• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Ek-fc7970 corrosie?

Jownaz

Junior Member
Gisteren ontving ik eindelijk mij EK-FC7970 die ik bij EK had gepre-ordered. Uiteraard heb ik het blok onmiddellijk geinstalleerd. Alles verliep prima. :D
DSC06668.JPG

Daarnet nam ik nog eens een kijkje en tot mijn verbazing lijkt de nickel helemaal zwart met een zekere groene/gele schijn.
DSC06682.JPG

DSC06678.JPG


Wat kan hier het probleem zijn? Zo'n reactie op nog geen 12u tijd...

Ik heb 2 BP fittings met zilver, dus dat zou het toch ook niet mogen zijn :S Hiervoor had ik een VGA Supreme van EK en daar scheelde niks aan, die zag er zelfs nog redelijk shiny uit toen ik hem eruit haalde...
 

Bijlagen

  • DSC06668.JPG
    DSC06668.JPG
    94,5 KB · Weergaven: 13
Oke, zal ik onmiddellijk doen dan...

Maar dan nog, kan dat allemaal zo snel gaan? En waarom had ik daar geen last van bij mijn vorige block? Zou dat mss iets met die Electroless Nickel Plating te doen hebben? Ik had juist begrepen dat dit zo'n dingen moest vermijden?

Valt dat nog proper te krijgen zonder het hele blok uit elkaar te halen? Er zitten 2 stickertjes van EK op de achterzijde, ik neem aan dat die zijn bedoeld om de garantie te doen vervallen als je dit doet?
 
tja een reactie in je loop is er zo, verder denk ik dat je gewoon even je vga block moet uitspoelen met azijn dan is ie wel weer fris voor montage..

oja welke koelvoeistof gebruik je?
 
Dit probleem hadden ze toch al eerder ondervonden had ik ooit ergens gelezen op het forum en hadden ze toch opgelost. Ook had ik ooit ergens gelezen dat dit kan gebeuren met een verkeerd kraantje of aftappunt van aluminium.
 
Demi water eruit en neem een nette pre-mix deze bevatten alle bestanddelen tegen corrosie en algen, wat ik persoonlijk de beste vind is deze: Thermochill EC6 Non Conductive Coolant - Clear

maar dat is mijn optie, velen zullen anders prefereren dat is een eeuwige discussie.
Zelf heb ik een E.K cpu block met 2 E.K vga bloks van de eerste generatie nikkel plating met thermochill coolant draai ik al een hele tijd en alles bijft netjes schoon.
 
Het is en blijft nikkel, ookal hebben ze het op een andere manier op het waterblok gebracht. Nikkel en Aluminium gaan een reactie met elkaar aan. Het lijkt mij dat met demi water en wat aluminium componenten in je loop de reactie eerder op gang komt als met een pre-mix waar stoffen in zitten die dit tegen moeten gaan.

De zwarte uitslag is duidelijk een nikkel/aluminium reactie. Misschien eens contact opnemen met EK? :)
 
En wat doe je dan als je je loop leeglaat? Recupeer je dan die coolant of pleuren jullie er na elke aanpassing opnieuw 15 euro in?

Over dat aluminium: ik zal straks die flowmeter eens bekijken, want voor de rest zijn alle fittings BP en alle koelblokken EK. De TA120.3 lijkt mij ook geen alu te bevatten. Blijft er dus alleen die flowmeter nog over.

Ben momenteel een ticket aant het openen bij EK, eens zien wat zij zeggen...
 
Heb EK gecontacteerd en ze zeggen dat het eruit ziet als "dirt". Ze raden ook af andere metalen te gebruiken (zoals zilver) en raden eveneens het gebruikt van demiwater af.

Dat van die metalen kan ik begrijpen, maar wat zou er mis zijn met simpel demiwater? Dat het niet zo goed zal zijn als speciale coolant kan ik begrijpen daar dit speciale stoffen tegen vanalles zal bevatten, maar kwaad zou dat toch niet kunnen mogen?

Dat het "dirt" zou zijn lijkt mij ook sterk. Water wordt zeer regelmatig ververst en nergens is er ook maar iets van residu te zien. Ik heb ook nooit kleurstoffen ofzo gebruikt. Altijd normaal demiwater...
 
antwoord EK: "sorry jongen, dat blokkie komt nog uit de tijd dat we ze naar die goedkopere nikkelplater stuurden. Nu laten we het door een meer fatsoenlijke plater doen en geven er een andere naam aan welke in ons verhaal past dat we verspreid hebben. "

Oh, net te laat je was me al voor. ;)
 
De vraag blijft: waarom had mij vorige EK VGA dan niks last van die corrosie? Buiten twee extra fittings is er niets veranderd aan de loop... En die had bovendien nog van de "goedkope" plating ;)

De flowmeter kan het ook niet zijn, is blijkbaar van kunststof binnenin:
10xbmr.jpg


Ik zou niet weten waar er dan aluminium zou zitten in mijn loop. Bij EK negeren ze trouwens ook mooi 3/4 van mijn vragen. Ik vraag wat ik moet doen als ik het straks heb uitgekuist en het gewoon morgen opnieuw zo is, maar geen antwoord daarop.
 
Heb al 2 jaar een Nickel Plated HD5850 in mijn loop MET killcoil + Demiwater. Van het weekend eruit gehad voor de 2de 5850 install. Niets op te zien! Dus voor mij is het myth busted :)

Ook op mijn Supreme HF Nickel/Plexi was niets te zien!
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan