• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Enermax Appolish aansluiten met Fan Controller

prom00

New member
Beste forum leden,

Ik ben nieuw hier en verwezen naar hier door Highflow zelf.
Ik zit dus met het volgende probleem wat ik verstuurd heb naar info@highflow.nl die me vervolgens doorverwezen naar jullie:

Gisteren heb ik voor iemand in zijn computer een aantal Enermax Appolish fans gemonteerd tesamen met een fan controller van Enermax.
De fans waren bij jullie besteld en de controller was al een bestaande.
De fans regelen zichzelf echter afhankelijk van de temperatuur en nu is mijn vraag of dit overbrugt kan worden?
Gezien de fans nu standaard niet harder als 800 RPM draaien waardoor de fan controller alarm slaat gezien deze zo vanaf de fabriek is ingesteld.
De fan controller staat in dit geval gewoon op het volle vermogen en werkt wel bij andere fans zonder deze regeling.

Ik hoop dat jullie een oplossing hiervoor weten!
Alvast bedankt
 
Dat was wwwicked, net even op gezocht:

Kleine update over de fans die ik ga gebruiken om mijn rads af te koelen, dit zullen namelijk Enermax Apollish Zilver zijn.
Heb er 2 overgenomen van l3p, maar kwam er net pas achter dat hier ook tempsensoren aan zitten.

Gelijk eentje eens onder handen genomen. Degene die dicht bij de pc staat, is de standaard versie met sensorkabel. De andere is gemodificeerd en draait nu lekker vrolijk op 1700rpm:

Het verschil in luchtverplaatsing is duidelijk te horen aan de herrie in het filmpje.

Uiteindelijk zal de fan op een fancontroller aangesloten worden, maar ik ben degene die de snelheid van de fan regelt niet het ding zelf.

Verder zullen de fel (echt fel zeg) witte leds (smd) vervangen worden door warm witte leds.

:)
 
Ok bedankt mensen,

Ik ga er eens naar kijken. Ik hoorde ook ergens dat je de sensor kon afknippen en dan door solderen. Even zien wat we er mee gaan doen dan maar!

Tof deze snelle reacties!
 
Ik ken de fans in kwestie niet van dichtbij maar in de meeste gevallen wordt er een NTC weerstand gebruikt.
(NTC = Negatieve Temperatuur Coëficiënt)
Als die (kortweg) NTC heet wordt neemt de weerstand af waarbij de meest extreme afname dan tot 0 ohm is.

Als dit inderdaad is toegepast dan zul je die NTC af moeten knippen en beide draden doorverbinden voor max. RPM.

Een stap verder .....
Als je streef RPM nu eens 1200 RPM is, dan zou je proefondervindelijk ook verschillende NTC's kunnen gaan
proberen.
Stap 1) is dan natuurlijk de orginele NTC opmeten (ohm stand op de meter en bij ± 20 a 25 °C).

Je zou de NTC zelfs door een potmeter of vaste weerstand kunnen vervangen, al is het maar voor het testen/spelen/leren.
 
Ikl heb deze fan ook.
Vor wat je wilt moet je idd de senserkabel doorknippen en de 2 uiteindes de aders bloot maken en inelkaar draaien... om het stevig inelkaar te laten zitten kan je ze dan solderen.
dan is de fan klaar om met een fancontroler te gebruiken
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
T enermax NEOchanger Waterkoeling 3
D Advies Swiftech 240X i.c.m. Enermax Fulmo Waterkoeling 9
vincent [VERKOCHT] Nivdia 690gtx msi sniper g1 1300watt enermax Verkocht 12
R Enermax TwisterPressure HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
H [IN-ACTIVE] Enermax Apollish Groen of Enermax Vegas Trio fans Gevonden 0
C Enermax Fulmo black&white Gallery & Build Logs 7
l3p [VERKOCHT] 3 x Enermax T.B. Vegas Duo UCTVD14A 140mm Fan - Blue/Red- 1500RPM Verkocht 9
l3p [VERKOCHT] Enermax T.B. Apollish Red 4x 140mm & 1x 120mm Verkocht 9
C enermax fulmo hulp gevraagd Advies Waterkoeling Setup 4
DieHard Enermax Apollish Red 120mm case fan HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
F Enermax Fulmo Basic HighFlow Product Suggesties en Nieuws 11
Legendary1985 [REFUSED] Enermax MaxRevo 1500W MDPC-X gesleeved Verkocht 2
D [VERKOCHT] (enermax) pomp top (mcp-350) en diversen Verkocht 11
Mannozels Enermax T.B. Apollish 8cm Blue HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Legendary1985 [GEVONDEN] 1500W PSU Enermax Patimax / Silverstone eventueel te ruilen met AX1200 Gevonden 4
K [IN-ACTIVE] 2x Enermax 120MM Apollish VEGAS RED Gevonden 0
P [VERKOCHT] Enermax LuxuRay Verkocht 3
soppy [VERKOCHT] 2x Enermax Apollish Vegas Verkocht 6
Likety Enermax T.B.Silence PWM HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
alain-s [IN-ACTIVE] Enermax 120MM Apollish SILVER and RED 1700RPM Verkocht 11
alain-s [VERKOCHT] Enermax 120MM Apollish VEGAS SILVER 2000RPM Verkocht 7
P Enermax Luxuray HighFlow Product Reviews 7
I Ledfan Enermax 140mm Hardware & Software 10
M Enermax T.B. Apollish Red 120mm fan HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
S [VERKOCHT] Enermax Revolution 85+ 1250W Verkocht 5
alain-s [INACTIVE] Enermax 120MM Apollish RED 1700RPM Verkocht 3
Demolisher Enermax Cluster 92mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
alain-s Enermax Fans sensor Cases en Modding 2
LightStar Enermax Apollish Fan 80mm en 120mm GREEN / GROEN HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
Blackruby Enermax Apollish VEGAS fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
Mobomonster Enermax Apollish Zilver/Witte led HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
S Enermax Apollish HighFlow Product Suggesties en Nieuws 10
vincent Enermax Cluster Twister fan HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
D Aansluiten op 12v voeding Overige Koeling 3
D Aansluiten asus 3080 TI (hoeveel PCIe 8-pin gebruiken) NVIDIA 1
Hightower Alphacool eiswolf 2 verlichting aansluiten Cases en Modding 11
B EK ARGB aansluiten op Corsair Commander Waterkoeling 5
L aRGB case fans aansluiten zonder RGB of aRGB header op mobo Cases en Modding 8
B Aansluiten euroconus op G1/4-draad Waterkoeling 1
C 22MMRGB aansluiten als PC aan/uit knop Handleidingen en Installatie Tips 4
Bl4ckj4ck666 Lian Li Strimer Plus aansluiten op 4pins 12v mogelijk? Hardware & Software 2
P Aansluiten 2x8 en 1x6 pin ( videokaart ) naar voeding Handleidingen en Installatie Tips 1
M Advies gevraagd: Radiatoren parallel aansluiten? Waterkoeling 2
T Native waterkoeling aansluiten op vloerverwarmingsbuis Waterkoeling 6
A oude dvd brander aansluiten op usb 2.0 of 3.0 Handleidingen en Installatie Tips 4
P Led strip gekocht maar geen idee hoe ik dit moet aansluiten! Cases en Modding 6
A fans pwm noctua op moederbord aansluiten Waterkoeling 5
S 3 en 4 pin fans aansluiten op een 4 pin pwm header. Hardware & Software 7
S Fans Aansluiten Overige Koeling 2
AQuAKiNG PMP 450/450s aansluiten op lamptron FC5 Electronica 6

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan