• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Hardware Keuzes,hulp gezocht

Jeffer091

Gediplomeerd Prutsert
Dames,heren en anderen genodigden,

Nou ben ik bekend genoeg binnen de pc wereld en mijn eigen kast om leuk te knutselen, maar nu heb ik een obstakel bereikt.

mijn huidige pc'tje is aan de oude kant, leuke premodded zilveren kast met een 1.86 ghz intel dual core, 2 gig'jes RAM en een NVIDIA GeForce 7600 GS. (Outdated dus!)
Nu heb ik de stoute schoenen aangetrokken en besloten een eigen build in elkaar te zetten, spectaculair (zoals de L3p D3sk) zal het niet worden maar voor een eerste amateur build zou t toch wel geinig moeten eindigen.

Ik wil deze pc graag gebruiken om een beetje leuk op te gamen, en dan bedoel ik games als GTA 4 en Mass Effect 2 op hoge settings.
Budget is niet echt een issue,aangezien alles los gekocht word en niet in 1 keer besteld word. (dat betekent overigens niet dat ik niet hou van een goedkopere deal!)

De kast heb ik al,vandaag besteld hier bij Highflow. een Lian-Li Armorsuit PC-P50WB
Wat betreft Mobo heb ik mijn oogjes laten vallen op de P8Z68-V PRO van ASUS.
Deze gebruikt de (schijnbaar stabielere/betere) Z68 chipset en als added bonus een blauw wit kleurenschema wat perfect past binnen het kleurenschema dat ik wil gebruiken.

CPU: ik lees veel leuks over de Intel i5-2500 3.3GHz, gaat deze het goed trekken qua gaming? de i5 is socket 1155 net als t mobo,levert die z68 chipset daar problemen op?

GPU: ik moet heel eerlijk bekennen dat ik geen idee heb, ik heb adviezen gekregen voor een setup met twee kaarten, maar vraag me serieus af of dat echt nodig is?

PSU: ook hier heb ik weinig sjoege van, ik zoek wel iets dat een beetje stil is.
naast de hardware om wil ik deze setup gaan Waterkoelen,2x ccfl aan de zijkanten en een uv blacklight bovenin en een ledje hier en daar. (kan de voeding dit aan)

qua storage: een SSD voor de OS en essentials, 2 TB HDD voor storage en games (ik heb naar de WD Caviar black zitten kijken,maar de 1+ TB drives van WD schijnen niet al te stabiel te zijn?)

uw adviezen en opmerkingen worden ernstig gewaardeerd! schroom niet om vragen te stellen.

bij voorbaat alvast bedankt voor de reacties
 
qua storage: een SSD voor de OS en essentials, 2 TB HDD voor storage en games (ik heb naar de WD Caviar black zitten kijken,maar de 1+ TB drives van WD schijnen niet al te stabiel te zijn?)

ik werk met HDD alleen maar met WD. ik heb caviar black en green's 1 tot 2 TB en tot nu toe geen problemen hoor. (ongeveer 8 stuks verdeelt over div systemen)

heb je een "bewijs" voor je stelling. Ik zou er gewoon een WD 2TB caviar black inzetten (sata 3)
En dan een SSD of WD velociraptor als bootschijf/drive

CPU: ik lees veel leuks over de Intel i5-2500 3.3GHz, gaat deze het goed trekken qua gaming? de i5 is socket 1155 net als t mobo,levert die z68 chipset daar problemen op?

De i5-2500 is goed genoeg voor gaming. Maar er is ook een i7-2600K :icon_madu:
De chipset Z68 moet geen problemen leveren met de processor

GPU: ik moet heel eerlijk bekennen dat ik geen idee heb, ik heb adviezen gekregen voor een setup met twee kaarten, maar vraag me serieus af of dat echt nodig is?

SLI of Crossfire is mooi en staat stoer in je kast, maar ik gebruik liever een high end kaart. je kan er later altijd nog een tweede kaart bij zetten

PSU: ook hier heb ik weinig sjoege van, ik zoek wel iets dat een beetje stil is.
naast de hardware om wil ik deze setup gaan Waterkoelen,2x ccfl aan de zijkanten en een uv blacklight bovenin en een ledje hier en daar. (kan de voeding dit aan)

De keuze van je voeding laat ik in het midden. Maar kies er een met voldoende vermogen, aangezien het een gamepc word. een ledje een een CCFL hier en daar zal geen probleem zijn voor je voeding. je videokaart ofwel graka is vaak een van de bepalende factoren.

met deze info moet je al een eind de goede richting ingaan, Maar ik kan je vertellen dat als je als een leek hiermee begint dat je nog veel moet gaan leren. maar met vallen en opstaan leer je het wel. succes
 
Laatst bewerkt:
ik heb zelf nog nooit met de caviar gewerkt,maar heb wel een goed trackrecord met WD schijven, ti's geen persoonlijke mening maar iets wat ik gehoord heb van een bekende, vandaar dus de vraag ;)
WD staat bekent als een fabrikant van goede,stabiele schijven. mag ik vragen hoe lang je de 2 TB's al in gebruik hebt?
 
Over welk tijdsbestek ben je van plan deze nieuwe PC aan te schaffen?
Het heeft namelijk vrij weinig zin om je zinnen nu al te zetten op onderdelen die pas over een half jaar aan worden geschaft in deze constant veranderende markt.
Als je niet van plan bent deze PC binnen nu en 3 maanden volledig af te hebben, zou ik kijken wat de introductie van nieuwe onderdelen met de huidige markt doet.

Daarnaast is de Z68 chipset dé overclock bij uitstek, en de gelockte multiplier van de i5 2500 kan daar helemaal niks mee.
Je koopt dus een duurder moederbord zonder daar verder profijt van te hebben.

z68-combo.PNG


Als je nou een i7 2600k neemt, heb je ten eerste HyperThreading aan boord, en je kan volledig gebruik maken van de unlocked multiplier.
Zo kan je van de standaard 3,4 Ghz makkelijk 4,5 maken, en zo al snel 35% meer processor voor hetzelfde geld.

De Samsung Spinpoint F3 1Tb is nog altijd een van de snelste massa opslag schijven van dit moment.
Omdat ze al wat ouder zijn hebben ze ook een heel gunstige prijs/Gb verhouding.

Voor een normale PC zou ik geen SLI nemen, zoals al gezegd: het ziet er leuk uit en het geeft je vaak een boost.
Maar ik wil de games niet tellen waarbij de ondersteuning niet optimaal is, en je dus wederom geld hebt verspild.
Als budget geen issue is, dan zou ik zonder twijfel een GeForce GTX 580 aanraden.
De krachtigste single core kaart van dit moment, waar je zeker nog een aantal jaar mee vooruit moet kunnen.

(PS: de eerst volgende nieuweling die binnen komt vallen met een verwijzing naar de L3p D3sk geef ik een schop onder zijn kont :p )
 
mijn goal is voornamelijk gaming met high end graphics, ik zit verder niet in de foto/video scene.
hiernaast natuurlijk het gebruikelijke spul zoals webbrowsing en natuurlijk het afspelen van media.

Mijn oude systeem heeft zn beste tijd gehad,begint hier en daar mankementen te vertonen.
zo heb ik al een keer de voeding en RAM moeten vervangen en zijn de USB poorten aan de voorkant shot.

allemaal wel te fixen maar ik heb nu het geld om een nieuw systeem in elkaar te zetten, vandaar dus deze ambitie.
thoeft helemaal geen absurd beest te zijn met drie graka's en een cpu van 1000 euro, volgens mij kom ik met een leuke i5 al een eind op weg,niet?

@ Sanders,plan is binnen 3 maanden hardware technisch.
 
ik heb zelf nog nooit met de caviar gewerkt,maar heb wel een goed trackrecord met WD schijven, ti's geen persoonlijke mening maar iets wat ik gehoord heb van een bekende, vandaar dus de vraag
WD staat bekent als een fabrikant van goede,stabiele schijven. mag ik vragen hoe lang je de 2 TB's al in gebruik hebt?

Een WD2001FASS 2TB (sata 2) en een WD20EARS 2TB (sata 2) meer dan 1,5 jaar probleemloos in gebruik
 
SLI of Crossfire is mooi en staat stoer in je kast, maar ik gebruik liever een high end kaart. je kan er later altijd nog een tweede kaart bij zetten?

ik raat aan een nvidia kaart van de 400 sierie te nemen.
dit zijn niet de nieuwste maar voor 150~200 euro heb je een zeer goede kaart.
SLI? ik zeg nee, ja het is handig maar bedenk wel dat sli een hitte probleem mee draagt.
ik raat ik mensen altijd een water koeling aan met een 140mm radiator aan voor 2 way (aleen single gpu kaarten)

makkelijk gezien is dat de lucht die kaart 1 aan zuigt van de achterzijde van kaart 2 komt wat ok noch een dunne ruimte is.
als je toevallig een moeder mord koop en wil toch SLI let er dan op welke PCI expres en kunnen en zullen loopen op een x16 snelijd.
als je de kaaten voldoende uit elkaar kan zetten kan het toch wel.
je kan er ook 1 in een x8 slot propen wat overgens maar een klein verlies verschil schijnt te hebben
chek youtube deze gast test deze myth

ik werk met HDD alleen maar met WD. ik heb caviar black en green's 1 tot 2 TB en tot nu toe geen problemen hoor. (ongeveer 8 stuks verdeelt over div systemen)

P.S. als je niet gaat over clocken neem 4GB aan 1000 Mhz DDR3 modules want hoogere snelheid zal niet standard zo draaien en zal je je cpu moeten overclocken of je memory ratio moeten veranderen.

ik zeg altijd (Het is 2011! koop 2x60GB of 2x80GB of 1x120GB SSD´s en als je meer media wil opslaan doe dat op een NES servertje of externe harde schuif)
ik zelf heb een sata naar usb3.0 printje liggen en kan interne schijfjes noch gebruiken voor opslag die ik netjes in de kast bewaar.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Wasmachineman_NL Hardware Labs GTX radiators in ongewone maten (80/160 en 92/184mm) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Jason Lamptron HM035 Hardware Monitor External 3.5 inch screen HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Lamptron HM070 Lift PC Hardware Real time Monitoring HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Lamptron HC060 PC Hardware Monitor/Display for AIDA64 Software - 6" IPS, Dual Bay / 2-bay mounting 5,25” HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Lamptron HM088 PC Hardware Monitor/Display for AIDA64 - 8" IPS, HDMI, Widescreen HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
HighFlow Hardware Info 2020 Countdown 11 december: win een Highflow EK-KIT Classic RGB S240 HighFlow Computer Cooling Shop 1
A Problemen met windows/hardware Hardware & Software 7
Freddy [VERKOCHT] Heleboel hardware, laptop, behuizingen en meer Verkocht 5
Freddy Advies gevraagd voor hardware keuze (mobo+CPU+RAM) Werk PC? Hardware & Software 9
Freddy Trezor Hardware Wallet (Bitcoin & Altcoin) Order @ HighFlow HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
dopestuff [TKA] Oldschool overclock hardware Verkocht 3
T Mounting hardware MO-RA3 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
U Mounting hardware H110 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
U hardware shift van corsair 450D naar fractal node 605 (met hulp van de kat) Gallery & Build Logs 2
F vragen over hardware en scherm keuze itx build Hardware & Software 0
Viepert [TKA-Diverse] Uitverkoop diverse hardware Mobo's / GPU / CPU's / PSU Verkocht 11
Freddy Hulp met hardware keuze aub! X99 High-End systeem Hardware & Software 30
Zwelgje Hardware Labs - Black Ice - Nemesis GTX serie HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
Aequitis [TKA] Diverse WC hardware Verkocht 4
Freddy Custom waterkoeling basics, uitgelegd door Hardware.info TV Waterkoeling 1
Freddy Extreme korting op waterblokken voor oudere hardware! HighFlow Computer Cooling Shop 0
V Hardware configuratie 4x AMD R9-290x watergekoeld. Hardware & Software 2
Sw333t Mining rig, welke hardware Hardware & Software 24
F [REFUSED] WC Spullen en Hardware (systeem) Verkocht 0
Legendary1985 Hardware labs GTX M184 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
JeanPaul [VERKOCHT] Overige hardware Verkocht 3
J Welke game hardware/gear gebruiken jullie? (muis, headset, muismat etc.) Gaming 32
Legendary1985 [CANCELLED] MEGA opruiming verschillende hardware's zie ad.] Verkocht 4
Mobomonster [VERKOCHT] Diverse hardware oa. E8400 Verkocht 24
Sw333t Bay producten en hardware set HighFlow Product Suggesties en Nieuws 8
N [VERKOCHT] Diverse hardware Verkocht 0
JeanPaul [VERKOCHT] consols + overige hardware Verkocht 1
C [VERKOCHT] Diverse Hardware Verkocht 13
Sw333t Diverse hardware HighFlow Product Suggesties en Nieuws 8
F [IN-ACTIVE] Diverse Hardware Verkocht 3
Sw333t [VERKOCHT] Diverse hardware Verkocht 20
iSP Het grote "ik zoek speciale/custom hardware" topic Problemen & Oplossingen 1
Sanders [IN-ACTIVE] Sanders' opruiming Hardware Verkocht 0
Aequitis [VERKOCHT] Diverse Hardware Verkocht 35
Z nog geen hardware onbekend budget. Advies Waterkoeling Setup 19
Freddy HighFlow Beste Webshop: Hardware.info Awards 2011, stem op HighFlow! HighFlow Computer Cooling Shop 17
iSP [GUIDES]Mac OS X installeren op reguliere hardware Handleidingen en Installatie Tips 17
JeanPaul [CANCELLED] Hardware moet weg ! Verkocht 11
MrGiorgio Hardware PRON !!! Hardware & Software 38
P [VERKOCHT] Diverse Hardware Verkocht 16
Harjo [CANCELLED] Help Johnny met nieuwe Hardware Gevonden 19
Cygnitr0n [Hardware] Lynnfield vs Sandy Bridge Hardware & Software 7
Sw333t [GEVONDEN] Defecte hardware en watercooling spullen. Gevonden 12
P [CANCELLED] complete waterkoelingset + hardware Verkocht 3
sir serial Open Hardware Info Hardware & Software 8

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan