• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Fan controller

stigma

Member
Hallo,

Ik ben op zoek naar een goeie fan controller die meerdere fans kan laten draaien op basis van input vanaf de 3 pins chassis fan controller.

Heeft iemand een goed idee?

Ik wil het liefst niet met sensoren werken omdat ik hoor dat dat niet zo tref zeker is qua fan speed aansturen.
 
maar los daarvan...is er een fan controller die op basis van chassis input kan werken?
Ik had namelijk recentelijk een controler van lamptron (FC8) maar dat werkte dus gewoon niet....

De temp. van 2 gpu's met een waterblock in een aparte loop....waar zou ik die sensor bijvoorbeeld plaatsen...in de buurt van de VRM?....dat is dus wat ik bedoel...het is allemaal suggestief, de input vanaf het chassis fan profiel is 99% tref zeker.
 
Denk dat je niet op zoek moet gaan naar een fancontroller dan, maar naar een versterker voor de aansluiting op je moederbord. Geen idee alleen of die bestaan.

Een FC8 is naar mijn weten ook geen autonome fancontroller, dat is gewoonweg een dom ding die je zelf in moet stellen. Een FCT is wel autonoom, maar werkt dan weer met temp sensors. Een redelijk correcte plaats ervoor zoeken is geen onbegonnen werk lijkt mij.

Wat bedoel je met chassis input? RPM aansluiting of een temp aansluiting op je moederbord?
 
Wat bedoel je met chassis input? RPM aansluiting of een temp aansluiting op je moederbord?
goeie vraag, ik weet niet wat er uit die 3 pin header komt.
Je kan een low-mid-high fan profiel instellen vanuit het bios maar of die op basis van gemeten temp van de cpu doet.....

Ik wil 2 aparte loops gaan aansluiten maar de rad fans van me GPU's zal ik dan maar via een sensor plaatsen :( die worden (terug denkend aan me 5970 onderwater) toch niet warmer dan 50 a 60 neem ik aan.....
 
3pin header is puur RPM signaal. Fan profiel in het bios is altijd op basis van de cpu temp (tempsensor zit in de socket zelf, dus zo'n nauwkeurige meting is dat ook niet) en niet op basis van de core temp.

Anderszijds, als je fans hebt die zeer laag zijn qua amperage dan kan je er ook wel meerdere kwijt op je moederbord. Er staat meestal wel in de handleiding van je moederbord wat er aan amperage / wattage aangesloten mag worden ;).
 
Ja, dit antwoord heb ik vaker gehoord, je zou normaal gesproken 1v moet kunnen hebben, maar ik heb daar bar weinig verstand van.
Hier is de link van de Specs van me moederbord.

Ik weet niet waar ik dat kan vinden in die specs :(


p.s.
Is het dan niet handig dat ik die fans op me 3 pin header van me gpu plaats? allebei de gpu's sturen dan de temp. naar de 3 pin op de PCB zelf...?
 
Ik heb de manual gedownload van je moederbord, staat er gewoon in vermeldt. Pagina 2-27.

De fan aansluiting van je gpu zelf is niet zo sterk, die is puur en enkel berekend op de fan van de gpu zelf.

Let wel, de temp word niet verstuurd door een 3-pin aansluiting. Enkel de toeren per minuut van de fan.
Daarom snap ik niet helemaal waarom je de koeling van de gpu's afhankelijk wil hebben van je moederbord (je moederbord stelt de gpu fans niet in namelijk, dat doet de gpu zelf).

Het lijkt mij een stuk slimmer en eenvoudiger om een autonome fancontroller te gebruiken waarbij je de sensor aansluit op de gpu's (zo dicht mogelijk bij de VRM's en eentje bij de Core).
 
hmm ok misschien leg ik het niet duidelijk uit

Loop 1.CPU
Loop 2.GPU(s)

Loop1: CPU temp. stuurt instructies en voert voltage op n.a.v. temp
op basis van de Temp. in Loop1 moeten 2 fans draaien (pwm)

Loop2: GPU temp. stuurt instructies en voert voltage op n.a.v. temp
op basis van de Temp. in Loop1 moeten 3 fans draaien (pwm)

De temp. (en dus voltage regeling) van Loop 2 heeft niks te maken met de gegevens van loop 1.

Dit wil ik graag gescheiden maar wel pwm laten regelen.
Een draai knop op de fan controller wil ik niet constant heen en weer draaien voor 2 instructies, ik wil dat de indivuele stijgende temp. ook indivueel de 2 fan clusters regelt.

Mijn vraag is nu:
Kan ik nu een fan splitter op een 580 aansluiten en dan naar de 3 fans sturen?
Kan ik nu een fan splitter op de 3 pins chassis fan aansluiten om zo 2 fans te sturen
 
Kan ik nu een fan splitter op een 580 aansluiten en dan naar de 3 fans sturen?
Nee, de aansluiting op de gpu levert niet voldoende vermogen. Is maximaal de amperage van de originele fan met een paar procenten aan marge ivm het opstarten van de fan.

Kan ik nu een fan splitter op de 3 pins chassis fan aansluiten om zo 2 fans te sturen
Nee, enkel de cpu aansluiting op je moederbord kan maximaal 1A leveren. De andere aansluitingen zijn niet zo "hoog vermogend".

Een draai knop op de fan controller wil ik niet constant heen en weer draaien voor 2 instructies, ik wil dat de indivuele stijgende temp. ook indivueel de 2 fan clusters regelt.
Dit kan je ook ondervangen met een autonome fancontroller. Zoals deze Lamptron FCT.

Quote:
Ook kun je de automatische modus inschakelen, waarbij de controller zelf de snelheid bepaalt aan de hand van de gemeten temperaturen.

En anders kom je toch al gauw uit op de Aquaero fancontrollers, kosten alleen een lieve duit.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Jason Aqua-Computer Aquaero 5 PRO USB fan controller, graphic LCD HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Loop Connect Fan, Pump, Addressable D-RGB controller unit / hub HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Lamptron CS635 - Lighted Fan Controller (ARGB+PCI) - Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Bitspower Touchaqua Fan and Digital RGB RF Remote Controller Hub HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
R Fan & RGB controller Cases en Modding 1
Freddy Aqua-Computer OCTO fan controller for PWM fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
Freddy EK-Loop Connect 51, Fan, Pump and Addressable D-RGB controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Freddy Aqua Computer D5 NEXT, Pump with integrated fan and LED controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 11
Freddy Aqua-Computer QUADRO fan controller for PWM fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Q Aquaero 6 XT blue USB fan controller HighFlow Webshop 2
Freddy Lamptron CL420, RGB Fan + Ledstrip controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Bas9466 Ben opzoek naar een product voor mijn Core x9 fan controller card met usb aansluitin Problemen & Oplossingen 9
M Fan controller en toebehoren. Overige Koeling 38
D Fan controller gezocht Overige Koeling 1
bundymania Phobya Touch 630 Fan Controller [deutsch] HighFlow Product Reviews 5
S Nzxt Sentry 3 Fan Controller werkt niet met alle fans? Overige Koeling 9
ProAce [GEVONDEN] 5.25" Fan Controller Gevonden 4
X Kan ik meerdere fans aansluiten op 1 aansluiting van een fan-controller? Overige Koeling 6
l3p [VERKOCHT] Origen ae S21T + Koolance fan/pump controller +RGB controller (L3p L4n) Verkocht 20
vincent The new Adjust 108 fan controller from Fractal Design HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
B high end fan controller suggesties Electronica 8
K Aerocool Strike-X Panel Fan Controller Red Hardware & Software 0
alain-s Pomp MCP355 regelen met fan controller Advies Waterkoeling Setup 1
Besje BitFenix Recon fan controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 15
T Fan controller noodzakelijk voor fans op radiator? Waterkoeling 14
R [GEVONDEN] Fan controller Gevonden 1
T1mmy Hoe een fan controller demonteren ? Cases en Modding 7
V Welke fan controller kan 5400RPM fan aan? Overige Koeling 12
S [GEZ] fan controller Gevonden 5
lauwagie [lampton fan controller] Electronica 1
olympus [VERKOCHT] Aerocool Strike-X Panel Fan Controller (black) Verkocht 28
Sw333t Nesteq FanMax 8-Channel Fan Controller, Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
aadje93 AXP Flip-Up Farb-LCD Fan Controller HighFlow Computer Cooling Shop 9
K Lian li PC-P60 fan speed controller. Problemen & Oplossingen 3
P Enermax Appolish aansluiten met Fan Controller Overige Koeling 9
AceBaran Fan controller Overige Koeling 9
P Fan controller Waterkoeling 14
LightStar Lian Li PT-FN04 Fan controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 8
Colossus Lamptron FC-5 Fan Controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 18
B Scythe 'Kama Meter' Functional Fan Controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
D Pci bracket fan controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
M Fan Controller. HighFlow Product Suggesties en Nieuws 9
R Fan Controller Hardware & Software 14
S Zalman MFC3 Fan Controller + 4 ultra Kaze Overige Koeling 23
Blackruby Ik heb een fan-controller omdat..? Hardware & Software 4
N Fan controller modden --> 12V output Cases en Modding 4
Busterben d5 655 pump & fan controller Waterkoeling 7
E CPU Fan op fan controller = CPU FAN ERROR? Cases en Modding 14
ShaquilleMoreno Scythe Kaze Master Ace 5.25" Fan Controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
V NZXT Sentry LX - Aluminum dual bay fan controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan