• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Even voorstellen

Wim Butte

New member
Je verwacht misschien op dit forum geen 68 jarige man en toch kan ik er niet omheen dat dat mijn leeftijd is haha. Wat doe ik hier in s'hemelsnaam???. Kijk eerst maar eens naar de foto want daar heeft het mee te maken..

Mijn naam is Wim. Ik hoef geen nickname, dus gewoon Wim. Leeftijd weten jullie dus al. Woon in Spaarnwoude. Heb mijn hele leven in de luchtvaart en reisbranche gewerkt. Ben de oprichter van o.a. Vliegwinkel.nl. Ben altijd gek geweest van luchtvaart. Heb ook zelf vliegbrevet gehad en heb 25 jaar gevlogen (als hobby ) maar moest op een gegeven moment stoppen vanwege mijn ogen. Mijn pensioen zat er ook aan te komen en ik wou niet in een zwart gat vallen. Via via ben ik op het spoor gekomen van een Boeing 737 vluchtsimulator. Heb een clubje opgericht met een aantal mannen om de simulator te onderhouden en uit te bouwen. Ik ben zelf helemaal niet technisch. Ik kan wel vliegen maar niet sleutelen. Kan prima met computers overweg maar ik kan ze zelf niet bouwen. Voor de simulator gebruiken we maar liefst 3 PC's. 1 pc stuurt de 3 HD projector schermen aan. Moet dus een behoorlijk snelle PC zijn. De PC die ik nu heb heeft een 2080TI GPU en een 9700K CPU die is overklokt naar 5Ghz.

Waarom ben ik dan nu hier? Ik heb 3 nieuwe 4K projectoren gekocht. Daarvoor wil ik een compleet nieuwe PC (laten) bouwen.
Mijn huidige PC komt straks in de verkoop. Mijn huidige PC heeft standaard waterkoeling en mijn CPU is in Amerika gedelidded door het bedrijfje Silicon Lottery. Ondanks dat lopen de temperaturen nog regelmatig op richting de 90gr. Vooral heel vervelend als Windows weer van alles gaat lopen checken ( ondanks dat we updates hebben uitgezet etc. )

Ik wil dus nu een PC die EXTREEM goed is gekoeld. Niet om overklok records te verbreken maar om uren lang met zware belasting te kunnen draaien met een 'normale' overklok.

Daarom denk ik aan een custom waterloop in combinatie met een chiller.

Ik wil de PC laten bouwen door Highflow zodat ze direct de juiste koeling kunnen installeren bij het bouwen van de PC. Het lijkt mij daarom het beste dat Highflow ook de behuizing levert zodat we daar geen problemen mee kunnen krijgen.

Dit zijn de spullen die ik heb besteld:
1603804861439.png

De RTX 3090 GPU is in back order bij Alternate. De rest is binnen of onderweg. De i9-10900K CPU heb ik gekocht in Amerika bij Silicon Lottery ( https://siliconlottery.com/ ) . Het is een speciaal 'binned' exemplaar die ze ook nog eens delidded hebben.

Dit zijn de specs van de CPU:
1603805306515.png

Dus wat vraag ik nu aan HighFlow ( en aan iedereen die dit leest )? Welke koeling zou moeten worden ingebouwd ? Welke capaciteit chiller heb ik nodig? Mijn doel is om de CPU altijd ruim beneden de 70 graden te houden. Kan ik mijn doel ook bereiken zonder chiller ? Welke behuizing zou ik moeten hebben voor het geheel?

O ja bij Highflow gekomen door te googelen op PC koeling.

Ik hoor graag!

Groet,

Wim
 

Bijlagen

  • Vluchtsimulator.nl. Wim-Butte.jpg
    Vluchtsimulator.nl. Wim-Butte.jpg
    230,1 KB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt door een moderator:
Welkom op het forum, alvast veel lees en type plezier hier!

Dat is een heel deftige simulator setup :)
Mooie hobby om (met pensioen) mee bezig te houden :D

Moet het systeem ook nog mooi zijn met verlichting etc. of komt het in een hoekje te staan en moet het gewoon functioneel zijn?
 
Hier nog even wat foto's van de huidige set-up. Je ziet de neus van de vluchtsimulator. De verschillende USB, audi, video en netwerkkabels lopen via een gat onderin het projectiescherm naar een ruimte achter het scherm, alwaar een oude patchkast van de PTT met onderin de server PC ( dat is dus de PC die moet worden vervangen ) en enkele andere PC's die verbonden zijn met de SIM. Aan de achterkant een spaghetti van draden ..
 

Bijlagen

  • IMG_4205 1.jpeg
    IMG_4205 1.jpeg
    61,2 KB · Weergaven: 15
  • IMG_4206 1.jpeg
    IMG_4206 1.jpeg
    111,4 KB · Weergaven: 14
  • IMG_4208 1.jpeg
    IMG_4208 1.jpeg
    109,7 KB · Weergaven: 14
  • IMG_4209 1.jpeg
    IMG_4209 1.jpeg
    202 KB · Weergaven: 14
  • IMG_4210 1.jpeg
    IMG_4210 1.jpeg
    128,6 KB · Weergaven: 14
Moet het ook zo stil mogelijk zijn (fluisterstil)?
Of maakt het niet heel veel uit door geluid van andere apparatuur, speakers etc.?
(heb nooit in een cockpit gezeten, maar denk als je een echte vliegtuig simuleert, ook in de cockpit het geluid van de motoren wel het geluid van de computer overheerst :))

Met al die projectoren en apparatuur denk ik dat de kamer vrij snel opwarmt, met name in de zomer.
Heeft de kamer waarin jouw simulator staat airco?
Zo ja, dan is de gemiddelde kamer temperatuur 20~25 graden en komt het niet erboven neem ik aan?
In dat geval is een chiller niet nodig en zal een paar grote radiatoren+goede fans de CPU wel onder de 70 graden houden.
Heb je géén airco in de kamer, dan kan je beter het geld dat je in de chiller wilde investeren -> investeren in een airco voor in de kamer :)

En heb je nog een maximaal budget voor de behuizing en waterkoeling setup?

-- update --
Moet de behuizing binnen bepaalde maten zijn of kan het ook naast de patch kast op de grond bijvoorbeeld?
 
Stil is inderdaad niet zo van belang. Het geluid van de vliegtuigmotoren etc overstemmen inderdaad alles. Dat wil ook weer niet zeggen dat het gigantisch lawaai moet maken. Maar echt stil hoeft het dus niet te zijn. Het klopt dat de ruimte snel opwarmt door alle apparatuur en projectoren. De temperatuur komt echter niet boven de 23 graden of zo. De ruimte is goed geïsoleerd. We hebben inderdaad airco en zoals je op de foto's kunt zien die ik zojuist heb gepost, hebben we ook een aftakking van de airco naar de PC. Ondanks de airco, waterkoeling en gedelidde CPU, komt de temperatuur van sommige cores toch regelmatig boven de 90 graden. De koeling die we nu hebben is een Corsair Hydro Series H115i v2 . Dat is dus by far niet voldoende. De GPU is een 2080TI Seahawk , dus ook watergekoeld. Ik ben dus erg benieuwd hoe je dit beter kunt krijgen. Wat zou - afgezien de kosten - het nadeel zijn van een Chiller? Voor wat betreft het budget: ik houd er niet van om ' geld over de balk te smijten ' in die zin dat het zonde is om geld uit te geven aan iets wat je niet nodig hebt, overkill etc, maar aan de andere kant is mijn antwoord dat mijn budget geen limiet heeft en dat ik graag geld uitgeef voor kwaliteit en resultaat! De PC componenten die ik heb besteld komen al op EUR 5K en dat is dus nog zonder koeling en behuizing. De ketting is zo sterk als de zwakste schakel en ik wil niet dat koeling de zwakste schakel is, zoals dat nu wel het geval is. Hopelijk kan je hier wat mee haha
 
sorry nog 1 vraag vergeten te beantwoorden. Ik zal zo nog even opmeten wat de maten zijn van de onderkant van de patchkast. Er is nu nog ruimte over. Het is wel het mooist als de kast daar in past. Ook in verband met de lengte van aangesloten kabels.
 
Zo'n AIO kitje als de H115i is te vergelijken met een goede luchtkoeler, maar zeker niet te vergelijken met een goede waterkoeling set :)
Een goede waterkoeling set koelt vele malen beter dan een AIO kitje of luchtkoeler.
En met een airco in de kamer heb je zeker geen chiller nodig om de temperaturen laag te houden.
Nadelen van een chiller zijn o.a. extra onderhoud, extra component dat kan falen, geluid, sterkere of meerdere pompen nodig, wanneer koelvloeistof temperatuur onder kamertemperatuur komt krijg je condens -> gevaarlijk voor elektronica, stroom verbruik en het formaat (een chilller is erg groot en zwaar).
Een chiller raden we alleen aan als de kamertemperatuur hoog is (en daarbij de hardware goed isoleren tegen condens) of bij een extreme overclock om voor wedstrijden e.d.

Dat is een mooie ruimte, dan kan je er een big tower erin kwijt, dat is een grote kast waar je meerdere radiatoren in kan plaatsen.
Want hoe meer radiatoren, hoe beter de koeling.

Heb je het exacte modelnummer van jouw bestelde videokaart?
Dan kunnen we checken of er al een waterblok voor beschikbaar is.
 
Duidelijk verhaal Freddy! Ik waardeer ook je eerlijkheid om geen chiller aan te smeren als dat in mijn geval geen goed idee zou zijn. Je hebt mij ervan overtuigd dat je het met een superieure koeling in de PC beter kunt oplossen.
Ik begrijp het verhaal van de grote kast en het aantal radiatoren. Nu dacht ik dat ik al een grote kast had. Net even opgemeten: Mijn huidige kast is 51cm hoog, 23 cm, breed en 57cm lang. Je hebt dus nog grotere big towers??

De videokaart die ik heb besteld is de MSI 24GB D6X RTX Gaming Trio 24G. Hopelijk heb je daar voldoende aan.

Mocht je nog meer info willen dan hoor ik het wel. Anders verneem ik graag jouw voorstel voor een echt superieure koeling en kast.

Dank!

Wim
 
Je hebt dan inderdaad al een grote kast :)

Voor jouw nieuw systeem kan je bijvoorbeeld voor deze behuizing gaan:

Deze is qua formaat 240 x 595 x 570 mm (B x H x D).
En hierin kan een grote 480 radiator aan de voorkant en 360 radiator aan de bovenkant en nog een 240 radiator aan de onderkant.
Dan heb je ruim voldoende koelcapaciteit.

Kan je een link naar de videokaart geven?
Want voor de MSI GeForce RTX 3090 Gaming Trio 24G is er op het moment nog geen waterblok beschikbaar (waarschijnlijk komt die er wel, levertijd nog onduidelijk).
Voor de MSI GeForce RTX 3090 Gaming X Trio 24G is er al wel een waterblok (beschikbaar over 1-2 weken):

Of je zou kunnen vragen of Alternate deze kaarten kunnen leveren als alternatief:
Gainward Gainward GeForce RTX 3090 Phoenix
Gainward Gainward GeForce RTX 3090 Phoenix GS
Palit Palit GeForce RTX 3090 GamingPro (NED3090019SB-132BA)
Palit Palit GeForce RTX 3090 GamingPro OC (NED3090S19SB-132BA)
PNY GeForce RTX 3090 24GB XLR8 Gaming EPIC-X RGB Triple Fan Edition (VCG309024TFXPPB)
Hiervoor hebben we de waterblokken al beschikbaar.
 
Lijkt me een uitstekende kast Freddy! Heb daar nog wel een vraagje over. Zoals je kunt zien op een van de foto's blaas ik door mijn huidige kast koude airco lucht ( rond de 19 a 20gr ) . De lucht gaat er aan de voorkant in en de radiatoren blazen het dan door naar de achterkant. Ik heb nog nooit last gehad van condensatie problemen. Zou het een probleem zijn als er dan ook een radiator aan de bovenkant zit?

Voor wat betreft de videokaart, sorry mijn fout, ik was de 'X' vergeten. Het is dus de MSI GeForce RTX 3090 Gaming X Trio 24G i ! Mooi dat je dan daar over een paar weken een koelblok voor hebt!
 
Mooi Freddy! Nog een laatste vraag over de ' hele luxe ' waterkoelingset. Ik ga ervan uit dat het woord ' luxe ' beeldspraak is aangezien het mij alleen gaat om het resultaat. Kan je mij uitleggen waarom deze set ' heel luxe ' is?
 
OK duidelijk Freddy. Wat mij betreft akkoord! Hoe wil je dat we dit verder financieel/administratief en logistiek aanpakken ? De verschillende componenten voor de PC worden nu dagelijks bij mij bezorgd. De vraag is wanneer de grafische kaart arriveert. Dat kan zomaar pas tegen het einde van het jaar zijn. Wil je dat ik de doos met verzamelde componenten zodra alles er is - zonder de GPU - alvast naar jullie breng zodat je vast aan de slag kunt gaan of wil je dat we wachten totdat grafische kaart ook is gearriveerd? Wil je dat ik de winkelwagen alvast afreken en dat je dan later nog een factuur stuurt voor inbouwen of wil je alles in 1 x factureren?
 
Het makkelijkst is inderdaad dat je de winkelwagen afrekent, dan kunnen de onderdelen voor jouw project gereserveerd en/of besteld worden.
De aanwezige hardware kan je op afspraak alvast brengen, dan kan daarmee al een begin gemaakt worden.
Voor de assemblage wordt achteraf een factuur gemaakt voor de gemaakte uren (en eventueel wijzigingen/extra benodigdheden).
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
P Even voorstellen Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 3
L LiniusV Pauwels Stijn Even voorstellen Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
Silversurfer Even voorstellen: Project Silversurfer Evo Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
T thatprosteal- troy - voorstellen Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
K Even beleefd voorstellen: Jarno Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 3
Flexi-Cook Hi guys, Ik wil mij graag even voorstellen, Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 6
Rammstation Even voorstellen : Rammstation project: Rammstation Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 7
brepoels peter Mezelf even voorstellen peter brepoels Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 8
J Even voorstellen - JeroenNietDoen79 Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
Mandem Ook maar eens voorstellen Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 7
J Even voorstellen: Joossens Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 3
foxbuster Even voorstellen : Foxbuster Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 11
MDLs Even voorstellen MDLs Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
R even voorstellen rubicon Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 2
S Even voorstellen :Septimvs Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 27
L Voorstellen Lampenkap Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
A FF Voorstellen Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
S Even voorstellen dan maar. Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
C Zal Mezelf & Hotline even voorstellen Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
B Mezelf even voorstellen Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 3
R even voorstellen Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 2
R Even voorstellen - Dennis Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
J Voorstellen Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 3
H Even Voorstellen Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 3
retrorick Opnieuw weer even voorstellen denk ik... Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
H Voorstellen.. Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
MRHelmond Even voorstellen Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
M Even voorstellen Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 2
S Sparks.nl - Even voorstellen Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 0
A Even voorstellen Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 6
R Even voorstellen.... Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 3
R Ook even voorstellen.... Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 3
H Even voorstellen.. Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
S Even voorstellen, Timo Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 6
Q Even Voorstellen, Barry Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 6
R Even voorstellen, Hallo Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
Bas9466 Wil mij even voorstellen. Bas Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 16
M even mezelf voorstellen. Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
F Voorstellen Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 3
A Even voorstellen Alex Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 8
B Voorstellen Brutus83 / Raymon Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
R Voorstellen Ramonnie Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 13
Michel Nog ff voorstellen: Michel Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 11
A even voorstellen Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 7
AQuAKiNG Even voorstellen.. Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 6
V even voorstellen Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
G even voorstellen wim/gorky Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 7
tijgervarken voorstellen Xander/ Tijgervarken Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
Grav3D1gger Even voorstellen Grav3D1gger / Johnny Meerveld / PC heeft geen naam. Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
C even voorstellen Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 9

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan