• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

File/printerserver

SimonleBon

New member
Ik ben van plan een goedkope file/printerserver te bouwen om al mijn MP3, ISO's , films etc centraal op te slaan.
Wat wil ik:
  • Gigabit Netwerk
  • RAID5 (snelheid en veiligheid)
  • Low budget
  • Hoge doorvoersnelheid
  • 4*750GB of 3*1000GB
  • Stil en zuinig (Celeron/Sempron?)

Eigenlijk dus veel voor weinig ;)
Zoiets als dit: http://www.smallnetbuilder.com/content/view/27840/77/, maar dan met een Highpoint RR2300LP PCI-Ex1 (4*SATA, Raid 0,1,5 en 10) kaartje.

Heeft iemand nog suggesties voor hardware/software?

Ik zou op marktplaats.nl een goedkope gebruikte PC kopen van 200 euro (of minder).

En dan goede netwerkkaart en raidkaart erin en klaar is kees :)!

Dat moet snel genoeg zijn voor de server.

Laatst bewerkt:
Mijn voorkeur voor muziek wordt ook niet echt altijd gewaardeerd door mijn mede-huisgenoten (vrouw en zoontje).

Heel tof, bts, zelf heb ik ook nog wat meuk liggen, maar er zit op geen van de mobo's PCI-E. Ik denk dat ik een microATX mobotje+Gbit lan +CPU tje koop, heb nog een kennis die eea goedkoop kan leveren. Kost tegenwoordig toch geen drol meer. PCI heeft te weining bandbreedte t.o.v. PCI-E

Ik wil de server vooral gebruiken voor ISO's van de spelletjes van mijn zoontje, en images/backups van alle systemen in huis. Vandaar gigabit.

Off topic: de Nexus HDD coolers/silencers zijn fantastisch! Denk dat ik er toch nog maar een paar bestel voor die server. (ik wacht eerst tot de 1 TB schijven iets betaalbaarder zijn).

Ben voorlopig toch nog wel even bezig met een nieuw systeem voor mezelf, P5K pro mobo, E8400, Scythe Mugen :D, 4GB PC6400, 2*WD 320 GB in Raid 0, heb ook een nieuwe kast (NOX low budget), maar denk dat ik toch later maar voor de Antec 900 ga. Passief gekoelde MSI RX2600XT, geen top kaart, maar voor even afdoende.

Elke keer als ik een nieuw systeem bouw of upgrade, schuift er van alles door naar de andere computers in huis. :D

Gigabit netwerk thuis :icon_cool:
Gaan we binnenkort een Lan-Party houden bij jouw thuis? :D

Jouw videokaart valt inderdaad beetje weg met jouw top kwaliteit hardware!
Maar met die kaart kan je ook wel uit de voeten :)

Die Nexus HDD koelers/dempers zijn echt ideaal!
In mijn mediacenter PC wilde ik in eerste instantie die van Zalman, maar die kon ik niet kwijt, omdat die te hoog was vanwege de heatpipes. (heb zo'n krappe desktop model, beetje raar bij de 5.25 bays)
Nu heb ik daarin ook die Nexus dingen :D Die doet ook zijn werk goed.

Overigens is mijn mediacenter PC ook gebouwd uit hardware van allerlei oude PC's :D

Vroegâh hield ik kleinel Lan-partys thuis, speelde vooral Sin, Need for Speed, Revolt, Quake en UT. Maar das al wat jaartjes geleden. Als mijn huis nog wat verder af is (John Williams is hier al langs geweest met het team) ga ik zeker nog een lan-party houden.

Ik kan de 2600XT weer doorschuiven naar mijn zoontje (6jr) als ik een zwaardere kaart mocht nodig hebben. :razz:

Heb de Nexus fans voor mijn nieuwe PC vandaag ehhh... gisteren gehaald op de Boezemstraat. Handig dat de trillingsdempende rubberen bevestigingspennetjes meegeleverd worden. Had ook meteen een muispad met USB hubje gekocht, maar het lijkt erop dat mijn keyboard teveel stroom trekt :(

De Nox kast gaat naar de kleine toe, ik ga zodra de E8400 binnen is toch een Antec 900 halen, of toch maar een CM Stacker?
Baal er wel van dat de E8400 nog steeds niet binnen is :093:, heb al het andere klaar liggen.... best wel frustrerend!

Die spellen waren zowat de grondzetters van de Lanparty!!!
Je bent nog van de oude garde :D

Welke spellen speelt jouw zoontje van 6 jaar?? hahaha

Mijn neefje van 8 jaar heeft net spelletjes voor zijn Nintendo DS leren downloaden :D

Met de stacker heb je iig wel meer ruimte, de 900 is nogal krapjes als ik zo de reviews lees op internet.

Even weer ontopic:
Ik ben gisteren naar de Microsoft Home Server Event gegaan.
Daar presenteerden Microsoft hun nieuwe OS: Windows Home Server

Zoals ze het daar lieten zien is het echt ideaal voor de huishoudens van tegenwoordig met meerdere PC's in huis.
Check voor meer info:
http://www.microsoft.com/windows/products/winfamily/windowshomeserver/default.mspx

Is zeker waard om te overwegen als je van plan bent thuis een servertje te plaatsen!

Van de bejaarde garde om precies te zijn (42 jr)
King pin en SOF speelde ik ook nog wel eens via lan.

Ook met PC s ben ik van de oude garde; Mijn eerste PC (niet mijn eerste computer) met twee 5 1/4 Floppy disk drives en 640kB intern geheugen (geen hdd, die kwam later) Draaide op MS-Dos 2.11. Was een 8088, die ik kort daarna voor een paar tientjes (guldens) heb geupgrade dmv een NEC V20 processor ipv de 8088. Werd later een 80286 met een hdd van wel 20MB.

Barry (mijn zoontje) speelt eigenlijk voornamelijk Freddie the Fish, PuttPutt en dat soort kiddie spelletjes (en op de Wii natuurlijk).

Zoals ze het daar lieten zien is het echt ideaal voor de huishoudens van tegenwoordig met meerdere PC's in huis.
Check voor meer info:
http://www.microsoft.com/windows/products/winfamily/windowshomeserver/default.mspx

Is zeker waard om te overwegen als je van plan bent thuis een servertje te plaatsen!

MS home server stond ook een tijdje geleden beschreven in de C't (Computer Techniek, ben ik op geabonneerd) Ik denk dat het Suse gaat worden, heb ik net wat meer vertrouwen in. Maar ik zal eerst dan eens proberen hem op te zetten met home server, bevalt dat niet, kan ik er altijd nog wel linux van maken.
Ik zal iig ff de link checken, want Windows is met sommige dingen toch wat makkelijker te configureren dan een linux bak. MSHS zal ook wel de toekomst worden denk ik, zeker nu de scheidslijn tussen computer en andere media steeds meer vervaagt :001:

Laatst bewerkt:
Windows is inderdaad wel makkelijk naar mijn idee.
Ook omdat de andere PC's waarschijnlijk ook Windows draaien.
Zijn ze gelijk "compatible" met elkaar.

Met linux altijd weer klooien met configuratie en commands :p
(heb er verder weinig ervaring met linux)

Naar mijn idee gaat de computer alles qua media vervangen (stereo, dvd-speler en etc.) :D

Ben benieuwd of de "home server" aan gaat slaan :)

Nadat ik een beetje rondgekeken heb naar de mogelijkheden en vooral beperkingen van home server, ben ik ff met Ubuntu aan de slag gegaan...

Echt GEWELDIG, GRANDIOOS, FANTASTISCH, draait supersoepel, snel etc. etc. tis "Vista on steroids". Makkelijker en veel minder annoying dan Vista.

Eerst ff live geprobeerd (boot van DVD) daarna zonder problemen in nog geen 15 minuten geinstalleerd.

Liep tegen wat kleine problemen aan;
Allereerst het bootmenu (GRUB), dat naar mijn mening Ubuntu te snel opstartte. FF gegoogled naar GRUB Ubuntu en de oplossing was daar.
Youtube deed het niet. Maar ook wat googlen en in 10 minuutjes ook voor elkaar (moest Adobe Flash 9 installeren en Ubuntu Firfox plugin uitschakelen).

Ik gebruik Windows alleen nog maar om te gamen, verder kan ik nu al alles met Ubuntu. Vista kan hier echt niet tegenop.

Heb al eens vaker met wat linux distro's gespeeld maar deze is echt geweldig.
Ben er nu een week mee bezig en ik word alleen maar enthousiaster. Je zou de live editie echt eens moeten proberen. Of als je nog ergens een beetje gedateerde PC hebt of een sukje schijf over (partitie van 6 GB is meer dan genoeg) zou je hem zelfs eens kunnen installeren.

Ander nieuws: eindelijk komt mijn langverwachte E8400 binnen, hij wordt vandaag verstuurd...YEEEEEEHHHHAAAAAAAAAAAHHH!!!

Volgens mij nog niet. Misschien op usenet, maar via bittorrent nog niet in ieder geval.
Ik check meestal mininova.org, die zijn tenminste actief in het verwijderen van "nep torrents" :D

This torrent includes the three discs that are included in the *final* OEM version of Windows Home Server.

There is no crack or serial included.

As far as I know, the final version of WHS, including any cracks or serials, is not yet readily available in the scene.

Just download this and by the time you get it a crack may be released! :)

This is NOT a beta.
This is NOT a release candidate.
This IS the final, store-purchased OEM version.

zie ik daar een aquabay x4 voor de url? :043: mag ik hier illegale links plaatsen?

Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Slader US antitrust body to file complaint against Intel Nieuws en Sport 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan