• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Formaat van Radiator

FricoRico

New member
Beste waterkoeling experts van Nederland,

Ik had een vraag beteffende een flinke order die ik van plan ben te maken. Ik heb al enkele tijd een computer met een Core i7 920 die ik middels een Corsair H50 koel zodat hij stabiel op 4Ghz kan blijven lopen, sinds een aantal maanden heb ik daar ook mijn oude grafische kaart vervangen voor twee EVGA GTX480 videokaarten.

Ik heb een tijdje zitten overwegen om waterkoeling aan te schaffen, dat was nog voordat ik die nieuwe videokaarten had. Ik irriteerde mij eerst al flink aan het geluid wat mijn moederboard koelling maakte (EVGA X58 SLI), maar nu ik die twee monsters in mijn PC heb zitten is het niet meer stil te krijgen in huis.

Ik maak gebruik van een CoolerMaster Cosmos Pure Black, en wil deze graag voorzien met wat waterkoeling, in mijn loop neem ik dan het volgende mee:

- Moederboard (EVGA X58 SLI, mofset, northbridge, southbridge)
- Processor (Intel Core i7 920 D0, overclocked naar 4Ghz)
- Grafischekaarten (EVGA GTX 480, EVGA GTX480)

Nu heeft de CoolerMaster Cosmos Pure Black alleen maar de optie om gebruik te maken van de bovenste fans voor waterkoeling, hier is plek voor 2x 140MM naast elkaar. Ik wou dan ook graag een Black Ice GT Xtreme 280 gebruiken om het water van wat koeling te voorzien. Mijn vraag hierbij was echter, geeft deze radiator wel genoeg koeling om mijn volledige loop te koelen. Er zijn nog opties om 120MM rads te plaatsen, maar daar waag ik me liever niet aan, ik vind het al moeilijk genoeg om hier een passende loop bij te verzinnen.

Ik kijk uit naar jullie reactie!

EDIT!: Ik geloof dat ik in het verkeerde forum heb gepost, mijn excuses! Verder was ik vergeten het linkje van mijn winkelwagen erbij te posten:

http://www.cockroach-designs.com/download/Winkelwagen.pdf
 
Laatst bewerkt:
Das net het verkeerde model voor een cosmos om eerlijk te zijn om echt een dikke setup zoals de uwe volledig te koelen ZONDER extern een rad te plaatste :(

1x 280mm rad geeft NIET genoeg koelingsvermogen voor zon dikke setup. :)
Dus een 280 in de top en dan een 360 extern, alles intern ook mogelijk, maar dan flink met de dremel aan de gang;)
 
Hmmm das niet mis, een 280 en een 360 is een groot koel oppervlak om weg te werken. Zijn er kasten naar jij weet die dit intern allemaal netjes kunnen wegwerken? Iets in de richting van een Lian Li kast misschien? Die vind ik nog wel prettig om te zien kwa design.
 
Das net het verkeerde model voor een cosmos om eerlijk te zijn om echt een dikke setup zoals de uwe volledig te koelen ZONDER extern een rad te plaatste :(

1x 280mm rad geeft NIET genoeg koelingsvermogen voor zon dikke setup. :)
Dus een 280 in de top en dan een 360 extern, alles intern ook mogelijk, maar dan flink met de dremel aan de gang;)

Je kan een 280mm bovenin en een 120mm achterin?
En eventueel een 120mm onderin.

Moet kunnen toch?
 
Zou een enkele 360 Rad dan wel voldoende koeling bieden? Dtt lijkt mij toch van wel aangezien er meedere cooling systemen zijn die aan 360 meer dan genoeg hebben. Ik zit te denken aan een Corsair 700D te kopen dan en mijn Coolermaster Cosmos Pure Black te verkopen..
 
Ik heb even een kleine loop uitgetekent in Photoshop, geen idee of ik het wel goed heb gedaan, ik eigenlijk meer gelet op zo net mogelijke loop, maar misschien is dit niet echt optimaal te noemen voor het koelvermogen. Ik hoop dat jullie er naar willen kijken en eventueel aanpassingen willen maken.

Watercooling.jpg
 
Ik heb 1x 480 TFC+ 1x 120mm TFC en 1x 140mm Black Ice SR-1 om 3 GTX 470's te koelen en een i7 950.
Fan speeds van +- 1500rpm houd ik ong 40°c watertemp tijdens het gamen met een amb. temp van 21°C.
3x een 470 = 2x 480 +100w dus je zal 100W minder moeten afgeven dan mij, maar jij hebt dan weer je chipset in je loop.

Ik denk echt niet dat je het kan trekken met 1x 360 zeker niet met overclocks en stiller dan je PC nu is :)
 
Allereerst allemaal heel erg bedankt voor de hulp tot dusver, na wat research en input van jullie heb ik een soort van berekenaar gevonden die het mogelijk maken om van bepaalde merken te zien hoe het koelt op jouw systeem, als voorbeeld:

Mijn systeem heeft volgens de calculator een verbruik van 686 Watt, dat is met moederboard, overclock en twee videokaarten. (Berekent via eXtreme Power Supply Calculator. De ventilatoren die ik gebruik draaien op 1250 RPM, maar daarbij komt dat ze een zeer goede airflow geven op die snelheid, dus heb ik bij de Fan/Shroud Gain een 7% ingevoerd.

Bij het gebruik van een XSPC RS360 en een XSPC RS120 zou ik een matige performance hebben. Dus in theorie zou het krap zijn, ik weet ook niet hoe een Black Ice GT Extreme zich zou verhouden tegen een XSPC RS, ik moet nog even wat passen en meten in welke kast ik het netjes en beschaafd in kan bouwen zonder dat ik de hele kast overhoop moet modden. Iemand nog suggesties/ideen kwa kast?
 
Heb hier een Silverstone TJ07 staan, daar past in theorie onderin de kelder een 360 rad én een 240 rad, als je de hdd racks eruit haalt. En denk dat er evt. bovenin ook nog wel een dunne 240 rad kan, maar dan moet er wellicht een klein hoekje uit de moederboardtray gedremeld worden.

De TJ11 is nog groter. De bijbehorende prijs echter ook.

En met een MountainMods-kast moet alles helemaal goed komen! :D
 
Er zijn zoveel kasten waar genoeg intern past.
En dan hoef je het niet eens over een prijskaartje van 300 euro te hebben.

Chieftec bigtower is hartstikke groot. Past genoeg in. Kost geen drol.
Cooler Master HAF systemen heb ik ook wel het een en ander in zien gaan.
 
Ik was eerst eigenlijk een beetje teleurgesteld dat LianLi geen goede kasten heeft waar je een twee grote radiatoren in kan plaatsen. De meeste van hun kasten hebben zoveel slots voor harddrives dat er geen plek meer is voor een rad ergens anders in de kast.

Toch heb ik er een gevonden (ben grote fan van Lian Li uiterlijk). De Lian Li PC-A77F heeft removable harddrive bays waardoor ik gemakkelijk een rad kwijt kan in de voorkant van de kast (3x120mm) en aan de bovenkant van de kast (2x140mm). Ik geloof dat dit aansluit bij de eisen die jullie mij hebben gegeven om mijn systeem fatsoenlijk te koelen.

Hier is toevallig een buildlog die ik heb gevonden op de EVGA Forums. Deze heer heeft ongeveer hetzelfde systeem als ik, grappig he?

My Lian Li PC-A77F Build, Full internal WC, Dual Rads. *UPDATE 14/6/10*
 
Ik ben er onderhand uit wat ik wil hebben. Ik zit alleen nog te knoeien met hoe ik mijn loop moet gaan maken, en de daarbij horende fittingen. Wil iemand mij even op weg helpen?

Ik wil het volgende aanschaffen:

1. Kies jouw Radiator: Black Ice GT Xtreme 360 + Black Ice GT Xtreme 280
2. Kies jouw Fans: Nanoxia DX Series 1200RPM
3a. Kies jouw CPU block: EK-Supreme HF
3b. Kies jouw GPU block: EK-FC480 GTX + EK-FC480 GTX
3c. Kies jouw MOBO block: EK-FB KIT EVGA X58
4. Kies jouw Reservoir: Aquacomputer Aquatube G1/4
5a. Kies jouw Pomp: Laing DDC-1Plus MCP355
5b. Kies jouw Pomp Top: EK-DDC X-TOP Rev.2
6. Kies jouw Koelvloeistof: Thermochill EC6 Non Conductive Coolant
7. Kies jouw Slang/Tube: Feser Tube V 3/8 ID 1/2 O/D
8. Kies jouw Fittingen: HELP!

De rads worden geplaats als in deze build:

My Lian Li PC-A77F Build, Full internal WC, Dual Rads. *UPDATE 14/6/10*

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met het maken van een goede flow.
 

Ik zat eigelijk meer te kijken hoe ik mijn loop, of flow (hoe je het wilt noemen) ga maken. Het zijn best veel onderdelen die aan elkaar gekoppelt gaan worden en de volgorde is net zo belangrijk als de onderdelen die je hebt. Ik heb totaal geen ervaring met het maken van waterkoeling systemen en wou dus graag jullie om hulp vragen over wat het belangrijkste is om in de gaten te houden.

Daarna wou ik over gaan op fittingen kiezen zodat de slangen het soepelste van het een naar het ander lopen.
 
Ik wil ff erop wijzen dat je rads hebt gekozen met een high fin density die vooral +1200 rpm beter koelen dan de SR-1s
Nu weet ik niet of je daar al hebt naar gekeken?

Mvg,
Han

Sent from my LT15i using Tapatalk
 
Componenten volgorde maak echt niet uit zoals freddy heeft aangegeven,

Let vooral ook op op wat voor radiatoren je pak, je gaat voor stilte dan moet je radiatoren hebben die een lage density hebben.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Z Welke formaat SLI HB bridge heb ik nodig? Hardware & Software 14
R Antec H2o 620 schroef formaat Waterkoeling 1
E Swiftech MCR320 bouten / schroeven formaat? Waterkoeling 3
Alex Swiftech MCR bouten, welk formaat? HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
fasster Welk formaat schroefdraad heeft de Black Ice GTS 240? Waterkoeling 2
K vraagje over radiator formaat Waterkoeling 7
MonsterEnergy Slang grootte/formaat XSPC X2O Delta V4 WaterCooling Kit Waterkoeling 1
Source Plexiglas, groter formaat? HighFlow Product Suggesties en Nieuws 10
HighFlow HighFlow twee weekjes op vakantie, van 29 april t/m 14 mei 2024 HighFlow Computer Cooling Shop 0
K Diensten te koop? Ik heb hulp nodig met buigen van hard tubing Waterkoeling 4
L Lian Li DK-04 Doorvoer van leiding Waterkoeling 1
G Koeling van mijn tv meubel Overige Koeling 4
Freddy HighFlow twee weken op vakantie, van vrijdag 21 april t/m dinsdag 9 mei 2023 HighFlow Computer Cooling Shop 6
Freddy Alphacool XMAS22 deal, 10% korting op alles van Alphacool! Geldig t/m 31 December 2022 HighFlow Computer Cooling Shop 0
Bl4ckj4ck666 Van soft tube naar hard tube Waterkoeling 1
CyrilBerge Computer start opnieuw op tijdens het starten van Valorant! Gaming 3
Jason Corsair Hydro X Sale - 15% Korting. Van 6 t/m 31 December 2021 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
J DDC pomp revisie van EK Distro-Plate G1 HighFlow Webshop 2
D tips en tricks verbeteren van loop HighFlow Forum 15
R Bevestiging van mijn pomp/reservoir combo Waterkoeling 2
HighFlow Gefeliciteerd, Willem van den Broek. Felicitaties 0
Jason Op voorraad: nieuwe AIO's van EK HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe unieke Distro Plate van Corsair HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
Jason Ultradunne radiatoren van XSPC HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Soft-tube slangen minder helder na verloop van de tijd? Handleidingen en Installatie Tips 3
C Lek -> product verwijderen van moederbord Waterkoeling 4
HighFlow Gefeliciteerd, I. van der Laan. Felicitaties 1
Silversurfer Probleem met koelen van m.2 ssd (geen flow) Overige Koeling 4
M Bouwen van custom CPU only loop. Waterkoeling 21
L Hulp met uitzoeken van de rest van de onderdelen. Advies Waterkoeling Setup 14
C hulp nodig bij het plaatsten van buizen Advies Waterkoeling Setup 1
HighFlow HighFlow een weekje op vakantie, van dinsdag 18 augustus tot 25 augustus 2020 HighFlow Computer Cooling Shop 3
Rammstation inkorten van None Chamfer Crystal Link Tube ??? Waterkoeling 3
Freddy Donderdag 03-07-20 onderhoud, van 08:00 tot 16:00 uur. HighFlow Computer Cooling Shop 7
HighFlow *update* Webshop weer geopend! Webshop was gesloten van 15 juni tot 19~21 juni 2020, i.v.m. grote update HighFlow Computer Cooling Shop 13
Z Rebuild van een loop, welke onderdelen vervangen? Waterkoeling 16
MrGiorgio Corona ver van mijn bed show? Nieuws en Sport 55
HighFlow LG geeft 8k-oled-tv van 88" adviesprijs van 29.999 euro Hardware & Software 1
HighFlow EK Waterblocks onthult speciale EK-versie van de InWin 303 met ingebouwd distributieblok HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Freddy HighFlow 2 weken op Vakantie van 19 juni tot 3 juli 2019 HighFlow Computer Cooling Shop 10
anub1s18 vraagje over de duurzaamheid van acryl onderdelen t.o.v. pom/acetal Waterkoeling 3
M Msi rtx 2080 seahawk Ek reiningrn van binnen (garantie vraag) Waterkoeling 2
F Combineren van producten Advies Waterkoeling Setup 4
D het sleeven van niet psu kabels Cases en Modding 1
Freddy TP17 Draagbaar Mini ITX systeem, uiteraard van acrylaat Gallery & Build Logs 53
D installeren van Bitspower RTX2080ti msi gaming trio x problemen Handleidingen en Installatie Tips 1
S Buigen van Bitspower None Chamfer Brass Link Tubing OD14MM Shining Silver Waterkoeling 2
Freddy EK-MLC Phoenix is hier! De nieuwe modulaire AIO waterkoeling kit van EKWB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
S Gigabyte GTX 1080ti extreme van lucht naar waterkoeling Waterkoeling 3
the_cyberspace Schroeven m3 35mm zwart van mdpc-x Gevonden 2

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan