• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Fan advies

737freak

New member
Hallo allemaal,

Voor m'n nieuwe build in de Corsair 650D ben ik op zoek naar andere fans. De 650D heeft een 200mm bovenin, een 200mm voorin en een 120mm achter naar het i/o panel. Deze fans schijnen nogal veel lawaai te maken, vandaar dat ik ze wil vervangen door het volgende:

Daarnaast wil ik de 2 fans van m'n Noctua NH-U12P voor andere 120mm vanwege de lelijke kleur. Ook zit ik er over te denken om de 650D zo te modden dat er voorin 1x 180mm of 2x 120mm kan...

Front: 200mm (of ander formaat na mod)
Top: 2x 140mm (met losse filter)
Back: 1x 120mm (met losse filter)
Cooler: 2x 120mm (vervaning NF-P12)

Ik ben opzoek naar zwarte stille fans, het liefst compatible met PWM, in de maten 120mm, 140mm en 200mm.
Welke fans zijn het stilst maar hebben nog wel een aardige airflow (hoog RPM)?

Zelf zat ik te denken aan de Scythe Slip Stream (stil en goedkoop), de Silverstone Air Penetrator (bijzondere air kolom) of de Noiseblocker BlackSilentPro (stil en rijke feature set). Welke is de beste keuze? Of raden jullie mij wat anders aan?

Alvast bedankt!
 
als fans kijk naar de scythe gentle typhoons

en wat fancontroler betreft ben ik wel fan van de Mcubed balancer bigng
verder kan je in principe zoveel fans aansluiten per channel zolang je maar een stukkie onder het maximale amperage blijft (per kanaal en algeheel)
 
Bedankt voor je reactie!

Tsja, Scythe Gentle Typhoons. Ik hoor en lees inderdaad dat het een goede en stille fan is, alleen de kleur van de bladen staat me niet echt aan en spuiten van de bladen verstoord de balans en airflow...

Ik had ik eerste instantie de mCubed T-Balancer in gedachten, schijnt een geweldig apparaat te zijn. Er zitten alleen wel wat haken en ogen aan, vooral de software die 5 jaar uit is. Vandaar dat ik ook verder ben gaan zoeken naar andere mogelijkheden.

Zou je jij me misschien iets meer kunnen vertellen over de mCubed? Heb wel reviews gelezen (uit 2004-2007) maar er is weinig info over te vinden. Hoe werkt de installatie en de software?

Alvast bedankt voor de moeite!
 
je installeerd de software en sluit hem aan via kabel naar interne usbaansluiting (waar je hem als het goed is na programeren weer af kan halen)
hij heeft genoeg power (met fan erop draai ik nu al bijna 2 jaar 14 fans verspreid over 3 kanalen erop)

als je het niet erg vind effe te puzzelen is het een leuk ding
je kan veel instellen en allemaal fancurves maken naar verschillende temp sensoren
 
Bedankt!

Heeft hij maar 3 kanalen? Ik dacht dat hij er meer had...
Werkt de software nog wel gewoon goed? Moet de software altijd draaien op de achtergrond om het te laten werken?
Ik heb inderdaad van meer mensen gelezen die even moeite hadden met het instellen, om het daarna 2 jaar niet aan te zitten omdat het perfect draait.

De software is momenteel het grootste vraagstuk.:icon_winkle:
 
@737freak: De bigNg heeft 4 regelbare kanalen. Zolang het totale vermogen van de aangesloten ventilatoren per kanaal niet de 40 watt overschrijdt kan je meerdere aansluiten. Het is zelfs mogelijk om CCFL lampen op de controller aan te sluiten(niet zelf geprobeerd)

De software installeren is geen kunst. Het goed instellen en kalibreren van de analoge temperatuur sensoren wel, aangezien je geen referentie temperatuur hebt. De meegeleverde digitale temperatuur sensoren zouden hiervoor gebruikt kunnen worden. De software is niet nodig om de controller te laten werken. Sterker nog als je op de controller 12 volt aansluit werkt het al. De pc hoeft daarvoor niet eens aan te staan.

De controller kan op 3 manieren gemonteerd worden. In een 3.5" bay of in een uitbreidingsleuf zijn de meest voor de hand liggende. Je kan ook nog de printplaat op de bodem leggen. Er worden plexiglas plaatjes meegeleverd om alles aanrakingsveilig te maken.

De software werkt op win7 64 bit versie. Het uiterlijk van het programma kan beter en sommige dingen is omslachtig voor elkaar te krijgen. Er zijn wel enkele onderdelen die alleen werken met een van de uitbreidingen die apart te koop zijn. Tevens zijn er onderdelen die bij mij helemaal niet werken. Gelukkig heb je deze niet nodig wanneer je tevreden bent met de werking van de controller.
 
helamaal zoals hij het zegt ;)

door mcubed is zelfs onofficieel gezegt (zoals ik dus doe) dat je 20W per kanaal en dan wel meer dan 40 in totaal kan trekken (maar dan moet je dus wel zoals mij er een fan op zetten)

hij start ook altijd netjes op (de pc gaat aan en de fans worden eerst eventjes naar 100% gestuurd en zakken daarna naar de ingestelde waarde)
 
Bedankt voor info, jongens, much appreciated!

Dus hij zoals ik het nu begrijp, na jullie info en nog wat research, gebruik je software om alles in te stellen om daarna de data naar de ROM van de chip te uploaden, die dan z'n werk gaat doen. Je hoeft dus niet de software te hebben draaien op je Windows wil je hem gewoon laten werken (alleen om iets aan te passen heb dus de software weer nodig)?

Ik begin toch aardig overtuigd te raken van de mCubed ;)
 
Bedankt!
Dat ziet er helemaal niet zo slecht uit, misschien een beetje verouderd maar lang niet zo slecht als ik gedacht had...

In dezereview staat het volgende
"Er hoeft dus geen software op de host-pc geladen te zijn om de T-balancer zijn werk te laten doen."
"Ook kun je de temperatuur / RPM statestieken laten exporteren en kun je de sensorwaarden van je moederbord (bv. dmv. SpeedFan of MBM) doorsturen naar de BigNG. Al moet de T-balancer software dan wel actief blijven."

Dus de software hoeft na het instellen niet te draaien op de host tenzij je bepaalde functies wilt gebruiken...
 
corsair 650D inclusief lamptron touch fancontroller

IMG_0040.jpg
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
dave-firsttimer:) Advies over Fan Controllers Cases en Modding 19
Sw333t [FAN ADVIES] Stille 120mm ventilator met pwm fan Overige Koeling 8
Slader Singularity Computers Multi-Node ARGB+Fan? Waterkoeling 3
M Fan mount aqua computer en radiator vraag. Waterkoeling 1
john fan update of niet ? Handleidingen en Installatie Tips 15
Jason Lian Li UNI SL-INF 120 ARGB PWM 120mm Fan HighFlow Product Suggesties en Nieuws 12
K Intel NUC8i7beh2 fan noise Overige Koeling 4
Jason XSPC RGB Series 2 PWM 800-2200 RPM 5V 3Pin aRGB 120mm Fan HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
D Tikkende fan MSI 1080TI 11 gigh Overige Koeling 1
Jason Aqua-Computer Aquaero 5 PRO USB fan controller, graphic LCD HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Loop Connect Fan, Pump, Addressable D-RGB controller unit / hub HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Gelid Solutions Stella ARGB Fan Bundle - 120mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Arctic BioniX P120 A-RGB PWM fan - 120mm - Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Thermaltake Riing Quad 12 RGB fan TT Premium Edition - pack of 3, white, 120mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
D VDG naar ARGB fan Cases en Modding 2
Jason Gelid Solutions Lyra - 140MM ARGB Fan HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Bitspower Touchaqua NOTOS O 120 PWM Fan Digital RGB (5PCS) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
biopunk Lian Li UNI FAN SL140 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 46
Jason Gelid Solutions Stella - 120mm ARGB Fan HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Lamptron CS635 - Lighted Fan Controller (ARGB+PCI) - Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Bitspower Touchaqua Fan and Digital RGB RF Remote Controller Hub HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Bitspower Touchaqua Notos Xtal 120 Fan Digital RGB (3PCS) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
R Fan & RGB controller Cases en Modding 1
P 2 x Y fan splitter kabels combineren Overige Koeling 4
B Vraag over thermaltake 360 set en cpu fan Waterkoeling 3
Freddy Aqua-Computer OCTO fan controller for PWM fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
Freddy EK-Loop Connect 51, Fan, Pump and Addressable D-RGB controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
A Fan problemen met EK-Cable Splitter 4-Fan PWM extender Problemen & Oplossingen 13
E Schakelen Noctua NF-F12 5V USB 120mm Fan op Marantz SR5008 receiver uitgang Overige Koeling 9
Demolisher Thermaltake Riing Plus 12 LED RGB Radiator Fan TT Premium Edition HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
Freddy Aqua Computer D5 NEXT, Pump with integrated fan and LED controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 11
Freddy Aqua-Computer QUADRO fan controller for PWM fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Freddy EK-Vardar EVO 120ER RGB fan HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Z 4-pin PWM Fan Hub voor 10 fans? Advies Waterkoeling Setup 1
Q Aquaero 6 XT blue USB fan controller HighFlow Webshop 2
Freddy Lamptron CL420, RGB Fan + Ledstrip controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Enola beste fan 140 mm voor een rad en airflow? Waterkoeling 11
P Pwm fan aansluitingen Waterkoeling 9
P Probeem met cha fan Overige Koeling 3
XenoMorpH PVC Fan mesh / dust filter HighFlow Product Suggesties en Nieuws 14
Hightower Corsair rgb led fan HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Sw333t Corsair Graphite Series 230T 120mm Fan Orange LED HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
P XSPC EX480 Quad Fan Radiator (White) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Bas9466 Ben opzoek naar een product voor mijn Core x9 fan controller card met usb aansluitin Problemen & Oplossingen 9
Consigliere [Consigliere User Review] Cooler Master Sentinel IIICooltek Silent fan 120mm HighFlow Product Reviews 0
DuctTape Fan keuze. Advies Waterkoeling Setup 4
Hightower EK 180mm fan HighFlow Webshop 2
TinusB Aerocool DS Edition 140mm Fan - BLUE HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Slader delta 120mm fan HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
meneer peer fan mesh guard Cases en Modding 0

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan