• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Ek-fc7970 corrosie?

Zodra je verschillende metalen in een loop introduceerd krijg je last van elektrolyse.

Demi water voorkomt het probleem van elektrolyse niet maar voorkomt het probleem van algengroei. om de effecten van elektrolyse te reduceren moet er glycol in de oplossing zitten. hoe meer glycol hoe minder last je hebt van elektrolyse echter is de warmetcappaciteit van glycol lager als water (hoeveelheid energie de massa kan opslaan en transporteren van warmte bron naar radiator).
Helaas heeft glycol een hogere viscositeit als water (stroperiger) waardoor het moeilijker rond te pompen is.

tegenwoordig worden er ook andere chemicalienen gebruikt in koelvloeistoffen om eletrolyse te voorkomen..


conclussie enkel demiwater is niet voldoende. en een ziler killcoil toevoegen in je loop is een extra metaal toevoegen in je loop. !!
 
Zodra je verschillende metalen in een loop introduceerd krijg je last van elektrolyse.

Demi water voorkomt het probleem van elektrolyse niet maar voorkomt het probleem van algengroei. om de effecten van elektrolyse te reduceren moet er glycol in de oplossing zitten. hoe meer glycol hoe minder last je hebt van elektrolyse echter is de warmetcappaciteit van glycol lager als water (hoeveelheid energie de massa kan opslaan en transporteren van warmte bron naar radiator).
Helaas heeft glycol een hogere viscositeit als water (stroperiger) waardoor het moeilijker rond te pompen is.

tegenwoordig worden er ook andere chemicalienen gebruikt in koelvloeistoffen om eletrolyse te voorkomen..


conclussie enkel demiwater is niet voldoende. en een ziler killcoil toevoegen in je loop is een extra metaal toevoegen in je loop. !!

Ik dacht altijd dat als er ergens corrosie kan ontstaan dat het eerst altijd de edelmetalen aanvalt. Dit gebruiken ze toch ook om corossie tegen te gaan in buizen waar zeewater doorheen stroomt? Hangen ze er grote blokken zilver ( of iets anders meer edeler dan de buizen) in zodat de metalen buizen niet worden aangevreten.

Correct me if im wrong*
 
De zilvere fittings waren nog in prima staat. Ik heb het blok nu schoongemaakt en je merkt toch nog dat er plaatsen zijn waar de nickel wat matter blijft. Vermoedelijk zal het toch iets te maken hebben met die EN-plating. Nuja, we zullen zien hoe het er mogen uitziet...
 
Ik dacht altijd dat als er ergens corrosie kan ontstaan dat het eerst altijd de edelmetalen aanvalt. Dit gebruiken ze toch ook om corossie tegen te gaan in buizen waar zeewater doorheen stroomt? Hangen ze er grote blokken zilver ( of iets anders meer edeler dan de buizen) in zodat de metalen buizen niet worden aangevreten.

Correct me if im wrong*

edelmetalen worden juist als laatste aangevallen(vandaar dat goud en zo vaak gebruikt wordt op stekkers, om de roest vorming tegen te gaan)

daarnaast is het niet zilver maar zink wat ze er meestal hangen als offermetaal.

hoe onedeler (als dat al Nederlands is) het metaal, hoe sneller het wil reageren en corroderen. daarnaast maakt het volgens mij niet uit dat er meerdere metaalsoort in je loop zitten, zolang ze elkaar maar niet aanvreten(dus even edel zijn)

iets wat me nog vaag bij stond van middelbare school en bepaalde vakken van mijn studie(A)
 
edelmetalen worden juist als laatste aangevallen(vandaar dat goud en zo vaak gebruikt wordt op stekkers, om de roest vorming tegen te gaan)

daarnaast is het niet zilver maar zink wat ze er meestal hangen als offermetaal.

hoe onedeler (als dat al Nederlands is) het metaal, hoe sneller het wil reageren en corroderen. daarnaast maakt het volgens mij niet uit dat er meerdere metaalsoort in je loop zitten, zolang ze elkaar maar niet aanvreten(dus even edel zijn)

iets wat me nog vaag bij stond van middelbare school en bepaalde vakken van mijn studie(A)

Aa idd dat was het. Spijtig genoeg leren wij dit soort dingen niet echt op school, misschien vanwege de bezuinigingen. Nog een aantal jaar gelden kregen ze nog scheikunde/ natuurkunde voor mijn richting. Dit hebben ze ook laten wegvallen en deels verwerkt in wiskunde...

Misschien maar brok zink in je loop gooien dan :p
 
nouja, zo drastisch hoeft het ook allemaal niet te zijn:p
daarnaast moet dat zink toch ergens heen XD
voor offshore platformen is het geen ramp, het staat immers in zee of oceaan en knalt er telkens 'vers' zeewater tegenaan.
in je loop blijft het de hele tijd rond spoelen..
gewoon pre mixed shizzle of demi water met die corrosion blocker erin. killcoil killde idd alleen te bacterien en algen in het water dus daar moet nog iets van een corrosie middeltje bij. of gewoon maar 1 soort metaal of 1 gelijksoortig metaal erin houden.

volgens mij zijn koper, nickel, zilver geen probleem, maar dat durf ik niet al te hard te zeggen(is ook alweer 4 a 5 jaar geleden dat ik voor het laatst een Binas in mn handjes had(A)
 
Ik dacht altijd dat als er ergens corrosie kan ontstaan dat het eerst altijd de edelmetalen aanvalt. Dit gebruiken ze toch ook om corossie tegen te gaan in buizen waar zeewater doorheen stroomt? Hangen ze er grote blokken zilver ( of iets anders meer edeler dan de buizen) in zodat de metalen buizen niet worden aangevreten.

Correct me if im wrong*

hetgeen wat jij beschrijft is bijna correct.. edele metalen tasten de niet edele metalen aan zilver is edeler dan zink en zal het zink dus aantasten.. met boten worden er offer metalen aan de buitenkant gemonteerd om te voorkomen dat de romp aangetast wordt..
 
nouja, ten eerste zijn die koperen blokken niet alleen het bovenste laagje zoals bij je vernikkelde blokken.
die nickel blokken zijn gewoon koperen blokken met een ander laagje metaal erop;)
verder zou ik het niet zo 1,2,3 zeggen waarom wel nikkel en niet koper. maar het lijkt niet zo zeer aan het soort metaal te liggen: er zijn namelijk zat mensen die hier geen last van hebben. dus wellicht vuil (stof of achtergebleven residu) of idd dat er iets mis gegaan was bij het vernikkelen.
 
Daar zou ik mee opletten, vergeet niet dat zelfs als je zink toevoegt je nog steeds galvanisatie gaat hebben (zelfs aanmoedigt) en dat lijkt me nooit de bedoeling in een loop. Ik denk dat het beter is een corrosion blokker toe te voegen.
 
we maken het gecompliceerder dan het is..

in goede voorgemixede koelvloeistoffen zitten al additieven die corrosie en algen tegengaat..
als men hiervoor kiest is dit al meer als voldoende.

die killcoil is allemaal wel leuk maa niet noodzakkelijk..

men moet oppassen met gewoon demiwater te gebruiken.!
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan