• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

fileserver

maomanna

Shoutboxspammer
Hey guys!

Ik heb weer eens een leuke uitdaging :D

Sinds mijn HTPC en mijn huidige pc goed functioneren, heb ik een nieuwe uitdaging gevonden :D

Wat is de uitdaging nou precies?

Ik wil alle blu ray films (gecomprimeerd) die op FTD voorbij komen, uiteraard in 1080p gaan meenemen. Dit betekend 8GB per film. Uiteindelijk red ik het met mijn huidige desktop niet meer en de HTPC is er om af te spelen.

Ik ben erg benieuwd naar een oplossing.

Ikzelf heb in gedachte om een server te bouwen (in de kelder neer te zetten aan gbit lan, ook gelijk lekker koel) waar alle films etc op komt te staan.

Ik wil in mijn HTPC nog 1TB schijf stoppen, maar als ik een server wil bouwen wordt dat onzin natuurlijk. Uiteindelijk zal het denk ik wil beginnen met een ruimte voor 500 films, dus een 4TB. Dit moet op uiterst gemakkelijke wijze uit te breiden zijn. Het systeem moet on-demand kunnen functioneren, dus nieuwe film gedownload --> uitpakken en de file op de server kunnen dumpen en wanneer dat klaar is, dat ie weer gaat slapen, maar ook wakker wordt als de HTPC een film oproept.

Een in mijn ogen grote uitdaging om dit vlekkeloos aan de praat te krijgen en ben benieuwd naar ideeen om dit op te lossen. Alle suggesties zijn welkom!
 
het is uiteraard wel een mooie om mee te beginnen. en vanaf daar verder gaan uitbreiden. Wat zijn hier de kosten van en mogelijkheden?

Wat zijn nog meer opties hiervoor?

heb even zitten kijken, maar als je een beetje NAS wil ben je gelijk een boel centen kwijt. het enige dat me wel aansprak mbt een NAS is deze.
Kost 650,- incl schijven.

een kastje zonder schijven wat me interessant lijkt is de QNAP TS-509 PRO en kost 780,- zonder schijven. deze heeft deze specificaties
 
Laatst bewerkt:
Ik was/ben ook zoiets van plan.

Ik wilde een cheapass PC in elkaar zetten, windows erop, en paar schijven van 1TB.
De PC in de meterkast en gewoon benaderen met "extern bureau blad".

Naast fileserver dus ook als download pc of andere server programma's :)
 
Ik was/ben ook zoiets van plan.

Ik wilde een cheapass PC in elkaar zetten, windows erop, en paar schijven van 1TB.
De PC in de meterkast en gewoon benaderen met "extern bureau blad".

Naast fileserver dus ook als download pc of andere server programma's :)

Of je zet er linux op en je heb nog minder hardware vereisten :D

Edit:

Grote probleem dat ik heb / had ivm Lacie nas. Indien je behuizing kapot gaat ben je je data kwijt.
Behuizing is maand ofzo geleden kapot gegaan. Van alles geprobeerd maar ik krijg geen toegang tot de data. Data partitie is niet gealloceerd.
 
Laatst bewerkt:
ik zit nu te denken aan een dual core atom bordje, zuinig met energie en klein. een satacontroller voor 6 of 8 harde schijven met een grootte van 1tb per stuk. De schijven in hot-swap bays (zoals bij de NAS). lijkt mij opzich nog wel betaalbaar. je hoeft niet direct te beginnen met een 8 schijven, je kan er ook eerst 2 doen en gewoon bijkopen als het bijna vol is.
 
Vergelijkbare onderwerpen

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan