• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Fan controller noodzakelijk voor fans op radiator?

thaitje

New member
Hallo,

Is een fan controller nodig voor de fans op je radiators?
Ik ga 4 fans gebruiken, 3 voor de 360mm radiator en 1 voor de 120mm radiator.
Kan ik deze gewoon direct op me moederbord aansluiten, of is een fan controller dan wel van belang.
En misschien dat ik in de toekomst naar Push/Pull over ga en dan zou k met 8 fans komen te zitten.
Hulp graag

Met vriendelijke groet.
 
Het is natuurlijk niet noodzakelijk maar als je ook graag de stilte wilt bewaren dan raad ik je aan een fan controller te nemen. Ideaal om de RPM te regelen precies zoals jij het wilt. Als je meer dan 4 fans op een fan controller wilt aansluiten zul je een 3 pin splitter nodig hebben. Deze bijvoorbeeld. Zorg wel dat de fan controller genoeg voltage kan leveren anders loop je het risico dat ie doorbrand :)
 
Zorg wel dat de fan controller genoeg voltage kan leveren anders loop je het risico dat ie doorbrand :)
Wattage bedoel je ;). Voltage die de fancontrollers leveren is vrijwel altijd 12V of minder (als je de instelling lager zet).

Zag deze van Lamptron: Lamptron FC-5 Fan Controller 4x 30W Channels Black V2

Dus als ik daar splitters op zo zetten zou ik waarschijnlijk wel 8 fans op kunnen zetten?
Over het algemeen wel, maar het hangt er ook vanaf welk merk/type fans je gebruikt.

Van elke fan is wel te vinden hoeveel Ampere hij verbruikt. Pak deze waarde en vermenigvuldig deze met 12 (alszijnde 12 volt). Dan heb je het wattage. Deel het wattage van een kanaal van de fancontroller in kwestie door de wattage van de fan en rond dit getal naar beneden af naar een heel getal. Dit is dan het maximaal aantal fans dat je aan kunt sluiten op 1 kanaal van de fancontroller.

Ligt de uitkomst op 8 of hoger, dan kan je dus inderdaad 8 fans kwijt op 1 kanaal door middel van een splitter.
Ligt de uitkomst lager dan 8, dan moet je die 8 fans gaan verdelen over meerdere kanalen.
 
Dus als ik deze fans zou nemen: Enermax Magma 120MM
ENERMAX - Product (link)
Zou het mogelijk zijn om via splitter er eventueel 4 tot 8 fans op te zetten?

Met vriendelijk groet

Die 120mm zit op 0,34A x 12V = 4,08Watt
Die fancontroller kan 30Watt per kanaal aan >>> dus:

max. 7 fans * 4.08Watt = 28.56Watt per kanaal

Maar aangezien je momenteel maar 4 fans wil gebruiken en je controller 4 kanalen heeft, kan je ze ook gewoon verdelen:

Bijv: 1 fan/kanaal of 3 fans van de 360 op 1 kanaal en de andere 120 op een 2de kanaal

EN in de toekomst kan je bijv. 3 push fans op kanaal 1, 3 pull fans op kanaal 2, en de overige op kanaal 3

Legio mogelijkheden zolang je maar met deze fans en deze controller die 30W/kanaal niet overschrijdt

En ja je kan die splitter gebruiken of als je niet bang bent om te solderen, kan je de kabeltjes van de desbetreffende fans aan elkaar solderen
 
edit: Ja dus zie hier:
Direct linken naar de productpagina @ Phobya werkt niet bij die site ;).

Ik zou die 9x splitter pakken. Is wel wat duurder, maar als jij later 8 fans wilt gaan aansluiten op 1 kanaal dan scheelt dat weer een of meerdere extra splitters aanschaffen.

3-Pin Splitter naar 9x 3-Pin Fan - 60CM Sleeved Black

1 fan moet je aansluiten op de aansluiting met het labeltje, zodat je op het display van die Lamptron FC-5 kan zien op hoeveel rpm de fans draaien.
 
Ik zou eerder die PL-2 versie er van pakken. Qua airflow scheelt het niet zo veel, maar die PWM functie heeft geen toegevoegde waarde bij gebruik van een fancontroller. De PL-2 versie heeft ook een lagere startsnelheid en is daarmee dan ook stiller te laten werken ;). De meeste fansplitters zijn ook bedoeld voor 3-pins fans, die PLPS heeft een 4-pins aansluiting.

De PL-2 is wel iets zwaarder qua wattage, maar alsnog passen daarvan 8 stuks op 1 kanaal. Al is het wellicht slim om 1 kanaal per rad te doen. In bepaalde gevallen (internetten, downloaden) zou je de fans op die 120mm rad bijvoorbeeld helemaal uit kunnen zetten ;).

Bijvoorbeeld:

Fan controller, kanaal 1, 360mm radiator: 6x PL-2 a 1,45 Watt = 8,7 Watt
Fan controller, kanaal 2: 120mm radiator: 2x PL-2 a 1,45 Watt = 2,9 Watt

Ben je niet van plan om de mogelijkheid te gebruiken tot het stilzetten van de fans:

Fan controller, kanaal 1: 8x PL-2 a 1,45 Watt = 11,6 Watt

Nog enorm veel ruimte dus nog voor meer fans ;).
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Jason Aqua-Computer Aquaero 5 PRO USB fan controller, graphic LCD HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Loop Connect Fan, Pump, Addressable D-RGB controller unit / hub HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Lamptron CS635 - Lighted Fan Controller (ARGB+PCI) - Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Bitspower Touchaqua Fan and Digital RGB RF Remote Controller Hub HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
R Fan & RGB controller Cases en Modding 1
Freddy Aqua-Computer OCTO fan controller for PWM fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
Freddy EK-Loop Connect 51, Fan, Pump and Addressable D-RGB controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Freddy Aqua Computer D5 NEXT, Pump with integrated fan and LED controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 11
Freddy Aqua-Computer QUADRO fan controller for PWM fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Q Aquaero 6 XT blue USB fan controller HighFlow Webshop 2
Freddy Lamptron CL420, RGB Fan + Ledstrip controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Bas9466 Ben opzoek naar een product voor mijn Core x9 fan controller card met usb aansluitin Problemen & Oplossingen 9
M Fan controller en toebehoren. Overige Koeling 38
D Fan controller gezocht Overige Koeling 1
bundymania Phobya Touch 630 Fan Controller [deutsch] HighFlow Product Reviews 5
S Nzxt Sentry 3 Fan Controller werkt niet met alle fans? Overige Koeling 9
ProAce [GEVONDEN] 5.25" Fan Controller Gevonden 4
X Kan ik meerdere fans aansluiten op 1 aansluiting van een fan-controller? Overige Koeling 6
l3p [VERKOCHT] Origen ae S21T + Koolance fan/pump controller +RGB controller (L3p L4n) Verkocht 20
vincent The new Adjust 108 fan controller from Fractal Design HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
stigma Fan controller Waterkoeling 10
B high end fan controller suggesties Electronica 8
K Aerocool Strike-X Panel Fan Controller Red Hardware & Software 0
alain-s Pomp MCP355 regelen met fan controller Advies Waterkoeling Setup 1
Besje BitFenix Recon fan controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 15
R [GEVONDEN] Fan controller Gevonden 1
T1mmy Hoe een fan controller demonteren ? Cases en Modding 7
V Welke fan controller kan 5400RPM fan aan? Overige Koeling 12
S [GEZ] fan controller Gevonden 5
lauwagie [lampton fan controller] Electronica 1
olympus [VERKOCHT] Aerocool Strike-X Panel Fan Controller (black) Verkocht 28
Sw333t Nesteq FanMax 8-Channel Fan Controller, Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
aadje93 AXP Flip-Up Farb-LCD Fan Controller HighFlow Computer Cooling Shop 9
K Lian li PC-P60 fan speed controller. Problemen & Oplossingen 3
P Enermax Appolish aansluiten met Fan Controller Overige Koeling 9
AceBaran Fan controller Overige Koeling 9
P Fan controller Waterkoeling 14
LightStar Lian Li PT-FN04 Fan controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 8
Colossus Lamptron FC-5 Fan Controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 18
B Scythe 'Kama Meter' Functional Fan Controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
D Pci bracket fan controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
M Fan Controller. HighFlow Product Suggesties en Nieuws 9
R Fan Controller Hardware & Software 14
S Zalman MFC3 Fan Controller + 4 ultra Kaze Overige Koeling 23
Blackruby Ik heb een fan-controller omdat..? Hardware & Software 4
N Fan controller modden --> 12V output Cases en Modding 4
Busterben d5 655 pump & fan controller Waterkoeling 7
E CPU Fan op fan controller = CPU FAN ERROR? Cases en Modding 14
ShaquilleMoreno Scythe Kaze Master Ace 5.25" Fan Controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
V NZXT Sentry LX - Aluminum dual bay fan controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan