• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

EK Supreme Jet Plates, welke gebruiken?

soppy

Topic polluter
Heb hier wel ns wat over gezien @ forum maar twijfel toch telkens weer welke nou te gebruiken:

sg21qq.jpg


Deze gebruik ik nu in beide pc's

wiwrn.jpg


weet niet waarom maar ziet er goed uit, alleen vroeg me af als er 1 duidelijk de beste is waarom die anderen dan erbij doen?

Of is het zo dat bij de ene setup die beter is en bij een andere setup een ander?
Zo ja wat is het verschil? of boeit het niet zoveel, want als het om flow gaat kun je m beter in z'n geheel eruit laten of zie ik dat verkeerd?
 
In denk (denk!) dat in een set-up waar al weinig flow is door veel aanwezige blocks en bochten met een mindere pomp, het niet voordelig is om een jet plate te installeren dat weinig water doorlaat. En je dus beter voor een grote kan gaan.
Andersom, als je meer dan genoeg flow hebt kan je een belemmerende plate installeren, en gezien doorstroomdiameter de snelheid van het water bepaald zal het er lekker doorheen spoelen.
Wat in ieder geval wel 100% waar is, en wat je zelf ook al aangaf: is dat het per set-up verschilt. Er is niet één plaat per definitie beter dan de ander.

Ik weet ook nog wel dat dit geen immense verschillen maakt, en je met de middelste die je al in gebruik hebt altijd wel goed zit.
Je zou ermee kunnen testen als je zo'n enthousiasteling bent :p
 
Zoals hier te zien is (houd je muis over de grafiek), heeft de Supreme HF zelfs met de meest restrictieve jet plate (#P1) nog steeds een betere flow dan de de andere blokken in de test. Ik denk dus dat je in principe die kan gebruiken zonder problemen met flow te merken.
 
het licht totaal aan jou loop welke jet plate het beste is...

dus eigenlijk wat sanders zegt klopt :) (wat alex zegt kan ook maar kan je toch wel in de problemen brengen of juist performance minder hebben)
 
het licht totaal aan jou loop welke jet plate het beste is...

dus eigenlijk wat sanders zegt klopt :) (wat alex zegt kan ook maar kan je toch wel in de problemen brengen of juist performance minder hebben)

Mijn redenatie was vooral gebaseerd op het feit dat hij een MCP655 ging gebruiken, wat een goede pomp is. Met zo'n pomp moet je in principe prima jetplate P1 of P2 kunnen gebruiken, zelfs al neem je er een GPU blok een een (of meerdere) radiatoren bij.
 
nou heb sowieso al 2x XSPC 240 die erin gaan eventueel een 360 ipv een 240 2x gpu, ram, mobo en cpu maar moet ik hieruit afleiden dat een restrictievere jet plate beter is?

de pomp moet het geheel wel makkelijk trekken maar als de flow geen probleem is kun je ook voor nr 1 of 2 gaan snap ik niet.

Mij lijkt hoe meer flow hoe beter dus waarom dan uberhaubt een jet plate gebruiken?:eusa_eh:
 
De Jet Plate geeft ook een beetje een richting aan het water, hoe het precies in het blok valt.
Alex heeft ook wel gelijk, dat zeker. Maar de verschillen zijn minimaal.
Er zijn nou eenmaal mensen die het leuk vinden om dan te gaan testen, en de beste plaat te gebruiken met 1,5 graden winst.
 
Klopt, de mate van vernauwing bepaalt vooral de snelheid waarmee het water op het blok terecht komt. Hoe dunner de spleet, hoe sneller het water zich over het blok verplaatst, maar ook hoe hoger de restrictie.

nou heb sowieso al 2x XSPC 240 die erin gaan eventueel een 360 ipv een 240 2x gpu, ram, mobo en cpu maar moet ik hieruit afleiden dat een restrictievere jet plate beter is?

de pomp moet het geheel wel makkelijk trekken maar als de flow geen probleem is kun je ook voor nr 1 of 2 gaan snap ik niet.

Mij lijkt hoe meer flow hoe beter dus waarom dan uberhaubt een jet plate gebruiken?:eusa_eh:

Wat ik hierboven al uitleg, is dat het water met een restrictievere jet plate zich sneller over het blok verplaatst. En zoals je vast wel weet is een hogere flow gerelateerd aan hogere koelkracht. Ik zou gewoon voor jet plate 2 gaan, degene die er als het goed is standaard in zit. Het verschil tussen #1 en #2 is toch maar 0.5C
 
De doorstroomsnelheid van het water is overal gelijk. De loop is een afgesloten ruimte en het water beweegt overal continu. Als het water ergens sneller zou stromen, dan zou aan de ene kant iets moeten gaan imploderen en aan de andere kant exploderen. ;)
Wat de vernauwing van de doorgang van die jet-plate wel veroorzaakt is een snellere turbulentie van het water op een bepaald oppervlakte. ( zeg maar het rond tollen van het water) Dit is waar de koelvinnetjes op de bodem van het blokje ook voor zorgen. De jet-plate versterkt dit effect nog eens op de plek waar de meeste warmte vrij komt. De Jet-plate van de Supreme blokjes en de heatkiller sluiten het gedeelte boven die koelvinnen van het koelblok helemaal af; soort van een kamer in een kamer. Het water wordt dus zoals Sanders ook als zei gedwongen een bepaalde route te volgen.
Door die extra turbulentie van het water binnen die hele kleine ruimte in zeg maar die tweede kamer komen er veel meer watermoleculen in kortere tijd zo dicht mogelijk bij de warmste plek in het blokje: het koperoppervlakte en met name het gedeelte vlak boven de coren van de proc.
Dit gaat ten koste van de doorstroomsnelheid omdat de pomp niet meer druk aan het water kan meegeven, alle restricite in de loop kost alleen maar druk (de bekende pressure drop van de waterkoeltesters in hun grafiekjes).
Zonder de jet-plate zou je idd meer flow krijgen. Natuurlijk geeft een hogere flow betere koelprestaties. Alleen gaat dat voor dit blokje niet op, omdat die bijna gerichte/gestuurde waterturbulentie van het water op een bepaald oppervlakte minder sterk zal zijn. Van alle watermoleculen die dan door het blokje komen zijn er veel minder "zo dicht mogelijk" bij de warmste plek van het blokje geweest. De waterdoorstroom is dan dus zeg maar minder efficiënt geworden.

Maar de tempverschillen tussen al die jet-plates zijn allemaal zeer klein. Ik denk dat het per loop verschilt hoe groot het effect van elk plaatje is. Met een restrictievere loop en een minder goddelijke pomp lijkt me de minst restrictieve jet-plate me "het beste". Het ander extreem is dan een loop met een goddelijke pomp, zoals bv een iwaki R30 of twee DDC's in serie in een CPU only loop. Daar zal de meest restrictieve jet-plate (die met één spleet) het waarschijnlijk weer ietsje beter doen.
Maar nogmaals die verschillen zijn zeer klein voor de meeste tempsensoren al niet eens goed meetbaar. Het is leuk speelgoed voor blokjes testers, produktontwikkelaars van fabrikanten en voor mensen die lagere temps (hoe klein het verschil ook moge zijn) als doel op zich hebben. Geloof dat van die laatste groep er zich hier heel veel op dit forum hebben genesteld. :D
 
Er zijn in de waterkoeling heel veel zaken die maar "een klein beetje schelen".
Zoals de tubing. Lengte en dikte. De flowrate, hoe precies wil je die afstemmen? Fans in push of pull?
Allemaal minimale verschillen, maar als je alles goed uitwerkt pak je wellicht zo 5 graden verschil mee.
 
De doorstroomsnelheid van het water is overal gelijk. De loop is een afgesloten ruimte en het water beweegt overal continu. Als het water ergens sneller zou stromen, dan zou aan de ene kant iets moeten gaan imploderen en aan de andere kant exploderen. ;)

Zonder ook maar verder te lezen (ga ik zo wel doen), ben ik het hier niet met je eens.
Die stroomsnelheid kan in een reservoir van 50 of 60 mm nooit dezelfde snelheid halen
als in een stuk slang of wat dan ook in de loop.
Sterker nog, een reservoir moet juist de snelheid er uit halen om de eventuele lucht
meer tijd te geven uit het water te ontsnappen.

Die jet plates zullen dus ook plaatselijk de doorsrtoomsnelheid doen toenemen t.o.v.
de rest van de loop. De totale flow in een systeem kan door nauwe jet plates natuurlijk
wèl afnemen. (restrictie)

*edit*
Verderop gebruik je het woord doorstroomsnelheid nog eens waarbij je jezelf al tegen spreekt.
Nu ik zo verder lees hoef ik jou niet al te veel uit te leggen lijkt me en denk ik dat je het woord
doorstroomsnelheid in de eerste alinea per abuis fout c.q. ongelukkig gekozen hebt ?

Hint: snelheid gaat altijd in meter per seconde, of een afgeleide daarvan. ;)
 
Laatst bewerkt:
Die jet plates zullen dus ook plaatselijk de doorsrtoomsnelheid doen toenemen t.o.v.
de rest van de loop. De totale flow in een systeem kan door nauwe jet plates natuurlijk
wèl afnemen. (restrictie)

2eyi987.png

(neem aan dat alles recht is getekend en dat Opp1=Opp3)

Is V3 gelijk aan V1 of aan V2? ;)

My point being: dat een vernauwing de stroomsnelheid alleen verhoogt voor de afstand gelijk aan de lengte van deze.
Aangezien een jetplate misschien 1 mm dik is(?) heb je alleen voor deze 1 mm een snellere stroming.
Ik weet dat ik mezelf nu ook tegenspreek met mijn eerdere post, maar ik had er nog wat gedachten in geduwd en moest het toch even rechtzetten

Sanders zei:
en gezien doorstroomdiameter de snelheid van het water bepaald zal het er lekker doorheen spoelen.
 
Het effect van V2 zul je nog ietsje in V3 terug zien waarbij er in V3 daardoor een
paar stille hoekjes ontstaan zeg maar.
Buiten eventuele wervelingen zit daar de winst van de jet plates voor mijn gevoel.
 
Ja, die dode hoekjes e.d.
Dat is inderdaad zoals het in de praktijk gaat,
Theoretisch gezien zou V3 weer 100% gelijk zijn aan V1

Nou is het sowieso lastig om die theorie op een CPU blok los te laten, want je begint met een mooie 'buis' (je slang dus) en gaat daarvan meestal naar een rachthoekige ruimte, waarna de versmalling in de jet plate komt (x aantal rechthoekige vormen) en vervolgens een ruimte dat met geen getallen te berekenen is door alle vormen en zaken die erin steken :p
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Thierry EK Supreme HF jet plate 6 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
E EK HF Supreme, geen highflow Jet plate? Waterkoeling 5
Jason Barrow Supreme Infinity Mirror CPU Waterblock HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Barrow Supreme Infinity Mirror CPU Waterblock, LRC 2.0 RGB, AM3/ AM4 and Intel 115x / 1200 - Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Slader [Gezocht] EK Supreme HF copper/nickel - Plexi Gezocht 0
C [TKA] EK-Supreme HF Acetal + Nickel Verkocht 3
volcom EK-Supreme LTX AMD PreciseMount - Nickel HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Pharlap [VERKOCHT] EK Waterblocks EK-Supreme HF, Nickel/Acetal Verkocht 3
Rooneys [VERKOCHT] EK CPU Supreme Verkocht 1
lemonade [GEVONDEN] EK-Supreme HF INTEL bracket Gevonden 2
H [IN-ACTIVE] EK-Supreme LT UNI Nickel Plexi Verkocht 0
JeanPaul [VERKOCHT] EK-Supreme LTX CSQ - Copper Acetal & Thermochill 240 Radiator G1/4 TA120.2 Verkocht 9
Dave-V [GEVONDEN] EK Supreme HF AMD mouting bracket Gevonden 3
D [VERKOCHT] EK supreme HF nickel plexi + RAD + Reservoir Verkocht 10
l3p [VERKOCHT] EK Supreme HF Nickel 2nd gen. CPU Block + Nickel CPU plate Verkocht 2
J [VERKOCHT] EKWB Supreme LTX Plexi/Nickel (geen rondjes) Verkocht 3
Cygnitr0n [TKA-CPU] EK Supreme Acetal/Copper + EK-CPU Easy Mount HF/Black Verkocht 3
H [VERKOCHT] EK-Supreme LTX nickel-plexi (zonder de cirkels) LGA2011 ready Verkocht 6
canonchiel [VERKOCHT] EK Supreme HF Copper Plexi 2011 ready! Verkocht 2
AzzKickr EK-Supreme LTX AMD Plexi versie ? HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
mukkel [VERKOCHT] EK-GPU Supreme Acetal Bridge edition + 2 haakse fittingen. Verkocht 7
Kadett [VERKOCHT] TFC 360, MCP350, XSPC Reservoir, EK Supreme HF, HD5850, Silvercoil en meer Verkocht 13
Joren [IN-ACTIVE]120mm Radiator, EK supreme, Fittingen Verkocht 7
z999 [VERKOCHT] EK Waterblocks EK-Supreme HF, Full Nickel (enkel amd mounting) Verkocht 5
Das Experiment EK Supreme LTX CSQ HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
l3p [VERKOCHT]2 x EK-VGA Supreme HF Universal Acetal/Copper + 2 x EK-VGA Easy Mount Verkocht 1
Verderf [IN-ACTIVE] Supreme HF clear plexi top Gevonden 0
alain-s [IN-ACTIVE] EK Supreme Copper-plexi Verkocht 0
Verderf [IN-ACTIVVE] ]EK-RAM Dominator - Nickel -EN / EK-Supreme HF Nickel [EN] CPU Block Gevonden 2
Viepert [VERKOCHT] EK-Supreme HF - Acetal+Nickel Verkocht 1
R Coldzero Ek Supreme HF & Full Nickel / Copper Stealth Mount HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
Bullus EK-VGA Supreme HF HD7970 Cu Adapter HighFlow Product Suggesties en Nieuws 13
R EK Supreme HF Tops HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
Besje Vraagjes over 140mm rad, Bitspower Spectre fans, en EK Supreme HF. Advies Waterkoeling Setup 3
Sw333t [CANCELLED] LGA2011 Mounting schroeven voor EK Supreme LTX Verkocht 3
S [CANCELLED] ek supreme hf nikkel top 1155 mounting Verkocht 5
W [IN-ACTIVE] EK-Supreme LT AMD - Acetal & Watercool HeatKiller Rev. 3.0 S754/939 Verkocht 2
R [VERKOCHT] EK Supreme, 2x 120mm rad, bay res/pomp Verkocht 5
Sw333t [VERKOCHT] EK Supreme LTX Intel - Acetal (Intel) Verkocht 10
T EK-KIT H3O - Supreme HF 360 -EN- of custom?? Advies Waterkoeling Setup 31
O [IN-ACTIVE] Oude EK Supreme HF Plexi top Gevonden 0
K EK-KIT H3O - Supreme HF 240 Advies Waterkoeling Setup 35
J EK-Supreme HF - Full Nickel Compatibel S1155? Waterkoeling 2
R EK Supreme HF jetplates/mounts HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
H EK-KIT H3O - Supreme HF 240 +gpu? Advies Waterkoeling Setup 6
F ek supreme lt hulp bij mountings setje voor socket 1155/1156 Waterkoeling 6
kier XBOX Supreme Overige Builds 99
thiesggb [VERKOCHT] EK supreme HF plexi Verkocht 3
alain-s [VERKOCHT] EK-Supreme HF Plexi CPU Block Verkocht 9
Johnny [VERKOCHT] EK-Supreme HF Full Nickel Verkocht 12

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan