• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Harddisk schakelen

Brutus

Senior Member
Beste mede forummers ik heb een vraag ik kreeg de opdracht van een familie lid die wil graag een harde schijf schakelen op de voeding dus eigenlijk spanning loos maken heeft ie deze nodig dan schakelaar om voor opstarten natuurlijk zodat ie hem weer kan gebruiken.

Kan dat en zo ja ik wilde de zwarte kabels van de hd schakelenen het is namelijk ide schijf maar kan dit ook of gaat dat juist totaal niet.

Wilde de zwarte aangezien het beide min is schakelen of moet ik dan juist 1 zwarte per schakelaar doen.

Vraag me niet waarom die dit wil dat weet ik ook niet.
 
Dat kan gewoon, schakelen als je pc uitstaat. Is vergelijkbaar met de stekker eruit halen of er weer in doen, maar dan net wat makkelijker. Alleen wel oppassen dat de schakelaar niet gebruikt word tijdens gebruik van de computer, vinden ze namelijk niet leuk.
 
1) je beginpost verdient wat extra kommas en punten. Het verhaal is erg warrig, en soms raffel je vier of vijf zinnen af voor je weer bij een punt komt.

2) Met een losse behuizing voor de HDD die inplugt op USB is het een makkie.

3) Als je echt geen USB wilt gebruiken zal het met een wipschakelaar moeten zoals lythe al zegt. Highflow heeft zo'n switch: Rocker Switch - Black with Blue LED.
Je moet zowel de 12V als de 5V lijn (geel en rood) onderbreken. Ik weet niet of het werkt als je de zwarte draden (ground) gaat schakelen, maar het zou kunnen, en aangezien die hetzelfde voltage zijn is dat misschien wel makkelijker.
 
Je kan ook best beide zwarte draden onderbreken.
Logisch gezien nemen we vaak aan dat de plus onderbroken moet worden,
maar waar het uiteindelijk om draait is dat het circuit gewoon onderbroken is,
en dat lukt met zowel de zwarte draden, als de rode en gele.
 
geinig om te weten. Zou het kwaad kunnen om die twee zwarte draden allebei op één schakelaar te zetten, zodat ze contact maken? Op die manier maak je natuurlijk ook in gesloten toestand het circuit van 5 naar de 12 rond, dus dan komt er 7v op het tussenliggende apparaat te staan.

Have i just answered my own question?
 
hmm wat addertjes onder t gras wel
ik zou de beide "+" draden schakellen en niet de zwarte
de zwarte zijn zowiezo al beide aan ground maar je kan problemen krijgen
als je de zwarte schakelt omdat de behuizing van je hdd aan ground ligt al
via de kast t metaal weer retour aan de voeding
dus gewoon een dubbelpilige schakelaar nemen of 2 enkele kan ook
maar altijd riskant zeker dat er niet per ongeluk geschakeld word als de pc draait want dan zal die niet al te lang leven de schijf
 
1) je beginpost verdient wat extra kommas en punten. Het verhaal is erg warrig, en soms raffel je vier of vijf zinnen af voor je weer bij een punt komt.

2) Met een losse behuizing voor de HDD die inplugt op USB is het een makkie.

3) Als je echt geen USB wilt gebruiken zal het met een wipschakelaar moeten zoals lythe al zegt. Highflow heeft zo'n switch: Rocker Switch - Black with Blue LED.
Je moet zowel de 12V als de 5V lijn (geel en rood) onderbreken. Ik weet niet of het werkt als je de zwarte draden (ground) gaat schakelen, maar het zou kunnen, en aangezien die hetzelfde voltage zijn is dat misschien wel makkelijker.

vind je reactie op 1 wat onzinnig en als ik nederlandse taal les had gewild was je de eerste geweest
 
hmm wat addertjes onder t gras wel
ik zou de beide "+" draden schakellen en niet de zwarte
de zwarte zijn zowiezo al beide aan ground maar je kan problemen krijgen
als je de zwarte schakelt omdat de behuizing van je hdd aan ground ligt al
via de kast t metaal weer retour aan de voeding
dus gewoon een dubbelpilige schakelaar nemen of 2 enkele kan ook
maar altijd riskant zeker dat er niet per ongeluk geschakeld word als de pc draait want dan zal die niet al te lang leven de schijf

Das idd ook waar ga het gewoon ff proberen met crash schijf kijken wat gebeurd
 
hmm wat addertjes onder t gras wel
ik zou de beide "+" draden schakellen en niet de zwarte
de zwarte zijn zowiezo al beide aan ground maar je kan problemen krijgen
als je de zwarte schakelt omdat de behuizing van je hdd aan ground ligt al
via de kast t metaal weer retour aan de voeding
dus gewoon een dubbelpilige schakelaar nemen of 2 enkele kan ook
maar altijd riskant zeker dat er niet per ongeluk geschakeld word als de pc draait want dan zal die niet al te lang leven de schijf

In principe heb je een punt,
maar ik zie geen 12 V door de case lopen :p
Als de case daadwerkelijk zo goed zou geleiden dan zouden heel veel onderdelen stroom gaan lekken en zou je een flinke optetter krijgen elke keer als je je case aan zou raken.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan