• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Freezone Elite + 240Rad in een

XenoMorpH

Well-known member
Ik heb dus een Freezone Elite TEC watercooler van Coolitsystems en wilde dus een TFC XChanger 240 Dualrad in de loop brengen om de load temp wat naar beneden te brengen. Aantal componenten dus hier aangeschaft :080:
S6301736b.jpg

Radiator:
S6301740b.jpg

Tubes and stuff:
S6301744b.jpg

Reservoir:
S6301752b.jpg

Sleeved de fanconnector-verleng kabels:
S6301745b.jpg

S6301747b.jpg

Sleeved de FZE:
S6301751b.jpg


En nu dus de kast zelf waar ik dus de rad aan de bovenkant van de CM690 wil plaatsen, daar hij te groot is om aan de binnenkant te monteren.
Ik had al de honeycomb verwijderd een aantal weken geleden, maar nu moet ik hem vergroten omdat de radiator niet past.
S6301753b.jpg

Klaar:
S6301754b.jpg

Nu nog een 2-tal gaten boren om de slangen aan te kunnen sluiten:
S6301757b.jpg

Hopsa:
S6301762b.jpg

Met de radiator bovenop:
S6301761b.jpg

S6301755b.jpg

S6301756b.jpg

En nu met alles weer gemonteerd:
S6301774b.jpg

S6301778b.jpg


Tijdens de stress test bleek idd dat mijn load temps zeker met 5C-6C is gezakt.
 
Ja, valt mij ook ietwat tegen eerlijk gezegd.
De FZE heeft 2 kleine reservoirs zegmaar, onder deze reserviors zitten 2x 2tecs welke het water chillen. De loop is zegmaar low flow, anders heeft de coolant geen tijd om af te koelen. Na de cpu heeft de coolant een hogere temp en deze koel ik dus af met de radiator zodat de chillers (TECs) de boel verder kan afkoelen. Maar ik heb het gevoel dat er misschien nog lucht in de kamers van de kleine reservoirs zit aangezien hij niet erg goed koelt na mijn idee.
 
Mijn Ph2 940BE @ 3.7 met 1.47V draait idle: 33C-34C en load 50C. Had toch echt gehoopt dat ie load zeker op 45C zou draaien. De TEC's zijn bij idle al bijna 100% om de coolant op 24C te houden. Zou je theoretisch gezien de coolant zowieso via de radiator op kamertemp moeten krijgen? Of zou er toch nog ergens lucht zitten (heb goed heen en weer bewogen om lucht uit de radiator te halen en dat heeft geholpen tijdens het vullen).

Maar wat voor temps (schatting) zou je dan kunne nhalen met custom water?
 
Ziet er goed uit! Mooie foto's ook :)

Hoe lang draai het systeem al?
Koelpasta heeft ook nog tijd nodig om optimaal te branden.

Afgezien van de kwaliteit koeling, heb je altijd nog kans dat er luchtbelletjes in de koelpasta zit of dat de heatspreader van de CPU niet mooi vlak is.

Maar het zijn nog steeds mooie temperaturen wat je hebt hoor.
 
ff een update.
Heb de top fans anders gemonteerd. Ze zuigen nu de lucht naar binnen ipv naar buiten. Je zou het niet zeggen, maar het scheelt qua idle 2-3C en load zeker 4-5 graden.

Omdat hij bij mij in een PC-kast staat in de woonkamer, had ik verwacht dat de temps gemiddled zouden oplopen wanneer ie een tijdje aan stond, maar dat valt reuze mee. Nu met de fans andersom gemonteerd blijkt hij een stuk koeler te blijven.
Ben aardig tevreden al zeg ik het zelf.:icon_keel:

Ben nu opzoek naar een normale Freezone (dus zonder de Elite) om voor extra koeling te zorgen :). Zodat ik beide units op lage TEC power kan laten draaien, waardoor de fans niet zo hoeven te loeien waneer ik extra koeling nodig hebt (bij het OCen bvb). Alleen zijn die krengen nergens te vinden 2e hands.
Deze Elite ben ik ook na veelvuldig zoeken op ebay 2e hands tegengekomen en heb tot nu toe geen spijt gehad :icon_keel:
 
Ik zit ook nog steeds aan zo'n Freezone Elite te denken, om die in mijn bestaande loop te koppelen om de koelvloeistof wat meer af te koelen.
Juist met het komende warme weer heb ik het idee dat het ~5 graden koeler kan (mijn koelwater is nu al ~42 graden).....
Mooi spul hebben ze daar bij Freezone ^^
 
Je moet je wel bedenken dat dit een low-flow unit is. Dus een variabele pomp zal wel mooi zijn. Of je gebruikt de pomp van de FZE.
Als je geïnteresseerd bent: FZE1C Freezone Elite with MTEC Coolit Inc - eBay Other, Fans, Heatsinks Cooling, For Desktops, PC Components, Computers Networking. (Eindtijd 13-mei-09 17:34:40 CEST)
Is goedkoper om hem zelf vanuit Amerika hierheen te halen, heb wel een shop gezien in het Engeland, maar dan betaal je nog steeds meer. (Of Freddy heeft een adresje, (A)
Ik heb geluk gehad met de mijne, was niet al te duur.
 
Low-flow wil zeggen dat de vloeistof er langzaam doorheen stroomt? Omdat de TECs minder effectief zijn op sneller stromende vloeistof?

Als je naar mijn hardware en huidige w/c kijkt (zie signature), zou je denken dat een FZE het aan kan? Of is het teveel en wordt het te zwaar?
 
Ja, vloeistof loopt langzamer, omdat dan de TEC's beter hun werk kunnen doen en dus het water beter "de kou" kunnen opnemen.

Ik denk dat het wel een FZE aan kan, maar dan moet de pomp wel een lamgzamer draaien. Maar je kan natuurlijk ook de pomp van de FZE zelf gebruiken, dit is nl wel een low-flow pomp.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Hightower Aio sleeve voor de ekwb 280mm elite Cases en Modding 7
L Custom made distro plate t.b.v. Phanteks Enthoo elite / reeds gemaakt HighFlow Forum 4
Jason Singularity Computers Spectre 3.0 Elite HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Brook Wingman SD Converter for Xbox 360/Xbox One/Xbox Elite 1&2/PS3/PS4/Switch Pro Controller to Sega Dreamcast & Saturn Console HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Brook Wingman XB Converter for PS4/PS3/Switch Pro/Xbox One/Elite 1&2/Xbox 360 Controller to Xbox One/Xbox 360 Console HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Brook Wingman XE X360, X1, X Elite 1&2 to PS4 Controller Super Converter Adapter HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
K kwieri1985 - kevin - (nog geen naam, maar basis op CM Elite 130) Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 0
G usb soundcard van een steelseries siberia elite prisma! Gevonden 0
S CM Elite 110 Demciflex Dust Filter Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
Sw333t [CANCELLED] Cooler Master Elite 120 Advanced White met diverse extra's Verkocht 8
C Kleine casemod Coolermaster 430 Elite en Cyborg rat 5 pinksteun mod Cases en Modding 2
Sw333t [VERKOCHT] 2x Cooler Master Elite 120 Advanced (zie omschrijving) Verkocht 10
ChillPascal Black Elite Gallery & Build Logs 54
L Supremacy Elite - Intel LGA 2011 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
Sw333t Mini Elite Gallery & Build Logs 187
X-Tripiot [IN-ACTIVE] Coolermaster Elite 330 All-Black version Met window Verkocht 1
C Razer Mamba Elite 4G HighFlow Product Suggesties en Nieuws 8
X Killer Elite 23-09-2011 Films / Movies 6
M5rvii Cooler Master Elite RC-310-PWN1-GP Midi-Tower - white/pink HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
Sw333t [VERKOCHT] Cooler Master Elite 333 met originele window panel Verkocht 7
Sw333t [VERKOCHT] CoolerMaster Elite 333 gemod (zie omschrijving) Verkocht 12
Source [INACTIVE] Datacolor Spyder 3 Pro met Elite software Verkocht 12
Sw333t [VERVALLEN] CoolerMaster Elite 333 (zie omschrijving) Verkocht 6
kaozz Kaozz - Kai - Elite Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 22
F [VERKOCHT] EK 240rad, EK CPU 1155 block, Phobya pomp, Fittingen 1/4. Verkocht 6

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan