dan de bovenste 240 rad in de weg zit.

Ik zal morgen (of eigenlijk vandaag :p ) nog wel wat foto's maken van mijn setup, dan wordt het wat duidelijker :)

Maar mijn vraag is dus of 2x een 240 rad genoeg is om zoiets redelijk goed te koelen. Ik lees heel veel verschillende dingen op internet dus ik hoop dat ik wat duidelijkheid kan krijgen. Evt. kan ik de H100 ook gewoon houden, maar dan heb ik maar ruimte voor 1x een 240 rad. En ik heb liever alles gewoon in een circuit.
 
Zou moeten kunnen. Wel belangrijk dat je het type fans goed laat matchen met de soort radiatoren. Ook zou ik een goede pomp etc. Nemen. Je hebt met een slim 240 en een dikke 240 niet heel veel ruimte over, maar als je niet overclocked moet het wel gaan schat ik zo in.
Al zijn er anderen hier die een meer getalsmatige onderbouwing kunnen geven wellicht :)
 
Bedankt voor je reactie :)

Ik kan evt. wel nog een dikke radiateur boven in de kast doen, maar dan kan ik maar één paar fans erop zetten denk ik. Wat misschien wel evt. ook nog zal kunnen is dat ik er nog een 120 rad extra bij plaats, deze kan ik dan misschien nog buiten de case doen zoals in deze foto: http://img862.imageshack.us/img862/8558/wp000036.jpg Maar dat is eigenlijk wel het grootste wat ik buiten mijn case wil hebben.

En qua overclock wil ik mijn GPU gewoon zo laten, alle games kan ik toch soepel draaien. Een kleine OC misschien, maar niks uit deze wereld. CPU draait standaard op 3,6 GHz en die wil ik denk ik het liefst zo rond de 4 Ghz draaien. Ik heb hem met mijn H100 vaak op 4.4 GHz lopen en dan zijn de temps ong. rond de 55 graden tijdens een CPU bench, maar een lagere clocksnelheid is niet zo erg.

Hier nog wat foto's:
OGJDt.jpg

1xExX.jpg

lvHBX.jpg

3I2e3.jpg


Let niet op de slechte cablemanagment, de voeding kabels voor de GPU zijn heel erg stug dus daar kan ik niet zo veel mee doen. Misschien dat ik die dan meteen vervang door een gesleevde kabel, als ik dan toch bezig ben :p

En hier een schematische tekening met hoe ik het eigenlijk wil hebben:
RdLi0.png


Eigenlijk een beetje zoals dit idee maar dan met 2 GPU's:
dsc04922d.jpg


Voor mijn reservoir wil ik het liefste zo'n bay reservoir, dat is denk ik het meest praktische. en dan de pomp daaronder (of een combinatie van een bay-reservoir en pomp in-één. Tenminste ik dacht dat ik die zag staan bij jullie op de website. Ik weet alleen niet of die sterk genoeg zijn)
 

Bijlagen

  • dsc04922d.jpg
    dsc04922d.jpg
    126,8 KB · Weergaven: 2
- er z'n bay reservoirs waar je een 350/355/35x in kan doen of een d5 (heet dat toch? Igg die andere goede pomp). Is superpraktisch :)
- beter een dikke rad met een set goede fans dan een dunne op push pull
- setupmzoals je tekent is prima, volgorde maakt toch geen bal uit
- idd, neem meteen setje sleeved mee staat wel zo netjes als je aan de gang gaat.

Overigens, is een andere kast ook geen optie? Waar je een groter rad in kwijt kunt? Is wellicht zelfs goedkoper :)

edit wegens ipad typo ;-)
 
Laatst bewerkt:
Ik neem aan dat je een andere case bedoelt haha :p

Maar dat is wel een mogelijkheid, maar ik ben op zich wel blij met deze case, en ik denk dat als ik een grote case koop, dan toch nog duurder uit ben omdat er dan toch ongeveer dezelfde componenten inkomen. Maar zo te zien kunnen er geen fans op de top van mijn case zonder het handvat weg te modden. En als ik een nieuwe case koop, dan kan ik er meteen een pakken met ruimte voor een 360 rad boven + een 240 rad beneden, dan zit ik ook wat ruimer. De NZXT Switch 810 leek mij wel een mooie.

Achja, ik zal eventjes een set samenstellen om te kijken hoe duur ik uit ben. Maar als we de case nu even achterwegen laten, dan denk ik dat ik zo rond de 5/600 euro uitkom?
 
Als je boven in de case een Alphacool ST30 240mm plaatst en onderin een Alphacool UT60 240 dan heb je voldoende koelvermogen om al je componenten te koelen en dan past het ook nog eens in je case.

600e kom je al snel aan als je een cpu +2x gpu gaat koelen
 
Ik heb op dit moment dit: (fans, slangen, vloeistof etc. zitten er nog niet bij)
ASjRS.png

Nu is mijn vraag dus af of die pomp een beetje goed is. Ik heb ook nog deze gevonden: EK-BAY DCP 2.2 Combo Unit - incl. pump voor ong. 15 euro meer. Maar ik weet niet of die krachtig genoeg zijn voor mijn setup.

Ik had ook nog deze gevonden: Swiftech Maelstrom-35X 5.25 Dual Bay Reservoir with 1x MCP35X MAELSTROM35X maar die is 100 euro duurder, dus als die andere reservoir+pomp ook goed is, dan pak ik liever de goedkopere natuurlijk :p Maar ik ben bang dat die goedkopere pompen niet krachtig genoeg zijn voor twee GPU's, één CPU, en 2 tot 3 radiatoren. Of hebben jullie nog een andere tip? Ik wil eigenlijk wel het liefste een bay reservoir+pomp in een omdat dat gewoon het makkelijkst monteren is.

Ik heb er toch nog een extra 120 rad bij gedaan. Ik denk dat hij toch nog wel links boven in mijn case past, als ik de aansluitingen maar onder de radiateur houd, en een fan aan de buitenkant van de case doe.

Ik wil trouwens wel het liefste een dunne radiator boven hebben, anders moet ik mijn handvat weg gaan modden voor de fans en dat doe ik liever niet. Dan pak ik eerder liever een extra 120 rad erbij.

EEFT4.png
 
Laatst bewerkt:
die pomp ken ik niet. ik ben een beetje merkvast zeg maar en zou alleen voor een d5 of een 350/35x/355 gaan.

Dat swiftec ding heeft trouwens best grappige prijsranges:
- met twee pompen: 280
- een pomp : 180 (dus 100 euro voor de 2e pomp)
- zonder pomp: 140 (dus 40 euro voor de 1e pomp)
pompen los: 111
als het om budget gaat, zou ik dat ding nemen met 1 pomp erin. Dan kun je later alsnog uppen al moet dit prima werken.

ik heb zelf de 35x versie van dit reservoir: Koolance RP-452X2 Dual 5.25 Bay Reservoir for 1-2 D5/MCP655/PMP-450/S Pumps
voordeel voor mij is dat ik dual heb, maar dat is met jouw rad oppervlakte niet zo zinvol.
 
De EK-Bay is een mooi product echter met een zwakke pomp. Die is eigenlijk alleen geschikt voor een CPU only loop.

MCP35x is een prachtige pomp en zou goed geschikt zijn voor jou waterkoeling. Een D5 zou ook de taak goed kunnen uitvoeren en is internationaal wat meer gebruikt.
 
Ik had al zo'n vermoeden inderdaad.

Naja, zoals ik in mijn OP al had gezegd duurt het toch pas een maandje of 1-2 voordat ik hem evt. wil bestellen. Dus ik denk er nog even over na wat ik er mee doe. Bedankt voor jullie reacties igg :)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
T Welke en hoeveel fittings? Hardware & Software 3
D Aansluiten asus 3080 TI (hoeveel PCIe 8-pin gebruiken) NVIDIA 1
Ruud Installeren op LGA 1200 hoeveel montagedruk is nodig normaal. Waterkoeling 2
T Hoeveel maakt waterkoeling verschil in mijn situatie? Advies Waterkoeling Setup 3
Hightower Phanteks ledstrip, hoeveel licht geeft het? Cases en Modding 0
C [CLOSED]Hoeveel waard? Gesloten 0
C Hoeveel waard? Electronica 1
stefan787 hoeveel radiators?? Waterkoeling 4
S Vraagje hoeveel gewicht kan een reservoir aan Waterkoeling 2
vincent Hoeveel inch monitor voor Triple Screen? Hardware & Software 18
H hoeveel fans op een lamptron fc5 4x30w Overige Koeling 4
Wouter [CLOSED] Hoeveel is een GTX 285 nog waard? Gesloten 7
K Advies gevraagd: Welke Pomp en hoeveel Advies Waterkoeling Setup 5
P hoeveel en welke radiators Advies Waterkoeling Setup 3
MonsterEnergy Hoeveel videokaarten maximaal in sli/crossfire Hardware & Software 24
dopestuff Hoeveel stroom bij snoerdikte? Electronica 10
L Hoeveel UV ccfl's? Cases en Modding 14
Deleted_User_Z het hoeveel flow heb jij topic ? Waterkoeling 1
Baloo.be Hoeveel Liter Water gaat er in jouw Setup? Waterkoeling 32
Vannos hoeveel gigabyte heb jij aan muziek/films ? Algemene Discussies 86
S Hoeveel radiatoroppervlakte voor mijn setup? Waterkoeling 13
MonsterEnergy Case spuiten hoeveel grid? Cases en Modding 21
Wizzard22 Koolance Reservoir/Pump RP-1000BK: Hoeveel fans kan er aangesloten worden? Waterkoeling 2
Vannos Hoeveel facturen heb jij en hoeveel ben je kwijt geweest Algemene Discussies 41
D Hoeveel water / koelvloeistof in een waterkoeling loop/setup ? Waterkoeling 4
F Nieuw in Waterkoeling Hoeveel/welke coolant heb ik nodig Advies Waterkoeling Setup 8
B plaatsing radiator Eisbaer pro aurora Waterkoeling 4
Bl4ckj4ck666 radiator gasket Waterkoeling 1
W Twijfels over koelcapaciteit radiator, wat zouden jullie doen? Waterkoeling 6
M Fan mount aqua computer en radiator vraag. Waterkoeling 1
P Advies plaatsing radiator. Advies Waterkoeling Setup 7
Bokeh 3de radiator of niet? Waterkoeling 7
Bl4ckj4ck666 Aqua Computer fittingen,fans,radiator etc... Handleidingen en Installatie Tips 5
J Fans voor 360 radiator Overige Koeling 1
Jason Thermaltake Pacific CL360 Plus RGB Radiator HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Terug op voorraad: XSPC TX240 Ultrathin Radiator HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Jason PrimoChill Rad Clean - Radiator Cleaning Treatment - Full Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Thermaltake Pacific CL360 Plus RGB Radiator HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason XSPC TX240 Ultrathin Radiator HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Magicool G2 Slim Radiator 16 FPI - 240mm & 360mm - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
M Welke pomp en welke radiator? Waterkoeling 2
Ruud Radiator gpu HighFlow Forum 1
J Lucht in radiator Waterkoeling 2
G [TKA-RAD] EKWB PE240 Radiator Verkocht 1
Hightower Ekwb radiator schroeven HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Jaap 20cm radiator voor HAF miditower Advies Waterkoeling Setup 5
Demolisher Thermaltake Riing Plus 12 LED RGB Radiator Fan TT Premium Edition HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
Deathchant Nieuwe PC: radiator positionering en welke fans voor beste koeling en airflow? Hardware & Software 17
anub1s18 idee nodig voor kraan op een radiator te mounten voor drain Waterkoeling 5
K webshop toon radiator, radiator en radiator,...maar welke is beter ? Advies Waterkoeling Setup 3

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan