• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

HD5000 Roundup!

stn

.
Wou deze toch even met jullie delen :)! Deze review hebben we op 11 december 2009 gemaakt!

HD5000 roundup ( HD5770 & HD5870 )
ATI heeft een grote stap vooruit gedaan met de lancering van de nieuwe DirectX 11 videokaarten. In deze review nemen wij de HD5770 en de HD5870 onder de loep. Om de beste vergelijking te maken zijn beide kaarten van hetzelfde merk: XFX. We nemen de Radeons van dichtbij onder de loep en gaan de kracht meten met een aantal benchmarks.

IMG_3571456456456465.jpg


De verpakking
De HD5870 wordt in een opmerkelijk grote doos geleverd. Bij allebei de kaarten worden twee molex-kabels geleverd voor wie geen voeding heeft met meerdere PEG-connectors. Helaas zijn deze kabels vrij kort en niet geschikt voor elk systeem. Het had geen kwaad gekund als er een aantal langere PCI-E connectors bijgeleverd waren. Verder vinden we in de dozen de gewoonlijke accessoires: verloopstukken voor VGA, DVI en HDMI, een CrossFire bridge en een aantal boekjes. Bij de HD5770 werd het spel Battleforge geleverd en bij de HD5870 krijg je Dirt 2.

IMG_3575B.jpg


Van dichtbij
De achterkant van de HD5870 is bijna helemaal bedekt. Enkel de backplate van de GPU zelf is zichtbaar, waardoor de kaart er een stuk strakker uitziet. Achterop de kaart zijn twee DVI-poorten, een HDMI-aansluiting en een DisplayPort aanwezig, wat je uitstekende aansluitmogelijkheden geeft voor maximaal drie schermen. Aan de zijkant van deze videokaart vind je twee 6-pins connectors, die vanwege de lengte van de kaart niet aan de voorkant zitten. Bovenop vind je de standaard bedrukking van XFX.

IMG_3566B.jpg


Het kleinere broertje van de 5870, de 5770, heeft een net iets ander uiterlijk. De opdruk aan de bovenkant is wat anders en de 6-pins aansluiting zit in plaats van aan de zijkant in het ventilatie gat aan de voorkant.

De specificaties
De HD5770 van XFX beschikt over 800 stream processors. De videokaart beschikt over 1GB DDR5 geheugen en 128bit geheugen controller. Het geheugen van de videokaart is geklokt op 4800MHz en de GPU is geklokt op 850MHZ. Op de foto hieronder is te zien dat de HD5770 ongeveer 20 cm is hierdoor past hij makkelijk in alle behuizingen.

IMG_3568B.jpg


De grote broer, de HD5870 van XFX is daarintegen bijna 30 cm lang. Je moet daarom als je deze kaart wil instaleren eerst je HD-rek eruit halen voordat deze erin past. Ook de HD5870 heeft 1GB DDR5 geheugen en heeft een 256bit geheugen controller. Het geheugen is net als bij de HD5770 geklokt op 4800MHz en de GPU op 850Mhz. De videokaart beschikt over 1600 stream processors.

De fans van deze videokaarten zijn redelijk stil. Als je de configuratie op standaard laat staan hoor je vrijwel niets. Als je de fan op 100% zet maakt hij wel veel lawaai. Dit is gelukkig niet nodig omdat de kaarten niet te warm worden.

DirectX 11
Tot begin 2010 moet je voor DirectX 11 toch echt bij ATI zijn. DirectX 11 heeft een reeks verbeteringen ten opzichte van versie 10 en 10.1. Een voordeel op het gebied van prestaties is te vinden in het feit dat DX11 multi-threaded is, terwijl zelfs versie 10.1 maar één processorscore tegelijkertijd kon gebruiken. Dit betekent niet dat de games zelf voorheen geen ondersteuning konden bieden voor multi-core processors, want hier is de laatste jaren door softwareontwikkelaars redelijk wat vooruitgang in geboekt, maar wel dat de drivers en software die DirectX aansturen nu niet meer afhankelijk zijn van één enkele thread waarin alle (grafische) data verwerkt wordt.

IMG_3560B.jpg


Praktisch gezien komt het er dan op neer dan wanneer er bijvoorbeeld tien auto’s gerendeerd moeten worden, deze 3d-modellen niet meer één voor één door een thread geperst hoeven worden, maar geprogrammeerd kunnen worden om verdeeld te worden over meerdere threads en cores om daarna door de GPU berekend te worden. Aangezien dit enkel effect heeft op de data die direct ‘langs’ de CPU gaat, levert dit ofwel helemaal geen prestatiewinst op, ofwel het aantal fps neemt beduidend toe. De ondersteuning hiervan werkt overigens ook prima met DirectX 9, 10 en 10.1 videokaarten, waardoor de verbetering niet alleen voor de HD5000 bezitters interessant is.

Tesselation
Aan de grafische kant is ‘tesselation’ het nieuwe magische woord. De werking van tesselation is opzich heel erg simpel. Elk 3d-model bestaat uit een rooster van lijnen die bepalen wat de vorm van het object is. Dit zorgt ervoor dat sommige modellen met weinig polygonen er heel erg blokkerig en ongedetailleerd uit zien, aangezien het onmogelijk is hele mooie ronde of scherpe vormen te maken zonder de videokaart enorm te belasten met gigantisch veel lijnen en polygonen. Dankzij tesselation kan de videokaart ‘naar eigen wens’ in realtime lijnen toevoegen aan het bestaande model.

muur.gif


Displacement mapping
Hier heb je vervolgens natuurlijk vrij weinig aan als de lijnen niet voor meer details zorgen dan er reeds in het model zaten. Als je aan twee driehoeken twee dwarslijnen toevoegt, dan wordt de vorm er tenslotte niet ingewikkelder van. Dit is waar ‘displacement mapping’ zijn intrede doet. Met deze technologie kan een plat object reliëf krijgen door er een afbeelding aan toe te wijzen, waarop met zwarte en witte vlakken aangegeven staat wat de hoogteverschillen zijn. Een muur van bakstenen is als normaal 3d-model dan wel plat, maar dankzij tesselation kan de GPU de stenen vormgeven op basis van de displacement map. Programmeurs kunnen dit dusdanig optimaliseren dat een krachtigere GPU meer tesselation kan toepassen, waardoor een 3d-wereld er zo gedetailleerd mogelijk uitziet.

Hull shader
Voor de toepassing hiervan vinden we drie nieuwe soorten shaders in de HD5000 GPU’s: de ‘hull’, de ‘tesselator’ en de ‘domain’ shader. De eerste is hierbij het belangrijkste aangezien deze de te verwerken data voorbereid op de tesselator, en de hoeveelheid tesselation bepaalt, zodat een driehoek niet spontaan volgestouwd wordt met 36 willekeurige lijnen.

IMG_3565B.jpg


Op het gebied van prestaties is dit ook weer een voordeel aangezien alle berekeningen binnen de GPU zelf plaatsvinden, zonder dat dit ook maar een byte bandbreedte vereist van het geheugen en de PCI-E lanes.

GPGPU
Naast een aantal verbeteringen die voor ontwikkelaars boeiend zijn, is verder de komst van compute shaders voor ons interessant. NVIDIA was al jaren bezig met CUDA en ook ATI heeft de markt nu overspoeld met Stream, maar DirectX11 biedt hiervoor vanaf de lancering ook ondersteuning: GPGPU, oftewel ‘General-purpose computing on graphics processing units’, oftewel je videokaart het werk laten doen wat eerst je CPU alleen maar kon. Aangezien voorheen de ontwikkeling hiervan op het gebied van bijvoorbeeld videobewerking en effecten geregeld zorgde voor een concurrentiestrijd tussen de twee videokaartfabrikanten, kan dankzij DX11 de aandacht volledig gericht worden op het doorontwikkelen van GPGPU software en ondersteuning. Bedankt, Microsoft (en ATI)!

Het zichtbare verschil
Alle HD5000 grafische kaarten zijn uitgerust met DirectX 11. Om het verschil te kunnen laten zien gebruik wij Heaven Benchmark v1.0. Deze benchmark ondersteun DirectX 11.

dx10-1.jpg


DirectX 10

dx11-1.jpg


DirectX 11


Het verschil is meteen duidelijk te zien. De keien op de grond zijn veel realistischer. De grafische kaart maakt ze in plaats van plat naar 3D. Een aantal games die dit gaan ondersteunen zijn Dirt 2, Crysis 2 en Grid 2.

De prestaties
Om de ware kracht van deze grafische kaarten te kunnen meten zullen we een benchmark gebruiken die DirectX 11 ondersteunt. De Heaven Benchmark van unigine zal worden gedraaid op een resolutie van 1920 x 1200. We zullen deze tests draaien met én zonder anti aliasing.

3219_1260557701.jpg


Zelfs met Anti-Aliasing halen de kaarten nog redelijk veel fps. Dat neemt niet weg dat dit een redelijk zware benchmark is. Bij onze volgende test kijken we of deze videokaarten een hoge score kunnen neerzetten met 3Dmark Vantage. We zullen de test draaien op een resolutie van 1920 x 1200. We draaien GPU test 1 & 2.

3219_1260557648.jpg


Waar deze videokaarten voornamelijk voor gebruikt zullen worden is voor games. Daarom kan een benchmark voor een game natuurlijk niet ontbreken. We zullen de Far Cry 2 benchmark draaien. De settings zullen allemaal op Very High worden gezet. Ook bij de test zullen de benchmark laten draaien met én zonder Anti-Aliasing.

3219_1260557732.jpg


Aan de resultaten is te zien dat deze videokaarten zelfs op Very High nog zeer goede resultaten haalt. Dat betekent dat deze kaarten niet alleen alle games van nu, maar ook games die in de toekomst verschijnen nog zeer goed moeten kunnen draaien.

IMG_3552B.jpg


ATI heeft met de HD5000 serie niet alleen betaalbare maar ook zeer goed presteren kaarten op de markt gebracht. Niet halen deze videokaarten een hoge score in 3Dmark Vantage maar ze presteren ook goed in games. Helaas heeft ATI er niet op gerekent dat de HD5800 heel gewild zou worden en is daarom nu slecht leverbaar. Voor de HD5770 van XFX zal je ongeveer €150,- neer moeten tellen en voor de HD5870 ongeveer € 350,-.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
bundymania [Bundymania User Review] RANTOPAD Mauspad Roundup [deutsch] HighFlow Product Reviews 0
bundymania [Bundymania User Review] Triple Radiator (360) Roundup with 26 Rads (English Version) HighFlow Product Reviews 0
bundymania [Bundymania User Review] Triple Radiator (360) Roundup with 22 Rads ! HighFlow Product Reviews 0
bundymania [Bundymania User Review] 6 Waterblocks for HD7970 - Roundup - ENGLISH Version HighFlow Product Reviews 1
bundymania [Bundymania User Review] Triple Radiator (360) Roundup - 16 Models tested ! ENGLISH HighFlow Product Reviews 3
C Cartago´s HD6970 water cooler Roundup HighFlow Product Reviews 0
C Cartago´s Quad-Radiator Roundup HighFlow Product Reviews 2
bundymania [Review] Roundup: Bay Reservoirs & Laing Tops ! HighFlow Product Reviews 0
bundymania [Review] 22 CPU Waterblocks tested - Roundup ENGLISH Version HighFlow Product Reviews 13
bundymania REVIEW: Quadradiator Roundup - ENGLISH Version ! HighFlow Product Reviews 11
bundymania SIZE MATTERS: Radiators for 140mm Fans - Roundup HighFlow Product Reviews 12
bundymania REVIEW: CPU Waterblock Roundup f. S1366 HighFlow Product Reviews 9
bundymania REVIEW: Laing Reservoir Roundup HighFlow Product Reviews 0
bundymania REVIEW: CPU Waterblock f. S775 - Big Roundup HighFlow Product Reviews 0
bundymania REVIEW: Quad Radiator Roundup ! HighFlow Product Reviews 1
rogier X58 Moederborden Roundup HighFlow Product Reviews 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan