het is hier weer een tijdje stil geweest, maar ondertussen heeft mijn ZFS-box een updatje gehad. Nouja update, de HDD is gebleven, al de rest is nieuw
Onderdelen(wees specifiek aub!):
- CPU: intel celeron G530
- MOBO: Asrock B75 Pro3-M
- Geheugen: Kingston Valueram KVR1333D3N9H/8G
- Behuizing: Xigmatek Asgard 381 midi tower
- PSU: Seasonic G-360
- OS-disk**: WD500AAKS
- Extras***:
Hoe lang in gebruik: 1 week op moment van schrijven
Welke/hoeveel disks: 4, OS Disk + 3x Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001
RAID niveau: de seagates in RAIDZ, de OS disk single disk
Mogelijkheden die gebruikt worden: Samba, NFS
Verbruik idle(gemeten)*: 30W met de seagates spun down, anders 40W
Verbruik load(gemeten)*: 50-60W, was moeilijk te meten, mijn meter deed raar :|
Prijs indicatie: 303 euro met enkel OS disk, 603 euro met alle disken.
(Rand)info
Het plan was eigenlijk om in eerste aanleg te veranderen van case en voeding, van voeding omdat die eigenlijk veel te veel verbruikt voor wat het maar was, maar wat wil je met zo'n MS-tech bagger voeding bij zo'n lage belastingen? Omdat er in het MS-tech kastje enkel een mATX voeding paste en ik mijn oog op een ATX-voeding had laten vallen, en omdat ik toch van plan was een paar 3TB disken bij te steken ook maar een andere kast gekocht en 3x 3TB disken. Wat blijkt, het atom bordje wat ik had vereiste nog een -5V pin/lijn van de voeding, hoewel die eigenlijk al 10jaar niet meer gebruikt zouden mogen worden :| way to go intel. Dan in een fit of rage maar een ander bord, cpu en geheugen besteld (geheugen was eigenlijk niet nodig, mijn vorig geheugen was ook compatibel, maar bon
). De schijf van de oude ZFS-box er in samen met de 3 seagates en opnieuw installeren. Verbruik idle was toen 36W, krak 't zelfde als de vorige, maar wel drie schijven meer en veel meer power
Om nog eens wat verder in te gaan op de hardware:
- De 3TB schijven heb ik die 'gekozen' omdat ze door een tweaker nieuw voor 100 euro werden aangeboden. Dit soort schijven gaat echter al snel richting 130-140 euro, zoizo waren deze dus de interessantste. Ze hebben echter wel een nadeel, volgens de specs wordt APM niet ondersteund, in werkelijkheid is de feature er wel, maar hebben ze hem bagger gemaakt (om geen patenten van anderen te schenden zo blijkt
). dwz dat je uit drie zaken keuze hebt: ofwel spint je disk na 1 minuut idle direct down. Nadeel is dat je dit maar ong. 20K keer kan doen, over 5 jaar komt dat neer op 10 keer per dag. door die korte tijd raak je door bijv. gewoon wat muziek spelen al snel aan een paar 100 keer. gelukkig staan de disken standaard zo niet ingesteld. Wel doen ze headparking na 1 minuut. Het probleem is dat je hier nauwelijks iets over kan vinden hoe vaak dit zou mogen. Ik vermoed dat het wel flink hoger zal liggen, maar kan dat niet bevestigd zien, en het telt gewoon mee op de load counter. daar zag ik verschillende waarden voor passeren, maar volgens mijn berekeningen kom je na 5 jaar al snel op 500K, en ik vermoed dat dat ook te veel is, maar zo is ie wel standaard ingesteld. laatste instelling die hij kent is 254, of APM af. Dan draait je schijf gewoon constant zonder headparking. Het tweede, en eigenlijk grootste nadeel in mijn ogen is dat hij de APM waarde na een power interupt gewoon vergeet en standaard terug op 128 zet. Dat heb ik/zal ik oplossen dmv een scriptje, maar het maakt het moeilijk om deze schijven zo aan te raden voor een NAS (als ik meer zekerheid had over hoeveel load cycles ze aan kunnen zou dat anders zijn, maar dat vind ik dus niet)
- Over het bordje: Dit is eigenlijk een super bordje, het is niet zo extreem zuinig als de intel of MSI bordjes, maar Asrock heeft zijn best gedaan en het is nog steeds een van de zuinigere bordjes. Wat het echter bijzonder interessant maakt zijn de 8 sata poorten (waarvan 2 sata3 poorten), waardoor het verbruik/poort zowat hetzelfde is als van die bordjes. Als je dus voor meer dan 4/6 disks gaat is dit bord zelfs zuiniger, want bij de andere moet er dan een PCI-e HBA in, en die drijven het verbruik nog verder op. Vandaar de keuze voor dit bord. Het heeft een leuke UEFI en je kan alles wat je moet kunnen aanpassen zoals underklokken/voltage verlagen, wat niet altijd mogelijk is op budgetbordjes.
-De voeding, Seasonic G-360 is niet alleen kwalitatief hoogstandje, maar is ook nog eens zeer zuinig. Ik heb deze ook in mijn broers PC gebruikt, die doet idle 24W met een extra oude schijf er in en alle features aan, een gigabyte bord (gekende stroomvreters) en intel core i3. zelfs met dat gigabyte bord kan het makkelijk onder de 20W als die extra schijf er uit gaat en soundchips enzo af. Een top voeding dus.
-De case zelf is wat moeilijker te plaatsen. Met de prijs (46 euro @
highflow) is hij met voorsprong de goedkoopste case met 8 3,5" bays en dat is ook een van zijn sterkste punten. Stil is hij helaas niet, daarvoor zit er teveel mesh in. De case komt met 8 "duw-en-draai" houdertjes, dus je kan 4 disks daar mee vast zetten, de overige moet je met schroeven doen. Met de draaiertjes worden de vibraties nog redelijk gedempt, met schroeven vrees ik er voor. Wat wel in het voordeel van de case spreekt is dat je 2 120
fans voor de HDD's kan plaatsen zodat ze allemaal redelijk wat airflow hebben en koel blijven. Er wordt wel maar 1 fan meegeleverd, dat is dan weer een minpuntje. Verder zitten de schijven in dezelfde oriëntatie als de 5,25" bays, wat als voordeel heeft dat je kabelboom niet door de zijpanelen gehinderd worden, maar maakt ze wel iets moeilijker om ze te vervangen.
- De CPU is eigenlijk perfect, onder normaal gebruik behaal je volle snelheid bij ong. 150% load, wat best goed is al je rekening houd dat er voor iedere file een checksum berekend moet worden bovenop de raid-taken. Als je compressie inschakelt dan daalt de performance naargelang het niveau van compressie, met GZIP9 (zwaarste wat er in ZFSguru zit) behaal ik nog steeds 30-33MBps, wat eigenlijk zeer goed is voor een CPU van net geen 40 euro.
Zo daarmee is het belangrijkste gezegd
Nog even de testjes:
OS disk/images, geen compressie:
Code:
NAS performance tester 1.4 http://www.808.dk/?nastester
Running warmup...
Running a 400MB file write on drive W: 5 times...
Iteration 1: 106,43 MB/sec
Iteration 2: 81,69 MB/sec
Iteration 3: 114,41 MB/sec
Iteration 4: 117,12 MB/sec
Iteration 5: 116,92 MB/sec
------------------------------
Average (W): 107,32 MB/sec
Achievement unlocked: 100MB+/sec write speed!
Running a 400MB file read on drive W: 5 times...
Iteration 1: 94,07 MB/sec
Iteration 2: 93,54 MB/sec
Iteration 3: 94,07 MB/sec
Iteration 4: 93,74 MB/sec
Iteration 5: 93,17 MB/sec
Average (R): 93,72 MB/sec
OS disk/backups, maximum compressie:
Code:
Running warmup...
Running a 400MB file write on drive X: 3 times...
Iteration 1: 30,93 MB/sec
Iteration 2: 33,18 MB/sec
Iteration 3: 32,65 MB/sec
Average (W): 32,25 MB/sec
Running a 400MB file read on drive X: 3 times...
Iteration 1: 84,44 MB/sec
Iteration 2: 77,39 MB/sec
Iteration 3: 84,69 MB/sec
Average (R): 82,17 MB/sec
3 disk RAIDZ, geen compressie:
Code:
Running warmup...
Running a 400MB file write on drive Y: 5 times...
Iteration 1: 112,61 MB/sec
Iteration 2: 117,33 MB/sec
Iteration 3: 115,47 MB/sec
Iteration 4: 114,61 MB/sec
Iteration 5: 113,31 MB/sec
Average (W): 114,66 MB/sec
Achievement unlocked: 100MB+/sec write speed!
Running a 400MB file read on drive Y: 5 times...
Iteration 1: 93,43 MB/sec
Iteration 2: 93,78 MB/sec
Iteration 3: 93,87 MB/sec
Iteration 4: 89,34 MB/sec
Iteration 5: 92,52 MB/sec
Average (R): 92,59 MB/sec
Het lezen is wat minder, momenteel is het nog niet van belang, maar we gaan het een moeten bekijken.
Zo, hebben jullie weer wat te lezen voor het slapen gaan