• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Hoe vul ik een reservoir?

Danny

New member
Dag mensen, heb een klein vraagje.

Ik ga mijn eerste waterkoeling setup bouwen met een dubbele loop. Ik heb een lijst met onderdelen samengesteld en een plan uitgetekend. Ik zal deze hier beide plaatsen mocht iemand een reactie hebben of advies willen geven.

De vraag die ik heb gaat over het vullen van een reservoir. Ik begrijp het gewoon niet, hoeveel onderzoek ik ook doe. Ik zie het gedaan worden met een trechter en een stuk slang, maar ik weet niet welke fittingen er gebruikt worden. Zoals in dit fimpje op youtube bijvoorbeeld:

[ame=http://www.youtube.com/watch?v=777JcqPVgLU]YouTube - How to Fill Watercooling Loop and Leak Test the System - LCWB#9[/ame]

Dit is mijn plan:

CPU loop = pomp/res > rad > cpu > pomp/res
GPU loop = pomp/res > rad > gpus > pomp/res

Ik zet de radiatoren buiten de kast op een constructie met elk 8 fans voor push/pull. Ik wil de boel ook koel houden in de zomer.

ravenrv02prototype2.jpg


Dit is mijn lijst van onderdelen.

lijst1.jpg

lijst2.jpg

lijst3.jpg

lijst4.jpg

lijst5.jpg

lijst6.jpg


Mocht iemand mij wat duidelijkheid kunnen geven over het vullen van de reservoirs die in mijn lijst staan, dan waardeer ik dat zeer.
 
Mooi filmpje! :p

Jouw reservoir kan je op dezelfde manier vullen.

148zmkm.jpg


Je kan daarvoor een trechter gebruiken of zo een spuitfles die je in je mandje hebt staan. Net wat je gemakkelijker lijkt.

De afsluitdop van je reservoir zou je ook kunnen vervangen door een Reservoir Fill Cap Adapter. Hier kan je weer elke willekeurige G1/4 fitting in draaien. Dan kan je net als in dat filmpje een tijdelijke verlenging naar de trechter maken. (dus : Fill Cap Adapter ----> fitting----->stukje slang---->trechter)
Voordeel daarvan kan zijn dat je de trechter op een praktisch gemakkelijkere plaats kan zetten. Dan hoef je niet met de waterfles je kast in.


Om de pomp los van het systeem te laten draaien heb je of een extra voeding nodig of je sluit de hardware nog niet aan en zet een PSU Bridging
op de ATX stekker van de voeding.

In het filmpje wordt er op een hele voorzichtige wijze gevuld om te voorkomen dat de pomp zonder water draait. Maar voordat hij de pomp voor de eerste keer aanzet, vilt hij het systeem totdat er niets meer bij kan. Pas daarna zet hij de pomp voor de eerste keer aan en zet hem direct weer uit zodra het res bijna leeggelopen is.
(Zelf blijf ik altijd doorgieten, maar als je weinig ervaring hebt is die methode van dat filmpje beter. )

Hieronder nog een filmpje van een set met een T-line als vulpunt. In princiepe is dat hetzelfde als met een reservoir.

[ame=http://www.youtube.com/watch?v=iYSJFMFCofQ]YouTube - vullen[/ame]


Het XSPC reservoir dat jij hebt kan overigens wel soms een beetje lastig doen met ontluchten. Met geduld, de kast een beetje kantelen en de pomp aan en uit zetten, komt dat wel goed. Maar dan weet je er in ieder geval van dat het type reservoir dat je hebt lastiger ontluchten kan zijn dan een "normaal" reservoir, waar de lucht meestal vrij snel uit het systeem verdwijnt.
 
Mooi filmpje! :p

Jouw reservoir kan je op dezelfde manier vullen.

148zmkm.jpg


Je kan daarvoor een trechter gebruiken of zo een spuitfles die je in je mandje hebt staan. Net wat je gemakkelijker lijkt.

De afsluitdop van je reservoir zou je ook kunnen vervangen door een Reservoir Fill Cap Adapter. Hier kan je weer elke willekeurige G1/4 fitting in draaien. Dan kan je net als in dat filmpje een tijdelijke verlenging naar de trechter maken. (dus : Fill Cap Adapter ----> fitting----->stukje slang---->trechter)
Voordeel daarvan kan zijn dat je de trechter op een praktisch gemakkelijkere plaats kan zetten. Dan hoef je niet met de waterfles je kast in.


Om de pomp los van het systeem te laten draaien heb je of een extra voeding nodig of je sluit de hardware nog niet aan en zet een PSU Bridging
op de ATX stekker van de voeding.

In het filmpje wordt er op een hele voorzichtige wijze gevuld om te voorkomen dat de pomp zonder water draait. Maar voordat hij de pomp voor de eerste keer aanzet, vilt hij het systeem totdat er niets meer bij kan. Pas daarna zet hij de pomp voor de eerste keer aan en zet hem direct weer uit zodra het res bijna leeggelopen is.
(Zelf blijf ik altijd doorgieten, maar als je weinig ervaring hebt is die methode van dat filmpje beter. )

Hieronder nog een filmpje van een set met een T-line als vulpunt. In princiepe is dat hetzelfde als met een reservoir.

YouTube - vullen


Het XSPC reservoir dat jij hebt kan overigens wel soms een beetje lastig doen met ontluchten. Met geduld, de kast een beetje kantelen en de pomp aan en uit zetten, komt dat wel goed. Maar dan weet je er in ieder geval van dat het type reservoir dat je hebt lastiger ontluchten kan zijn dan een "normaal" reservoir, waar de lucht meestal vrij snel uit het systeem verdwijnt.

Hey bedankt man, ik miste de reservoir fillcap adapter inderdaad. Ik zal toch dit reservoir gaan gebruiken, om de loop eenvoudig te houden, het wordt anders een puinzooi in de kast. Dan maar wat meer aandacht aan het ontluchten besteden. Het vulproces is verder gewoon een kwestie van tijd.

Het leeg laten lopen van de loop zal waarschijnlijk moeilijker blijken. Geen idee hoe ik dat ga realiseren.
 
Hey bedankt man, ik miste de reservoir fillcap adapter inderdaad. Ik zal toch dit reservoir gaan gebruiken, om de loop eenvoudig te houden, het wordt anders een puinzooi in de kast. Dan maar wat meer aandacht aan het ontluchten besteden. Het vulproces is verder gewoon een kwestie van tijd.

Het leeg laten lopen van de loop zal waarschijnlijk moeilijker blijken. Geen idee hoe ik dat ga realiseren.

Hier een topic over hoe je een aftappunt zou kunnen creëren.


Het is idd een prachtig ruimte besparend reservoir. Het is ook niet in elke set-up dat het ontluchten lastiger gaat. Ik heb ze ook gehad die vrij snel ontlucht waren. Hangt denk ik ook een beetje af van hoeveel water je er de eerste keer in kan krijgen voordat de pomp aan is geweest.
 
Je hebt een hele nette set samengesteld, niets op aan te merken :D. Het vullen is hierboven al uitgelegd, maar ik neem aan dat je de external psu (uit je shopping cart) wil gebruiken om de pompen tijdens het vullen aan en uit te zetten? Als ik naar het plaatje kijk zit er geen knop oid op ik zou er nog wel voor zorgen dat dat er ergens tussen komt dat bespaart een hoop gedoe als je aan het vullen bent ;).

Ik zie ook dat je teflon tape hebt gepakt, je hebt het eigenlijk niet nodig omdat alle fittingen tegenwoordig een rubberen ring hebben om af te dichten. En het schroefdraad van bitspower/feser fittingen is zo kort dat je er niet eens 1 breedte tape omheen kan draaien.

edit: @ hierboven, als de pomp tijdens het vullen ook maar 1 keer een beetje lucht pakt ben je idd een hele tijd bezig om dat er weer uit te krijgen.

@natuurwetten: een loop is (als het goed is :p) gesloten die is dus vacuum daarom kan er geen water uit het gat op je reservoir komen.
 
Laatst bewerkt:
Hier een topic over hoe je een aftappunt zou kunnen creëren.

Het is idd een prachtig ruimte besparend reservoir. Het is ook niet in elke set-up dat het ontluchten lastiger gaat. Ik heb ze ook gehad die vrij snel ontlucht waren. Hangt denk ik ook een beetje af van hoeveel water je er de eerste keer in kan krijgen voordat de pomp aan is geweest.

Ik ga dat simpel oplossen waar ik de slangen naar buiten laat lopen voor de radiatoren. Er zitten in de kast twee voorgeboorde gaten voor waterslangen. Ik ga daar twee uitlaten proberen te leggen, zodat ik gewoon twee dopjes losmaak onder de kast en de boel leeg laten lopen.

Je hebt een hele nette set samengesteld, niets op aan te merken :D. Het vullen is hierboven al uitgelegd, maar ik neem aan dat je de external psu (uit je shopping cart) wil gebruiken om de pompen tijdens het vullen aan en uit te zetten? Als ik naar het plaatje kijk zit er geen knop oid op ik zou er nog wel voor zorgen dat dat er ergens tussen komt dat bespaart een hoop gedoe als je aan het vullen bent ;).

Ik zie ook dat je teflon tape hebt gepakt, je hebt het eigenlijk niet nodig omdat alle fittingen tegenwoordig een rubberen ring hebben om af te dichten. En het schroefdraad van bitspower/feser fittingen is zo kort dat je er niet eens 1 breedte tape omheen kan draaien.

edit: @ hierboven, als de pomp tijdens het vullen ook maar 1 keer een beetje lucht pakt ben je idd een hele tijd bezig om dat er weer uit te krijgen.

@natuurwetten: een loop is (als het goed is :p) gesloten die is dus vacuum daarom kan er geen water uit het gat op je reservoir komen.

Mijn plan was om de twee externe voedingen gewoon te gebruiken voor de twee loops, permanent. Scheelt weer 40 watt op mijn psu, die al flink onder stress staat als alles op max loopt. Die twee videokaarten trekken bijna 600watt op vol vermogen, zonder overklok. Dan nog een i7 die boven 4ghz loopt, kan geen 40 watt missen. Heb inderdaad ook geen knop waargenomen.

Teflon tape heb ik niet nodig, maar je kunt het maar in huis hebben.
 
Laatst bewerkt:
Mijn plan was om de twee externe voedingen gewoon te gebruiken voor de twee loops, permanent. Scheelt weer 40 watt op mijn psu, die al flink onder stress staat als alles op max loopt. Die twee videokaarten trekken bijna 600watt op vol vermogen, zonder overklok. Dan nog een i7 die boven 4ghz loopt, kan geen 40 watt missen. Heb inderdaad ook geen knop waargenomen.

Een HD5870 heeft een TDP van 188 watt. 2x komt je op max 376 watt uit (alleen als je Furmark draait, in games zal je niet boven de 150w p/s uitkomen) Dus hoe jij aan 600 watt uitkomt weet ik niet :120:.
Je hebt helemaal geen 2 rads nodig voor je setup, wel leuk natuurlijk als je het groots wil aanpakken, maar voor de koeling is het niet nodig. Een 480 rad kan makkelijk in push/pull met 1200rpm fans rond de 750 watt afvoeren.

Hou het met overclock van je VGA op 450 watt dan heb je nog steeds 300 watt marge voor je CPU. En dat is alleen wanneer je zowel CPU als GPU 100% gaat draaien, dus bijvoorbeeld prime95 en furmark tegelijk. In games draait je CPU hooguit op 20-40% en je GPU zoals ik al eerder zei komt nooit boven 80% van TDP uit.

Weet dus ook niet wat voor voeding je hebt, maar die 40 watt kan je dus gerust missen aangezien je je VGA setup 150 watt te hoog inschat.
 
Laatst bewerkt:
Hey, ik had het hier vandaan

ATI Radeon HD 5870 DX11 Video Card Review - Power Consumption - Legit Reviews

en ik nam aan dat het alleen om de videokaarten ging, maar volgens mij is het inderdaad het volledige systeem.

Ik heb een Corsair HX1000. Furmark vind ik onzin, dat is puur geweld voor je video kaart, dat zal ik nooit gebruiken, ook al kan de rv870 er tegen. Maar als ik bijvoorbeeld Battlefield Bad Company 2 speel, dan lopen beide gpus op 99% constant omdat vsync niet werkt in tegenstelling tot Dirt 2 waar ze inderdaad op 80% lopen en daaronder met vsync.

Ik weet dat ik de boel koel kan houden met bijvoorbeeld een 360 rad, maar ik wil zo efficient mogelijk zijn om in de zomer het water ook redelijk koel te kunnen houden wanneer het systeem gestrest is. Als hobby is het natuurlijk ook leuk om iets extras te hebben.

De externe voedingen heb ik dan eigenlijk niet nodig, ik kan gewoon een voeding gebruiken die ik hier heb liggen voor het lektesten. Scheelt een hoop geld.

Bedankt voor je reactie
 
Kan je nagaan, vrijwel dezelfde setup als jij die dus 600 watt max trekt. x85% (efficiëntie voeding) maak 510 watt aan hitte waarvan alweer een gedeelte afgaat vanwege de HDD/Mobo, zit je dus max aan 500 watt hitte afvoer terwijl je nu voor ongeveer 2000 watt afvoer gaat bouwen :D

TFC360_10cDelta_Chart.jpg


Dat is voor een 360, doe dus maal 1.3 zodat je de 480 krijgt. Zit je op 1850 rpm op 650*1.3 = 850 watt. Komt 20-30% bij omdat je push/pull gaat doen maakt meer dan 1000watt afvoer per rad :D Dus ook al schroef je de fans 50% terug heb je aan 1 rad nog steeds voldoende. Maar als je perse het geld wilt uitgeven moet je het doen. Ik had het dan liever in een SSD raid setup bijvoorbeeld gestopt.

Zet alles in 1 loop en maak van de VGA kaarten een parallel setup qua water afvoer, is nog makkelijker om te plaatsen ook omdat je aan de onderkant van je VGA kaart haast geen ruimte overhoud om nog slangen langs te laten gaan.
 
Ok, pure overkill dus. Ik moet hier over gaan nadenken en waarschijnlijk meer onderzoek doen. Dus u zegt dat ik in de zomer met 1x een 480 rad de boel gewoon koel hou als ik bijvoorbeeld mijn processor op 4.2ghz heb lopen met HT aan of uit aan en de videokaarten op 1000/1250, met een zwaar spel? Is het water dan nog koel?

Kijk bijvoorbeeld naar deze opstelling:

http://www.overclock.net/water-cooling/661219-raven-2-evolution.html

Hij heeft 1x 360 2x120 radiatoren met push/pull, 1x 5870 en een i7 op 4ghz. Zijn processor loopt op 58C onder stress, veel te warm, maar de gpu is te doen met 34C. Ik had initieel dezelfde opstelling in gedachten.

Ben alleen niet geinteresseerd in een SSD raid :eusa_snooty:. Heb een 60gb vertex en dat vind ik voldoende.
 
Laatst bewerkt:
Een i7 920 die op 4Ghz loopt vind je met 58C te warm?!?! Ik vind dat juist erg netjes afhankelijk van het voltage. Die GTS360 die hij gebruikt is trouwens best..... slecht :D Dus jouw 480 rad presteert een stuk beter dan zijn gehele rad setup, ook omdat hij qua restrictie veel hoger zit dan jouw vanwege de 3 rads waar het water in/uit moet. Hij gebruikt ook 1450rpm fans waar jij nog eventuele reserve hebt met je 1850 rpm GT's.

Staat trouwens verder niets bij van kamer temperatuur. Wat nog de meest bepalende factor is. Of het nu 17 graden in zijn kamer is of 25.
 
Fill Syringe / Spuit

Hiermee heb ik m'n loop gevuld.

Over de natuur wetten gesproken. Ik heb 'm ook gerund met het dopje er af.
Bij de eerste paar keer waarbij je res wordt leeg getrokken dan stroomt de vloeistof terug. Je ziet binnen in dat reservoir een stuk slang zitten, ongeveer tot aan 1cm van de pomp ingang af.
Als de vloeistof terugstroomt vult 't het reservoir tot er geen opening meer is tussen de interne slang en de omgeving. De rest van de vloeistof schiet naar boven zonder dat het het vloeistof niveau van het reservoir beïnvloed.

wctestrun.jpg
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Bl4ckj4ck666 Barrow ventiel...Hoe gebruiken? Waterkoeling 6
Ruud Hoe veel meter slang voor GPU en cpu cooling? Waterkoeling 1
H Hoe kabels bevestigen aan PCI-e female Cases en Modding 2
anub1s18 hoe lang kan je gedemineraliseert water zonder toevoegingen gebruiken? Waterkoeling 1
XenoMorpH 2x D5, hoe monsteren op een EK-UNI Pump Bracket Waterkoeling 6
P Led strip gekocht maar geen idee hoe ik dit moet aansluiten! Cases en Modding 6
E Hoe warm mag het worden? Waterkoeling 4
P Hoe sluit ik 3 mm led's aan ? Advies Waterkoeling Setup 5
djghostogb Hoe Aqua-Computer Aqualis Base 450ml monteren op de Aqualis Pump adapter for D5? Waterkoeling 8
J hoe air bleeden uit loop? Waterkoeling 4
J Hoe waterblok schoonmaken? Waterkoeling 2
T Hoe kopier en plak ik in dit forum HighFlow Forum 3
T Waar en hoe plakken jullie temperatuur sensors? Handleidingen en Installatie Tips 5
O Hoe maak je het makkelijkst een Desk? Cases en Modding 28
M welke slangen en hoe koelvloeistof vervangen Waterkoeling 7
P Hoe Corsair Vengeance Heatspreaders verwijderen? Waterkoeling 27
W Hoe aan te sluiten: Aquaero 6 controller en Alphacool pomp Waterkoeling 0
A Hoe heet dit en waar kan ik dit vinden:) Problemen & Oplossingen 8
T Silverstone Raven, hoe 360 radiator extern monteren? Waterkoeling 5
88Gamer88 Hoe switch maken 12V & 7V met druk knop ? Handleidingen en Installatie Tips 34
P Hoe vergroot ik mijn wifi signaal? Hardware & Software 7
J WiFi (hoe (on)gezond is t?) Nieuws en Sport 9
coolfris Hoe een glas water in te schenken Handleidingen en Installatie Tips 1
H Hoe groot moet de radiator zijn voor het koelen van een 3770k? Waterkoeling 4
K Hoe sluit je een FrozenQ Reactor Core Extreme Blue Reservoir V2 aan? Waterkoeling 3
F Waterkoeling maar hoe en wat? Advies Waterkoeling Setup 1
cederieck Knik in loop Hoe los ik dit op ? Waterkoeling 6
iSP TV kiezen/beoordelen in de winkel, hoe doe je dat? Electronica 7
ChillPascal Hoe een custom powerswitch aansluiten Handleidingen en Installatie Tips 18
Arniebomba GTX680 DCUII SLi WC setup, hoe afstand overbruggen? Waterkoeling 8
gunny Koolance TMS205 - Aquaero 5 pro Hoe en wat Waterkoeling 0
E crysis 2 nat type : strict. hoe op te lossen Problemen & Oplossingen 9
R Hoe de fans van de Twin Froxr II vervangen en voornamelijk, met welke? Overige Koeling 7
Stephan---pro Hoe bevestig je noppenschuim? Problemen & Oplossingen 3
canonchiel Hoe moet ik mijn wc set aansluiten Waterkoeling 10
T Hoe vraag ik een RMA aan? HighFlow Webshop 3
D3T0X Meedenk topic. Hoe een deur naar boven open laten gaan? Cases en Modding 4
R Na 8 jaar geen watercooling het toch maar weer proberen, maar hoe? Advies Waterkoeling Setup 2
Robin Intel ivy bridge hoe denk jij erover? Hardware & Software 36
D [GEVONDEN] goedkope laptop ( maakt niet uit hoe oud die is ) Gevonden 4
Sw333t Vraagje over reference gpu (en hoe die te herkennen voor aanschaf) Hardware & Software 10
O Hoe Bitspower D5/MCP655 Dual Top in de kast monteren? Handleidingen en Installatie Tips 10
D Hoe kan ik het best triple CF verbinden en andere vragen. Advies Waterkoeling Setup 11
cederieck Hoe kan ik dit oplossen Zonder iets bij te bestellen ! Waterkoeling 2
S back licht inverter laptop kapot ? hoe kan ik dat testen Hardware & Software 0
T1mmy Hoe een fan controller demonteren ? Cases en Modding 7
P Waterkoeling wel/niet gebruiken en zo ja hoe? Waterkoeling 21
C Overgaan op waterkoeling, maar hoe wat waar en waarmee? Advies Waterkoeling Setup 3
S Heatkiller 3.0 NICKEL hoe schoonmaken? Waterkoeling 9
T Hoe een Bitspower X-Station Multi PSU Module aansluiten? Handleidingen en Installatie Tips 6

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan