• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Grote schoonmaak / onderhoud aan de WC

faust2016

New member
Ik heb al een tijdje last van matige flow, en naar aanleiding daarvan waarschijnlijk ook slechte(re) temps dan je op basis van mijn loop zou verwachten.

Weet al een tijdje waar het probleem zit, namelijk prut in mn blokken en misschien ook de pomp. Had echter de afgelopen weken geen tijd/zin om er iets aan te doen, omdat het allemaal nog wel werkte en ik wat nieuwe spulletjes in de loop wilde zetten die ik nog niet binnen had.

Op dit moment ziet de loop er zo uit:

D5 -> XSPC RX360 -> EK Supreme HF C/P -> HW Labs B.I. GTX 120 -> XSPC Razor 4890 -> Tube reservoir -> D5.

Ik zag al een tijdje geen kolkje meer in mn reservoir, zelfs niet op stand 5 :Sad:
Nu wil ik dus voor ik mijn nieuwe onderdelen in de loop zet alles grondig schoonmaken. Alleen nu is mijn vraag: Hoe :p ?
Had zelf al een beetje research gedaan, en kwam op het volgende:

De blokken: In schoonmaakazijn dompelen en een uurtje laten staan, maar zonder O-ringen, want azijn tast het rubber aan, toch? Of kan ik de blokken gewoon geassembleerd laten en in 1 keer dompelen?

Rads: Paar keer doorspoelen met kokend water. Is schoonmaakazijn dan ook nog aan te raden?

Res: Tja, hij is best vies en heb m niet meer nodig.. Misschien doe ik die maar gewoon weg.

Pomp: Hoe maak je zoiets schoon?

Slangen: Die gaan in de prullenbak . Heb nog een flink stuk ongebruikte Tygon liggen, dus de slang kan nu mooi vervangen worden .

Fittingen: Zelfde als de blokken. Ook zonder O-ringen?
 
De blokken: In schoonmaakazijn dompelen en een uurtje laten staan, maar zonder O-ringen, want azijn tast het rubber aan, toch? Of kan ik de blokken gewoon geassembleerd laten en in 1 keer dompelen?

Blokjes schoonmaken gaat volgens mijn ervaring nog het beste met ketchup en een tandenbordstel.


Waarschijnlijk is zit de hoofdoorzaak van je flowafname binnen het CPU blokje. De jetplate icm de dunne vinnetjes van de baseplate werken een beetje als een vrij fijne filter. Wat er aan stof in het water zit, hoopt zich daar na verloop van tijd op.



Na schoonmaak scheelde me dit 0.8 lpm.

Als de boel erger vervuild is kan dat natuurlijk nog veel meer schelen.

Ik vermoed dat de meeste stof uit de slangen komt. Omdat die een beetje statisch geladen zijn, trekken die waarschijnlijk wat stof aan als je ze te lang laat liggen. Na het afknippen spoel ik die vlak voor het installeren nu ook altij even door met gedestilleerd/gemineraliseerd water.


EK-JET Supreme HF #6

Die jetplate zou het filterende effect ook moeten verminderen.



Rads: Paar keer doorspoelen met kokend water. Is schoonmaakazijn dan ook nog aan te raden?

Heel heet water is ook goed. Dat scheelt weer het risico op iets verbranden. ;) Je kan het inderdaad even mengen met schoonmaakazijn.
Goed schudden, in een glas gieten, even in het licht controleren op ronddwarrelende dingetjes. Eventueel even laten bezinken, zodat je evetuele troep op de bodem van het glas kan zien liggen.

Met een gebruikt rad valt het meestal wel mee met de rotzooi die eruit komt. De meeste ongewenste zooi zit in ongebruikte radiatoren en met name de oude PA serie van thermochill.




Res: Tja, hij is best vies en heb m niet meer nodig.. Misschien doe ik die maar gewoon weg.

Die vind ik altijd erg lastig schoon te maken. Vooral als het geen tube res is waar je gemakkelijker van binnen kan gaan poesten of eventueel de boel schoon polijsten.
Wat ik ervan tegengekomen ben, is dat schoonmaakazijn wel eens effect heeft om de doffe plekken weg te krijgen.




Pomp: Hoe maak je zoiets schoon?

http://forum.highflow.nl/f14/je-pomp-fixen-met-azijn-9485/

Blijkt dat dit bij veel mensen al gehoplen heeft. :)




Slangen: Die gaan in de prullenbak . Heb nog een flink stuk ongebruikte Tygon liggen, dus de slang kan nu mooi vervangen worden .

:023:




Fittingen: Zelfde als de blokken. Ook zonder O-ringen?

Warm water met een wattenstaafje, of een klein stukje doek dat je er doorheen kan trekken.

edit: gedestilleerd/gemineraliseerd (spul dat bij veel winkels voor onder een euro te koop is, bv bij Albert Heijn voor €0.49)
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
HighFlow *update* Webshop weer geopend! Webshop was gesloten van 15 juni tot 19~21 juni 2020, i.v.m. grote update HighFlow Computer Cooling Shop 13
MrGiorgio Het grote "The Party 18" topic Lan Party 183
J Custom loop in grote kast Advies Waterkoeling Setup 1
MrGiorgio Het grote "The Party 17" topic Lan Party 194
MrGiorgio Het grote "The Party 16" topic Lan Party 291
MrGiorgio Het grote "Highflow meeting op The Party 15" topic Lan Party 291
I Case opties voor grote radiator Cases en Modding 12
sir serial Grote Res na Pomp Waterkoeling 5
MrGiorgio Het grote "plaatsindeling op TP 13"topic Lan Party 16
MrGiorgio Het grote "HF scoopshot op TP13" topic Lan Party 20
Besje Grote opruiming Verkocht 67
F Grote van Reservoir effect? Waterkoeling 2
MrGiorgio Het grote "Highflow meeting op The Party 13" topic Lan Party 307
Forseti Het grote 'onbeperkt spareribs eten' topic Lan Party 14
Freddy Het grote Bitcoin en Altcoin Topic :) Hardware & Software 206
MrGiorgio Het grote "plaatsindeling op TP12" topic Lan Party 24
M Het grote "Welke spellen denk je te gaan spelen op The Party 12" topic Lan Party 22
MrGiorgio Het grote "Highflow meeting op The Party 12" topic Lan Party 269
M Het grote Brommer/Scooter Topic Algemene Discussies 132
X Grote of kleine fans voor cooling pad? Overige Koeling 4
Forseti Het grote "plaatsindeling op The Party 11" topic Lan Party 47
Forseti Het grote "Highflow meeting op The Party 11" topic Lan Party 238
Freddy [IN-ACTIVE] Grote sticker vel met RVS / geborsteld aluminium kleur Gevonden 5
Adam Vandervorst Grote download topic Algemene Discussies 9
vincent Het grote SIM Racing Topic, setups, games, alles! Gaming 55
Freddy Het grote Apple iPhone 5 Topic Gadgets 20
E het grote NAS vergelijkings topic Hardware & Software 47
Freddy Het grote Motor topic :) Algemene Discussies 765
J Het grote anti SPAM topic Algemene Discussies 41
M TP10: Het grote "Plekken spel" Lan Party 0
MrGiorgio Het grote "plaatsindeling op The Party 10" topic Lan Party 151
MrGiorgio Het grote "Highflow meeting op The Party 10" topic Lan Party 470
X-Tripiot [CANCELLED] Grote opruiming (oude moederborden , geheugen, vga) old skool Verkocht 10
animal baars Het grote "Ik twijfel tussen twee producten" topic Electronica 20
iSP Het grote "ik zoek speciale/custom hardware" topic Problemen & Oplossingen 1
animal baars Arctic MX 4 grote tube HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
V Het grote Aqua-Computer Aquaero 5 en 6 Topic Waterkoeling 84
The_Saviour# Het Grote Wat-is-je-favoriete-kaas Topic! Algemene Discussies 18
W Het grote highflow GALAXY S, GALAXY SII en GALAXY TAB topic Gadgets 41
brinkdinges Grote en nieuwe CPU-luchtkoeler gezocht Overige Koeling 29
vincent Het grote Justin Bieber topic Algemene Discussies 41
MrGiorgio Het grote "Highflow meeting op The Party 9" topic Lan Party 547
maomanna Snelle en grote schijf Hardware & Software 6
aadje93 1 grote en 1 kleine (kleine pakket was 2x zo duur maargoed xD) HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
M 2 MCP655's of 1 genoeg voor grote single loop? Waterkoeling 4
D "Het grote: Wat weegt jou PC topic" Algemene Discussies 29
Issieee De grote STEAM topic, jouw ervaringen met STEAM Gaming 43
Colossus Grote Complimenten HighFlow Testimonials / Shopreviews 1
Colossus Het grote DICE & LN2 Topic Overige Koeling 27
MrGiorgio Het grote "Highflow meeting op The Party 8" Topic Lan Party 898

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan