• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Glasvezel router switch utp vraag.

DBM

Member
Hallo
Binnen kort krijgen wij eindelijk glasvezel.
De aansluiting in huis is deze week gelegt.

Aangezien wij nu in een verbouwing zitten wil ik gelijk met wat dingen rekening houden.
En omdat ik verder nog geen kennis heb over glasvezel een paar vragen. Omdat ik zeker weet dat hier de kenners zitten:)


De glasvezel komt binnen in de huiskamer.
Daar staat de tv , en media player.

In de slaapkamer
hangt ook een tv , een pc , een media player , en een xbox.


De situatie nu via coax is
Van de modem naar de router. Van de router gaat er 1 utp naar de media player in de huiskamer.
En 1 utp naar de slaapkamer. in de slaapkamer hangt een utp switch daar zit de media player de pc en de xbox op aan gesloten. Tv net als in de huiskamer nog via Coax


Nu zit ik een beetje wat ik moet veranderen voor het glasvezel netwerk.

Ik heb begrepen dat tv en internet een eigen utp uitgang krijgen op de modem ?

Kan ik het houden zoals het nu is?

Dus dan op de tv aansluiting van de glasmodem een switch waarvan 1 utp kabel naar de tv in de slaapkamer en 1 utp kabel naar de tv in de huiskamer?

En op de internet aansluiting van de glasmodem.
Een utp naar de router en van de router een kabel naar de media player in de huiskamer
En een utp van de router naar de slaapkamer en dan naar de utp switch voor de xbox pc en media player?

Eigenlijk zelfde situatie als nu maar vervang ik de 2 coax kabels van de tv's voor utp kabels.

Ik weet niet of het met glas ook mogelijk is na de modem een router en dan een switch te plaatsen ?

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is het is een heel verhaal.

Ik moet ook nog een andere switch kopen als het mogelijk is deze gaat maar tot 100mbps.
En is het noodzakelijk alles te vervangen voor cat6 utp?
 
Allereerst zou je eens kunnen informeren bij je provider (welke is dit?). Krijg je van hun enkel een modem, of is dit een modem+router?

Verder, CAT5e ondersteund al gigabit / 1000Mbit, dus als je dat hebt liggen is er niets aan de hand.

"Modem -> Router -> Switch" is overigens ook mogelijk met glas. Al doe je "Modem -> Router -> Switch -> Switch -> Switch -> ..." ;).

Enige wat je nu moet bekijken is of je dus een gecombineerde modem/router krijgt. Of enkel een modem.
 
Bedankt voor je reactie!!!

De kabels die nu door het huis liggen zijn een beetje bij elkaar geraapt door de jaren heen.
Ik wil "graag" alles in 1x vervangen voor de goede zodat ik jaren vooruit kan.
Welke kan ik dan het beste nemen ? eventuweel met een link voor betaalbare goede kabels.

De Provider is Caiway ik heb begrepen dat wij geen in gebouwde router krijgen. Gelukkig ook dan kan ik gewoon mijn eigen router blijven gebruiken.

Als switch ga ik denk de Sitecom LN-121 gebruiken.
Ik was bang dat 2 switchen achter elkaar problemen zou gaan geven.
 
Gewoon binnenlopen bij de bouwmarkt en daar wat meters CAT6 of CAT5e meenemen (gewoon een standaard kwaliteit van de Gamma is al meer dan genoeg.

UTP Tang erbij aanschaffen en losse UTP connectoren (RJ45) erbij. Kabels uitmeten, knippen en leggen. Daarna de connectors erop.

Hoe de kabels te maken: WeetHet - Netwerk - Het zelf maken van netwerkkabels

Je eigen (100Mbit) router gebruiken zou ik zonde vinden van de investering van de kabels en de snelheid van glasvezel. Zou zeker een Gigabit router aanschaffen ervoor.

Ik voorzie geen problemen met die 2 switches.
 
Mijn huidige router is een gigabit router.
Sitecom WLR-5000 Gigabit Dualband Rout Product Details bij MyCom

Alleen mijn huidige switch gaat maar tot 100Mbit.
dat is deze Sitecom 5 port Switch Product Details bij MyCom

maar die vervang ik voor.
deze Sitecom 8 port Gigabit Switch Product Details bij MyCom

Ik ga morgen gelijk even kijken bij de gamma Is het verstandig gelijk voor cat6 te gaan?
Eigenlijk was zelf maken niet de bedoeling maar gewoon makkelijk bestellen :) Maar als ik ze zelf maak zit ik natuurlijk wel zonder overschot.

zou ik ze bv ook hier kunnen bestellen of zijn dat geen goede kabels ?
Cat6 kabel alle kleuren Cat6 kabels uit voorraad leverbaar Cat 6
 
Kijk eerst anders eens de kabels na. Er moet op de buitenkant van de kabelhuls staan wat voor type het is. Als het CAT5e is.. lekker laten zo.

Een beetje bouwmarkt heeft ook kant-en-klare kabels. Je kan ze ook in die shop bestellen (let wel op dat de aangegeven prijzen ex btw zijn). Maar zelf maken geniet altijd mijn voorkeur.
 
ermmm... het is wat lastiger dan je denkt.

Ga er maar van uit dat je sitecom router niet gaat werken.
Waarom niet?
Deze is niet managed en kan dus geen vlan's uit elkaar halen.
Dat is namelijk het geval met glasvezel.

Hoe het bij Caiway gaat lopen en hoe dat geregeld is, durf ik niet te zeggen. Bij KPN is het in ieder geval ingewikkeld.
Als je glasmodem van Genexis een DHCP heeft en de vlan's kan untaggen, werkt wat je in je starttopic zegt wel. Het kan zijn dat slechts 1 poort van je Genexis modem/portal is ingesteld. Hoe gaat het werken? via pppoe?

Zoek dit vooraf wel even goed na, voordat je een aanschaf gaat doen.
 
Oei dat is me iets te ingewikkeld.

Vlan gaat dat er over dat het internet en tv over de zelfde kabels gaan ?

Ik dacht dat de modem een eigen tv uitgang heeft en een eigen internet uitgang.
De router en de switch zouden dan alleen voor het internet zijn.
De tvs zouden dan eigen utp kabels krijgen vanaf de router?
 
lees dit:


Glasmodem - hier sluit u alles op aan

Het glasmodem dat u van Caiway ontvangt is eenvoudig aan te sluiten.

Je glas binnenkomst is gewoon vast, van Caiway krijg je wel een modem.

Deze zal alles splitsen, de Vlans, welke hij met utp verder deelt.
Het gaat specifiek om het modem.
 
Hoi bedankt voor jullie reacties!

wat moet ik nu dan dus doen ?

Gewoon vanaf de Modem utp naar ----------> Router dan utp naar ---------> switch vanuit daar naar -----> xbox pc media player en playstation.

Router staat in de huiskamer de upt gaat dan dus naar de slaapkamer waar daar de switch de verbingen verdeeld naar de xbox pc media player en playstation.

Maar vanaf de router in de huiskamer gaat er ook een utp naar de media player in de huiskamer bij de tv.

Dan moet ik dus een apparte upt leggen vanaf de modem naar de tv in de slaapkamer en naar de tv in de huiskamer ?
voor het tv singaal.
 
ligt eraan.

Als je modem DHCP uitzend, kan je er geen router achter hangen. of je moet de DHCP van je modem uitzetten en laten regelen via je router. Dat zijn twee opties.

Hoeveel IPTV boxxen krijg je?

Een IPTV box moet wel bekabeld worden met een UTP kabel.
De streams zijn max 30mbit (meeste HD zijn 7mbit en SD zelfs 3,5mbit).

Voor elke settopbox (IPTV) moet je een UTP kabel trekken. Je kan de switch natuurlijk zo plaatsen dat het in kabellengte scheelt.
Hopelijk heb je niet teveel gedoe met de VLANS.

Controleer even of je modem flexpoorten heeft of niet, zo niet, dan kan je 1 voor geprogrammeerde poort gebruiken, wel flexpoort is alle poorten te gebruiken voor iptv.

iptv is wssn wel buiten je router om
 
Wow wederom bedankt.
Maar van de meeste dingen heb ik echt geen verstand.

Iptv boxen (kastjes voor de tv). Krijgen we er in eerste instantie 1. Maar ik wil gelijk rekening houden met 2.
Dingen als dchp vlans flexporten klink voor mij acht als arabisch of mexicaans haha.

De link van wwicked zal idd de spullen worden.
 
Als ik KPN als uitgangspunt neem, zij hebben in hun oude experiaboxxen aangegeven dat poort 3 TV output heeft. dus als je meer iptv boxxen wil, moet je poort 3 verbinden met een switch. Deze splitst het kanaal op en zo kan je meer tv's van iptv voorzien.

De nieuwe experiaboxxen hebben flexpoorten, dus je kan elke poort gebruiken om iptv te gebruiken.
Persoonlijk zou ik het Caiway modemding alles laten regelen, zodat je daar weinig omkijken naar hebt.

Je krijgt dan:

Glaspunt (NT kastje) --> Caiway modem --> poort 1 --> je eigen router in bridgemode (sluit poort 1 van modem op poort 4 van je eigen router aan).
--> poort 2 --> iptv box woonkamer
--> poort 3 --> iptv box slaapkamer


Je router kan je wifi laten regelen, maar kan ook via je modem.
Op je poorten 1, 2 en 3 van je router kan je vervolgens je mediaspeler, pc, switch etc hangen.
 
Bedankt!!
Het is zo goed als zeker dat de modem Geen router functie heeft.
zo wel moet ik natuurlijk krijken of het met mijn eigen router mogelijk is dat deze een bridge functie heeft.
 
eigenlijk heeft elke router een bridgefunctie, door hem op een normale poort aan te sluiten en NIET op de WANpoort.

Het belangrijkste is dat je nakijkt welke functies die Caiway geeft.
Misschien kan je dit even nazoeken?
 
Het is lastig, maar jij hebt geluk dat je een fatsoenlijke provider hebt :D kpn maakt het lastig.

Zoals je op pagina 2 ziet, moet je je router op poort 1 (E1) zetten van je glasmodem.
En na je router moet je dan je netwerk opbouwen voor internet/data

Je IPTV spul hang je op je E2 poort van je glasmodem. Wil je meer iptv spullen hebben, dan moet je een switch op E2 aansluiten.

Gelukkig een eenvoudig systeem :)

Een nadeel is wel, dat je meerdere apparaten nodig hebt als je meer dan elk 1 wil (1iptv en 1 pc)
Bij KPN kan ik dat probleem ondervangen :)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
D Glasvezel tv traag en router instell vraag. Hardware & Software 0
L Glasvezel, ja of nee? Hardware & Software 15
D Goede router ? Hardware & Software 24
C Welke router heb ik nodig? Problemen & Oplossingen 2
dietje1908 [VERKOCHT] Linksys Smart Wi-Fi Router AC1900 Verkocht 1
88Gamer88 Tweede router voor Wifi instellen lukt niet. Hardware & Software 4
D Router Linksys cisco E3200 Algemene Discussies 1
maomanna Netwerkinstellingen, welke snelheden bij modem (100mb) -> router (1gb) -> PC's etc. Hardware & Software 7
thijs2163 [probleem]Router Problemen & Oplossingen 20
Sw333t Mini "mod" van mijn FritzBox 7170 die ik nu gebruik als router Overige Builds 4
Fryslanboy Switch toevoegen aan router voor meerder PC's op verschillende kamers in huis Hardware & Software 1
Johnny [Router] Netgear HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
D Netwerk Router Switch XboX360 Mediaplayer pc vraag Hardware & Software 14
M router log Algemene Discussies 3
Johnny Traag internet issue, ligt niet aan ISP, Modem, Router, maar aan PC... wat? Problemen & Oplossingen 7
K0G3L Goede (Wireless)Router Hardware & Software 65
HighSpeed^ Router stralingen schadelijk? Algemene Discussies 7
M BSOD, nieuwe wifi router Hardware & Software 5
Jason Brook X One SE Adapter for Xbox One/Series S/Series X/Nintendo Switch/PS4/PC HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
S 5 pin led switch power knop aansluiting Cases en Modding 1
Jason Brook Wingman SD Converter for Xbox 360/Xbox One/Xbox Elite 1&2/PS3/PS4/Switch Pro Controller to Sega Dreamcast & Saturn Console HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Brook Wingman XB Converter for PS4/PS3/Switch Pro/Xbox One/Elite 1&2/Xbox 360 Controller to Xbox One/Xbox 360 Console HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Besje ModMyToys Vandal resistant switch 22mm - momentary RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
Jason Brook Powerbay Portable and Fast Charging Stand, Docking for Switch, Compatible with Switch and GC Controllers, Support HDMI Output HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
T Rotary switch sticker Algemene Discussies 3
Freddy Nintendo Switch Gaming 3
Gurt11 Bulgin Switch - Momentary of Latching? HighFlow Webshop 3
S Op zoek naar 2pin moederbord naar aan/uit, Reset switch kabel langer dan 30cm Cases en Modding 2
88Gamer88 Hoe switch maken 12V & 7V met druk knop ? Handleidingen en Installatie Tips 34
R NZXT Switch 810 Black 'n White WC build Gallery & Build Logs 5
DutchChilles [VERKOCHT] NZXT Switch 810 Verkocht 15
DutchChilles [IN-ACTIVE] NZXT Switch 810 Verkocht 2
E [VERKOCHT] Belkin SOHO KVM Switch-4 Ports DVI Verkocht 6
Bart D Latching Switch 19mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 27
G Ccfl aan/uit switch Cases en Modding 13
O Lamptron 22mm vandal switch HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
A LED Switch CM690II Cases en Modding 5
Sw333t Rocker Rectangular Switch - Black with White LED HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
TYPHOON Lamptron Vandal Switch Cases en Modding 2
W Hoe IP van switch achterhalen? Problemen & Oplossingen 10
P [IN-ACTIVE] Switch voor monitor/ muis en keyboard op 2 pc`s te gebruiken Gevonden 5
D Lamptron Vandal Switch aansluiten op microcontroller Handleidingen en Installatie Tips 6
Fall3n Auto Start Knop is Toch een Momentary Switch Electronica 0
K Vandal switch op een lamptron cffl inverter plaatsen Handleidingen en Installatie Tips 23
M Hoe Lamptron Vandal Switch aansluiten? Cases en Modding 9
Sw333t Een momentary switch (type reset switch) gebruiken om verlichting te schakelen Electronica 11
Fall3n Switch Modden en Aluminium zagen Questions Cases en Modding 8
MonsterEnergy Probleempje switch, server en FTP Problemen & Oplossingen 4
Flipmode 16mm Vandal Switch Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Sw333t "Bulgin" on/off switch met groene led-ring HighFlow Product Suggesties en Nieuws 16

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan