• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

"Expera" clean mod.

Viepert

Junior Member
Mijn maat had nog 2 pc's staan waar ie niks mee deed. Dus die kon ik meenemen, voor de prijs van een 2de hands telefoon die ik nog had liggen. Hardware is uit stenentijdperk, maar dit doe ik gewoon voor de gein, kijken of het me lukt. Daarom ook de naam "Expera" als in experiment.

Mijn plan is om het de cleanste pc te maken die ik ken.
Dus totaal geen draden te zien.
Dit gaan we behalen door de meeste draden op de achterkant van het mobo vast te solderen.
24 pins
front panel connectors
3 pin fanconnectors
en misschien nog de ide in reepjes snijden en kijken of dat ook mogenlijk is.
Hdd en dvd's aanpassen dat de voedingsdraden hun behuizing ingaan en daar solderen zodat ze stroom hebben.

Kast zelf,
- strippen
- modden voor mijn doel
- frame laten zandstralen
- frame zwart spuiten
- buitendelen van de kast weet ik nog niet zeker, zit te twijvelen tussen oranje en gif groen.
- voeding, de kap eraf halen en een plexikap voor maken.
- window maken in zijkant, als er nog iemand iedeen heeft voor een bepaald design, feel free to suggest

De Kast in kwestie
30820081.jpg


Mooi plekje voor Highflow sticker gevonden :p
55540429.jpg


De kast gestript op mijn nieuwe werkbank :D
11166289.jpg


Frontpanel, daar word aan de onderkant een blowhole gemaakt voor 120mm fan
36560205.jpg


Backplate met de uitsparingen waar de kabels op het moederbord worden gesoldeerd
49323740.jpg

56676593.jpg


Cpu koeler draad ingekort, zat erover te denken om een gat in mobo te boren waar de draden naar de achterkant kunnen lopen om vast te solderen aan 3pins header.
Tegenwoordig heb je dubbel geperste mobo's waar er nog lanes inzitten die je niet kan zien. Nou zal dat met dit mobo niet het geval zijn. En heb een plekje waar helemaal geen lanes zitten.
Maar vond ik toch een iets te groot risico. Dus daar moet ik nog ff over denken.
71367802.jpg


Ouwe werkpaard van mijn maat. Altijd als zaken computer gebruikt.
k10m.jpg


Verlengstukje wat ik ga gebruiken om te solderen aan de achterkant.
Zodat ik toch nog mobo eruit kan halen als het moet. Zelfde doe ik met de frontpanel connectors
en 3pin fan kabels.
k11k.jpg


Palit ATi X800GTO,
k12x.jpg

ik ga nog ff bedenken hoe ik de voedings kabels zo mooi mogenlijk weg kan werken. Idee is om de kabels aan de bovenkant te solderen en dan met hete lijm pistool te fixeren naar de achterkant van het mobopanel. Zoiets als dit dus,
k14.jpg


Mijn doos met ouwe "goodies" die me meerdere keren uit de brand heeft geholpen als ik weer eens wat nodig heb :D of kwijt ben :D
k1301.jpg


Stay tuned for updates, ik zal proberen zoveel mogenlijk foto's te maken.
Nou maar hopen dat ik niet zo enthousiast wordt dat ik de camera vergeet te gebruiken :D
 
Dat belooft wat ... en misschien maar goed ook dat je eerst alles op een oud socket a bordje uitprobeerd XD

Ja, lijkt me beter als gelijk op mij R3E uit te proberen :D
De 20pin is niet zo moeilijk. Die soldeerpunten zitten redelijk ver van mekaar. Maar de 3pin en front panel zitten behoorlijk dicht bij elkaar. Zal denk ik wel een andere bout moeten halen. De soldeerbout die ik nu heb is redelijk klein, maar eigenlijk nog te groot voor dit werk.

Volgend weekend pas weer een update, heb net nachtdienst achter de rug dus eerst ff dronken worden vanaaf :D
Denk niet dat ik morgen veel fut heb om er mee aan de gang te gaan. Maar de 120mm blowhole is al gezaagt.
Dus afwachten of mijn soldeer kunsten goed genoeg zijn.

En als jullie ideeën hebben voor window design. Let me know.
Kan maar niks orgineels bedenken.
 
Zo'n socket A bord heeft al 3 of 4 lagen koper dus ik zou zeker niet gaan boren !!

En verder ....
Ik zie bolle elco's die aan vervanging toe zijn.
Dit bord gaat zo in ieder geval niet stabiel meer draaien, of begint op korte termijn met nukken.
 
Ok, bedankt voor de tip Cali. Dan maar gewoon op het moederbord aan de voorkant.
"bolle elco's" je bedoelt die torentjes, dat zijn toch capacitors in het engels geloof ik.

Ja is een oud moederbord. Maar heb 2 pc's gekregen. Dus kan misschien nog wel het andere moederbord gebruiken.(ook socketA)
Heb hem getest en hij deed het nog. Misschien dat ie bijna overleden is. Maar kan ik in iedergeval testen of het werkt met het solderen.
 
Elco's = capacitors , dat klopt ;)
En ik zag een paar van die groene torentjes die op knappen staan.

Het is redelijk te doen om die zelf te vervangen maar dan moet je wel
de juiste types gebruiken.
Op een mobo zitten eigenlijk altijd "low-ESR" elco's.
 
Dat is de moeite niet eens waard om te vervangen denk ik.
Ik kijk wel hoe lang hij het volhoud. En anders heb ik nog altijd die andere mobo.
Moet ik alleen wel de backpanel veranderen omdat de 20pin en front panel op een andere plaats zitten.
Maar dat komt wel goed :D :D
 
ik zou zeggen kijk effe meteen of die ander ook bolle heeft, anders is het toch wel een beetje sonde om hem helemaal te modden met de 20 pins aan achterkant enz :)

verder erg interesant project, ik ben benieuwd naar jou creativiteit en skillz ;)
 
Kijk eventueel even naar de waardes van de elco's, mischien heb ik iets liggen ;)

Het gaat daarbij om de waarde in µF en de max. spanning in V.

Als je het aan durft connectoren op het mobo te verplaatsen dan is een elco
eigenlijk kinderspel omdat die slechts 2 pootjes heeft.
Je moet er echter wel om denken dat ze een + en een - hebben waarbij meestal
de min aangegeven wordt.
 
ben benieuwd naar jou creativiteit en skillz ;)

Skillz, *kuch* *kuch* wil niet zo ver gaan als skillz, maar kan wel wat leuks verzinnen.
Dit wordt me eerste "echte" casemod sinds dat ik met pc's bezig ben. (7jaar)
De vorige bouwsels waren allemaal pre-modded kasten waar ik misschien een raampie inzette ofzo.
800D, TT Armor, HAF 922 enz.
Dit is echt zoals het bedoeld is, een ouwe K*T kast en kijken wat voor moois ik ervan kan maken :D

Kijk eventueel even naar de waardes van de elco's, mischien heb ik iets liggen ;)
Ok, dat zou top wezen. Zal ze morgen ff bekijken, dan laat ik het wel via PM weten.
Ben nu te buzzed om met een recht oog naar die dingen te kijken :D :D
 
Heb ff zitten kijkenen op de grote elco (links-onder van cpu) staat
4700UF6,3V
De middel grote staat
2700UF6,3V

Hoop dat je daar iets aan heb. Staat voorderest geen fabrikant op oid.
Had je die toevallig liggen ;)
Zou echt super wezen.
 
Ik heb alleen 3300µF/6,3V die in de buurt komt helaas ...
Die zou ik (als je de ruimte hebt) nog wel op de plek van de 2700µF durven zetten.

Als je toevallig nog plannen had om bij Conrad te bestellen ....
Die heeft ze, heb ik een deel van m'n voorraad ook vandaan.

En als er van een bepaalde waarde slechts 1 bol staat zou ik alles in die waarde
uit voorzorg vervangen.
Als je een duidelijk lijstje met aantallen maakt wil ik wel even bij Conrad kijken
zodat je in ieder geval de juiste besteld.
 
Denk dat ik maar het andere mobo ga gebruiken.
Die heeft geen bolle elco's. Maar volgens me maat heeft ie nooit lekker gedraaid.
Hij weet niet veel van pc's af, dus hoop dat het gewoon klote install van Windows/drivers was.
Heb ik ook getest en werkte wel.
Moet ik alleen wat aanpassingen doen aan de mobo backplate.
+ die heeft een 4pin cpu, dus moet een extra gat maken en solderen :D
 
Nou, na veel geklooi ben ik er achter gekomen dat ik niet goed ben in solderen *schaam* *schaam*
Heb me eerste moederbord verkloot, redenen waarschijnlijk = te dikke draden, te hete soldeerbout en te grote soldeerbout.
Maaaaar dit project is niet helemaal verloren.
Ik ga een gedeelte overdragen aan ...................... mijn pa :D
40 jaar KPN'er en 35 jaar electrishen (hoe schrijf je dat)
Hij gaat voor mij het soldeer gebeuren regelen. Voor hem waarschijnlijk een uurtje werk, terwijl ik 2 dagen bezig ben geweest en het nog verkloot.
Ik zou graag willen dat ikzelf dit hele project van voor naar achter had kunnen maken.
Maar als je iets gewoonweg niet kan, dan houd het op. Ik ga natuurlijk wel kijken bij me pa om het te leren ;)

Chassis gaat volgende week naar een vriend van mij om te laten zandstralen.
Dus dan kunnen we beginnen met spuiten van het chassis.
Ben er nog steeds niet over uit welke kleur ik neem.
OF het wordt chassis zwart, buitenkant oranje
OF chassis wit, buitenkant gifgroen.

Iemand iedeën en zoek nog steeds design voor de window ;) ;)
 
35 jaar als elektricien (volgens mij schrijf je het zo xD) dat zal je vader wel lukken ... wat voor draden had je gebruikt dan ?
Ik had nog een 24 tot 20 pin verlengstuk liggen. die ik wilde gebruiken.
Aangezien het mobo ook 20pins heeft. Zijn zelfde dikte als normale voedingskabels.
Dus redelijk dik om op zo'n klein puntje te solderen.

Hoewel ik zwart normaal een mooiere kleur vind voor een PC denk ik dat het hele draadloos concept beter naar voren komt met een wit chassis.
Dat zat ik zelf ook te denken, wit chassis met gif groene buitenkant en dan een window zonder kleur, zodat je alles binninin kan zien.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Jason PrimoChill Rad Clean - Radiator Cleaning Treatment - Full Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P [VERKOCHT]Ek-Supremacy Clean CSQ (Copper Acetal) Verkocht 1
P [VERKOCHT] EK-Supremacy Clean CSQ - Acetal+Nickel Verkocht 2
gerjanlubbers CM Silencio Clean Mod Gallery & Build Logs 6
gerjanlubbers Clean HTPC Gallery & Build Logs 5
P EK-Supremacy Clean CSQ - Acetal+Nickel HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
J Clean install Win7 : Problemen & Oplossingen 8
Stephan---pro AlienWare 800D (Clean Style) Gallery & Build Logs 74
R Clean Obisidian Gallery & Build Logs 2
k.3nny k.3nny CleaN-TJ07 *build for WWW.HARD.FM Gallery & Build Logs 32
Freddy CPU cooler refitten, met arctic clean set Handleidingen en Installatie Tips 0
T O11D XL hard tube + beperke mod Gallery & Build Logs 3
K Corsair 900D Mod Gallery & Build Logs 6
DuctTape [TKA] Bitspower D5 Mod Kit Matt black 3x Verkocht 0
Freddy Mod cambio v3.5 / shifter / handbrake logitech g25 g27 g29 g920 – improved feel HighFlow Product Reviews 10
A PC mod profielwerkstuk Gallery & Build Logs 10
S First TIme waterkoeling mod Advies Waterkoeling Setup 3
S Reservoir D5 mod Waterkoeling 11
Hightower Bitspower ddc pomp mod Waterkoeling 1
R afmetingen bitspower d5 mod kit Waterkoeling 2
R Bitspower D5 mod met EK-XRES 100 Revo D5? Waterkoeling 0
S Phanteks Evolv ATX + GPU/PCI riser mod Cases en Modding 1
L Bitspower D5 MOD TOP (Clear "S" Model) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
kier CORSAIR CRYSTAL 570X Mod -WTLO- Gallery & Build Logs 8
Freddy MadCatz TE PS3 Arcade Stick upgrade/mod met PS360+ PCB Overige Builds 0
k.3nny Nieuwe mod, welke case? Cases en Modding 5
TinusB Fittingen D5 mod top Waterkoeling 2
P Primus Gamma rev - Corsair 780T mod Gallery & Build Logs 1
K First mod ever on budget (Wall mount) ! Gallery & Build Logs 18
S Pinky Skeleton (First Pc Mod) Gallery & Build Logs 11
M Bitspower D5 Mod Kit / Mod Top / D5 Dual Single Top Upgrade Kit 150 Installed Height Waterkoeling 3
JanPieter Bitspower D5 MOD TOP - Black "S" Model - BP-D5TOPPS-BK HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
C [VERKOCHT] Bitspower D5 Mod Kit Matt Black + Bitspower D5 Mod Pump Top V2 POM Verkocht 2
Slader Kier is genomineerd in de Bit-tech Mod of the Year 2014 Cases en Modding 0
A Alweer een d3sk mod, # zoveel! Gallery & Build Logs 17
S Hulp desk mod Cases en Modding 11
tijgervarken [CIP] "Night Shades" mod by Tijgervarken Gallery & Build Logs 46
H Kleine mod Phanteks Enthoo Primo Cases en Modding 4
the_cyberspace Diverse onderdeeltjes / mod spul HighFlow Product Suggesties en Nieuws 10
S Symphton - Jelle Hoylaerts - Case mod SugarLAN Edition Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
toosgrandioos toosgrandioos - Tjalling Bakker - Powermac G5 mod Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 15
Blokmeister LED mod op Bitfenix Shinobi XL white Cases en Modding 0
C Kleine casemod Coolermaster 430 Elite en Cyborg rat 5 pinksteun mod Cases en Modding 2
A [CM + WC] phantom 410 premiere mod Gallery & Build Logs 0
S Advies gevraagt over nieuwe mod SoulCrusher 2.0 Cases en Modding 2
PlayGamble Red Black White MOD Gallery & Build Logs 5
U Problemen met GTX 680 SLI OC/BIOS/Volt mod Overclocking 0
alain-s [VERKOCHT] Case mod Lian Li PC-7HX Verkocht 1
F [IN-ACTIVE] Bitspower D5 / MCP655 Dual Mod Top/Extreme Verkocht 0
G Mod Shinobi Gallery & Build Logs 41

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan