• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

FX8150 Kapot gelapt.

P

_Peter_

Guest
Ik heb m'n fx8150 onder vingers genomen met een schuurpapiervellensetje uit de shop. In de veronderstelling dat toen ik begon met grid 400 de heatsink hol bleek tezijn ben ik met dat gegeven aan het lappen gegaan. Aangekomen bij het spiegeltje dankzij grid 2500, werd het tijd de cpu terug in socket te zetten. Verwachtingsvol deedt ik Prim95 en HardwareMonitor opstarten, waarna ik toch wel schrok. 84c in 15 seconden. Nah, dat schuur ik wel weer even recht dacht ik en zette met een eding3000 een kruis op de heatsink en lapte het kruis van de bodem. Weer plaatste ik de cpu in de socket en weer na wat seconden 85 graden. Ik zie geen redden meer dus wie hem wil hebben moet me maar berichten.
 
even voor de verificatie.
Heb je cpu na het schuren wel goed gereinigd.
Ook de port tussen de ihs en de en processor. uit blazen (pers lucht, compressor.
dsc00096af6.jpg

ook de boven kant goed reinigen met alcohol of schoon vloeistof kitje.
En dan niet te veel nieuwe cool pasta plaatsen die wel goed verspreid is.
Denk daar wel bij dat sommige koelpasta's eerst moeten in branden (vloeien) voor dat ze goed presteren.
En de cooler of cool blok goed stevig plaatsen.
En bij een nieuwe cooler of blok niet vergeten het bescherm folie te verwijderen.
Kan me haast niet voor stellen dat na lappen van een cpu de temp zo hoog worden.
Aan gezien ik zo lees dat je m niet verkeerd gelapt hebt.
en de rest van de cpu niet heb beschadigt.
Dat ik denk dat het meer ligt aan het plaatsen van pasta en koeler.
 
Als ik de pasta aan heb gebracht en ik het waterblok stevig op de cpu plaats, (Ik heb de Ek Supreme CU Full copper) zag ik (na demontage van de cpu) precies een vlak waar het koelpasta niet het waterblok heeft geraakt. Vervolgens deedt ik de cpu weer op de badkamerspiegel met papier leggen en ben gaan schuren op de plek waar het pasta geen contact maakte. Met als resultaat nog meer oneffenheid en een zelf niet in den gloria...

Ja, ik weet heel goed van demonteren en monteren gezien ik al 15 jaar hardware koel met water.

[Edit] een tegelijkertijd typen[/Edit]

Ik ben hier al zolang mee aan het hannissen, ik heb een andere gekocht..
 
De heatsink van m'n FX8150 was lichtelijk hol, plus dat alle vier de hoeken van de cpu weer hoger lagen dan het laagste in de holte van het center_gebied van de cpu..

Ik heb hem gewoon een relief gegeven waar volgens mij geen schuren meer bij helpen kan. Nah, hij ligt hier in het kastje, ik denk nl. dat niemand zo een cpu nog wil..
 
Wellicht dat je hem nog kan gebruiken door zonder IHS te gaan draaien, wel moet je dan zorgen dat de schroeven van het koelblok gelijkmatig aangedraaid worden.
 
Ik vind dit toch wel interessant... (Sorry :p)
Dacht ook eens te ver gelapped te hebben met een i7 940.

- Zelfs al zou je je IHS te ver hebben gelapped ... zolang je niet op de core zit maakt dat niet uit.
- Zelfs al zou je je IHS schuin hebben gelapped, dat zou zo minimaal zijn dat je je blok er echt wel recht op vast trekt.

Kan het ook zijn dat je cpu bracket (houder waar je cpu mee vastklemt) boven je IHS uitsteekt?
Dat wil zeggen, je monteert dan in feite je EK blokje net tegen de bracket aan en raakt ie net NIET de IHS.

Je kan dit oplossen door die bracket te verwijderen, en je EK blok rustig op de CPU te zetten en dan vastdraaien.
 
Ik vind dit toch wel interessant... (Sorry :p)
Dacht ook eens te ver gelapped te hebben met een i7 940.

- Zelfs al zou je je IHS te ver hebben gelapped ... zolang je niet op de core zit maakt dat niet uit.
- Zelfs al zou je je IHS schuin hebben gelapped, dat zou zo minimaal zijn dat je je blok er echt wel recht op vast trekt.

Kan het ook zijn dat je cpu bracket (houder waar je cpu mee vastklemt) boven je IHS uitsteekt?
Dat wil zeggen, je monteert dan in feite je EK blokje net tegen de bracket aan en raakt ie net NIET de IHS.

Je kan dit oplossen door die bracket te verwijderen, en je EK blok rustig op de CPU te zetten en dan vastdraaien.

Beetje schotse hooglanden aspecten nu van rechts naar links en weer terug de cpu als rondje makend tussen duim en wijsvinger.

Ik weet zeker dat de mountings_plate van m'n Ek niet verbogen is waardoor bijv. links boven op de cpu minder druk heerst als rechts onder van de cpu. Dat is dus uitgesloten. De cores zijn niet tezien, tot zover ben ik dus niet gegaan. Wel kwamen tijdens het "Lappen" twee vlekken rechts_boven van de cpu ter voorschijn, waarna ik op dat gebied wat meer kracht begon uit te oefenen. Uiteindelijk vertrokken deze twee vlekken en ging eens testen. Vanaf toen is me die 84C opgevallen en ben verder gaan schuren..Iig. ben ik er het hele PinksterWeekend mee druk geweest door als maar blijven schuren en schuren, totdat ik gefrustreerd werdt en een andere cpu heb bestelt..
 
Ahh ik zie dat deze socket niet eens een cpu bracket heeft :D (Sorry ben intel minded :p )

Dan alsnog, de verklaring voor deze temperaturen kunnen in mijn opzicht alleen veroorzaakt worden als de koeler/het koelblok geen goed contact maakt met de IHS. Zelfs al zou je hem weer bol geschuurd hebben, (Hol is haast onmogelijk met spiegel) dan nog met goed contact op de bolling van de IHS zou je niet gelijk aan de 84C moeten komen.

Kan je het misschien checken of je koelblok wel de cpu raakt? Eventueel door te kijken hoe je pasta geplet wordt?
 
Ahh ik zie dat deze socket niet eens een cpu bracket heeft :D (Sorry ben intel minded :p )

Dan alsnog, de verklaring voor deze temperaturen kunnen in mijn opzicht alleen veroorzaakt worden als de koeler/het koelblok geen goed contact maakt met de IHS. Zelfs al zou je hem weer bol geschuurd hebben, (Hol is haast onmogelijk met spiegel) dan nog met goed contact op de bolling van de IHS zou je niet gelijk aan de 84C moeten komen.

Kan je het misschien checken of je koelblok wel de cpu raakt? Eventueel door te kijken hoe je pasta geplet wordt?

Pasta is over het volle oppervlak van de cpu geplet en heb een keurig vierkante afdruk van de pasta. Vreemd ding dit.

 
Ik heb vanmiddag zelfs de zwarte cpu-plate op de spiegel gehad, helemaal vlak. Naar beneden verbogen hoeken van de plate kunnen dus ook geen parten spelen.

R7Lnhl.jpg
 
Ik hou het wel op een andere cpu, net weer bezig geweest maar geen soulaas. En tussen al die dozen hier in het dorp weet ik haast wel zeker dat er geen am3+ te vinden zal zijn..
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
I Waterkoeling [€...,-]AMD FX8150 Quad Advies Waterkoeling Setup 8
D [Waterkoeling]300euro FX8150, HD7850 Advies Waterkoeling Setup 2
M Reservoir schroefdraad kapot? Waterkoeling 2
T Pomp kapot? Waterkoeling 3
88Gamer88 Voeding kapot gegaan, terwijl PC uit stond. Hardware & Software 5
R Geheugen kapot? Problemen & Oplossingen 5
CDA441 Inverter of kathode kapot? Cases en Modding 5
S Swiftech MCP655 pomp kapot? Waterkoeling 15
DieHard Fan ingangen moederbord kapot? Hardware & Software 4
G D5/MCP655 Pomp maakt veel geluid, kapot? Waterkoeling 6
volcom is mijn pomp kapot? Waterkoeling 18
S back licht inverter laptop kapot ? hoe kan ik dat testen Hardware & Software 0
C Bestelling kapot - geen garantie HighFlow Testimonials / Shopreviews 13
B HD6990 of voeding kapot? Waterkoeling 14
N mobo kapot? Problemen & Oplossingen 5
L Voeding kapot? Gesleeved, PC gaat soms wel en soms niet aan. Hardware & Software 0
S Is mijn Thermaltake P400 kapot? Zo ja, welke vervanger? Waterkoeling 12
P Radiator kapot gegaan, Hoe kan dit? Waterkoeling 17
F Nintendo DSI was kapot, reparateur gevonden Gaming 0
D fan kapot ( laptop ) Problemen & Oplossingen 4
D back licht inverter laptop kapot ? hoe kan ik dat testen Hardware & Software 0
focus08 PC kapot: Start heel soms op, eigenlijk nooit (stroom komt er wel op) Problemen & Oplossingen 29
focus08 Pc kapot? Problemen & Oplossingen 16
X Koolance INS-FM17 flowmeter kapot Waterkoeling 0
W 2e Laing D5-MCP655 kapot nu Waterkoeling 29
S Videokaart kapot? Na installatie nieuwe koeler, geen beeld meer Problemen & Oplossingen 7
B Pomp of voeding kapot? help! Waterkoeling 7
V Is mijn pomp kapot? Waterkoeling 11
T Pomp kapot? Hoe weet ik het zeker? Waterkoeling 4
stravinski moederbord kapot? Hardware & Software 8
Sanders Intel Core 2 Duo E8200 (gelapt) Verkocht 5

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan