• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Good Old CM Stacker

Bassio

Junior Member
Afgelopen weekend samen met een vriend onze pc's voorzien van een watercooling setup. Lang bezig geweest met het samenstellen van de setup, o.a. met behulp van dit topic:
Stacker setup advies

Uiteindelijk zijn het de volgende onderdelen geworden:
Pomp = Laing DDC-1Plus MCP355 12V (1x)
Pomp bracket = (UN)Designs Absolute Pump Bracket Rev.2 (1x)
Reservoir = XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir (1x)
CPU block = Swiftech Apogee GTZ (1x)
NB Block = EK-NB 680i - Plexi (1x)
SB Koeler = Thermalright HR-05 SLI/IFX
GPU Block = EK-FC8800 GTS SLI Plexi (1x)
Shroud = TFC Xtender BLUE Universal 120MM Shroud (2x)
Radiator = TFC Xchanger 240 Double (1x)
Bracket = Radiator in 5.25 bay Montage Brackets (2x)
Slang = Tygon R3603 - HighFlow - 1/2 ID - 3/4 OD - Clear (2x)
Fittingen = 13MM (1/2) Feser Schroeffitting - G1/4 (11x)
Fittingen = 13MM (1/2) Feser Schroeffitting 45 Graden Rotary - G1/4 (3x)
Hoekje = G1/4 L-Stuk Fitting (1x ID - 1x OD) (6x)
Fans = Noctua 120MM NF-P12 1300RPM (2x)
Kraan = Slang kraan / verbinder Zilver (G1/4) (1x)

De hardware die onder handen genomen is:
Kast = Coolermaster Stacker STC-T01
Moederbord = Asus p5w DH Deluxe + e6600 + 4GB
Videokaart = XFX 8800 GTS

Als eerste de kast maar even leeggemaakt.
IMG_1975.jpg


IMG_1978.jpg


Fans, shrouds en radiator samengevoegd tot een indrukwekend blok koeling.
IMG_1988.jpg


Voor in de kast heb ik gelukkig genoeg ruimte om alles weg te werken. De brackets voor de radiator zijn ideaal hiervoor. Op deze manier hou je verder nog een zee van ruimte over.
IMG_1996.jpg


Om de pomp te bevestigen heb ik twee extra gaatjes moeten boren zodat de bracket bevestigd kon worden. In mijn kast de ideale plaats voor de pomp.
IMG_2002.jpg


IMG_2004.jpg


Vervolgens alle onderdelen op het moederbord geplaatst om alle slangen en fittingen uit te denken. Helaas liepen we hier tegen een aantal problemen aan met de door ons gekozen fittingen:
1. De 13MM (1/2) Feser Schroeffitting - G1/4 past niet op de onderkant van de GPU koeler. Omdat de fittingen erg breed zijn komt er een stukje PCB tussen de fitting en de aansluiting van het block waardoor deze niet goed aansluit.
2. De 13MM (1/2) Feser Schroeffitting - G1/4 past zeker niet op het NB block. Gelukkig had ik dit al eerder gezien en had ik daarvoor twee 45 graden fittingen besteld.
3. De fittingen voor het CPU block lekte in eerste instantie. Ik heb er een extra rubber ringetje bij tussen gedaan en daarna ging het wel goed.
4. De 13MM (1/2) Feser Schroeffitting - G1/4 past niet op de bovenkant van het reservoir. Althans, het past wel, maar dan gaat de dop er niet meer op of af.

Ondanks deze kleine tegenslagen hebben we toch een oplossing weten te vinden, maar daarover later meer.

Na alles gefit te hebben de hardware er weer uitgehaald voor de eerst ronde van de leaktest. Na het aanpassen van de fittingen van de CPU bleef alles mooi droog en kon het inbouwen beginnen.
IMG_2052.jpg


Toen alles in de kast zat een aantal mogelijkheden bekeken voor de drain, en uiteindelijk een mooie oplossing gevonden door een gaatje in het rooster aan de onderkant te maken en daar de onderkant van de t-splitsing doorheen laten lopen.
IMG_2085.jpg


Vervolgens weer een leaktest gedaan met alle hardware erin, maar zonder stroom op de hardware en toen dat goed was alle hardware aangesloten, kabels netjes opgeruimd en fingers crossed...
IMG_2093.jpg


Gelukkig startte alles nog op en waren we blij en tevreden met het resultaat.
IMG_2113.jpg


IMG_2127.jpg


IMG_2129.jpg"


IMG_2132.jpg"


IMG_2142.jpg


De temps zijn ook perfect.
CPU E6600 @3,4 GHZ = 37-39 graden.
NB = 29 graden.
GPU 8800 GTS @760/1050 = 28-30 graden.

Maar zoals al eerder gezegd ben ik nog niet helemaal tevreden, met name over de grote bocht tussen GPU & NB.

Ik kwam er vandaag achter dat er nog hele mooie extenders zijn zoals bijvoorbeeld deze:
product_image_2989.png

en deze:
thumbnail_BP-WTP-C40.jpg


Hiermee moet het mogelijk zijn om de standaard schroeffitting op mijn NB te gebruiken in combinatie met 1 45 graden fitting. Deze loopt dan omhoog naar de 90 graden fitting vanaf mijn GPU en dan hoeft het maar een korte slang te zijn zonder rare knik. Ik ga de extenders denk ik ook op het CPU block zetten, just to be sure.

Omdat de Noctua fans toch nog wel wat geluid maken overweeg ik ook nog om een Fan Controller in te bouwen, namelijk de Sunbeam Rheobus Extreme.
detailed_image_3200.jpg


Dan is het wat mij betreft helemaal af. Voor de eerste keer een Watercooling setup samenstellen en inbouwen viel het zeker niet tegen en ging alles perfect.

Freddy, nog onwijs bedankt voor alle antwoorden op de vragen en het afhandelen van de bestellingen..
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net nog even goed gekeken en weet al hoe ik de loop nog beter kan maken. Ik ga onderaan de grafische kaart twee extenders hangen. Links komt een 90 graden fittingen die recht naar beneden gaat naar mijn NB. Daar doe ik ook een extender op met daarboven op een schroeffitting. Volgens mij gaat dit precies passen.

Op de rechterkant gaat ook een extender met schroeffitting en dan gaat de slang recht naar beneden naar de CPU. Dan hoef ik ook geen twee 90 graden bochten aan elkaar te maken. Dan wordt de loop nog weer wat korten en ziet het er strakker uit...
 
persoonlijk vindt ik dit niet zo'n geslaagde casemod... je hebt wel alles mooi weggewerkt maar ik zie alles liever strak en kort op elkaar. Ik weet dat je nog moet die bocht wegwerken tussen je CPU & GPU maar toch.. ik zou het persoonlijk anders gedaan hebben.

toch puik werk dat je geleverd hebt.
 
persoonlijk vindt ik dit niet zo'n geslaagde casemod... je hebt wel alles mooi weggewerkt maar ik zie alles liever strak en kort op elkaar. Ik weet dat je nog moet die bocht wegwerken tussen je CPU & GPU maar toch.. ik zou het persoonlijk anders gedaan hebben.

toch puik werk dat je geleverd hebt.

Maar dit is toch ook geen mod, puur de log van zijn build. Het plaatsen van
de watercooling op zijn manier zonder het bijzonder aanpassen van de kast :110:
 
persoonlijk vindt ik dit niet zo'n geslaagde casemod... je hebt wel alles mooi weggewerkt maar ik zie alles liever strak en kort op elkaar. Ik weet dat je nog moet die bocht wegwerken tussen je CPU & GPU maar toch.. ik zou het persoonlijk anders gedaan hebben.

toch puik werk dat je geleverd hebt.

Idd hier zit weinig casemod aan :p

Ik vind het juist wel een erg geslaagde log, de manier waarop de slangen lopen is origineel en het komt niet verder dan het reservoir :) Zo hou je ook alles een beetje in het denkbeeldige vierkant :p
 
Het ging mij inderdaad niet om een volledige casemod, maar om alles met watercooling uit te rusten. Als ik straks de slangen tussen mijn CPU & GPU en GPU en NB op orde heb vraag ik mij af wat er nog korter kan....

ward0, wat zou jij anders gedaan hebben? Ben wel benieuwd naar de meningen van anderen. Mijn uitgangspunt was om watercooling in te bouwen zonder aanpassingen aan mijn kast. Twee gaatjes voor de pomp bracket en een gat voor de drainport was alles wat echt noodzakelijk was.

Ik ga waarschijnlijk wel een mCubed T-balancer bigNG erin gooien omdat ik de snelheid van mijn pomp ook wil controlleren, net zoals de fans.

Ik moet alleen even uitzoeken hoe ik makkelijk de pomp op de bigNG kan aansluiten.
 
Hij is inderdaad ingebouwd naar BTX (zou ooit de nieuwe standaard worden). Dat was detijds ook de reden dat ik die kast kocht. Nu komt het ook mooi uit omdat het meeste van de slangen meer aan de onderkant zit en de kabels aan de bovenkant...
 
Vorig weekend toch de aanpassingen gemaakt die ik voor ogen had. Een aantal nieuwe extenders besteld en adapters voor het Apogee GTZ block. De standaard fittingen die erbij geleverd worden hebben een iets ander schroefdraad dan de feser fittingen waardoor ik eerst lekkage had. Een extra rubber ringetje verhielp dat, maar ik was er niet tevreden over. Tevens kon ik door de extenders nu de fittingen op de goede manier op mijn GPU aansluiten.

De scheve pomp irriteerde mij ook dus ook die maar even op een andere plek gemonteerd. Op de oude plaats hing hij maar aan een klein stukje metaal wat ging verbuigen. Daardoor hing de pomp zo scheef. Dat is nu ook opgelost.

attachment.php


attachment.php


attachment.php


Ik ben erg tevreden met het resultaat en voorlopig klaar met mijn WC setup. Mijn volgende PC gaat zeker ook weer van WC worden voorzien.
 

Bijlagen

  • IMG_2145.jpg
    IMG_2145.jpg
    107,5 KB · Weergaven: 48
  • IMG_2146.jpg
    IMG_2146.jpg
    114,4 KB · Weergaven: 50
  • IMG_2148.jpg
    IMG_2148.jpg
    100,8 KB · Weergaven: 49
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Hightower Thermaltake Riing RGB fans New Premium compatible with old version? Overige Koeling 4
R First watercooling build log old school pc Gallery & Build Logs 7
D Old school waterkoeling niet effectief genoeg...help. Waterkoeling 3
E Rebuild the old skool pc-78 Gallery & Build Logs 7
l3p [VERKOCHT] EK GTX680 Plexi + Backplate (Old style!) Verkocht 1
X-Tripiot [CANCELLED] Grote opruiming (oude moederborden , geheugen, vga) old skool Verkocht 10
P Scythe Shuriken Rev. B SCSK-1100 4-pin on old (supported) 3-pin Socket 478 mobo Overige Koeling 1
C Presentation: Phobyas new and old reservoir HighFlow Product Reviews 7
Eddie Old hardware become Woody Gallery & Build Logs 20
Wouter [Vraag] Probleem met verwijderen windows.old Hardware & Software 13
Freddy Old skool Arcade Kasten! Gaming 8
Sw333t [VERKOCHT] Cooler Master HAF Stacker 915F + Storage kit. Verkocht 3
Besje [VERKOCHT] CM Stacker STC-T01 gemod, gratis af te halen! Verkocht 10
kier Cooler Master HAF Stacker MbK Gallery & Build Logs 36
ChrisdeW Coolermaster HAF Stacker cases HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Aequitis [VERKOCHT]CM Stacker 830 SE Verkocht 1
Viepert [REFUSED] Coolermaster Stacker 810 Verkocht 0
D [GEZ] Cooler Master CM Stacker 810 Gevonden 11
vincent Rebuild of a legend, CM Stacker Gallery & Build Logs 75
B Project: Coolermaster Stacker STC-T01 Gallery & Build Logs 166
C Stacker Studio H2O 2.0 Gallery & Build Logs 6
Sparky coolermaster stacker 832 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 8
Oli4v [BiP]Oli's Ghetto Stacker - P182 - PC - Reilen en zeilen Gallery & Build Logs 29
l3p Dual Stacker Gallery & Build Logs 15
jerome2710 Flow CM Stacker 830 Nvidia Edition Overige Koeling 7
E Edwin's Stacker Gallery & Build Logs 41
Oli4v Build Log: Red Light District (WC'ed CM Stacker STC-101) Gallery & Build Logs 49
B Welke setup (met name Rad) voor CM Stacker STC-01 Advies Waterkoeling Setup 17
dietje1908 cm stacker spuiten Cases en Modding 6

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan