• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Garage omtoveren naar home gym en hobbyhoek

Freddy

Administrator
Forumleiding
Een totaal ander onderwerp, misschien dat een mede klusser / bouwkundig persoon hier ervaring mee heeft en mij kan adviseren :)

Ik wil namelijk een kleine gym in mijn garage maken en een hobby/knutsel hoek.
De garage bestaat uit enkelsteens muur.
Is het noodzakelijk om dit nog te isoleren?

Ik was van plan om de muur te raggelen (+/- 1cm van de muur) en dan daarop OSB platen eraan te schroeven.
Dan kan ik die platen wit verven en daarop eventueel apparatuur, spiegels etc. op hangen.
Zo laat ik mijn muur heel (afgezien van de gaten voor het raggelwerk) en met de platen is wat makkelijker om dingen op te hangen.

Moet er noodzakelijk isolatie materiaal tussen de muur en de OSB platen?

Of beter gewoon helemaal geen platen en de muur zo laten en gebruiken?
 
Ik zou de muur gaan isoleren en dan gaan raggelen en platen er tegenaan. En op deze manier kan je eventueel ook nog stopcontacten en netwerkaansluitingen inbouwen mocht je dit willen.

Met het isoleren houd je ook de warmte een beetje binnen en het houd ook het nodige lawaai tegen.
 
idd.. raggels stellen, daar de isolatie tussen zetten en dan aftimmeren met materiaal naar keuze.
De isolatie niet tegen de buiten muur laten komen want die wordt vochtig en anders je isolatie ook... zorg ook voor ventilatie tussen de spouw zo dat deze kan opdrogen.
 
Ik heb btw een overheaddeur, daar komt best veel wind/tocht doorheen, zeker met slecht weer als vandaag, als ik de muren zou isoleren, zou ik op een of andere manier de overheaddeur ook goed moeten isoleren.
Ook het dak erbij isoleren om het gelijk goed te doen.
Is wel een gedoe zeg x_x

Denk dat ik gewoon maar zo laat, dus alleen raggelen + plaatwerk.
Eventueel tussen de muur en plaatwerk iets wat makkelijk tussen kan (als alle beetjes helpen), aan welk spul moet ik dan denken?

En als het dan toch te koud is, gewoon een trui aan :p
 
Geloof me Freddy .. bij een nieuw huis kan je het beter in 1 keer goed doen .. als je nu alleen wat raggelt met plaatwerk ga je het nooit meer veranderen. Dat wordt dan 50 jaar verkleumen in je hok :p
 
Vandaag even met mijn pa overlegd en we gaan het volgende doen:

muur - dampopen folie - houten skelet - daarin glaswol (of ander isolatie beter??) - dampdicht folie - OSB platen.

Stappen plan:

0) Boodschappen doen
1) Houten skelet maken
2) Damp open folie erop nieten
3) Het geheel tegen de muur, plafond en grond monteren (hmm.. hoe kunnen we dat het beste doen...)
Gaten in de staanders, pluggen in de muur en dan vastschroeven?
Hoe krijgen we de pluggen precies op juiste plek met zo'n groot/lomp ding?
4) Isolatie materiaal erin proppen
5) Damp dicht folie erop nieten
6) OSB platen erop schroeven
7) Verven en klaar
8) Zelfde voor plafond
9) Overheaddeur beplakken met isolatie materiaal en tochtstrips erom heen.

Ok... Tot volgend jaar jongens!!!

j/k :) Ik ga er wss in februari mee beginnen, denk 1 zondagje in de week voor vrijmaken, dan moet ik het wel binnen 3 maanden af hebben :p
 
slag pluggen nemen he ;)

gewoon 6mm slagpluggen nemen, lat tegen de muur gat boren op diepte en daarna plug erin (incl pen) en dan meppen met een hamer :D!

en de vloer niet ragelen hoor :O!

Gewoon een dikke isolator nemen en dan een vochtwerende laag, en dan 4mm dik zeil? laminaat lijkt me niet handig :p
 
omg, ik wist niet eens dat zoiets bestond, thanks man, dat scheelt weer denkwerk :D

Vloer blijft zoals het is, komt een rubberen vloer erboven.
Ik wilde de latten enkel nog vast maken aan de vloer voor extra stevigheid.
 
lol :D

Overheaddeur moet erin blijven ivm andere hobby, waaronder een motor die er gemakkelijk erin moet kunnen :)

Plafond ga ik trouwens niet isoleren, lees veel internet dat het van binnenuit isoleren erg gevaarlijk is met rotten/schimmel.
(gezien plafond bij mijn garagen met houten balken/platen is)
Later dan maar een keer isoleren vanaf buitenkant door een aannemer denk ik.
 
Afhankelijk van hoe groot je garage is, moet je het wel warm krijgen met een kacheltje.
Mijn pa zijn garage was gewoon het beunhok voor aan auto's/motoren/andere klusjes te werken.
Totaal niet geïsoleerd, maar na 10 minuutjes stoken met een petroleum kachel prima in te werken in de winter.
 
ik heb deze tread zo is gelezen, ga eens zelf bij je na hoeveel je in die garage je hobby tijd zal gaan doorbrengen. Vaak worden garages geisoleerd voor degene die werk aan huis hebben of meerdere uren per dag in een uitbouw/garage werkzaam zijn.

moet sanders meegeven voor die paar kouwe dagen die we hebben gewoon een kacheltje of een flinke CV plaat plaatsen, stook een uurtje
en doe je ding. Maar dat is wat jezelf beslist.....
 
Ik verwacht dat ik er dagelijks 1 tot 2 uur in ga zitten, dan wel om te trainen of om te hobbyen.
Zit nu wel te twijfelen hoor...

Ik wil sowieso wit geverfde OSB platen tegen de muur, zodat ik gemakkelijk dingen kan ophangen en het netter uit ziet vind ik.
Als ik dat dan toch al doe, kan ik net zo goed wat isolatie materiaal er tussen doen.
Misschien beter met polystyreen platen, is wat dunner (dus meer ruimte over) en goedkoper.

Of anders dampopenfolie op de OSB platen, en deze direct tegen de muur schroeven (dus geen raamwerk en isolatiemateriaal ertussen).
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Freddy Droom garage voor auto liefhebbers :) Algemene Discussies 20
RWB Overstap naar een custom loop Advies Waterkoeling Setup 3
HighFlow Op zoek naar een cadeau voor Vaderdag 2023 en een goede deal? HighFlow Computer Cooling Shop 0
Bl4ckj4ck666 Van soft tube naar hard tube Waterkoeling 1
Hightower Opzoek naar 280mm rad grills Gezocht 0
R Ik ben op zoek naar de beste koeling voor mijn CPU Waterkoeling 1
T Corsair PSU naar SATA Power cable gezocht. Cases en Modding 1
D VDG naar ARGB fan Cases en Modding 2
P Aansluiten 2x8 en 1x6 pin ( videokaart ) naar voeding Handleidingen en Installatie Tips 1
M Op zoek naar deze kabel voor Hitbox Venom Arcade stick Gaming 3
Freddy Websites en forum zijn verhuisd naar een nieuwe server, probleempjes? Meldt het hier HighFlow Computer Cooling Shop 11
Freddy Brook Console Converters (PS3 naar PS4, XBOX naar PS etc.), Fighting Board en meer HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
S Gigabyte GTX 1080ti extreme van lucht naar waterkoeling Waterkoeling 3
Freddy Halo naar Arcade hallen Gaming 3
M Lian Li PC-O11 ROG besteld welke omgezet is naar PC-O8 (Eigen Keuze) HighFlow Webshop 3
R Waterkoeling setup presteert niet naar behoren. Waterkoeling 3
J Opzoek naar custom watercooling voor CPU en GPU 980TI en i7 6700K Advies Waterkoeling Setup 5
TinusB Bitspower G1/4 naar G1/4 (2x OD) Verbindingsstuk Matt Black BP-MBWP-C08 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
M Swiftech H220X2 uitbreiden naar Formula XI MB chipset Waterkoeling 60
Big 8 Pin Voedings Kabel naar Ssd aansluiting Hardware & Software 6
C 4pin molex splitter naar 4 pin molex (3x) PCB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
TheDeeGee Male 4-Pin GPU naar Female 4-Pin PWM HighFlow Webshop 8
Limecat Op zoek naar een betere PSU Hardware & Software 2
P Op zoek naar begeleiding voor mijn eerste custom watercooling‏ Advies Waterkoeling Setup 1
Bas9466 MSI GTX 980 2 X 8 PIN verloop stukje van 6 naar 8 pin of gewoon nog 1 8 pin kabel kan Problemen & Oplossingen 0
Bas9466 Ben opzoek naar een product voor mijn Core x9 fan controller card met usb aansluitin Problemen & Oplossingen 9
H Headhunter upgrade naar nieuwe pc Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 3
S Op zoek naar 2pin moederbord naar aan/uit, Reset switch kabel langer dan 30cm Cases en Modding 2
U hardware shift van corsair 450D naar fractal node 605 (met hulp van de kat) Gallery & Build Logs 2
G Op zoek naar witte PSU met witte kabels Hardware & Software 4
Bjorn@demichiel.nl Opzoek naar waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 173
B 4-PIn naar 3-Pin ?? Overige Koeling 3
Baloo.be Update waterkoeling setup naar Corsair 850D Advies Waterkoeling Setup 3
MrGiorgio Minder naar de bioscoop? Films / Movies 12
D ben op zoek naar een waterblock van Bitspower HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
F Playstation 4 / PS4 - HDMI naar VGA met converter? Gaming 11
L LED strip connectie naar moederbord vraag Handleidingen en Installatie Tips 2
A Bestaande OS overzetten naar RAID 0 ? Handleidingen en Installatie Tips 4
Stephan---pro Windows 7 naar fabrieks instellingen wat nu ? Algemene Discussies 8
F Waterkoeling (500 euro) i 7 4770k 3.5 ghz overclock naar 4.5 ghz met MSI GTX 780 TI Advies Waterkoeling Setup 29
Freddy [GEVONDEN] Nintento Game Cube kabel naar Televisie Gevonden 2
faljukin 800D naar 900D Gallery & Build Logs 13
N naar welke tempratuur kijken\programa Waterkoeling 3
DieHard [GEZOCHT-DIENST] Terugzetten van HTC One x naar vorige android en eventueel rooten. Gevonden 0
C opzoek naar begeleiding voor een build (PGB) Cases en Modding 8
olympus 12v accu naar 12v auto/gloeiplug stekker Electronica 9
retrorick Mijn verandering naar een betere computer... Gallery & Build Logs 7
C Help??!?!?! Quadcore q6600 2.4 naar 3.6? Overclocking 6
C pakket verzending naar belgie Algemene Discussies 4
stigma overstap naar de GTX680 NVIDIA 9

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan