• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Euro "crisis"

JW.

New member
Grote banken betaalden 10 miljard meer loon in 2012

Dus...

article-1333204-0C36343C000005DC-853_634x483.jpg


Bron: Nu.nl/Reuters.
 
leef je leven, dit soort gezeur is niet van toepassing voor de 40/50urige werkweek persoon (mening)

Enigste punt wat ik heb is dat de belasting omhoog ging voor niks, want ze kunnen het niet een echt voorleggen waarom het WEL omhoogmoest xD!
 
Artiekel is boring 3,5% indexatie is 10 miljard op een loonkost van 275 give or take, ik heb dit jaar al 2% meer loon gehad net zoals men vrouw die dan wel bij de bank werkt.
Banken zijn witte maffia en zullen dat altijd blijven.

Just my feeling

Sent from my Sony Tablet S using Tapatalk 2
 
leef je leven, dit soort gezeur is niet van toepassing voor de 40/50urige werkweek persoon (mening)

Enigste punt wat ik heb is dat de belasting omhoog ging voor niks, want ze kunnen het niet een echt voorleggen waarom het WEL omhoogmoest xD!

Ben het niet helemaal met je eens. Dit gaat juist wel de 40/50 werkweek persoon aan aangezien wij de draagvlak zijn voor de hele economie. Zie het als videokaarten, de midrange verkoop daar moeten AMD en Nvidia het van hebben.
Als wij geen fatsoenlijk hypotheek of lening meer kunnen krijgen omdat banken regels aanscherpen, dan houden wij ons geld in de zak en wordt er niets verdiend.
Ik mag ook niet klagen aangezien ik elk jaar gewoon een loonsverhoging krijg, maar wanneer het kabinet het er door drukt dat er geen loonsverhogingen meer zullen zijn in de zorg, dan raakt het mij wel omdat mijn vrouw in de zorg werkt. Weer minder geld om uit te geven, weer minder geld wat in de economie terecht komt.
Op drank, tabak, en vooral de benzine komt accijns verhoging op, en dan ook nog eens de 21% BTW. Inmiddels heeft de inflatie allang mijn loonsverhoging ingehaald.

Die banken hebben gewoon te lang en teveel de vrije hand gehad om met andermans geld te spelen. Een ging het mis? "Hier heb je 250.000 euro oprot premie", betaald van ons geld. Inmiddels zijn de spaarrentes zover gezakt en rentes van leningen zover gestegen, dat je het beste gewoon je geld in een oude sok onder je matras kunt leggen.
 
Banken mogen dan de oorzaak zijn van deze crisis.
Maar de media en politiek is naar mij mening de instant houder.
Lekker angst creëren en minder banen.
Mensen gaan minder uitgeven en sommige kunnen minder uitgeven.
Al met al een neerwaartse spiraal die nog wel even zou aan houden.
 
Laatst bewerkt:
Bank mogen dan de oorzaak zijn van deze crisis.
Maar de media en politiek is naar mij mening de instant houder.
Lekker angst creëren en minder banen.
Mensen gaan minder uitgeven en sommige kunnen minder uitgeven.
Al met al een neerwaartse spiraal die nog wel even zou aan houden.

Helemaal mee eens!

Dr gebeurt blijkbaar niks interessants genoeg in de wereld om te melden.
Dus wordt de Euro "crisis" ff lekker onder de loep gelegd.

Denk dat t kabinet t misschien nog een jaartje volhoud en dan kunnen we weer naar de stembus.
Vrees dan wel voor de uitkomst... want met veel ontevreden mensen en een malloot als Wilders is dr snel paniek gezaaid.


Denk zelfs dat deze man dr niet heel veel naast zit:
juncker.jpg


Zijn quote: Luxemburgse premier waarschuwt voor oorlog


Aagghh ja, wij zitten toch nog steeds te wachten op de JSF... ;)
 
Banken mogen dan de oorzaak zijn van deze crisis.
Maar de media en politiek is naar mij mening de instant houder.

Daar heb je het bij het rechte eind, maar ik zou zelfs nog een stap verder durven gaan. Als je alles objectief bekijkt dan kan je zelfs zeggen dat de cocktail media+ratingbureau's de eigenlijke oorzaak is. Als je terug kijkt naar griekenland voor deze hele crisis, dan zaten ze relatief 'safe'. Hun schuld was relatief hoog en wat sneller aan het oplopen dan je zou willen, maar kon perfect rechtgetrokken worden met een fractie van de besparingen die ze ondertussen hebben moeten doen. Maar door het vicieuze cirkeltje media/ratingbureau's kelderde hun rating en schoot hun rente omhoog, met de gekende gevolgen.

Overigens handig om te weten is dat toen heel dit verhaal begon er niet eens een 'reden' was om griekenland zo onder de loep te nemen, de amerikanen hadden toen ook een deadline met hun 'fiscal clif' maar die werd uit de wind gezet door de media door de aandacht naar griekenland af te leiden...

Wat betreft de invloed op de werkende mens, Zij/Wij gaan er inderdaad niet onder 'leiden', maar moeten het met wat minder luxe doen. En zo begint er inderdaad een neerwaartse spiraal, voor de economie, maar zoiets heeft de neiging vanzelf terug op te veren eens de onderliggende problemen opgelost zijn.
 
Daar heb je het bij het rechte eind, maar ik zou zelfs nog een stap verder durven gaan. Als je alles objectief bekijkt dan kan je zelfs zeggen dat de cocktail media+ratingbureau's de eigenlijke oorzaak is. Als je terug kijkt naar griekenland voor deze hele crisis, dan zaten ze relatief 'safe'. Hun schuld was relatief hoog en wat sneller aan het oplopen dan je zou willen, maar kon perfect rechtgetrokken worden met een fractie van de besparingen die ze ondertussen hebben moeten doen. Maar door het vicieuze cirkeltje media/ratingbureau's kelderde hun rating en schoot hun rente omhoog, met de gekende gevolgen.

Overigens handig om te weten is dat toen heel dit verhaal begon er niet eens een 'reden' was om griekenland zo onder de loep te nemen, de amerikanen hadden toen ook een deadline met hun 'fiscal clif' maar die werd uit de wind gezet door de media door de aandacht naar griekenland af te leiden...

Wat betreft de invloed op de werkende mens, Zij/Wij gaan er inderdaad niet onder 'leiden', maar moeten het met wat minder luxe doen. En zo begint er inderdaad een neerwaartse spiraal, voor de economie, maar zoiets heeft de neiging vanzelf terug op te veren eens de onderliggende problemen opgelost zijn.

Als je echt denkt dat de media en ratingbureaus de oorzaak zijn en er geen reden was om Griekenland onder de loep te nemen denk ik dat je echt niet weet wat er aan de hand is.

Op de Belgische TV is er net een 4 delige documentaire over bezig.

Deel 1 kan je hier zien: deredactie.be video: Het verdriet van Europa
Vandaag is deel 2.
 
Ik weet best wat er daar gaande was. Akkoord, misschien heb ik het wat geminimaliseerd in mijn post, maar fundamenteel klopt het best wel. HAD griekenland zijn rating en rente kunnen behouden zoals die in het begin van de (tweede) economische crisis was, dan was er was een oplossing mogelijk geweest. Of die er ooit ging komen is een andere vraag, maar met hun huidige rentevoet is het simpelweg niet mogelijk. Daar hebben de media & de ratingbureaus een grote rol in gespeeld.

O, enuh:
ik zeg: is schuld van de media
jij zegt: nee van op de TV heb ik gezien...
 
O, enuh:
ik zeg: is schuld van de media
jij zegt: nee van op de TV heb ik gezien...

Beetje lame dat laatste maar ja ik was wat te lui een een langer antwoord te geven :)

De oorzaak zijn banken die aan Jan en alleman geld hebben geleend zonder vaak een garantie dat het wel terug kon betaald worden, allemaal om snelle winsten en bonussen.
Een groot deel van die 'slechte leningen' werden dan doorverkocht in exotische financiele producten waar geen mens iets van begrijpt maar waar zogezegd wel veel winst mee kon gemaakt worden.
En wanneer de groep mensen en bedrijven die niet konden terugbetalen groot genoeg werd zakte het kaartenhuisje ineen.

Veel banken kwamen in de problemen door enerzijds leningen die niet werden terugbetaald + die exotisch financiele producten die plots niets meer waard zijn.
Een belangrijke reden waardoor dit mogelijk was is dat in de jaren negentig in verschillende grote landen de regels waar banken zich moesten aan houden werden versoepeld dus voor hen was het meer vrijheid, meer geld verdienen en verder kijken we niet (die regels zijn nu nog altijd even soepel).
En door het sneeuwbaleffect komt heel de economie in de problemen met alle gevolgen van dien.

Wat de schuld van de rating bureaus hier is zie ik niet goed want hiermee hebben ze niet veel te maken. Dat Griekenland steeds meer moet betalen om nog geld te lenen is waar maar geld lenen om een ziek corrupt systeem in stand te houden is ook niet echt een oplossing. Ben al vaak in Griekenland geweest en belasting ontduiken is daar een nationale sport en voor alles betaal je smeergeld (=fakelaki, google maar eens). Wat wel nog geholpen zou kunnen hebben is een muntdevaluatie maar ja dat gaat niet want ze zitten vast aan de euro. Waarschijnlijk worden zij er nog wel uitgegooid maar dat zal pas gebeuren na de Duitse verkiezingen want Merkel wil herverkozen worden en dat zou niet lukken als het red Griekenland plan mislukt.

Ben misschien een pessimist maar dat wordt je echt als je je meer en meer in de materie verdiept en in 'binnenkort komt het wel terug goed' geloof ik eerlijk gezegd niet.
 
Kijk dat is inderdaad een beter onderbouwde uitleg. Wat je zegt klopt en klopt niet. Wat jij beschrijft is de 'economische crisis', dat is/was een wereldwijde crisis die rond 2008? begon en die inderdaad vanuit het bankwezen voort kwam. Deze vind vooral zijn oorsprong op de Amerikaanse hypotheekmarkt en aan exotische opstellingen tussen banken onderling. Ondertussen is het ergste van deze crisis al achter de rug, de banken zijn gered enzo.

Waar het hier over gaat is de 'Europese crisis', wat in feite een gevalletje apart is. De oorzaak hier is voor een DEEL de economische crisis die een paar Europese banken in de problemen stak, voor een deel de 'hoge' staatsschuld van een aantal landen en voor een deel de politieke aanpak daarvan. Waar het hier 'ingestort' is is niet zoals bij de eerste crisis omdat er plots tonnen geld 'verdwenen' was in leegstaande woningen, maar speculatie op de financiële markten (Amerika op kop met hun reuze staatsschuld :p). Men 'zag' ineens problemen die er al jaren/decennia waren (zoals sjoemelende grieken/ministers), dat onze staatsschuld wel aardig hoog was, dat er banken 'gered' moesten worden en dan is de bal aan het rollen gegaan.

Dat is ook waar de ratingbureaus in het spel komen. De ratingbureaus geven de landen een rating en de grote beleggers handelen daarnaar. Nu zijn alle grote rating bureaus Amerikaans, en we weten dat er trucjes zijn zoals 'shorten' en opzettelijk lang wachten voor je een lening aangaat om geld te verdienen aan de dalende rating. Dat terzijde, wat er gebeurde was dat de ratingsbureaus gezien de omstandigheden de rating van bepaalde landen verlaagden (ierland, griekenland, spanje, italie, zelfs belgie :p), waardoor hun rente steeg. Op zich geen probleem, de bureaus deden gewoon hun werk. Voor de landen in kwestie betekent dat gewoon een extra besparingsinspanning. Waar het fout hing was dat de media daar bovenop sprong en de zaken opblies, angst schiep en vertrouwen wegnam. En daar begint de vicieuze cirkel, want die daling in vertrouwen en instabiliteit, gekoppeld aan vragen en opinies over de besparingen, zorgden ervoor dat ipv. dat de rating na een daling stabieler word (zoals het zou moeten zijn) net onstabieler werd. Gevolg: nog een rating verlaging. Weer besparingen. Weer speculatie, uitvergroten, angst, minder vertrouwen weer rating verlaging.

Zo is Griekenland van ergens rond de B (afhankelijk van bureau tot bureau) tot absolute rommelen gegaan in iets minder dan twee jaar. Daardoor is hun rente van ergens rond de 5-7% (pin me er niet te sterk op vast) gezakt tot god weet hoeveel en het land gewoon onmogelijk verder kon. Een zeer simpel feit is dat geen enkel land, zelfs de sterkste groeier niet (er vanuit gaande dat ze een 'normale' staatsschuld hebben), kan overleven als hun rente ineens zo de hoogte in schiet.

Dat gezegd zijnde, is er natuurlijk ook een reden waarom de crisis vooral griekenland, italie, spanje en zelfs een beetje belgie trof. Belastingen ontduiken is hier inderdaad een nationale sport, Ierland is bij mijn weten enkel werkloosheid. Daarnaast was er in die landen ook veel werkloosheid, wat ook doorweegt op de economie van een land. Landen die steviger in hun schoenen stonden hadden er veel minder last van. Ook de EU met al zijn verplichtingen helpt niet echt als je een crisis te lijf moet gaan.

Hoe en wanneer deze crisis opgelost zal geraken is haast onmogelijk te zeggen, maar op zijn minst kunnen we zeggen dat het wat stabieler geworden is, ook leuk om te weten is dat dit begonnen is toen een paar grote schuldeneisers van griekenland de helft van de schulden moesten kwijtschelden ;) De crisis zal niet in een keer opgelost geraken, in griekenland zullen ze de crisis vermoedelijk nog 1 of meerdere decennia voelen, maar in andere landen zijn ze er al bijna (lees 'binnen een paar jaar') uit.

En wat je eerste opmerking betreft, een beetje lame misschien wel, maar je begrijpt vast wel wat ik bedoel, als iemand de media verwijt moet je niet zeggen ga meer TV kijken :p
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
HighFlow LG geeft 8k-oled-tv van 88" adviesprijs van 29.999 euro Hardware & Software 1
K [Waterkoeling] ~€1000 euro, i9-9900K, Gigabyte Xtreme Waterforce 5G, 2080Ti Waterfor Advies Waterkoeling Setup 5
R [Waterkoeling], €300 euro, i5-8600K, nVidia GTX-1080ti Waterforce Advies Waterkoeling Setup 4
M Waterkoeling set voor < 300 euro Advies Waterkoeling Setup 3
0 [Waterkoeling] Luchtdichte-anti-kattenharen-case, 1000 euro, i7 8700K, GTX 1080Ti Advies Waterkoeling Setup 9
N Advies waterkoeling 3 á 400 euro i7-970 en asus nvidia gtx 970 Advies Waterkoeling Setup 10
P Advies Waterkoeling GTX1070 / Asus Ranger vii I5 4690K (4-500 euro) Waterkoeling 34
N PC van rond de 800 ~ 900 euro Hardware & Software 1
T Advies beste waterloop setup Lian-Li PC08 budget tot 1000 euro Advies Waterkoeling Setup 3
S Waterkoeling 300 euro GTX 970 I5 2320 Advies Waterkoeling Setup 3
V Waterkoeling 300 euro, CPU I7 5960X Advies Waterkoeling Setup 3
Q [Waterkoeling] ~€1000 euro Advies Waterkoeling Setup 4
T [Waterkoeling] €1500 euro, Triple Titan Z Advies Waterkoeling Setup 115
P [Waterkoeling] €1000 euro, I5 3470 2x EVGA GTX 970 SC ACX 2.0..buiten de kast om Advies Waterkoeling Setup 1
Freddy 120mm fans (DeepCool) vanaf 2,95 euro. OP = OP HighFlow Computer Cooling Shop 1
O [Waterkoeling] €600 euro i5-4690K Advies Waterkoeling Setup 6
A Custom loop rond de 250 euro Advies Waterkoeling Setup 6
BrownMuffin [Waterkoeling] €700 euro i7 X99 setup Advies Waterkoeling Setup 2
W [Waterkoeling] €750 euro Intel I7 2700K 2x 290x Refference Advies Waterkoeling Setup 5
F Waterkoeling (500 euro) i 7 4770k 3.5 ghz overclock naar 4.5 ghz met MSI GTX 780 TI Advies Waterkoeling Setup 29
B ATI Radon Hd 7950 dubbel dispantion 2x mijn Buget is tussen de 200 en 300 euro Advies Waterkoeling Setup 3
C Bedankt voor de 25 euro webwinkeltegoed! :D HighFlow Testimonials / Shopreviews 1
B Waterkoeling i7 3770k 7970top dcu2 corsair 900D ongeveer 500 euro Advies Waterkoeling Setup 40
S [Waterkoeling] 950 Euro, 4770K met 780GTX in SLI Advies Waterkoeling Setup 1
D [Waterkoeling] €500 euro, i7-3970X, GTX TITAN Advies Waterkoeling Setup 14
P [Waterkoeling] €300- 500 euro, i7 2600K Advies Waterkoeling Setup 10
J Koning gaat 825.000 euro per jaar verdienen Nieuws en Sport 45
k.3nny [GEVONDEN] SPOEDJE GEZOCHT MUIS, MAX 40 euro! Gevonden 6
Freddy TFC-Feser Slang Actie: 3/8ID-1/2OD 2 Meter voor 2 Euro! OP = OP HighFlow Computer Cooling Shop 10
P Nieuwe waterkoeling set - 200 euro Advies Waterkoeling Setup 1
K [Waterkoeling] €500 euro, X6 1100T Black Edition, Sapphire Radeon HD 4850 Toxic 512MB Advies Waterkoeling Setup 4
F [IN-ACTIVE] XFX 6870 BlackEdition V2. 200 Euro! Verkocht 4
M [Waterkoeling] < €350 euro, i7 3770 k Advies Waterkoeling Setup 8
1 Water koeling Recom evo power station 300 euro budget Advies Waterkoeling Setup 10
D [IN-ACTIVE] Bureau (Groot) 55 Euro Verkocht 1
Sw333t [Waterkoeling] €1000 euro, i7 2600K, 1x GTX660Ti, 4x HDD Advies Waterkoeling Setup 38
Freddy Sinterklaas 2012! Gratis verzending t/m 5 december. Boven 50 euro een HF zaklamp kado HighFlow Computer Cooling Shop 6
Luculenus [CLOSED] 4497 euro kostende pc Gesloten 16
J [Waterkoeling] €250 Euro, i5 2500K Advies Waterkoeling Setup 15
I [Waterkoeling] €500 euro, i7 2600k Advies Waterkoeling Setup 13
M [Waterkoeling] €1000 euro, I7 2600K, 2x Gtx580OC edition Advies Waterkoeling Setup 3
R Waterkoeling, 500 Euro , i7 920, en in toekomst GPU Advies Waterkoeling Setup 25
T [Waterkoeling] €1500 euro, 3960X, Asus Rampage IV Extreme, 2x 7970 Advies Waterkoeling Setup 13
T Advies WC 350 euro Advies Waterkoeling Setup 8
D [CANCELLED] Bureau Erg groot eventueel met luxe stoel Bureau 60 euro stoel 45 Verkocht 7
R Waterkoeling +/- 250 euro, Alleen CPU (Core i5 2500K) later mogelijk uitbreiden. Advies Waterkoeling Setup 15
Z [Waterkoeling] €700/€800 euro I7 3930K Advies Waterkoeling Setup 34
J (600 euro budget) Evga GTX580 - 2600K Advies Waterkoeling Setup 54
Freddy Cooler Master LED Fans voor 5,99 euro (ipv 9,00 euro) HighFlow Computer Cooling Shop 0

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan