• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Hoe switch maken 12V & 7V met druk knop ?

88Gamer88

The Black Mozart Restyle
Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende.

Ik wilde graag een switch maken om te kunnen switchen tussen 7V en 12V door middel van een druk knop.
Lamptron Ring Switch

De bedoel is om 12 Fans aan sturen (dus ongeveer 4 Ampère)
Deze relai G2R Omron G2R moet goed zijn.

Nu had jrheuwing, al een beetje geholpen met een schema te tekenen.
Alleen blijft de relai op deze manier niet hangen, maar schakeld terug wanneer je de knop loslaat.

327750.png

Nu vroeg ik me hoe ik dit op kan lossen ?,Kennissen zeide 2e relai toevoegen en hoorde ook zeggen een transistor plaatsen achter de druk knop.

Hopelijk kan iemand me zit duidelijk uitleggen ?

EDIT: Sorry plaats het in het verkeerde Forum deel !!
Moest: Hardware & Software -> Electronica
 
Wel de juiste schakelaar er voor? Het lijkt erop dat je een momentary switch gebruikt, terwijl het in mijn ogen een latching moet zijn. De info op HF wil wel eens niet kloppen.
 
3way button met op 1 kant een 7volt weerstand, zo simpel ist :p

EDIT: ow lamptron xD! een printplaatje met relais schakeling is het beste indd :)

Dus een 2e zelfde relai er bij zetten zal het beste/makkelijkste zijn ?

Wel de juiste schakelaar er voor? Het lijkt erop dat je een momentary switch gebruikt, terwijl het in mijn ogen een latching moet zijn. De info op HF wil wel eens niet kloppen.

De schakelaar is dus niet momentary switch maar een latching switch ?
Dat zal dan wel een stuk beter zijn lijkt mij.

Maar het is iedergeval de schakelaar die ik wil gebruiken :p
(Moet effe een MP sturen voor de zekerheid ?)


EDIT:
Op de site van Lamptron staat:

Function Available: Latching, Momentary

Daar wordt je dus ook niet wijzer van.
Maar meeste forums staat er Momentary.
 
Ik had ook al een mail naar Freddy verstuurd met de vraag welk type schakelaar het is.

Ik zit alleen met de vraag of het ledje tegelijk met het indrukken gaat branden of dat je dit apart kan regelen?
Ik maak dan een ander schema met 2 relais en plaats deze hier.
 
Function Available: Latching, Momentary
Diezelfde switch is er dus in meerdere smaken, het is alleen niet dat de switch een dubbele functie in zich heeft.

Tijdje terug heeft Freddy aangegeven (moest wel ff diep graven ervoor in mijn eigen ram) dat de tekst in de productnaam het juiste is: Lamptron 22mm RING Green Momentary Illuminated Switch Black

Als jij die hebt, dan is het een momentary switch. Oftewel, je moet de knop ingedrukt houden om contact te maken. Is eigenlijk de verkeerde schakelaar voor het schema (of je moet een bitch vinden die de hele tijd die knop in wilt blijven drukken, draait de boel alleen op 12V als ze aan het koken is :sarc:).

Is onderstaande niet iets om er tussenin te plaatsen (moet dat wel aangepast worden naar 1-kanaals):

 
Laatst bewerkt:
Hehehe, als ik zo'n bitch vind zal ze de handen vol hebben met andere dingen ipv knopje drukken :p (a).

Ik heb het schema even bekeken, alleen ik zou me god niet weten hoe ik die 2e relai verwekt voor mijn toepassing.
 
De knop die je nu hebt gebruik je als input van mijn schema, de output van mijn schema is de input voor het schema van jrheuwing. Al kan hij deze denk ik wel mooier "verbouwen" tot 1 geheel.

Ik moet hier ook nog ergens een mooiere variant van hebben, zal zo eens zoeken. Die had dacht ik ook al een output voor een led. Weet alleen niet meer op het een losse led aansluiting was of een vaste.

01.jpg


Heeft 2 aansluitingen voor 3v leds. 1 led per kanaal.

Schema er niet van kunnen vinden meer, dit is het enige dat ik heb ervan: http://wwwicked.vanwilligenburg.eu/tutorial/dual_on_off_v2/
 
Laatst bewerkt:
@88Gamer88: Ik was te voorbarig door te zeggen dat het met 2 relais kan en heb ondertussen hoofdpijn :021: van gekregen om de schakeling te maken, maar met 2 relais lukt het niet. Alle mogelijkheden die ik uitprobeer resulteert in rammelende relais of relais die niet meer uitgaan.:017:

Andere oplossingen die werken zijn door verreckie en wwwicked gemeld. Door gebruik te maken van een bi stabiele relais is het ook mogelijk om met één schakelaar een relais aan en uit te zetten of je maakt gebruik van het schema van wwwicked.

Hierbij een link van het higflow forum[sub](schema van wwwicked uit 2010)[/sub] en eentje van circuit online. Beide laten een oplossing zien om met een pulsschakelaar een relais in te schakelen en uit te schakelen.

Highflow link

Circuit online link

Nog een andere link die in het engels is:
Linkje
Je moet de onderste schakeling hebben.
 
Bedankt voor de informatie allemaal :D,

Ik heb het schema van wwwicked weer is eens door genomen, maar ik kom er persoonlijk niet uit hoe ik dit ga oplossen voor mijn situatie jammer genoeg :(. {Ben gewoon te slecht om die schema's goed te begrijpen :'(}

Ik denk dat het persoonlijk dan het makkelijkste is om een bistabiele relai te gebruiken in het schema dat jrheuwing getekend had.

Of zou dit ook niet werken ? {Persoonlijk denk ik alleen kwestie van relai veranderen ?}

Ik had zelf al de OMRON G2RK-1 12VDC gevonden op http://www.tme.eu dan zou het wel moeten lukken zo als ik gelezen heb ?

Ik weet niet of iemand een vergelijkbare bistable relai weet te vinden op conrad ?
{Wil graag alles in 1x bestellen}
 
Komt mijn schema nog mooi van pas. :icon_cool:

In paint kan je ook rechte lijnen trekken. Door gebruik te maken van de shift toets. Het maakt dan niet uit of je met de muis een beetje slingert.

In de onderstaande foto staat ook hoe je het ledje aan kan sluiten. Mocht deze niet gaan branden dan even de 2 draadjes naar het ledje omdraaien.
image.jpg


Het relais wat je gevonden hebt kan je ook gebruiken. Het relais heeft één wisselcontact. Er is dan een tweede relais nodig voor de fans. Een type met 2 wisselcontacten staat in de link.
 
Laatst bewerkt:
Thanks voor de schema's

Ben een beetje laat met reageren.
Mijn excuus.

Ik zou graag de OMRON G2RK-2 willen gebruiken.
Alleen kan ik deze nergens kopen :(, Heb al verschillende site's bekeken.
Op de sites kan Paypal gebruike, hier van kan ik geen gebruik maken alleen Ideal :(.

Dus ben ik verbonden aan de G2R-2-12V of de G2RK1 deze kan wel bestellen via Farnell.com.
 
Ik heb bij conrad even een vraag gedropped mbt een alternatief. Het is dus even wachten op een antwoord. Ik heb wel een relais gevonden die in een IC voetje past. Het is dan makkelijker om het relais te vervangen mocht het ooit eens nodig zijn. Alleen de schakelstroom is maar 1A ik weet niet of het relais dan geschikt is.

PS. Mijn schema blijkt wel handig te zijn. Ik kwam het tegen bij Circuit online
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
W Hoe IP van switch achterhalen? Problemen & Oplossingen 10
M Hoe Lamptron Vandal Switch aansluiten? Cases en Modding 9
meneer peer hoe sluit je een vandal switch aan. Cases en Modding 8
Bl4ckj4ck666 Barrow ventiel...Hoe gebruiken? Waterkoeling 6
Ruud Hoe veel meter slang voor GPU en cpu cooling? Waterkoeling 1
H Hoe kabels bevestigen aan PCI-e female Cases en Modding 2
anub1s18 hoe lang kan je gedemineraliseert water zonder toevoegingen gebruiken? Waterkoeling 1
XenoMorpH 2x D5, hoe monsteren op een EK-UNI Pump Bracket Waterkoeling 6
P Led strip gekocht maar geen idee hoe ik dit moet aansluiten! Cases en Modding 6
E Hoe warm mag het worden? Waterkoeling 4
P Hoe sluit ik 3 mm led's aan ? Advies Waterkoeling Setup 5
djghostogb Hoe Aqua-Computer Aqualis Base 450ml monteren op de Aqualis Pump adapter for D5? Waterkoeling 8
J hoe air bleeden uit loop? Waterkoeling 4
J Hoe waterblok schoonmaken? Waterkoeling 2
T Hoe kopier en plak ik in dit forum HighFlow Forum 3
T Waar en hoe plakken jullie temperatuur sensors? Handleidingen en Installatie Tips 5
O Hoe maak je het makkelijkst een Desk? Cases en Modding 28
M welke slangen en hoe koelvloeistof vervangen Waterkoeling 7
P Hoe Corsair Vengeance Heatspreaders verwijderen? Waterkoeling 27
W Hoe aan te sluiten: Aquaero 6 controller en Alphacool pomp Waterkoeling 0
A Hoe heet dit en waar kan ik dit vinden:) Problemen & Oplossingen 8
T Silverstone Raven, hoe 360 radiator extern monteren? Waterkoeling 5
P Hoe vergroot ik mijn wifi signaal? Hardware & Software 7
J WiFi (hoe (on)gezond is t?) Nieuws en Sport 9
coolfris Hoe een glas water in te schenken Handleidingen en Installatie Tips 1
H Hoe groot moet de radiator zijn voor het koelen van een 3770k? Waterkoeling 4
K Hoe sluit je een FrozenQ Reactor Core Extreme Blue Reservoir V2 aan? Waterkoeling 3
F Waterkoeling maar hoe en wat? Advies Waterkoeling Setup 1
cederieck Knik in loop Hoe los ik dit op ? Waterkoeling 6
iSP TV kiezen/beoordelen in de winkel, hoe doe je dat? Electronica 7
ChillPascal Hoe een custom powerswitch aansluiten Handleidingen en Installatie Tips 18
Arniebomba GTX680 DCUII SLi WC setup, hoe afstand overbruggen? Waterkoeling 8
gunny Koolance TMS205 - Aquaero 5 pro Hoe en wat Waterkoeling 0
E crysis 2 nat type : strict. hoe op te lossen Problemen & Oplossingen 9
R Hoe de fans van de Twin Froxr II vervangen en voornamelijk, met welke? Overige Koeling 7
Stephan---pro Hoe bevestig je noppenschuim? Problemen & Oplossingen 3
canonchiel Hoe moet ik mijn wc set aansluiten Waterkoeling 10
T Hoe vraag ik een RMA aan? HighFlow Webshop 3
D3T0X Meedenk topic. Hoe een deur naar boven open laten gaan? Cases en Modding 4
R Na 8 jaar geen watercooling het toch maar weer proberen, maar hoe? Advies Waterkoeling Setup 2
Robin Intel ivy bridge hoe denk jij erover? Hardware & Software 36
D [GEVONDEN] goedkope laptop ( maakt niet uit hoe oud die is ) Gevonden 4
Sw333t Vraagje over reference gpu (en hoe die te herkennen voor aanschaf) Hardware & Software 10
O Hoe Bitspower D5/MCP655 Dual Top in de kast monteren? Handleidingen en Installatie Tips 10
D Hoe kan ik het best triple CF verbinden en andere vragen. Advies Waterkoeling Setup 11
cederieck Hoe kan ik dit oplossen Zonder iets bij te bestellen ! Waterkoeling 2
S back licht inverter laptop kapot ? hoe kan ik dat testen Hardware & Software 0
T1mmy Hoe een fan controller demonteren ? Cases en Modding 7
P Waterkoeling wel/niet gebruiken en zo ja hoe? Waterkoeling 21
C Overgaan op waterkoeling, maar hoe wat waar en waarmee? Advies Waterkoeling Setup 3

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan