• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

[EUR 400][CPU(Q9550), GPU(4850x2)]

tomvertommen

Junior Member
Hallo,

mijn systeem:
  • Antec Tree Hundred
  • Asus P5Q-E
  • Intel Q9550
  • Corsair twin2x4096-6400C5 (2x2GB DDR2 800)
  • Corsair TX750W
  • WD Caviar Green 640GB
  • Sapphire Radeon HD4850x2 2GB

Ik zou m'n cpu en m'n gpu willen waterkoelen. Mijn doel is een stille pc, die toch deftig gekoeld is. Ik ben een gamer, dus het durft al wel eens warm te worden in m'n kast.

Ik weet eerlijk gezegd niet waar ik de radiator zou plaatsen, dus suggesties daarover zijn meer dan welkom(Ik dacht aan horizontaal bovenop m'n kast met standofs ofzo, maar ik ben geen ervaren modder). De pomp zou in een drive bay komen, net zoals de fan controller.

Ik heb al wat zitten googleën enzo en ik kom tot nu toe op het volgende lijstje uit:

  • Zalman 5.25 Bay ZM-MFC1 Plus (Zwart)
  • XSPC RX360 Black
  • XSPC X2O Compact 450 Pump
  • 6 x 10MM (3/8 ID - 5/8 OD) Feser Schroeffitting - G1/4
  • Feser One Cooling Fluid - UV BLUE
  • XSPC X2O Delta CPU V3 Universal
  • XSPC Razor 4850X2
  • 3 x Scythe 120MM Ultra Kaze 2000RPM
  • Tygon R3603 - HighFlow - 3/8 ID - 1/2 OD - Clear

Wat denken jullie hiervan ? Is het overkill voor wat ik wil bereiken(een zo stil mogelijke, deftig gekoelde, niet tot matig overclockte pc waar goed op te gamen valt) ? Kan ik ergens besparen ? Zijn deze onderdelen compatible met elkaar en mijn systeem ?

Alvast bedankt om jullie brein even te mogen lenen.
 
Hoi Tom, welkom op het forum :)

Je hebt daar al een mooie set samengesteld hoor!

Maar let wel op dat jouw gekozen slang niet bij de gekozen fittingen past.
De fittingen zijn namelijk voor 3/8" slang met 5/8" buitendiameter.
Dan heb je dus een van de slangen nodig in de volgende categorie:
3/8 Slangen (10MM binnendiameter, 16MM buitendiameter - 5/8" OD)

Verder is het zeker geen overkill, want als je jouw GPU en CPU in 1 loop wilt, heb je een goede 360 radiator nodig.
Jouw gekozen RX360 radiator van XSPC is een goede keuze.

Je hebt overigens 8 fittingen nodig:
2 voor CPU blok
2 voor GPU blok
2 voor Radiator
2 voor Pomp/Res combi

Verder gewoon dit lijstje volmaken en dan heb je een complete set:
1. Kies jouw Radiator:
2. Kies jouw Fans:
3a. Kies jouw CPU block
3b. Kies jouw GPU block (als je ook jouw videokaart wilt waterkoelen)
4. Kies jouw Reservoir
5a. Kies jouw Pomp
5b. Kies jouw Pomp Top (optioneel als je een Laing/Swiftech pomp hebt gekozen)
6. Kies jouw Koelvloeistof
7. Kies jouw Slang/Tube (zie uitleg formaten: HighFlow Slangen voor waterkoeling)
8. Kies jouw Fittingen
9. Kies jouw toebehoren en accesoires
Koelpasta, Trechter, Slangknipper, UV lampen, Sleeving Kits etc.
 
Aha, bedankt voor de info,

8 fittings dan en deze slang: DangerDen DD-TFC Tubing 3/8 ID - 5/8 OD - Clear.

Ik heb nog koelpasta liggen, artic silver 5. Ik schat dat er nog 2.5 gram inzit. Kan ik dat gebruiken ?

Maar m'n radiator, waar zou ik hem dan kwijt kunnen ? Is het een goed idee om hem bovenop m'n kast te zetten met standoffs ? If so, zullen de kabeltjes lang genoeg zijn ? Bestaat daar een kant en klaar bevestigingssysteem voor ? Zijn er alternatieven voor deze aanpak ? Is het misschien beter een gat te maken in de zijkant van m'n kast zodat ik hem er langs de binnen- of buitenkant kan tegenhangen ? Hoe zou ik dat doen, zo'n gat in m'n kast maken ?

sorry voor de vele vragen, maar anders ben ik nog een paar maanden bezig met m'n "vooronderzoek".
 
Een andere case zie ik voorlopig niet als een optie; het zal zo al genoeg kosten denk ik dan.

Door die foto van jouw Antec 300 te zien, begin ik meer te geloven in een standoff solution boven op m'n case. Alhoewel die blokjes vast goed dienst hebben gedaan, zou ik het toch anders willen afwerken. Heeft er iemand een idee hoe ik zoiets zou aanpakken ? Zijn er radiator standoff kitjes te koop of zit er niets anders op dan naar de hardware store te gaan en zelf iets ineen te flansen ?
 
Laatst bewerkt:
Dat kan je doen met een boormachine/dremel.
Als je het gat eruit hebt geboord/gedremeld, kan je idd rubberen ringen gebruiken.
Die hebben wij zelfs in drie verschillende formaten:
Slang Toebehoren
Alledrie is geschikt voor jouw gekozen slang.
Als je een iets grotere neemt, kan je bijvoorbeeld ook nog draden van de fans er door heen doen :)

--- update ---
Wow, bij het eerste plaatje van Coolfris heeft die gast gewoon 3 dikke Ultra Kaze fans erop :D
 
Hoi Tom,

Ik heb wel wat ervaring met waterkoeling. Aan te raden is als je een kleine kast hebt om bovenop de kast te doen of achter je pc met een bracket. Ik ben voor mezelf ook nog bezig om de GPU te waterkoelen maar ben nog aan het bedenken wat ik nodig heb daarvoor.

Wat je jezelf moet vragen is:
- Welke diktes vind ik eigenlijk mooi van de tubes. Ik heb zelf een keertje 3/8' gehad dus 13mm buitenkant en 10mm binnenkant. Ik vond het een beetje mietig uitzien :p (dat was dus een Thermaltake Bigwater i760 waterkoeling set) en hij koelde zo slecht. Dus heb ik zelf maar onderdelen uitgezocht.
------------

Mijn setting:
-Monitor: iiyama 24 inch
-OS: xp64
-case: Lian Li A10
-mobo: Asus Blitz Extreme
-cpu: Q6600 B3: 3.72ghz, vcore 1.5x (Lapped may 5th, 2009, 11:15pm)
-psu: Thermaltake 1200 watt
-mem: Corsair 2x2gb dd3 1333 - 9.9.9.24
-hd: 2x WD75gb raptor (raid0), 2xWD500gb (raid0)
-gpu: xfx gts 250 core edition 735mhz (stock) / rivatuner: 765mhz (stock)
-Razor: Mouse> Mamba / Mousepad> Destructor / Keyboard> Lycosa

Liquid Cooling System Specs
-tubing size: 1/2 Connections (vond het gewoon vet omdat het dik is, 12mm -binnen)
-radiator: Thermochill 120.3 (gewoon gelezen dat het heel goed was)
-pump: Laing D5-MCP655 (deze ook dat het top is sinds een aantal jaren)
-cpu block: D-tek Fuzion v2 (deze kan je andere nemen maar staat ook goed bij reviews)
-resevoir: DangerDen 5.25bay (deze is lekker groot, gaat meer dan anderhalf liter in dacht ik).
-fan: 3xYate Loon 120mm D12SL (Pull config) & other fans (ik zou deze nemen, voor een 360mm Radiator het je 3fan nodig en yate loon zijn goed en stil).
-case fan: Scyte 5'25 for front panel.
-shroud: TFC Xtender BLue Universal 120mm (past eigenlijk niet direct op de Thermochill radiator omdat ander merk. Je moet dan zelfde merk nemen, maar ik wou een transparante dus moest improviseren bij het bouwen)
-tube: Fesser UV High Flow en Flexible 1/2"
-liquid: 4x Fesser 500ml VS.C (without UV=is better for cooling, that is what i read) Maar dat moet je zelf maar willen of niet met UV.
---------
Hier zijn wat plaatjes van mijn huidige systeem, heb al klein veranderingen gemaakt onderin waar mijn HD's zitten, heb ik schoon geruimd voor nog een radiator voor mijn grafisch kaart.

IMG_0002.jpg

IMG_0004.jpg

IMG_0006.jpg

IMG_0009.jpg

IMG_0013.jpg

IMG_0020.jpg

IMG_0023.jpg

IMG_0026.jpg

wiring1.jpg

wiring2.jpg


Ik heb om die snoeren een snoeren ring ding gedaan weet niet hoe het heet.

Oh als je begint met alles te installeren vergeet niet je pomp te vullen met die vloeistof, dan beschadigd het niet.

ik denk zelf als FLOW van je tubing:
Reservoir > POMP > CPU > NB (northbridge als je hebt) > GPU > Radiator 360mm (120.3) > Reservoir

Voor mij ik ga dit doen:
Reservoir > POMP > CPU > NB > 140mm Radiator > GPU > Radiator 360mm (120.3) > Reservoir

Ik hoor het nog wel en succes,

Groetjes,
Binh
 
Laatst bewerkt:
wow,

je hebt er werk van gemaakt,

ziet er bijzonder cool uit. Mooie keuze van kleuren ook.

Voorlopig ga ik het allemaal nog moeten doen met stock-cooling, maar ik ben aan 't sparen. 't Kan best zijn dat ik over m'n vooropgestelde budget van 400 euro ga moeten gaan, maar ik hou ni van half werk voor dingen waar ik van hou(--> m'n pc, :icon_wink:).

bedankt voor de waardevolle info
 
wow,

je hebt er werk van gemaakt,

ziet er bijzonder cool uit. Mooie keuze van kleuren ook.

Voorlopig ga ik het allemaal nog moeten doen met stock-cooling, maar ik ben aan 't sparen. 't Kan best zijn dat ik over m'n vooropgestelde budget van 400 euro ga moeten gaan, maar ik hou ni van half werk voor dingen waar ik van hou(--> m'n pc, :icon_wink:).

bedankt voor de waardevolle info

Hey Tom,

No problem man. ja half werk is niks. Ja dat vond andere mensen ook dat kleur gebruik in mijn kast best appart was en wel cool. Ik had die blauw , rode leds al van mijn vorig waterkoeling, had alleen die groene bij de shrouds gekregen. en had extra 2x koide uv diodes gehaald. Een van die groene leds heb ik een soort spot light gemaakt om op de CPU te schijnen.

mij koste het allemaal rond de 650 euro, misschien had ik iets te veel dingen besteld, lol. zoals 90 graden tubes etc. 3 shrouds die niet op mijn rad paste dus had ik nog 2 over waarmee ik niks doe, had alleen de ledjes genomen en gebruikt (groen). Dus ik denk dat ik boven de 700 kom. maargoed dat komt wel goed van pas voor de gpu waterkoeling. Dus gewoon eerst lezen wat goed is... ik denk wat ik kocht stond allemaal wel goed in de reviews. maar misschien zijn er nieuwe dingen uitgekomen dat hetzelfde kwaliteit heeft en voor minder geld. En ik had gewoon wat luxere fittings , fastconnectors gehaald, daarom was het wat duurder.

Op hoeveel kom je uit met wat je wilde bestellen?
 
Wel,

Eerst dacht ik het rond de 400 euro te houden, maar na het uitzoeken van spullen die niet alleen deftig koelen(de pomp van jouw setup, een goeie 360 radiator, deftige slangen, fittings, vloeistof, niet de eerste de beste fans, een mooi ogend standoff-system om de radiator bovenop m'n pc te plaatsen, een goed blok voor m'n cpu en gpu), maar ook nog een stille(re) pc zouden opleveren, kwam ik toch al snel op 500...600 euro.

In die prijs zit ook een Dremel...die kost 55 euro.
 
Wel,

Eerst dacht ik het rond de 400 euro te houden, maar na het uitzoeken van spullen die niet alleen deftig koelen(de pomp van jouw setup, een goeie 360 radiator, deftige slangen, fittings, vloeistof, niet de eerste de beste fans, een mooi ogend standoff-system om de radiator bovenop m'n pc te plaatsen, een goed blok voor m'n cpu en gpu), maar ook nog een stille(re) pc zouden opleveren, kwam ik toch al snel op 500...600 euro.

In die prijs zit ook een Dremel...die kost 55 euro.

haha ja dat gaat al snel de prijs omhoog. en dan kom je nog achter dat je eigenlijk nog iets nodig hebt. zo kwam ik wel weer vaker bij highflow lol. Het mooie is dat je later de meeste waterkoeling onderdelen over kan plaatsen naar je nieuwe systeem :D het kost wat en het koelt verdomt goed. zonder de waterkoeling kwam mijn pc met OC wel in load rond de 68-75 graden, 3.2ghz ofzo. nu heb ik het op 3.6ghz / 55 graden load. wel netjes vind ik. zeker voor een q6600 B3. nu is mijn gpu op stock zeer heet, 85 graden gisteren met prototype, en het rammelt die fan... dus maar binnenkort waterkoelen. dus gewoon ff sparen en goeie spullen kopen voor waterkoeling
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
N Advies waterkoeling 3 á 400 euro i7-970 en asus nvidia gtx 970 Advies Waterkoeling Setup 10
S [Advies] 350 - 400 CPU uitbreidbare loop Expertise gevraagd! Advies Waterkoeling Setup 20
M [Waterkoeling] €400-€600, i7 4970k, 780(ti) sli open voor TIPS Advies Waterkoeling Setup 4
R XSPC X2O 400 pomp voldoende? Advies Waterkoeling Setup 3
J [Waterkoeling] €400-500 Core i7 950 + GTX 770 Advies Waterkoeling Setup 1
chicken Office pc-tje €400 Hardware & Software 5
l3p [VERKOCHT] Koolance PMP-400 + Koolance Heatsink + EK-DDC X-RES 100 Verkocht 1
jev09 [waterkoeling] 400 euro,AMD Phenom 1090T, Asus crosshair V formula Advies Waterkoeling Setup 12
O GTX 500/400 Series High-Flow Bracket HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
M [WC-Advies] Gigabyte GA-P55-UD4, I5-750, Gigabyte GTX 460 SLI €400 Advies Waterkoeling Setup 7
X [Waterkoeling] €400, 2500K, GTX570, MSI P67A-GD65 Advies Waterkoeling Setup 5
Sw333t [Waterkoeling] Rond €400 euro, AMD Phenom X4 955 BE, EVGA 8800GTS 512MB Advies Waterkoeling Setup 8
LightStar [IN-ACTIVE] 3x 400 of 500GB schijven IDE ! Gevonden 8
D Nieuwe netbook ( prijs klasse 400 euro ) Hardware & Software 1
R watercooling, 400 euro, i7 920, AMD 6970. Advies Waterkoeling Setup 5
R [Advies] €300 - €400 | i7 920 + EAH5870 v2 Advies Waterkoeling Setup 6
R WC set navraag - ~400-450€ (core I5-750/asrock P55 deluxe3) Advies Waterkoeling Setup 14
H WC budget 300-400 Amdx6 1055t, evt Crosshair 4 formula Advies Waterkoeling Setup 23
B Koolance PMP-400 pomp vragen / ervaringen Waterkoeling 12
Traxtorm Heat Sink PMP-400 Pump HighFlow Product Suggesties en Nieuws 23
A [Waterkoeling] 300-400€, i7 930 & 5970 Advies Waterkoeling Setup 7
H Nieuwe Laptop +- €400 Hardware & Software 2
D PMP-400 icm controller Waterkoeling 1
V [Waterkoeling] ~€400-500, i7 920, 2x HD4870 X2 Advies Waterkoeling Setup 9
Blackruby [Waterkoeling] €400 euro, i7 920 Advies Waterkoeling Setup 28
aadje93 Nieuw waterkoeling set(je) max €400 Waterkoeling 2
D [400 euro] Waterkoeling setup voor i7 CPU en 8800GT GPU Advies Waterkoeling Setup 2
Mobomonster Advies WC in Lian Li A20, i7920 en HD4870 voornamelijk voor stilte -Budget: 400/500 E Advies Waterkoeling Setup 18
J Advies Waterkoeling: 400 euro, Q6600 + 8800GTX Advies Waterkoeling Setup 3
HighFlow Alphacool Core 1 CPU waterblok, alle versies uit voorraad leverbaar HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Sanders Supercool Direct Die 13th gen CPU block HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Bl4ckj4ck666 amd ryzen cpu 5000 series Hardware & Software 1
M Custom loop aanpassen voor nieuwe CPU en GPU : kom er niet uit. Waterkoeling 2
J CPU ineens 99c Waterkoeling 24
Jason EK-Quantum Velocity² D-RGB CPU waterblokken voor Intel 1200 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Velocity² D-RGB CPU waterblokken voor AM4 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J Cpu nog heet Waterkoeling 10
Ruud Hoe veel meter slang voor GPU en cpu cooling? Waterkoeling 1
Jason EK-Quantum Velocity² D-RGB CPU waterblokken voor Intel 1700 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe Corsair Hydro X Series XC5 & XC7 RGB PRO CPU Waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe Noctua producten: NH-U12A CPU koelers, Fans en Heatsink covers HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
R Ik ben op zoek naar de beste koeling voor mijn CPU Waterkoeling 1
J Custom loop voor cpu Waterkoeling 0
J Lga 115* cpu block voor socket 1200? Waterkoeling 8
P Bios update en cpu koeling Hardware & Software 2
Jason Bitspower CPU Block Summit EF-X Golden - BP-WBCPUEFX-GD HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Be Quiet! Silent Loop 2 AIO CPU Liquid Cooler - 360mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Barrow Supreme Infinity Mirror CPU Waterblock HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason XSPC RayStorm EDGE ARGB CPU Waterblock INTEL & AMD - Silver or Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan