Veel succes met je 1.7 (merk? Ken persoonlijk alleen 1.4 en 1.8 lenzen bij Nikon). Trek zelf met een 50mm f1.4 voor slechte lichtomstandigheden en dat helpt natuurlijk.
Verder is het natuurlijk zo dat alles afhangt van het object dat je trekt. Niet alleen de lichtomstandigheden spelen hierin een rol, maar ook en vooral de afstand van de camera tot het object. In het voorbeeld van MonsterEnergy gaat het duidelijk om macro-fotografie van dichtbij getrokken. Als je daar dieptezicht wil krijgen, moet je het diafragma absoluut verkleinen.
Even een voorbeeldje uit mijn cursus van dichtbij. Eerste foto is getrokken bij f4:
tegenover zelfde foto bij f22:
Duidelijk verschil dus in dieptescherpte over de gehele foto (wat hier toch de bedoeling was dacht ik).
Enige grote MAAR: wanneer je sluiterstijd te lang wordt, ga je automatisch meer ruis krijgen en kill je je foto helemaal ... maar die combo's uitproberen en daarvan leren vind ik nu net het leukste en uitdagendste van het fotograferen
Jouw foto's zijn eigenlijk geen ideale voorbeelden voor MonsterEnergy omdat deze eerder over landschappen gaan en de eerste naar mijn mening dan nog niet echt super in focus is. Bovendien zijn wide lenzen sowieso minder onderhevig aan onscherpte in de hoeken dan macro of telelenzen.
Een mooi voorbeeld ter illustratie van het belang van de afstand tot het object en vooral de lens die je daarvoor gebruikt: eerst een portret met mijn Nikon AF-D 80-200mm f2.8 (vorige week getrokken op het communiefeest van mijn jongste zoon). Deze is getrokken met diafragma op f9, 125mm focal length, ISO 200 en 1/320s:
De f9 was nodig om het geheel van Simon scherp te krijgen (ook shirt en hoedje dus) en toch nog voldoende bokeh rondom te verkrijgen.
Nu een foto op f9 maar met mijn Sigma 17-35mm f2.8 lens (zelfde feest dus erg vergelijkbare omstandigheden), eveneens met diafragma f9, ISO 200 en 1/320s maar 17mm focal length ... een heel ander effect en dieptescherpte dus!
Ik kan ook de volledige foto's posten maar gezien ik weeral over mijn downloadlimiet zit (ach ja, dat mooie België toch), werk ik weer op smallband ... en dat is f*!('ng traag