• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

GT200/RV770 software voltmodden!

Nighthawk

Senior Member
Het is jullie misschien ook niet ontgaan de laatste weken, maar er is nogal wat te doen geweest rond vmods die je softwarematig doet, vooral op XS/ocxtreme en soortgenoten.
Ik heb er op het forum nog niks over gelezen en heb toch al vrij veel onderzoek gedaan hiernaar en ik vind het wel de moeite dat de overclockers onder jullie die dit toevallig gemist hebben even ingelicht worden :)

Wat tot nu toe mijn probleem was om het kort te zeggen: ik draai momenteel 2x 4870X2's in CF, standaard clocks 750mhz met een vcore op de gpu's van 1,26V. Hiermee kon ik de cores overclocken tot 850mhz in vantage zonder artifacting. Hoger dan dit gaat niet zonder het voltage te verhogen. Nu, voor zover ik weet was de enige mogelijkheid hiervoor een biosflash waarbij je een hogere voltage flasht voor de 3D clocks. Het probleem bij mij was (ik weet niet hoe het zit bij nvidia kaarten) dat een ander voltage flashen geen enkel effect had, ook al flashte je 1,35V voor de 3D clocks, toch bleef hij de 1,26V gebruiken (te zien in GPU-Z en de hardware monitor van rivatuner). De enige mogelijkheid was dus hardwarematig gaan voltmodden, met solderen en alles erop en eraan. Dat was tot ik dit toevallig tegenkwam...

Het is op zich vrij veel om uit te leggen, het is beter dat je het zelf eens onderzoekt als je de tijd vindt, het is zeker interessant en voor mij was het een echte redding. Ik kan nu voltages instellen op 1,37V (ipv 1,26V vroeger) waardoor ik nu artifact-free kan benchen op 900mhz, hoger heb ik zelfs nog niet geprobeerd, en dat zonder een hardware vmod. Eindelijk komt de waterkoeling op mn CFx setup nu es van pas :) Als ik dat vroeger probeerde op 1,26V crashte alles direct met een reboot erbovenop.

Het komt er eigenlijk op neer dat je on-the-fly bepaalde registerwaarden die gekoppeld zijn aan je grafische kaart gaat veranderen, waardoor je zo je voltages kan verhogen. Er wordt een bepaalde hexadecimale waarde opgehaald uit die registers waarmee het voltage (VID) berekend wordt waarop je GPU zal draaien in de 2D en 3D clocks. Die waarden veranderen heeft automatisch tot gevolg dat je voltages verhogen.

Enige dat je wel zal moeten doen is gaan kijken waar de OVP/OCP waarden (overvolt en overcurrent protection) liggen voor jouw GPU, en dat kan je alleen met een multimeter. Ik weet al dat die voor de 4870X2's liggen op 1,37V. Je kan dan wel 1,45V ingeven en dat zal je ook zien in GPU-Z, maar als je effectief gaat meten met de multimeter op je kaart zal je zien dat hij nog steeds niet hoger zal komen dan 1,37V. Wil je echt daar nog boven dan moet je hardwarematig gaan vmodden. Maar in mijn geval was het al een aanzienlijke vooruitgang om dit toch even te vermelden voor de ATI'ers onder ons. Voor de mensen met een gewone 4870 is er nog beter nieuws, daar blijken de OVP's hoger te liggen dacht ik en die kaarten kunnen echt een pak meer voltage gegeven worden effectief, heb er al gezien dik in de 1,4V zonder probleem zonder hardware vmod.

Deze techniek is enkel van toepassing op referentiekaarten die de Volterra VT11xx chips gebruiken en daarom komen oa in aanmerking:
gtx260 65nm
gtx280
gtx295
hd4870
hd4850
hd4870x2
hd3870x2
9800gx2

Het lijkt sowieso een serieuse impact te hebben op de nvidia-based kaarten, dus @Freddy&Chiller, ik ben es benieuwd wat dat bij jullie gtx 295 setups gaat geven. Probeer anders eerst eens te kijken op stock voltage hoe ver je kan overclocken zonder artifacting, verhoog dan het voltage eens op die manier (zoek eens naar een hoge maar safe value voor de spanning op de gtx295) en kijk dan eens hoeveel verder je kan overclocken zonder artifacting. Om maar een voorbeeld te geven:

I have been testing this "softmod" a lot and it works very fine on my GTX 295.

I got these results:
Std. clocks: 576/999/1242
Max stable overclock with default vcore @ 1,04V: 685/999/1477
Max stable overclock with mod @ 1,26V: 770/999/1660

Toch niet slecht als je het mij vraagt, voor nvidia kaarten lijkt het goed te werken.

Anyway, hier is dan het leesvoer:

Tutorial: How to softmod to ANY VGPU you want without hardmods! (1.3~1.6v or more) --> hier staan zowat alle methodes
Guide :: GT200+ Software Volt Mod w/Rivatuner --> deze heb ik gebruikt, leer je ook het meeste van wat er eigenlijk gebeurt.
VoltageFactory - the easy way to softmod your gt200/RV770 --> ze zijn al bezig met kleine programmatjes om het sneller te doen, maar voorlopig is het nog niet te gebruiken voor quad SLi/CFx

Het is echt beter als je het zelf eens grondig doorneemt, ikzelf had er geen probleem mee maar ik kan me wel voorstellen dat mensen met minder ervaring wat de weg kunnen verliezen.

Good luck ermee, ik ben blij dat ik het gevonden heb.
 
Om mijn case even aan te tonen:

GPU frequency: 900mhz@1,375V

softmod.jpg


Je ziet bij VDDC nu mooi 1,375V staan en niet meer de 1,26V van vroeger die ik onmogelijk hoger kreeg zonder te gaan solderen. En zoals je op de screenie ziet, 1 simpele command line en het is klaar, je moet die wel zelf voor jouw situatie samenstellen natuurlijk.

@Chiller: ik zie in je sig dat je je kaarten draait @ 675/1350/1200, misschien kan je eens 770mhz proberen met een voltage van 1,26V zoals in de post hierboven ;) Dan verpulver je je score weer waarschijnlijk.
 
Laatst bewerkt:
k draai nu stabiel 685/1200/1480 op lucht koeling.

zonder Vmod

met Vmod draai k nu 770/1225/1650

Jawel, dan heb je niet goed gelezen, er zijn er al verschillende die het met jouw setup kunnen. Bij mij is het quadfire maar het lukt toch ook. Je gpu's worden elk als aparte devices gezien dus dat overclocken gebeurt voor elk apart. Het gaat alleen nog niet met die visuele software die ze aan het maken zijn. Met 1 simpele command line overvolt je ze allemaal, net als bij mij.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
net geprobeerd, hij neemt maar 1 vga van de twee.

Heb je wel de juiste devices aangesproken, bij mij was het bijv niet devices 0,1,2,3 maar wel 0,2,3,4. Je moet even zoeken.
Misschien is het wel devices 0,2,4,6?
Het beste is om 1 hoger voltage op te geven voor 1 device en te kijken welke gpu nu een hogere spanning heeft in gpu-z. Ik gaf gewoon device 0 eens 1,3V daarnaa eens device 1 enz. Tot je ze allemaal kunnen verhogen hebt. Beetje trial en error dus, maar snel gebeurd. Dat pomp je dan allemaal in 1 command line en klaar is kees. Je moet gewoon de juiste device nummers hebben, de rest is piece of cake, dat is nu ook jouw probleem, vrij zeker van dat het dat is.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net zelf es mn multimeter bovengehaald en ik krijg inderdaad geen spanning hoger dan 1,371V op mn cores, gelijk wat ik toedien van hogere voltages, daar zit dus een soort beveiliging. Vraag me af hoe je daaromheen kunt. Maar het is zeker al een aanzienlijke verbetering tov de 1,26V die ik vroeger maar kreeg (4870 X2).
 
Je zou es moeten kijken waar het maximale voltage ligt bij gtx 295, gewoon multimeter erbij halen en es uitmeten, je zal wel merken dat je op een punt komt dat je uitgemeten voltage niet meer hoger gaat ook al geef je zogezegd hoger voltage. Daarboven zal je echt moeten gaan voltmodden. Maar dat punt ligt wel hoger dan 1.25V denk ik. Ik dacht ergens 1.3V gelezen te hebben maar neem dat maar niet als waarheid, beter eens zelf te testen met je multimeter. Onder water zou je natuurlijk nog stabieler en hoger kunnen gaan, daar zal Freddy je dan wel op pakken ;)
 
Freddy zal me niet pakken, ik heb meer ervaring plus cpu gaat op Dice.
De maximum voltage is 1,29v voor GTX295, vanaf daar is Vmod met trimmer.
Ik blijf op 1,25v dit is meer dan genoeg voor mij, mits ik mijn VGA's wil verzorgen en niet teveel opstoken.
De cpu is hierbij toch al bottleneck, dus belangrijker om je cpu hoger te zetten, haal je meer score uit dan die paar Mhz voor de vga.
 
overclock pro nie echt, maar ben er langer mee bezig als Freddy.
Das al.
K ben benieuwd wat vo score k kan behalen op cpu Dice en deze soft Vmod op energylan.

Heb nu Gpu score van 36160 vga's op 740 core , mem 1205 en shader op 1520.
 
K ben benieuwd wat vo score k kan behalen op cpu Dice en deze soft Vmod op energylan.

Net daarom dat ik het hier gepost heb, ik vermoed dat je tegen energylan geen hardware vmods gaat doen op je gtx'en, hiermee pers je er toch nog een stukje meer uit he, een pak meer eigenlijk. Zal je wel zien eens je cpu op Dice daar zwaar overclockt is dat die extra overclock op je vga nog uitvergroot wordt in je totale score. Je haalt er nu al 500 punten meer uit in vantage dus ja. Alle beetjes helpen ;)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Freddy Swiftech MCW60-GT200 & MCW-NBMAX HighFlow Product Suggesties en Nieuws 12
maomanna aquagratiX voor HD 4870 Typ 2 (RV770 XT) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 9
Jason Lamptron HC060 PC Hardware Monitor/Display for AIDA64 Software - 6" IPS, Dual Bay / 2-bay mounting 5,25” HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
D Aqua Computers D5 Next Software Problemen & Oplossingen 6
M Gebruiksvriendelijke monitoring software? Gaming 2
Sw333t Shoutbox software HighFlow Forum 2
P temp software Hardware & Software 6
E Software guides: je eigen linux thuis-servertje opzetten Hardware & Software 35
W software, must haves Hardware & Software 23
Fedmas Videobewerkings software? Welluk! Hardware & Software 0
Source [INACTIVE] Datacolor Spyder 3 Pro met Elite software Verkocht 12
Sw333t Software voor bewerken audio van onze trouwfilm Hardware & Software 11
D Welke software heb ik nodig om mijn pc te testen Hardware & Software 2
dopestuff foto DVD software Hardware & Software 10
M MCubed Navigator software Waterkoeling 2
B Pc start niet op software/hardware Hardware & Software 19
D Software/ Hardware problem Hardware & Software 19
Caveman Superflower digimaster software??? Hardware & Software 2
stravinski website building software Hardware & Software 10

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan