• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

EVGA 780i SLI A2 boot niet..

animal baars

Pannenkoek
Ik heb een EVGA 780i SLI A2 met een Q6600 @ 3.15Ghz. Geen hele heftige overclock dus. Maar, zowel op stock als met m'n OC boot m'n systeem niet.
Zodra ik de PC aan zet geeft het display FF (Fully Functional) aan. Dus het zou goed zijn. Niet dus, want daar kan het systeem 3 dagen op blijven hangen. Als ik daarna de schakelaar van de voeding snel aan en uit zet, komt de bekende BIOS piep en krijg ik wel alle POST codes op het schermpje.


Nu zijn er hier veel mensen met ervaring en op T.net krijg je weinig zinvolle reacties op deze vraag. Vaak iets in de trend van "dat FF is dat je systeem werkt" :eusa_doh:

Het enige wat ik kan verzinnen is dat het m'n voeding is. Ik heb een BeQuiet DarkPower PRO 850W. Maar die heeft nog nooit meer dan 600W moeten leveren.. En dit zijn toch geen slechte voedingen of wel? Heb 'em gewonnen bij een prijsvraag dus geen bon ofzo.

Andere optie is dat het aan de Vcore ligt.. Ik kan nog wel een fototje maken van m'n BIOS instellingen etc. Ik hoop dat de bijgevoegde screen duidelijk is. Anders moet ik 'em ff zelf uploaden...

Ik weet niet of OC de juiste plaats is voor dit topic...
 

Bijlagen

  • bureaublad-HFF-topic.jpg
    bureaublad-HFF-topic.jpg
    96,2 KB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt door een moderator:
klinkt erg vreemd aangezien het als het je voeding zou zijn je toch andere symtomen zou verwachten, hoewel het inderdaad wel een mogelijkheid is

Misschien een paar vragen om het te verduidelijken:

-als ik het dus goed begrijp springt je pc direct naar FF toe op dat moment zonder enig beeld te geven ?

-Op het moment dat je je psu effe snel reset begint die soms wel door alle post checks heen te lopen?

-loopt die dan ook stuk op een bepaalde code of boot die dan gewoon netjes ?

-(als de vraag hierboven nee is:) Krijg je ondertussen uberhaubt wel iets van beeld ?

-(en natuurlijk een erg simpele vraag maar just in case :p) enige wijzigingen voordat je dit ineens kreeg ?

momenteel klinkt het of ergens als maybe psu, of maybe als mobo
 
klinkt erg vreemd aangezien het als het je voeding zou zijn je toch andere symtomen zou verwachten, hoewel het inderdaad wel een mogelijkheid is

Misschien een paar vragen om het te verduidelijken:

-als ik het dus goed begrijp springt je pc direct naar FF toe op dat moment zonder enig beeld te geven ?

-Op het moment dat je je psu effe snel reset begint die soms wel door alle post checks heen te lopen?

-loopt die dan ook stuk op een bepaalde code of boot die dan gewoon netjes ?

-(als de vraag hierboven nee is:) Krijg je ondertussen uberhaubt wel iets van beeld ?

-(en natuurlijk een erg simpele vraag maar just in case :p) enige wijzigingen voordat je dit ineens kreeg ?

momenteel klinkt het of ergens als maybe psu, of maybe als mobo

M'n pc sprint idd gelijk naar FF. Geen beeld, alleen fans die gaan draaiien en een rood en oranje ledje boven m'n CPU (bij de PWM aansluiting van de fan).

Na zo'n PSU-reset boot 'ie gewoon netjes door, loopt door de checks, laad windows 7 en is volledig stabiel. Heb cinebench met succes kunnen draaiien, furmark (4000pts), 3dmark 2006 (14000 pts), vantage (11000pts), SuperPI, prime95 voor 5 uur. En alles stabiel.

Als het m'n mobo is ben ik de sjaak. Maar heb ik wel een mooi excuus om over te stappen op een leuke i7 bak :icon_fU:
corrupt geheugen!

test alle 2 je bankjes los of probeer ander geheugen van een vriend ofzo.

Het rare is alleen dat het geheugen wat ik eerst had (Kingston HyperX 4x1GB DDR2-800) het had. Daarna heb ik 2x 2GB Corsair Dominator DDR2-1066 geheugen gekocht en heb ik het probleem nog steeds.
 
Laatst bewerkt:
M'n geheugentimings heb ik al van auto af gehaald.

M'n biosversie is P5P. Wellicht dat daar wat winst in te behalen is. Heb nu P10 gedownload en hoop dat daarna de problemen over zijn...

Added after 29 minutes:

Damn, bios update deed niets... Had alleen maximaal problemen om m'n RAID0 bootschijven weer in te stellen. Verder nogsteeds het zelfde gezeik.

Geheugentimings staan nu vast op 5-5-5-15 en 2.1V. Volgens de site van Corsair aangeraden.. Toch raar dit...
 
Laatst bewerkt:
Als die gewoon boot is het in ieder geval niet je psu, daar doet die het of wel of niet.
Eerlijk bij mij klinkt het als een mobo defect in de oren aangezien die ook direct doorspringt naar FF zonder post checks. RAM, CPU zou je merken aan error beeps in plaats van FF status, en vga of gedeeltelijk faulty PSU aan error codes. Aangezien je je bios al hebt gechecked kan je die ook uitsluiten.

Waar ik nieuwschierig naar ben is of die ook meteen op FF springt als je al je ram je GPU en hard disks eruit trekt. Als die het dan nog doet dan kan je al die dingen alvast uitsluiten, je kan dat ook doen met een goedkope test voeding aangezien alleen boot niet zoveel trekt (zeker zonder enig aanhang wat je verder powered)

Als die dan niet direct op FF springt zou ik niet direct je mobo uitsluiten, maar het is eerder om de rest effe uit te sluiten :D
 
Dan trek ik vanavond even een oude voeding onder m'n bed vandaan en test ik het mobo helemaal in z'n blootje:icon_butt:
Hoop dat 'ie dan op FF springt, dan heb ik iig duidelijkheid en kan ik EVGA gaan mailen. Maar waarschijnlijk doen ze er niets mee en mag ik n nieuw mobo kopen...
 
Het wordt nu zielig... Ook met niets anders dan de proc op de plank komt de FF 'error' naar voren. Begin het nu behoorlijk zat te worden. Volgens mij is m'n plank aan het overlijden want aanzetten gaat steeds moeizamer en kan volgensmij niet goed zijn voor m'n bord en de rest van mn spullen (hdd's etc). :087:
Ga de vorige eigenaar eens een mail sturen of hij de bon nog heeft...:hmm

Wat mij wel opvalt is dat zodra het bord niet wil booten, een rode led bij de PWM stekker van m'n CPU-fan aan staat. En als het bord wel z'n routine afhandelt, staat deze uit. Is het dan toch m'n CPU of niet? Ik heb geen andere S775 proc los liggen om dit te testen..
 
Laatst bewerkt:
Maar ik heb de SLI A1 versie en niet de FTW versie met solid capacitors.. Dus daar heb ik al naar gekeken. Maar zou ik de FTW versie op dit mobo kunnen flashen zonder dat ik m'n hele bord naar de ziekte help? Lijkt me niet toch?

Op het EVGA forum heb ik gezocht naar info over die rode LED boven m'n cpublok. blijkt dat deze aangeeft of je proc goed zit/genoeg stroom krijgt. M'n 8pins aansluiting zit goed en geeft ook voldoende prik. Morgen m'n CPU maar eens eraf halen. Heb alleen eerst m'n Highflow bestelling nodig. Daar zit de MX5 in om de koeler opnieuw te kunnen plaatsen :)
 
This BIOS is NOT for the EVGA 780i SLI Motherboard (part number 132-CK-NF78-XX)

Dus niet voor mijn mobo:099:. Maar de verkoper van het mobo stuurt mij de bon nog op, dan kan ik 'em nog registreren en hopelijk iets van EVGA te horen krijgen...

Zijn er nog meer opties? Vanavond ga ik proberen m'n CPU opnieuw te monteren en kijken of het dan over is. En als het dan nog niet over is, gaat de vinger naar het mobo en moet er een nieuwe komen... Alleen nog het geld regelen...
 
Laatst bewerkt:
als je FF krijgt met niets anders dan je cpu in de socket dan is je mobo inderdaad waarschijnelijk dood. Of een verkeerde bios erop maar aangezien je aangaf dat je 2 bios versies hebt gehad lijkt het me stug te geloven dat je 2 keer de verkeerde erop hebt gezet. Dus ik zeg RMA sturen die handel
 
FF = Fully Functional en aangezien hij een rode led heeft bij cpu denk ik te weinig prik op de cpu of cpu is niet goed in je socket?

optie 1: Cmos reset en cpu opnieuw mounten , en evga doet lang over opstarten he

optie 2: Batterij uurtje van je mobo halen ?
 
Die CMOS heb ik gereset. Ik ga uit m'n werk nog even een nieuw duracell baterijtje halen, om dat ook uit te sluiten. Omdat ik toch van plan ben mn mobo er helemaal uit te halen (heb de serial en productnr nodig voor registratie) zal ik gelijk de CPU opnieuw mounten. Ik weet dat EVGA lang doet over het opstarten.

Als het daarna nog zo blijft, gaat het mobo RMA (als dat nog kan) en ga ik een XFX 790i met 4GB ddr3 mem ophalen. Als m'n EVGA dan terug komt, gaat die de verkoop in met 2x2GB Corsair Dominators.

In iedergeval bedankt voor jullie hulp en tips! Als je in R'dam bent mag je een biertje komen drinken :D
 
Dan is het dus met zekerheid te zeggen dat het mobo aan barrels is?:icon_question:

Ik heb al een optie op een nieuw setje dus ga die dan maar door zetten. Ik kreeg net een mail dat m'n HF bestelling opgestuurd wordt, dus dan kan ik gelijk m'n nieuwe satakabels en shit installeren...:hmm
 
Boys en mede forumfappers,
Ik ben er achter wat er mis is. M'n 850W BeQuiet DarkPower PRO voeding. De 12V lijn van de CPU power is verrot of wordt iig niet goed aangestuurd. M'n systeem (graka, mobo, cpu en 2xvelociraptor) start vlekkeloos op op een oude 250W voeding. En de 850 watter trekt het niet. Kut maar waar. Kijken hoe goed de RMA regeling van BeQuiet is.. En een nieuwe Corsair 850W kopen.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
B Evga Nforce 780i SLI fan. Overige Koeling 13
Betrayedcover WC block EVGA 780I Waterkoeling 3
D DOA evga 780i ftw Hardware & Software 1
D mosfet blok voor EVGA 780i FTW HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
D evga 780i A1 S775 Hardware & Software 2
D EVGA 780i MCP/SB custom fan Handleidingen en Installatie Tips 18
D EVGA 780i MCP fan HighFlow Product Suggesties en Nieuws 15
Jason Watercool HEATKILLER V EBC - Active Backplate for RTX 3080/3090 EVGA FTW3 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Vector EVGA XC3 RTX 3080/3090 D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
Sp33dFr34k [TKA] EVGA GTX780 Superclocked met EK WC block Verkocht 0
Marc Laenen EVGA 980Ti ... NVIDIA 3
Hightower EVGA Power Link Adapter - PCI-E HighFlow Product Suggesties en Nieuws 8
arwin74 EVGA power link Gevonden 0
R Aansluit advies EVGA GeForce GTX 980 Ti Hydro Copper op Swiftech H220X Advies Waterkoeling Setup 1
X EVGA gtx980 backplate HighFlow Product Suggesties en Nieuws 9
G Evga hadron (hydro) Cases en Modding 1
P [Waterkoeling] €1000 euro, I5 3470 2x EVGA GTX 970 SC ACX 2.0..buiten de kast om Advies Waterkoeling Setup 1
V [Waterkoeling] i7-5930K-, Socket 2011-3, Rampage V, EVGA GeForce GTX980, Obsidian900 Advies Waterkoeling Setup 13
Tath Bitspower EVGA GTX 970 Supercloked VGa Card HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Tath Bitspower waterblok voor de EVGA GeForce GTX 970 SuperClocked ACX Design VGA Card HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Tath Bitspower waterblock Acrylic voor EVGA GeForce GTX 970 SuperClocked Design VGA Card HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
stigma [VERKOCHT] EVGA GeForce GTX 780 Ti 3GB Verkocht 14
boefmans [CLOSED]Evga gtx580 sli Gesloten 1
arwin74 [CLOSED]Evga z77 ftw + 3570k Gesloten 2
Hightower evga sli bridge HighFlow Product Suggesties en Nieuws 11
reclamations [VERKOCHT] EVGA gtx680 Verkocht 4
M [CLOSED]EVGA GTX 580 Superclocked 1.5GB SLI + EK WB Fullcovers Gesloten 2
N [Waterkoeling] 700€ ,I7 4470K, 2x EVGA 770 GTX, Asus Maximus VI Hero, Crhr Vengeance Advies Waterkoeling Setup 23
Traxtorm [IN-ACTIVE] Bitspower Black Freezer EIX58NSC Kit (EVGA X58 Classified) Verkocht 0
Traxtorm [IN-ACTIVE] 2x EVGA X58 Classified (759) DEFECT Verkocht 0
Traxtorm [IN-ACTIVE] Evga ecp Verkocht 0
Traxtorm [IN-ACTIVE] 2x EVGA GTX275 FTW's Verkocht 0
K EVGA GTX 780 HydroCopper vraagje Waterkoeling 5
reclamations [Gezocht] EVGA 680 blackplate Gevonden 1
K [CLOSED]Animo 3x evga 580 + wc blocks Gesloten 6
Sw333t [CLOSED] EVGA GeForce GTX 680+ 4GB w/Backplate Gesloten 3
Hightower psu tagan piperock 800watt genoeg voor de evga 770 sc gtx Electronica 4
Aequitis [VERKOCHT] 3x EVGA GTX 580 Hydrocopper 2 Verkocht 12
Hightower past ekfc gtx 680 op een evga gtx660ti ftw? Waterkoeling 2
Hightower welk ek fullcover block voor de evga 660ti ftw gtx Waterkoeling 2
Joren Evga Z77 Stinger HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
Zwelgje [VERKOCHT] evga z77 ftw Verkocht 2
Adam Vandervorst EVGA SR-2 voorzien van case en PSU Hardware & Software 2
Adam Vandervorst EVGA SR-2 VS ASUS Rampage IV Formula Hardware & Software 14
Adam Vandervorst EVGA GTX 670 4 gig VS GTX 660 TI NVIDIA 4
Adam Vandervorst evga 1650 watt power suply !!! Hardware & Software 16
Cygnitr0n [VERKOCHT] EVGA GTX560Ti FPB + EK FC-560Ti V2 + EVGA GTX 560Ti Backplate (2x) Verkocht 12
O [VERKOCHT] EVGA GTX570 SuperClocked + Arctic Accelero Xtreme Plus 2 Verkocht 3
JeanPaul [VERKOCHT] Evga SR-2 Motherbord Verkocht 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan