• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Graag wat advies inzake waterkoeling setup voor nieuwe high-end IVY build

Thieutje zei:
Bedankt voor alle info!

Kun je push/pull installeren op die rads in die extra top?
Ik zou dat nl. willen. Een push/pull op 2x 360 xspc rx360 rads maar die worden dan echt heel breed.
Géén idee of ze daar ergens inpassen dan.
Ik denk dat ik voor die mcp35x2 pomp ga misschien in 1 loop, hmm maar nog niets definitief beslist ...
De prijs is ook serieus aan het oplopen, ik wou alles binnen een 3K budget houden maar zit er al 1K over...
Pfff twijfels, twijfels ...

Van email maar even in je topic verplaatst;

De top kan je krijgen in 64mm en 85mm. Afhankelijk wat je er allemaal in kwijt wilt.

Dit kan je gewoon uitrekenen;

Ik heb in de top 2x XSPC RS360 Black liggen met bovenop Corsair Air Series SP120 Quiet Edition 1450RPM CO-9050005-WW

Rads:
35mm​
Fans pull:
25mm​

Totaal:
60mm​

Jij wil push/pull dus zal je voor de 85mm top moeten gaan indien je alles in de top kwijt wilt, immers er komt nog eens 25mm bij voor de push fans. Je kan ook de rads met pull in de 64mm top leggen en de push fans onderin de case installeren. Er is genoeg ruimte in de case om dit kwijt te kunnen.

Je kan ook de extended top laten vervallen en kiezen voor een http://www.caselabs-store.com/pedestal/. In deze kan je met gemak 2x360 push/pull in kwijt.

Waarom kies je eigenlijk voor de XSPC RX360 i.p.v. RS? Zeker als je al boven je budget zit. Zover ik in reviews en benchmarks heb kunnen terug vinden zit er niet een wezelijk groot verschil tussen deze rads.

Daarnaast komt er nog best wat bij in je winkelwagentje aan slangen, fittingen, water, evt. drainpunt en handige toebehoren (met dank aan Freddy) zoals trechter, slangknipper, PSU bridging tool, koelpasta en koelpasta reiniging. En volgens mij wil je ook een fancontroller.

Laatst bewerkt:

De top kan je krijgen in 64mm en 85mm. Afhankelijk wat je er allemaal in kwijt wilt.

Ik heb in de top 2x XSPC RS360 Black liggen met bovenop Corsair Air Series SP120 Quiet Edition 1450RPM CO-9050005-WW

Rads:
35mm​
Fans pull:
25mm​

Totaal:
60mm​

Jij wil push/pull dus zal je voor de 85mm top moeten gaan indien je alles in de top kwijt wilt, immers er komt nog eens 25mm bij voor de push fans. Je kan ook de rads met pull in de 64mm top leggen en de push fans onderin de case installeren. Er is genoeg ruimte in de case om dit kwijt te kunnen.

Je kan ook de extended top laten vervallen en kiezen voor een Pedestal - CaseLabs Store. In deze kan je met gemak 2x360 push/pull in kwijt.

Waarom kies je eigenlijk voor de XSPC RX360 i.p.v. RS? Zeker als je al boven je budget zit. Zover ik in reviews en benchmarks heb kunnen terug vinden zit er niet een wezelijk groot verschil tussen deze rads.

Daarnaast komt er nog best wat bij in je winkelwagentje aan slangen, fittingen, water, evt. drainpunt en handige toebehoren (met dank aan Freddy) zoals trechter, slangknipper, PSU bridging tool, koelpasta en koelpasta reiniging. En volgens mij wil je ook een fancontroller.

Kijk, ik zie het een beetje zo.

OPTIE 1:
Als ik voor de RS360 ga, dan kan ik volgens mij die ook in de cosmos 2 kast plaatsen bovenaan (enkel in pull dan dacht ik?) en combineren met een RS240 ergens anders in de kast en moet ik niet gaan voor een dure magnum caselabs M8.

OPTIE 2:
Als ik voor een caselabs magnum M8 ga, dan hoef ik niet echt te kijken hoe dik mijn rads zijn en moet ik ook niet bezuinigen op een push/pull, maar die mening is louter persoonlijk.

Ik lig dan ook al aan zo een totaal bedrag dat het verschil tss de rs360 en de rx360 niet veel meer uitmaakt.

Maar ik moet toegeven nu ik die reviews van de RS360 en de RX360 heb vergeleken dat het verschil idd veel groter is in prijs dan in prestaties! wat me dan meteen ook weer bij de twijfel brengt van ga ik voor optie 1 of optie 2. :)
De keuze inzake caselabs magnum M8 of cosmos 2 of andere kast is voor mij puur 'ruimte' want ik vind ze beide mooie cases, zelfs de NZXT switch 810 die maar een fractie kost van de caselabs en de helft van de cosmos 2 vind ik ze prima uitzien :)

De vraag is alleen hoeveel extra koeler kan ik gaan met die 2x RX360's in vergelijking met 1x RS360 en 1x RS240 in een overgeclockte IVY build :)

Als dat verschil maar miniem is (weet nie of iemand dit kan bevestigen?) dan denk ik dat ik voor de goedkopere optie ga :) (DENK IK) :) want dan hebben we het louter en alleen nog over LOOKS :)

Als de dikte toch niet uitmaakt neem dan deze rad.. Alphacool NexXxoS UT60 Full Copper 360mm
Cheaper en beter :p

Reviewtje
Alphacool NexXxoS UT60 360 Radiator « martinsliquidlab.org

OK :) dit is dus duidelijk een winnaar als ik voor de caselabs kast ga :)

Heb je een idee dan wat het verschil in temps zou zijn in een 2xAlphacool NexXxoS UT60 vs 1xRS360/1xRS240? (mijn vraag om een idee te hebben of de extra kost (ook in case) de moeite waard is ? performance wise dan (ik spreek niet over looks natuurlijk)
Spreken we hier over 15 a 10graden ? of eerder 5 of nog minder ?

Inderdaad, zoveel meer zal het niet zijn. Als je 2 rads hebt dan zit je zoizo al met een redelijk laag verschil tussen je water en de lucht. die 2°C zal al snel meer 20% van het verschil zijn. Daarom, van zodra je voldoende koeling hebt zijn de verschillen in temperatuur snel zeer klein.

Inderdaad, zoveel meer zal het niet zijn. Als je 2 rads hebt dan zit je zoizo al met een redelijk laag verschil tussen je water en de lucht. die 2°C zal al snel meer 20% van het verschil zijn. Daarom, van zodra je voldoende koeling hebt zijn de verschillen in temperatuur snel zeer klein.

Ik had echt gedacht dat het meer zou zijn, zeker een graad of 5.
Anyway, ik merk ook op dat nagenoeg niemand shrouds gebruikt in hun build...
(te verwaarlozen of ziet het er gewoon niet uit? :))

Laatst bewerkt:
Daar zijn een aantal redenen voor:
- shrouds maken je setup al snel een stuk dikker, niet alle cases hebben er dus de plaats voor.
- Shrouds zijn voornamelijk interessant om de zaken stiller te houden. Ze lossen ook een thermische dode spot op, maar die is niet zo groot, dus veel verschil is er niet.
- Ondertussen wordt er ook al meer gebruik gemaakt van fancontrollers en stiller radiatoren.
Daardoor worden shrouds stukken minder gebruikt, hoewel ze afhankelijk van je rad/fans/case wel nog intressant kunnen zijn.

Wat het nikkel/koper hierboven betreft, het maakt niets uit. De blokken zijn beide van koper, alleen hebben nikkel blokken nog een laagje nikkel er over zodat ze niet(of moeilijker) oxideren/corroderen. Het laagje is zo dun dat je het verschil niet merkt.

Mijn keuze om voor nikkel te gaan was om de corrosieve eigenschappen van koper te vermijden :) en het ziet er ook beter uit.
Had ook al gelezen HIER dat het enkel een dun laagje nikkel betreft (zoals enthernal zegt) zodat de verschillen in thermische geleidingswaarden te verwaarlozen zijn.
Ik vind die heatkillers er persoonlijk minder goed uitzien tov die EK blocks maar das puur persoonlijke smaak.
In termen van koelingperformantie zijn ze volgens mij nagenoeg identiek dacht ik.

Het wordt een leuke build zo te zien :)

hier mijn opstelling
6004d1345720007-temperatuur-te-hoog-met-mijn-waterkoeling-set-imag2230.jpg

Ook mijn eerste WC setup :)
als RES zalman reserator 1 --> RAD Thermochill 360 --> POMP MCP655-B --> CPU EK-Supreme LT copper/acetal --> RES

Het wordt een leuke build zo te zien :)

hier mijn opstelling
6004d1345720007-temperatuur-te-hoog-met-mijn-waterkoeling-set-imag2230.jpg

Ook mijn eerste WC setup :)
als RES zalman reserator 1 --> RAD Thermochill 360 --> POMP MCP655-B --> CPU EK-Supreme LT copper/acetal --> RES

Dat ziet er industrieel uit :)

Rads:
35mm​
Fans pull:
25mm​

Totaal:
60mm​

Je kan ook de extended top laten vervallen en kiezen voor een Pedestal - CaseLabs Store. In deze kan je met gemak 2x360 push/pull in kwijt.

Stel dat ik een alphacool UT 60 rad neem, die is 60mm dik, en dan een push pull erbij is 2 x 25mm
Kom ik uit op 110mm ... zelfs met de rad en de pull alleen kom ik op 85 (als ik de push in de kast monteer).
Kom ik dus nog te klein uit met die 85mm top als je het mij vraagt?
Ben ik dus verplicht om voor de pedestal te gaan ... :) tenzij ik voor dunnere rads ga maar goed ...

OF, ik plaats de rad en de push in de kast en enkel de pull erop :) zoals HIER want er is duidelijk genoeg plaats in die case :).
Leuke build trouwens HIER :)

Laatst bewerkt:
Stel dat ik een alphacool UT 60 rad neem, die is 60mm dik, en dan een push pull erbij is 2 x 25mm
Kom ik uit op 110mm ... zelfs met de rad en de pull alleen kom ik op 85 (als ik de push in de kast monteer).
Kom ik dus nog te klein uit met die 85mm top als je het mij vraagt?
Ben ik dus verplicht om voor de pedestal te gaan ... :) tenzij ik voor dunnere rads ga maar goed ...

OF, ik plaats de rad en de push in de kast en enkel de pull erop :) zoals HIER want er is duidelijk genoeg plaats in die case :).
Leuke build trouwens HIER :)

Dan heb je genoeg aan 64mm top. Als je de rad en push fans in je case plaatst en de pull fans bovenop.

De rads en pull fans in de top plaatsen; als het goed is zou je net uit moeten komen met een 85mm top (60mm + 25mm) maar ik zou het er niet op gokken aangezien je geen speling hebt. De pull fans plaats je dan in je case. Maar ik zou het riskie vinden qua afmeting.

In de case is er best veel ruimte, zoals je op jouw plaatje ziet. Dit zijn echt persoonlijke keuzes; hoever wil je gaan met coolen en looks. Een pedestal geeft gewoonweg nog meer ruimte, zeker niet noodzakelijk. Maak eerst je keuze in welke rad en hoeveel je er wil gaan gebruiken. Push/pull en dan gewoon meten. Dan weet je wat je aan ruimte nodig hebt. Vervolgens aan jou de keus hoe je deze rads wil monteren; in het zicht, weg gewerkt etc.

Laatst bewerkt:
ik zou de pomp altijd via een fanctonroller aansturen.
daarbij (mss al gezegd maar geen zin om alles te lezen): met 2 graka's is een 360 wellicht wat krap. Als je een case hebt waar meer inpast, waarom niet? :p
Je kunt eventueel ook een LD kast overwegen, zelfde prijsklasse als de caselabs (goedkoper denk ik) en daar kunnen 3x 480 rads in. Kun je lekker stil gaan :p

Een copy/paste uit topic ...
Misschien kan iemand me hier een duidelijk antwoord op geven? :090: :icon_eyes:

@Freddy :

Iets is me niet helemaal duidelijk, Is de MCP35X2 hetzelfde als de MCP35X maar dan met dubbele TOP?
Zijn het dus wel degelijk 2 aparte MCP35X eens je de top eraf neemt of niet ?
Stel dat ik nl. DEZE top wil gebruiken, moet ik dan 1x MCP35X2 bestellen of moet ik 2x MCP35X bestellen?
of gebruik ik dan beter gewoon de TOP die bij de MCP35X2 aanwezig is ?

MC35X2 bestaat uit 2x een MCP35X pomp.

Als je de top van EK wilt gebruiken, kan je dus beide opties doen.
Als je de MCP35X2 koopt, moet je de standaard dual top verwijderen, die vervang je door de EK top.

OK bedankt voor de info.
Ik merk dat héél veel mensen niet de standaard top gebruiken die bijgeleverd komt bij de MCP35X maar wel DEZE van EK.
Waarom is dat & elke voordelen heeft die EK top dan wel tov de standaard top?

Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
B Graag wat hulp / advies bij mijn eerste waterkoeling systeem Advies Waterkoeling Setup 1
M eerste waterkoeling set graag wat advies over wat ik heb uitgezocht Advies Waterkoeling Setup 20
N Graag wat hulp met dimensioneren van waterkoel capaciteit Advies Waterkoeling Setup 2
V Graag wat info over onderdelen voor mijn waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 12
Flexi-Cook Hi guys, Ik wil mij graag even voorstellen, Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 6
P Graag advies om deze pc te maken Waterkoeling 9
M Advies graag! Ik word overdonderd door een boel getallen Waterkoeling 9
G Graag hulp nodig bij mijn eerste custom waterkoeling. Advies Waterkoeling Setup 11
S Freddy...graag feedback op deze producten... HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
C Graag hulp/advies voor een waterkoeling setup! Advies Waterkoeling Setup 3
R graag advies: I7 3770K, formula V, HD7970, corsair 800D Advies Waterkoeling Setup 9
Tokke Corsair Graphite 600T Watercooled? advies graag Advies Waterkoeling Setup 12
N Graag advies voor waterkoeling setup voor mijn 3960X Advies Waterkoeling Setup 6
R Ik wil graag waterkoeling in de toekomst Waterkoeling 4
G Graag ombouw CF 6990 naar waterkoeling voor een Eyefinity setup Advies Waterkoeling Setup 17
vgojef Nieuw met WC graag hulp bij mijn producten Advies Waterkoeling Setup 32
sir serial WC set up (graag advies) Advies Waterkoeling Setup 28
Nessuno Graag advies over nieuw aan teschaffen wc set Advies Waterkoeling Setup 7
G Graag een advies Advies Waterkoeling Setup 4
B Nieuwe waterkoeling setup, graag jullie hulp Advies Waterkoeling Setup 16
E Graag jullie mening Hardware & Software 3
Woozy Graag jullie "professioneel" advies Advies Waterkoeling Setup 4
Wouter Graag jullie mening over steal mod van vBShop. HighFlow Forum 9
meneer peer Graag hulp bij reparatie speaker (speaker laat zekering in versterker doorbranden) Hardware & Software 6
L Inrichting kast: adviezen graag. Overige Koeling 4
O mijn eerste waterkoelingset (graag advies) Advies Waterkoeling Setup 5
Jamoru [max 250,-] Graag hulp met WC voor i7 Advies Waterkoeling Setup 27
Flapp Graag advies over mijn geplande WC setup Advies Waterkoeling Setup 5
A Graag advies, eerste wk set Waterkoeling 3
B Complete Computer Upgrade: Advies graag. Hardware & Software 7
S Wil vandaag voor 13:30 bestellen. Advies graag! Advies Waterkoeling Setup 16
SeaShark Wat nodig voor Custom PSU Kabels? Hardware & Software 0
W Twijfels over koelcapaciteit radiator, wat zouden jullie doen? Waterkoeling 6
D Watercooling newbie met wat vraagjes voor een 3080 en Ryzen 3600 Waterkoeling 13
iSP Kast(delen) op maat laten maken, wat en waar? Cases en Modding 3
M Wat past in een Meshify 2 XL Waterkoeling 4
Bl4ckj4ck666 Cable management, zelf kabels maken, wat heb ik nodig Cases en Modding 16
mixedup wat zouden deze spullen nog waard zijn Wat is dit nog waard? 2
P Wat is beter: 4k TV op HDMI of 4k Monitor op DP? Hardware & Software 3
Das Experiment De Overheid, wat vind je ervan? Algemene Discussies 29
anub1s18 wat heb je nodig voor een interne usb kabel te maken? Cases en Modding 2
D Zelf cable sleeven en nog wat andere kleine vragen Cases en Modding 1
I 1e keer Waterkoeling, maar wat zijn de beste/handigste onderdelen??? Advies Waterkoeling Setup 2
Havvie Koeling wat voelt als een warm bad HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
N Eerste waterkoeling set gekocht maar wat heb ik nog meer nodig? Waterkoeling 4
R wat voor mount voor d5 pomp/ res combo Advies Waterkoeling Setup 1
R Wat vragen van een beginner Waterkoeling 3
D Als beginner heb ik een vraagje over wat ik moet kopen Advies Waterkoeling Setup 8
B Wat heb ik nodig voor een simpele drain port Waterkoeling 4
D Mijn eerste hard pipe water loop en ik heb wat vragen. Waterkoeling 4

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan