Cygnitr0n
New member
Beste HF'er,
Veel mensen hebben vragen bij het samenstellen van een goed waterkoeling setup. Dit topic heb ik speciaal aangemaakt naar mijn eigen ervaringen met waterkoeling in prijs/kwaliteit.
De markt van waterkoeling heeft een ruime assortiment. Sommige producten beter dan de andere. Maar er moet een basis zijn. Deze basis, na mijn eigen ervaringen, geef ik hier onder weer.
De prijzen heb ik er ook bij vermeld, uitgaande van de maximale prijs. De onderdelen die ik heb gekozen zijn het meest favoriet onder de 'watercoolers' (Althans bij mij). Ik heb hierbij de 'sterren' gebruikt op de site van Highflow.nl
Deze lijst staat dus ook gelijk onderhevig aan vele discussies en dat begrijp ik. Mochten andere gebruikers tips hebben dan wordt dit positief in de reacties weergegeven.
Er ligt een achterliggende gedachte achter deze gekozen producten. Ze zijn namelijk upgradebaar/uitbreidbaar. Met name de budgetversie, deze kan goedkoper. Maar dan moet je snijden in de kwaliteit en op de uitbreidbaarheid. Ik heb zelf een budgetversie gehad daarvan is eigenlijk niets van over gebleven.
Ik wens je veel succes bij het uitzoeken van producten. Het is ontzettend leuk werk om je eigen PC van waterkoeling te voorzien. Hopelijk heb ik een stukje kunnen bijdragen.
Bij Highflow.nl verkoopt men ook goede kant-en-klare pakketten. Deze zijn goedkoper dan ik hier voorstel.
[EDIT]Ik zal t.z.t. winkelwagens, links, foto's en updates invoegen.
Afkortingen uitleg:
- CPU: Processor waterblok
- GRAKA: Grafische Kaart waterblok
- MOBO: Moederbord waterblok
- MEM: Geheugen waterblok
- POMP: Waterpomp
- TOP: Pomp toebehoren
- RES: Koelvloeistof Reservoir
- RAD: Radiator
- TUBE: Slang/Buis
- FIT: Slangfitting
- VLOEI: Koelvloeistof voor waterkoeling
- FAN: Koelwaaier
- KOELPASTA: Koelpasta voor Processor en/of Grafische kaart.
Ik heb dus gebruik gemaakt van de meest populaire producten van onder andere:De waterkoeling heb ik onder verdeeld in 5 onderwerpen:
- CPU Budget (mITX)
- CPU Only
- CPU+GRAKA
- CPU+SLI/CF **
- CPU+GRAKA OVERKILL **
De verschillende onderwerpen geven aan wat je nodig bent voor een watergekoelde PC. Dit is alleen maar ter suggestie. Dus je kan altijd van merken wisselen.
De eerste die ik behandel is de CPU Budget (mITX). Deze bundel is gericht op de 'budget'. Ik heb wel de meest voorkomende waterkoeling producten gebruikt. Waarom ik er mITX achter heb gezet is omdat deze samenstelling goed samen gaat met een kleine build of behuizing.
CPU Budget (of mITX build):
CPU: XSPC RS of EK-Supremacy
POMP: MCP350
TOP: XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir of EK-DDC X-RES 100 - Acetal
RAD: Black Ice GT Stealth 120 Black
TUBE: Masterkleer 3/8id 1/2od (2meter)
FIT: EK-PSC Schroeffitting 3/8id 1/2od of BitsPower 3/8id 1/2od (EK 6st, BP 3st)
VLOEI: Pre-mix naar eigen keuze (feser/ek)
FAN: Corsair Air Series SP120 High Performance Edition of Scythe 120MM Gentle Typhoon 1850RPM (1stuk)
KOELPASTA: Arctic MX2 of MX4
Kosten: €275 (max)
LINK: Winkelwagen
Dan komen we bij de tweede suggestie, gebruik van verschillende onderdelen zoals de MCP655 en MCP35X en de losse TOP en RES maakt deze suggestie wat duurder. De pompen zijn wel overkill voor alleen een CPU, gelukkig zijn de pompen te regelen met een knop. Waar het vooral om gaat is dat je deze pompen niet hoeft te verkopen voor een sterkere pomp, mocht je een grafische kaart willen koelen. Upgrade-gemak dus.
CPU Only
POMP: Laing D5 MCP655 of MCP35x
TOP: Bitspower D5/MCP655 Mod Pump Top V2 of XSPC Laing DDC Acetal/Acryl Top of EK-DDC X-RES 140 CSQ - Acetal (TOP + RES)
RES: BP 150/BP250 of EK150/EK250 of EK-DDC X-RES 140 CSQ - Acetal (TOP + RES)
RAD: EK-CoolStream RAD XT 120 of XSPC RX120 Black of Black Ice GT Xtreme 120
TUBE: Feser of TYGON 3/8id 1/2od (2meter)
FIT: EK-PSC Schroeffitting 3/8id 1/2od of BitsPower 3/8id 1/2od (EK 8st, BP 4st)
FAN: Corsair Air Series SP120 High Performance Edition of Scythe 120MM Gentle Typhoon 1850RPM (1stuk)
Kosten: €350(max)
*Bij Overclocken raad ik een grotere radiator aan. (Zie CPU+GRAKA)
De derde suggestie is met CPU en Grafische Kaart. De grafische kaarten, en dan heb ik het over de Full Covers, zijn rond €100 euro. Eigenlijk het verschil tussen 'CPU Only' en met 'CPU+GRAKA' is de radiator.
CPU + GRAKA
GRAKA: Fullcover naar keuze of universeel (€100)
POMP: Laing D5 MCP655 of MCP35x
TOP: Bitspower D5/MCP655 Mod Pump Top V2XSPC Laing DDC Acetal/Acryl Top of EK-DDC X-RES 140 CSQ - Acetal (TOP + RES)
RES: RES: BP 150/BP250 of EK150/EK250 of EK-DDC X-RES 140 CSQ - Acetal (TOP + RES)
RAD: EK-CoolStream RAD XT 240 of XSPC RX240 Black of Black Ice GT Xtreme 240
TUBE: Feser of TYGON 3/8id 1/2od (2meter)
FIT: EK-PSC Schroeffitting 3/8id 1/2od of BitsPower 3/8id 1/2od (EK 10st, BP 5st)
FAN: Corsair Air Series SP120 High Performance Edition of Scythe 120MM Gentle Typhoon 1850RPM (2stuk)
Kosten: €500 (max)
*Bij Overclocken of een dubbele GPU (HD7990 of GTX690) raad ik een grotere radiator aan. (Zie CPU+GRAKA Sli of CF)
Mijn vierde suggestie is met de Sli of Crossfire opstelling. Hierbij heb ik 2x €100 euro meegerekend in verband met de Fullcovers. Dus bij een universele zal de prijs lager uitvallen. Hierbij maak ik maar gebruik van 1 D5 MCP655, Koolance PMP500 of de MCP35X.
CPU + GRAKA Sli of CF en (CPU+GRAKA+MOBO+MEM)
GRAKA: Fullcover naar keuze of universeel (€200)
POMP: Laing D5 MCP655 of Koolance PMP-500 Pump G1/4 of MCP35x
TOP: Bitspower D5/MCP655 Mod Pump Top V2
XSPC Laing DDC Acetal/Acryl Top of Bitspower Single D5 Top Upgrade Kit 150 (Black POM Cap) BP-D5TOPUK150P-BKBKCL (TOP + RES)
RES: BP 150/BP250 of EK150/EK250 of Bitspower Single D5 Top Upgrade Kit 150 (Black POM Cap) BP-D5TOPUK150P-BKBKCL (TOP + RES)
RAD: EK-CoolStream RAD XT 360 of XSPC RX360 Black of Black Ice GT Xtreme 360 (*optie: 2x 240 rad)
TUBE: Feser of TYGON 3/8id 1/2od (2 á 3 meter)
FIT: EK-PSC Schroeffitting 3/8id 1/2od of BitsPower 3/8id 1/2od (EK 12st, BP 6st)
FAN: Corsair Air Series SP120 High Performance Edition of Scythe 120MM Gentle Typhoon 1850RPM (3stuk)
Kosten: €625 (max)
*Bij Overclocken raad ik een grotere radiator aan. (Zie CPU+GRAKA OVERKILL)
Last but not least, CPU + GRAKA Sli of CF (+2) OVERKILL.
Hier is eigenlijk geen grens meer. Maar ik laat een minimumbudget van OVERKILL zien. Wat anders is aan de Sli of CF zijn de dubbele 360RAD en de dubbele D5 MCP655, Koolance PMP500 of de MCP35X pompen.
CPU + GRAKA (2 of meer) OVERKILL en (CPU+GRAKA+MOBO+MEM)
GRAKA: Fullcover naar keuze of universeel
POMP: Laing D5 MCP655 of Koolance PMP-500 Pump G1/4 of MCP35x
TOP: Bitspower D5/MCP655 Dual Top BP of EK-D5 Dual TOP 2-LOOPS of XSPC Dual Acrylic Top of Bitspower Single D5 Top Upgrade Kit 150 (Black POM Cap) BP-D5TOPUK150P-BKBKCL (TOP + RES)
RES: BP250 of EK250 of Bitspower Single D5 Top Upgrade Kit 150 (Black POM Cap) BP-D5TOPUK150P-BKBKCL (TOP + RES)
RAD: EK-CoolStream RAD XT 360 of XSPC RX360 Black of Black Ice GT Xtreme 360 (2 Stuks)
TUBE: Feser of TYGON 3/8id 1/2od (2 á 3 meter)
FIT: EK-PSC Schroeffitting 3/8id 1/2od of BitsPower 3/8id 1/2od (EK 14st, BP 7st)
FAN: Corsair Air Series SP120 High Performance Edition of Scythe 120MM Gentle Typhoon 1850RPM (6stuk)
Kosten: €900 of meer
Kosten:
Wil je echt beginnen met waterkoeling, weet dan dat dit tot een behoorlijk bedrag kan oplopen. Dit topic heb ik gemaakt zodat je weet wat voor een bedrag je ongeveer kwijt bent. Ook de producten die ik heb geselecteerd zijn zeer geliefde producten. Dus mocht je er niet uit komen, dan is deze topic handig voor je. Ook heb ik de 'klein materialen' niet meegerekend. Denkend aan 'shrouds', 'moeren/bouten' '45° en 90° adapters'en 'overige materialen'.
Natuurlijk begrijp ik dat meningen uiteenlopen dus is het ook onder voorbehoud.
TIP! Wat je wel in huis moet hebben zijn de aanvullende gereedschappen.
Aanvullende gereedschappen:
- Slangknipper (10-40MM)
- Spuitfles - 1000ML of Trechter
- PSU Bridgetool (Voor de lektest en vullen)
Kosten: €30
Tot Slot:
Wees niet bang voor waterkoeling! Wat ik je wel wil meegeven is: GEDULD.
Vergeet ook niet om je behuizing eerst op te meten alvorens de producten te kopen.
En doe daadwerkelijk de 'lektest' voor minimaal 8 tot 24 uur. Dit om je Hardware te beschermen!!
Achtergrond informatie:
Het verschil tussen de MCP35X en de MCP655
In het kort:
- De MCP35X is zuiniger dan de MCP655
- De MCP655 pompt 150 Liter per uur meer dan de MCP35X
- De MCP655 levert 2.0 BAR meer druk dan de MCP35X
- De MCP35X heeft 0.40 meter hogere opvoerhoogte dan de MCP655
- De MCP35X is €10 euro duurder dan de MCP655
Anders zie tabel: Klik
Links:
Wat is waterkoeling precies? Klik hier
Waterkoeling aan het installeren? Klik hier