• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Fotograferen, tips en tricks

Heb wat uit geprobeerd met Photoshop:

- Eerst met Afbeelding, Aanpassingen, Kleurtoon/Verzadiging alle kleuren behalve rood verwijderd.
- Dan met de Toverstaf de delen die wat vaag en gelig moeten worden geselecteerd.
- Dan Slim vervagen toegepast (niet het logo!), en met Variaties geel ingevoegd.
- Aangezien het geel v/d CPU bescherming weg was deze eerst geselecteerd (lasso) en daarna ook met geel opgevuld.
- Beide gele vlakken aangepast met Kleurtoon/Verzadiging.
- Daarna de rode vlakken met de toverstaf geselecteerd en het rood wat opgekrikt.

14taqmd.jpg



osbd46.jpg



----------------------------------------------------------------------

Horloge
Opname gemaakt met Polar filter en een witte achtergrond.

Een Polar filter had ik nog, maar niet aan gedacht deze te gebruiken.
Blauwzweem is weg.

ztx93d.jpg
 
Met polarfilter is deze foto veel mooier! Al vind ik het nu jammer dat je nu de secondewijzer niet meer ziet verspringen. Dat was juist zo leuk aan de eerste foto vind ik. Verder vind ik 'em ook een beetje krap gekaderd.
En jou bewerking van de foto is i.m.o. nog een tikke beter dan de foto die als eerst gepost is. Veel donkerder, maar daardoor springt het rood er wel goed uit!:023:

Met wat voor camera fotografeer je? (excuses als dat al gezegd is). De D90 dus. Mooi ding! Zelf ook naar gekeken. Uiteindelijk toch een 50D gekocht.
 
Laatst bewerkt:
D90

Ja, een Nikon D90 met Micro-Nikkor 105mm F2.8G lens, ter vervanging van mijn 10 jaar oude Olympus E10.
Ben nu alles aan het uitproberen, zeker de instellingen, want dat zijn er nogal wat!
 
Dat is wel leuk, een 105mm macro! Ben zelf aan het sparen voor een 60mm F2.8 macro van Canon. Zijn ook mooie lensjes. En zeker bij het fotograferen van kleine onderdelen en details als in een computerkast.
 
Geen flits gebruiken :icon_wink:
Verder natuurlijk een statief en een paar spotjes om wat strijk licht te maken, gewoon lekker klooien op de M stand, beetje spelen met diafragma en sluiter tijden.
De ISO lekker op 100 laten, en als je met halogeen spotjes gaat werken een custom witbalans instellen (een vel printer papier in dat licht houden, en de cam vertellen dat dat wit is)
dat met die M stand heb ik nu een aantal keren geprobeerd en die foto's worden allemaal blauw :S weet je ook wat ik daar aan kan doen ?

sorry voor de vragen hoor , ik moet t ff doorkrijgen :120:
 
witbalans

Meestal doet de automatische witbalans het goed, maar... niet altijd, dus deze ook instellen
op het gebruikte licht ( dag, flits of kunstlicht).

Als de witbalans is ingesteld of kunstlicht en je maakt je opname met daglicht krijgt je opname
een blauwzweem, is deze ingesteld op daglicht en je maakt dan je opname met kunstlicht
(gloeilamp) gaat de kleur richting oranje en met een TL lamp richting groen.

Als je Photoshop :icon_wink: gebruikt en Bridge met de Camera_Raw_5_5 is geïnstalleerd kan je vanuit
dit programma je kleurbalans ook aanpassen. Met opnames gemaakt in .raw kan je alle
instellingen gebruiken, met .jpg iets minder.

Er is een video van Lynda.com "Photoshop CS4 for Photographers: Camera Raw"
waar alles wordt uitgelegd hoe je met .raw files in Adabe Bridge moet werken.


29povao.jpg
 
dat met die M stand heb ik nu een aantal keren geprobeerd en die foto's worden allemaal blauw :S weet je ook wat ik daar aan kan doen ?

Het stond al in m'n omschrijving, je witbalans aanpassen aan het licht waar je in staat. Met m'n Sony kan/moet ik dan een proeffoto maken met een grijskaart of een wit papiertje, daar komt dan een kleurtemp uit en daaruit bepaald hij dan wat wit moet worden...

Met Lightroom (ben ik echt fan van) kan je zelfs met een Jpeg nog op iets in je foto klikken waarvan je weet dat dat wit is, en dan past hij het aan voor je!
Bijvoorbeeld iemand met een wit shirt aan, een wolk in de lucht, een auto... enz

@ Eric, ik zie dat je een nieuwe foto hebt gemaakt van je horloge, maar ik denk dat je je polar niet goed hebt ingesteld, want er zit nog steeds een reflectie in het glas.... door net zo lang te draaien aan dat filter moet je hem volledig transparant kunnen krijgen!
Wat vond je trouwens van mijn bewerkingen ?
 
Het stond al in m'n omschrijving, je witbalans aanpassen aan het licht waar je in staat. Met m'n Sony kan/moet ik dan een proeffoto maken met een grijskaart of een wit papiertje, daar komt dan een kleurtemp uit en daaruit bepaald hij dan wat wit moet worden...

Met Lightroom (ben ik echt fan van) kan je zelfs met een Jpeg nog op iets in je foto klikken waarvan je weet dat dat wit is, en dan past hij het aan voor je!
Bijvoorbeeld iemand met een wit shirt aan, een wolk in de lucht, een auto... enz

Lightroom is ook mijn beste vriend. :pray Ik vind het veel makkelijker dan cameraRAW in Photoshop. Vooral omdat je alles geordend hebt. Lekker makkelijk zoeken op trefwoorden, laten sorteren op datum. Een complete bibliotheek en de mogelijkheid om te exporteren naar webpage, filmbestand of naar welk ander adobeprogramma je ook wilt! Echt een aanrader!

En als je in RAW fotografeerd hoe je niet eens op je witbalans te letten, alles is later nog aan te passen. Maar met m'n Canon 50D maar ik RAW foto's van gemakkelijk 32MB. En dan is een 4GB kaartje snel vol...
 
@cool daddy
Een circular polarisatiefilter werkt enkel voor niet metalen oppervlakten en onder een hoek van ongeveer 35°.
De foto is gemaakt onder 90° en is dus niet zo ideaal, ook niet voor glas.

Nu heb ik een lichttent gezien voor blinkend metaal, zoals zilver, chroom en dergelijke. Deze is zwart van binnen met aan beide zijde een opening met diffuus materiaal. Ga zoiets ook eens proberen.

De zwart/wit bewerking heeft wel iets, bij de andere komt het blauw niet overeen met de werkelijke kleur. (jammer)

@animal baars
DxO Optics Pro 6 is een leuk programma voor RAW, werkt zelfs samen met Lightroom.
 
Hier een foto van onze hond, TOTJE. met nikon D300 gemaakt en een 24-70 2.8 lens
ik vind deze foto echt heel mooi, die ene helft van zn koppie is een schaduw.
Is niet gephotoshopt of wat dan ook!

e0psmu.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hele mooie foto! Iets aan de donkere kant. Het is een lief, maar duister beestje op deze manier:033:

Mooie cameraset heb je! Ben zelf ook aan het kijken naar een goede lichtsterke zoomlens. Maar dan van canon:066:
 
Is echt heel handig een lichtsterke lens, mijn tante had een D90, iets kleiner modelletje, met een 4.8 lens.. en daarmee heb je toch wat minder voordelen:)
Ik vond de donkerte juist heel mooi, want zn neusje is een beetje het aandachtspunt:p
Heb hem als achtergrond echt perfect!

Ik ben nog steeds op zoek trouwens naar zoon mooi wit achterdoek, professioneel het liefste.
Heb een mooi pandje tot mijn beschikking waar ik graag fotoshoots wil gaan doen etc.
Weet iemand waar je die dingen tweedehands vandaan kan halen?

EDIT-
Nog een andere foto gemaakt ik denk dat ie ietsjes te licht is?
de foto is niet heel interessant maar als achtergrond is het perfect!:D
Tevens niet door Fotosjop heen gehaald!
1zv31a1.jpg


Ik vind het wel leuk om dat soort dingetjes te proberen, een beetje kloten met hoe en wat er leuk uit gaat zien.

Wat ik nog wil gaan proberen is een panorama foto maken!
 
Laatst bewerkt:
Mooie foto van je hond Nils!
De belichting die je hier hebt noemen ze "rembrandt stijl" , maar dan had er nog net iets meer detail in de donkere kant zichtbaar moeten zijn. (Rembrandt belichting is een soort driehoekige schaduw net rond het oog)

Je tweede foto heeft te weinig contrast tussen de boom en de lucht, hier had een diep blauwe lucht die boom heel mooi uit kunnen laten komen. Als je de lucht onscherp zou maken dan kan je dit soort laag contrast foto's wel weer boeiend maken, nu weet ik niet precies wat je wilt laten zien omdat het beide scherp is.
En er zit een vlekje op je lens,of stof op je sensor.... :eusa_shhh:

Voor een achtergrond doek ga je gewoon naar de markt en haal daar een meter of 12 wit flanel (drie meter breed) Wil je het gelijk écht goed doen, dan ga je naar showtex punt nl en bestel je daar wit flanel wat brandwerend ingespoten is!
Verder is het vrij simpel te maken allemaal hoor, ga bv naar de leen bakker en haal daar een rolgordijn van 2meter breed, hang hem aan het plafond en je kan gelijk door met portret foto's maken, en dan kan je dus bv 3 van die rolgordijnen achter elkaar hangen, in verschillende kleuren natuurlijk, dan zet je je model op een kruk of stoel , hup eerst het witte gordijn naar beneden kijken hoe dat er uit ziet, is het niks, hup de één omhoog de andere kleur omlaag net zo makkelijk....
Maar goed, dan heb je natuurlijk ook filtsers met softboxen en/of paraplu's nodig!
 
Zo ik zei ik wiln nog eens een panorama foto maken. Zo gezegd zo gedaan!
Je kan zien dat er wat vuil op de uv filter/lens zit. maargoed
ik vind de boom er mooi uit springen:D
2zgyayo.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
D tips en tricks verbeteren van loop HighFlow Forum 15
M Vragen , tips and tricks Lian Li PC-O11 Dynamic XL Advies Waterkoeling Setup 2
Fryslanboy Tips/Ideeën met betrekking tot zijpaneel Phanteks Mini XLDS Cases en Modding 5
S Eerste PETG build ( 900D ) tips tricks? Waterkoeling 7
P GTX 1080 waterkoeling tips? Waterkoeling 4
Q Tips, toevoegingen over bij elkaar gezocht materiaal Advies Waterkoeling Setup 17
A Customloop advies/tips nodig :) Advies Waterkoeling Setup 2
R Reservoir tips Waterkoeling 3
Ed Kokke advies en tips gevraagd Advies Waterkoeling Setup 3
M Tips voor verwijderen pinnetjes uit PSU kabels Cases en Modding 2
F Nieuwe Systeem bouwen Corsair 540 AIR watergekoeld tips Waterkoeling 1
Mortum hARTware: Casemodden met budget, Hulp en Tips gezocht met uitzoeken van onderdelen. Hardware & Software 14
M [Waterkoeling] €400-€600, i7 4970k, 780(ti) sli open voor TIPS Advies Waterkoeling Setup 4
N Iemand tips om met 1 schakelaar 2 ledstrips te bedienen en 1 losse led. Cases en Modding 11
S Tips/advies gevraagd voor nieuwe set-up waterkoeling. Advies Waterkoeling Setup 6
T Tips betreft R9 290 water koeling / evt air Waterkoeling 4
T Tips gevraagd ivm UV, LED, belichting.. Cases en Modding 1
S Tips voor vervangen stock fan ATI Radeon Club 3D 7870 Tahiti LE. Overige Koeling 4
maomanna Tips kleine WC onderdelen Advies Waterkoeling Setup 15
Arniebomba Windows 8 - Ervaringen, problemen, oplossingen, tips. Hardware & Software 41
D Bf3 guide/tips/tricks video's Gaming 0
Freddy TP10: HighFlow Casemod Compo, jouw tips aub Lan Party 37
K High-end muis (tips) gezocht Hardware & Software 31
S iemand tips voor gamefootage ps3 opnemen? Handleidingen en Installatie Tips 1
A Interieur tips gewenst! Algemene Discussies 6
vincent Vincent vraagt basis tips om te O.C-en Overclocking 6
cederieck [Waterkoeling] €500 euro, Q6600, 6970 meningen en tips Advies Waterkoeling Setup 9
I Tips voor inbouw Haf 932 im really a noob in deze dingen Handleidingen en Installatie Tips 8
SillentWolf Nieuw te bestellen PC, tips a.u.b. Hardware & Software 22
R Sleeving PSU Vraag, Tips, suggesties? Cases en Modding 2
S Advies, Tips, Suggesties GTX 480 Hydro Advies Waterkoeling Setup 10
T Ff wat OC tips vragen... Overclocking 0
Fuwa Fuwa [FireFox] Gebruiker tips! Handleidingen en Installatie Tips 12
ShockRaver Probleempje met setup. tips aub Advies Waterkoeling Setup 13
Kadett Kadett's First Build: Iemand nog tips? Advies Waterkoeling Setup 14
AceBaran WC+Tips+Inbouwen! Waterkoeling 155
G laptop....iemand nog tips? Hardware & Software 7
Fuwa Fuwa Soldeerbout tips Handleidingen en Installatie Tips 32
R Tips spuiten behuizing Cases en Modding 2
K OC E8500 mss tips? Overclocking 12
Havvie Adviezen/tips Nieuwe WC-setup: Waterkoeling 11
Johnny [HTPC] Vragen en tips. Hardware & Software 17
M Nieuwe/Eerste WC setup! Advies/tips gevraagd :) Waterkoeling 19
R TIPS!(plaats hier) over GPU WC montage Waterkoeling 20
G laatste tips voor mij? Waterkoeling 18
Robin Tips / How-tos HighFlow Computer Cooling Shop 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan