• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Harddisk IDE, kan er niet mee booten. Jumper settings?

Daantjuhh14

New member
hee,

Ik zit met een probleem.
Ik heb hier een oude pc staan, die niet meer boot, hij geeft de melding: select proper boot device.

In het bios staat de IDE HDD opeens op Fourth Master.

Alleen, hoe krijg ik hrm nu terug naar primary Master? Want dan zou windows toch weer op moeten starten?

GR Daan

Verstuurd vanaf mijn Ipad
 
dat hoor je te doen met jumpertjes achterop de hardeschijf
hddinstall_jump.jpg
 
Enkel vraagjes:

welk moederbord en processor
welke harde schijf, merk en aantal GB's
welke kabel, 40 of 80 pins
en welk besturings systeem, Win98, XP of ???

Dit omdat oudere systemen zoals met een Pentium 2 of 3 niet altijd schijven groter dan 32GB herkennen. Hier is een BIOS update voor nodig.
Ook kan je je BIOS eens terug op standaard instellingen (default) zetten.

Ultra ATA werkt het best met een 80 pins kabel.

Bij Windows 98/SE moet de HDD altijd op de primaire ide (blauwe) aansluiting zitten en de jumper vd HDD op Master. (bij Maxtor en Seagate is dat aan de kant waar de kabel zit, van achter gezien links)
De volgorde vd kabel maakt niet uit, wel de blauwe plug met het lange stuk op het moederbord.

Bij XP, Vista en Win7 maakt dat niet uit (werken meestal met SATA).
 
als er in je bios een system tab ofzo staat, kijk eens wat de primary hardrive ofzo is, laatst stond die hier op usb0x en hddx stond eronder, toen kon ik alleen usb0x kiezen in het boot-sequence menu,
 
check of die op de primairy ide aansluitng zit
en of die hdd aan t eind van de kabel zit , dat is de master aansluiting
maar ook kijken of de jumper idd op master zit.
Als dat allemaal ok is en ook t bootmenu in bios is ingesteld hierop moet t werken anders is windows corrupt
 
dat hoor je te doen met jumpertjes achterop de hardeschijf
hddinstall_jump.jpg

Oh, ik dacht dat jumpers alleen waren om te wisselen tussen master en slave..? Hij staat al op master namelijk

Enkel vraagjes:

welk moederbord en processor
welke harde schijf, merk en aantal GB's
welke kabel, 40 of 80 pins
en welk besturings systeem, Win98, XP of ???

Dit omdat oudere systemen zoals met een Pentium 2 of 3 niet altijd schijven groter dan 32GB herkennen. Hier is een BIOS update voor nodig.
Ook kan je je BIOS eens terug op standaard instellingen (default) zetten.

Ultra ATA werkt het best met een 80 pins kabel.

Bij Windows 98/SE moet de HDD altijd op de primaire ide (blauwe) aansluiting zitten en de jumper vd HDD op Master. (bij Maxtor en Seagate is dat aan de kant waar de kabel zit, van achter gezien links)
De volgorde vd kabel maakt niet uit, wel de blauwe plug met het lange stuk op het moederbord.

Bij XP, Vista en Win7 maakt dat niet uit (werken meestal met SATA).
Het is een pentium 4 pctje, met een seagate 160gb hdd. Deze heeft altijd normaal gewerkt. Bios instellingen helpen helaad niet,

Ik heb ook het blauwe deel op het moederbord aangesloten.


als er in je bios een system tab ofzo staat, kijk eens wat de primary hardrive ofzo is, laatst stond die hier op usb0x en hddx stond eronder, toen kon ik alleen usb0x kiezen in het boot-sequence menu,
Primary is helemaal leeg:-( alleen bij fourth en third staan de dvd speler en de hdd.
check of die op de primairy ide aansluitng zit
en of die hdd aan t eind van de kabel zit , dat is de master aansluiting
maar ook kijken of de jumper idd op master zit.
Als dat allemaal ok is en ook t bootmenu in bios is ingesteld hierop moet t werken anders is windows corrupt
Ik heb windows al is opnieuw proberen te installeren, maar dan zegt ie op een gegeven moment: windows word opnieuw opgestart. Daarna krijg ik weer select proper boot device..
 
Het is een pentium 4 pctje, met een seagate 160gb hdd. Deze heeft altijd normaal gewerkt. Bios instellingen helpen helaas niet.

Meestal zet je de standaard instellingen met F5 terug en met F10 worden de veranderingen opgeslagen.
Ook kan je op het moederbord met "CMOS-reset" alles terug zetten. (zowel de tijd, paswoord)

Als alles voordien normaal heeft gewerkt, vanaf waneer dan niet meer?
Gewoon in stappen terug denken, hardware los gemaakt, verwijderd of toegevoegd, Linux geïnstalleerd.

Als Linux is geïnstalleerd geweest staan er partities op de HDD die Windows niet herkend en moet de deze leeg gemaakt worden. (bv met Partition Nagic)




Primary is helemaal leeg:-( alleen bij fourth en third staan de dvd speler en de hdd

??? Heb je ook apparaten op SATA aangesloten???

Want als je ATA gebruikt heb je alleen:
- IDE 1 master en slave
- IDA 2 master en slave

Als je SATA gebruikt, hoe zit het dan met je opstart volgorde en de beschikbare drives?
Dat moet ook opnieuw ingesteld worden nadat alles terug naar standaard is gezet.
(Als het BIOS zoekt naar verwijderbare USB stations krijg je de melding "Select Proper Boot Device".

Ben je zeker dat je HDD nog werkt, eens uitproberen op een ander systeem als het kan.
En hoe zit het met je moederbord, is daar alles normaal (geen opgebolde condensators of dergelijke)?


Dus "normaal" als je HDD werkt, goed is aangesloten en volledig leeg gemaakt, BIOS reset en je MB in orde is moet bij de installatie van Windows XP en hoger je schijf zichtbaar worden tijdens de installatie.
Het maakt helemaal niet uit of deze als master of slave staat.
 
Heb het bios gereset en cmos ook. Helpt helaas niet.

Alles heeft tot vorige week normaal gewerkt. Ik moest voor iemand de dvd speler aansluiten. Die kabel was te kort, dus heb ik hem omgewisseld met de hdd kabel. Toen begon alles. Linux is jooit geinstalleerd geweest. Is alleen van de cd gestart, via hier kon ik op de hdd komen, en er dingen vanaf halen.

Er zitten geen sata poorten op het moederbord, en opgebolde condensatoren zal ik ff gaan kijkem.

Haha, thnx. Nog meer tipzz?
 
OK,


Dus je DVD hangt nu op IDE 1(als master) en je HDD IDE 2 (als master).

Zet alles eens terug.
Als de DVD kabel te kort is, deze gewoon wat lager plaatsen.

Zijn het allebei Ultra ATA 80 pins kabels die je gebruikt?
Als het twee verschillende zijn de 80 pins voor je HDD gebruiken.

Is er een kaartlezer aangesloten op de USB poort? zo ja deze loskoppelen, omdat Windows bij de installatie deze als C:/ kan gaan gebruiken. (na de reset de bootvolgorde opnieuw instellen)

Wat staat er nog op de HDD? omdat je zegt dat je met de Linux CD er dingen kunt vanaf halen.
Als het om belangrijke gegevens gaat deze opslaan en je HDD volledig leeg maken. Zelfs geen partitie, want tijdens de installatie zal Windows vragen op welke HDD er moet geïnstalleerd worden.

Als al het vorige niet lukt probeer het dan eens zonder DVD en test de HDD met beide kabels op de IDE 1.

En om welk moederbord gaat het nu eigenlijk? (misschien een foto van je pc)
 
Hmm ik weet niet, de dvd staat op third master, en de hdd op fourth master.

Alles heb ik al eens terug gezet, maar dat helpt niet helaad:(

80 pins, hoe kan ik dit herkennen?

Er staat verder niks op de hdd, behalve de windowd installatir, die die dus niet meer boot. Kan ik dan gewoon format c:// doen in de command prompt?

Er is ook niks aangesloten, zoals een cardreader oid.

Ik hrb geen foto, want het is niet mn eigen pc. Ik weet alleen dat het een asus moederbord is


Kan het ook zijn dat de hdd met een floppy cable is aangesloten?
 
Niet als het een sata hdd is, dan heeft hij een sata kabel. Maar volgens mij heeft een pata hdd dezelfde aansluiting ja.
Probeer eens gewoon alle cd/dvd/floppy etc. driver eruit te halen en alleen met de hdd booten, dan moet hij dat wel als first master pakken :/
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
D langere harddisk schroeven gezocht HighFlow Product Suggesties en Nieuws 8
Source Harddisk transferspeed fail Hardware & Software 2
J Windows support 1TB harddisk als C schijf? Hardware & Software 4
Brutus Harddisk schakelen Cases en Modding 17
dopestuff externe harddisk probleem Hardware & Software 4
D Harddisk blok HighFlow Product Suggesties en Nieuws 31
boefmans Ata/ide 3,5 inch laptop schijf Hardware & Software 3
LightStar [IN-ACTIVE] 3x 400 of 500GB schijven IDE ! Gevonden 8
Sw333t [INACTIVE] Transcend IDE Flash Module IDE 1gb / 2gb Gevonden 1
Sw333t [GEANNULEERD] Samsung SN-S082 versie H, IDE/PATA, zwart (met adapter voor in de pc) Verkocht 5
Sw333t [TKG HDD] 40 / 80 Gb SATA of IDE schijfje gevraagd. Gevonden 11
mistervis007 2 IDE harddisks toevoegen naast een RAID 0 setup Hardware & Software 0
D iemand enig ide het verwijderen van heat spreaders Waterkoeling 7
Wizzard22 Ide naar 2x sata HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
D IDE kabels HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
ShaquilleMoreno IDE kabel gezocht HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
D Kan ik dit gebruiken in mijn loop? Waterkoeling 1
P Gezocht iemand die hard tubes kan buigen voor custom made computer Cases en Modding 1
F Installatie/Modden uitbesteden, wie kan helpen? Omgeving Zwolle Waterkoeling 6
vincent wie kan afbeelding aanpassen? Hardware & Software 7
Mannekino Kan iemand tegen betaling iets eenvoudigs 3D printen voor mij? Cases en Modding 27
B Flow sensor, bij pomp uitval apps laten uitschakelen, kan dat? Waterkoeling 1
Bar Weinig Kan ik reserveren, aanbetalen, of kunnen we iets anders regelen? HighFlow Webshop 2
foxbuster Kan niet beslissen welke soort kabels / sleeves / kit ik moet kiezen Cases en Modding 12
anub1s18 er drijft iets in mijn reservoir en ik kan het niet echt identificeren als should not care of slecht Waterkoeling 2
D Waarom kan ik niet meer dan 1 meter bestellen? HighFlow Webshop 1
anub1s18 hoe lang kan je gedemineraliseert water zonder toevoegingen gebruiken? Waterkoeling 1
Freddy Bouli de Sneeuwpop Serie, waar kan je die nog krijgen??? Films / Movies 0
J Wie kan me helpen met PETG buigen? Omgeving Haaksbergen Waterkoeling 15
J Kan dit materiaal in de loop? (messing, koper, delrin) Waterkoeling 4
vincent Gezocht iemand die een bedrijfs logo kan maken Algemene Discussies 3
Bas9466 MSI GTX 980 2 X 8 PIN verloop stukje van 6 naar 8 pin of gewoon nog 1 8 pin kabel kan Problemen & Oplossingen 0
A Kan iemand mij helpen met acrylic tubing Waterkoeling 9
T Advies en Hulp gevraagd of onderstaande kan : Waterkoeling 5
S Kan geen verkoop topic aanmaken? HighFlow Forum 17
Freddy Netwerkkabel kan defect gaan?! Problemen & Oplossingen 5
coppercoq Kan niet alle waardepunten gebruiken HighFlow Computer Cooling Shop 2
A Hoe heet dit en waar kan ik dit vinden:) Problemen & Oplossingen 8
P wat kan ik het beste pakken??? Advies Waterkoeling Setup 13
V Wat voor videokaart kan ik het beste aanschaffen voor 4 monitoren ? Hardware & Software 0
J 4890 kan geen 3d beelden afspelen AMD / ATI 4
CDA441 Kan beeldscherminstellingen niet opslaan Problemen & Oplossingen 4
P [IN-ACTIVE] Modder die een LED strip kan/wil solderen. Gevonden 3
X Kan ik meerdere fans aansluiten op 1 aansluiting van een fan-controller? Overige Koeling 6
J Kan multiplier niet aanpassen na nieuwe videokaart en overclock fail Overclocking 2
Stephan---pro wat kan ik nog krijgen voor mijn corsair 800D case + extra`s?? Algemene Discussies 2
S Vraagje hoeveel gewicht kan een reservoir aan Waterkoeling 2
B Kan GPU erbij in mijn loop? Waterkoeling 2
E wie kan een leuk systeem voor mij samen stellen ? Problemen & Oplossingen 16
Bart D Kan bestelling niet plaatsen/betalen iDEAL - totaal bedrag klopt niet?? HighFlow Webshop 5

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan