Xtrafresh
It never hurts to help
Intro
Dit is het worklog voor mijn Fresh Form Factor casebuild. Ik ben al een jaartje of anderhalf geleden begonnen met modding, en ergens dit jaar ben ik begonnen aan het bouwen van deze case, met in het achterhoofd om hem mee te kunnen slepen naar mijn hotelkamer.
Inmiddels werk ik lekker dicht bij huis, dus het is niet meer nodig, maar het project blijft me boeien dus ik ga vrolijk door. Mijn (veel te ambitieuze) doelstellingen zijn alsvolgt.
De PC moet:
- zo klein mogelijk zijn.
- er 'clean' en aantrekkelijk uitzien
- geen compromissen doen omtrent prestaties of overklokbaarheid
- technisch een aantal hoogstandjes herbergen
- mijn kunsten als modder flink op de proef stellen
Aan ambitie of ideeën geen gebrek dus! Het probleem dat zich hierbij meteen voordoet zijn mijn gelimiteerde budget, en mijn nog meer gelimiteerde mogelijkheden qua gereedschap en workshop. Ik doe alles vanuit mijn slaapkamer, met low-end tools en materialen. De PC is wél redelijk high-end (maar daarover later meer).
Ook mijn foto-skills zijn gerust abominabel te noemen, ik bied dan ook bij voorbaat mijn excuses hiervoor aan. Zodra de kast klaar is zal ik eens kijken of er wat goede fotos van genomen kunnen worden.
Mijn werkwijze is eenvoudig te omschrijven: chaotisch. Een manager zou het "pragmatisch" of "werken op basis van voortschrijdend inzicht" noemen, maar het komt er eigenlijk op neer dat ik problemen op de volgende manier oplos:
1) bekijken
2) doen
3) denken
4) nog eens doen
5) meten
6) nog eens doen
7) iets beters bedenken
8) ... etc etc
Tot zover levert dat wisselende resulaten op, maar ik heb er wel een hoop lol mee. Ik hoop dat mijn plezier in het modden een beetje aanstekelijk werkt, en meer mensen die niet beschikken over een waanzinnige workshop inspireert om toch de dremel (of de goedkope imitatie) op te pakken en aan de slag te gaan!
Ik ben het worklog begonnen op Bit-Tech.net, daar staat de volledige versie.
Mijn verslag hier is een korte samenvatting van hoe alles tot nu toe verlopen is, van nu af aan zal ik elke update ook hier uitgebreid uit de doeken doen.
Het Idee
Zoals gezegd wilde ik mijn GamePC 'luggable' maken omdat ik destijds 4 dagen per week in een hotelkamer verbleef. Ik ging aan de slag met Google Sketchup (meesterprogramma!) en kwam uit op het volgende ruwe ontwerp:
Zoals je kan zien, erg klein allemaal, moederbord staat er schuin in, de videokaart is áchter het mobo geplaatst met een flexibele PCIe-x16 risercard, en alles zit zwaar op elkaar gedrukt.
Dit is de lijst met hardware zoals hij nu is:
- Dfi LanParty JR P45-t2rs (microATX board, 244mm x 244mm)
- QX9770 @3,75GHz watercooled.
- Block: Koolance CPU-300 H06
- 4870 1GB OC, cooled by Thermalright HR-03 GT
- 8GB GEIL Black Dragon DDR2-800 4-4-4-12
- 3x F1 750GB: 2TB RAID0
- Be Quiet dark Power Pro 680W
- 2x 12cm fan
- 1x 22cm fan
- Asetek Waterchill 12V Extreme pump
- 24cm Black Ice Extreme radiator
- 4x CCFL
- Fancontroller
GO!
Ok, alle begin is moeilijk, maar je moet een keer beginnen met dremelen. Om niet helemáál vanaf 0 te hoeven beginnen, heb ik deze defecte Shuttle SN25P geofferd. Hij staat hier op de foto samen met de tas waar hij in moet komen te passen en een toetsenbord om een idee van schaal te krijgen.
Hier is de case volledig gestript:
en met wat karton heb ik een mock-up gemaakt van hoe de onderdelen er _ongeveer_ in komen te staan.
Om alle hardware aan op te hangen zijn wat beugeltjes nodig:
...en toen kwam er een LANparty! Ik wil nog al eens naar een LAN gaan, en dan moet je PC het natuurlijk wél doen. Ik heb hem in blinde paniek zo snel mogelijk in elkaar gezet, hier is hij te zien met een Acrtic Freezer Pro 7 omdat de waterkoelspulletjes nog niet allemaal binnen waren:
Inmiddels (2 LANs later) heb ik de waterkoeling er wel inzitten, maar is er niet heel veel meer extra gebeurd. Hier wat fotootjes van de huidige staat van het apparaat.
jahaa,... en nou?
Duss... dat is de huidige status.
Ik heb het wel weer behoorlijk in de bol om heet aan te gaan pakken, maar één waarschuwing: mijn voortgang is LANGZAAM. Verwacht dan ook niet elke dag een update!
Binnenkort: de HDDs verplaatsen, een lichtplan aansluiten, plek maken voor een SSD, de GPU verplaatsen, een kap bouwen, en nog veel meer! Tot die tijd raad ik jullie aan om mijn blogje op Bit-Tech te lezen voor het hele verhaal tot nu toe!
Tot snel!